Jump to content

Bue til jakt på fugl?


BusterGutten

Recommended Posts

Har null erfaring med buejakt bare så det er sagt,men har vurdert å kjøpe min første bue snart. Som spetsjeger vil det ultimate være å bikke tiuren av greina med ei pil,og dessuten så liker jeg ikke bråk i skogen som skudd o.l.:). Vet jo at dette ikke er lovlig men det kan jo være greit å ha utstyret og treffsikkerheten i orden hvis det skulle bli lovlig i Norge:). Blir det ikke lovlig så er det jo arti å skyte på blink da:).

 

- Hva slags bue og piler burde jeg kjøpe hvis jeg f.eks.skulle skyte fugl på størrelse med tiur?

- Vil man få gjennomskudd hver gang på fugl av den størrelse hvis man holder seg innom 30 meters avstand?

- Noen som har link til nettbutikk som er gode på buer,buejakt osv?

Link to comment
Share on other sites

So du sier så er det jo ikke lov, her i landet, derimot i utlandet...

 

Nærmest en hvilken som helst bue til en voksen person gir med "Broadhead" gjennomskyting på alt av fugl (struts?), recurve, langbue eller compound. For svarte, buen til 7åringen (10#) gir full inntrenging på bra stor fugl :roll: Og tro meg, du er tjent med at pila blir i fuglen. Det forenkler innhenting av fuglen, forkludrer at den gjemmer seg (særlig med fluriserende gule og sjokkrosa piler, kamo-piler ser jeg på som direkte tåpelig), gjør at finner igjen pila, osv.

Til mindre fugl, ryper og sånt brukes blunts. De gir gjennomskudd... På stor fuggel er det vanlig med sløve BHs, eller BH + ei lita spiralfjør eller noe rundt pila, for å begrense penetrasjonen. På kalkun bruker de noen spisser med sykt svære blader, men jeg har aldri sett en slik i virkleigheten. Smyging på kalkun er forresten veldig spennede, men nær håpløst :oops:

 

Et blad jeg anbefaler er "Traditional Bowhunter", der finner en artikler med mere opplevelses-fokus, og med bruk av mere jordnært utstyr enn i et par andre magasiner. Om du PMer meg adressa di kan jeg sende deg en haug av de, istedet for å la ØKH kaste dem.

Type bue er uansett en smakssak, og et valg av maksimal skuddavstand og treningsmengde, men slik jeg oppfatter deg er du ikke bundet til en compoundbue for uttellingen og treffsikkerhetens skyld? En enkel bue er uansett mye triveligere å bære rundt på enn en compound, som er verre å slepe på enn ei rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg vil anbefale pse vendetta xs eller pse Bowmadness xs. Begge buene er små og lette å bære med seg samt at dei er lette å skyte med. Anbefaler deg å kjøpe bue i 50-60lbs dravekt, tyngre vekter gjør da vanskligere å trene inn rett/god teknikk. Ein 40lbs bue er plenty nok for småvillt jakt. Mest sansynligt vil kravet til småvillt pil i Norge bli på 20gram (ca 310grs, da samme som i Danmark). Eg liker ikkje blunts til jakt, og anbefaler derfor at du bruker ein liten jaktspiss til småvillt (som fx. slick trick standar ). Da vil være lurt og utstyre buen med ei fallhylle slik at du kan skyte Flu Flu fjæra piler (dvs. ei pil med mange/store fjær som bremsar pila raskt, slik at den ikkje forsvinner over alle hauger når den går igjennom fuglen). Flu Flu pil http://tradgang.com/flu-flu/

Lenke til bue og forhandler kommer så snart Ebay er oppe å går igjenn :D

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt en del i de samme baner som deg BusterGutten, men foreløpig har det blitt med tanken.

Veldig bra at dere som driver med litt buejakt og skyting kommer med tips her.

 

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva med armbrøst? Vil man kunne øke rekkevidde og treffsikkerhet feks ved å montere kikkert? Eller vil dette bli overkill på fugl og ei skutt pil er ei tapt pil (særlig ved bom)?

 

Det blir jaggu lettere å trene uten å få grinete naboer også, dersom man kutter ut dette kruttstyret..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg vil anbefale pse vendetta xs eller pse Bowmadness xs. Begge buene er små og lette å bære med seg samt at dei er lette å skyte med. Anbefaler deg å kjøpe bue i 50-60lbs dravekt, tyngre vekter gjør da vanskligere å trene inn rett/god teknikk. Ein 40lbs bue er plenty nok for småvillt jakt. Mest sansynligt vil kravet til småvillt pil i Norge bli på 20gram (ca 310grs, da samme som i Danmark). Eg liker ikkje blunts til jakt, og anbefaler derfor at du bruker ein liten jaktspiss til småvillt (som fx. slick trick standar ). Da vil være lurt og utstyre buen med ei fallhylle slik at du kan skyte Flu Flu fjæra piler (dvs. ei pil med mange/store fjær som bremsar pila raskt, slik at den ikkje forsvinner over alle hauger når den går igjennom fuglen). Flu Flu pil http://tradgang.com/flu-flu/" target="_blank" target="_blank

Lenke til bue og forhandler kommer så snart Ebay er oppe å går igjenn :D

Aun Egil

 

Takk for svar. Har tittet på buene du har anbefalt,de så flotte ut. Jeg er nok preget av min barndom(cowboy og indianerlek,sølvpilen osv),og liker enkle buer av utseende best,men jeg vet ikke noe om egenskapene kontra compoundbud.

Har tittet på en recurve take down bue og syntes denne så både praktisk og pen ut. Er en slik bue brukbar til småvilt,vil man kunne oppnå tilstrekkelig presisjon med en slik type bue?. Ser en stor fordel med at den kan ligge foldet i eller på utsiden av sekken inntil man får bruk for den.

Link to comment
Share on other sites

mitt tips er og styre unna alt fra 60lbs og opp over

jeg kjøpte selv en 70 bue og justerte den ned til 60 endte opp med at jeg måtte bytte lemmer på bua

så jeg anbefaler deg og begynne på 40 er jo også slik at 45 er minste kravet i amerika på allt villt og skyte

så i teorien skal jo en 50 bue holde mer enn nok til villt

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lurt å unngå pilspiss som bikkja kan skade seg på? Med mindre man ikke tillater at bikkja er bortpå viltet etter fall.

Ja og det var derfor jeg lurte litt på dette med gjennomskyting. En 4 kilos tiur i fritt fall med en skarp pilspiss stikkende ut av seg er ikke akkurat det beste for en spets å ta imot. Liker ikke tanken på gjennomskyting heller,men ei pil som har gått gjennom en tiur vil kanskje ikke fly så langt etterpå ?

 

PS: Må for syns skyld opplyse uvitende o.a. som ikke har lest innlegg nr.1 at buejakt foreløpig IKKE er lov i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mer Snaro Bird Point dere tenker på egentlig

 

Nei, det var judopoints jeg mente. Ser at flere afrikasafarier anbefaler blunts eller judopoint for fuglejakt. Men selvfølgelig, i den grad det finnes spesialspisser for fugl, så ville jeg nok ha brukt dem. Judopoints er jo treningsspisser med andre egenskaper enn jaktspisser (selv om man nok likevel kan bruke dem til jakt).

 

G :)

Link to comment
Share on other sites

Judopoints fungerer glimrende på fugl på kråkestørrelse,men på tiur hadde jeg nok drøyd den. Når man ser hva de tåler av sideskudd med hagle så er nok det å be om skadeskyting. Kommer jo litt an på skuddavstanden,men eksprimenterer man litt med antal fjær,fjærlengde/høyde på en flu-flu så kan man finne frem til en pil som garanterer gjennomskyting med bladspiss samtidig som at man finner igjen pila i nærheten :)

Skøyt og eksprimenterte MYE med flu-flu på min 70lb Dan Quillan recurve for endel år siden og fant ut at det ikke var mye man trengte å kappe i fjærlengde/høyde før flyavstanden på pila økte.

Morro var det også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Flu-flu piler kan fjæres med spiralfjæring som vist på bildet over,men der får fjæra hard medgang av enkelte pilhyller. Skaffer man seg en enkel fjæringsmaskin ala Jo-Jan e.l. så fikser man å lage piler med lengre holdbarhet

Er vel plass til 6 fullfjør rundt ett pilskaft av litt dimensjon (2213 eller tykkere) så da er det bare å eksprimetrere med fjærlengde/høyde til man finner det man mener egner seg best :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel mer Snaro Bird Point dere tenker på egentlig

 

Nei, det var judopoints jeg mente. Ser at flere afrikasafarier anbefaler blunts eller judopoint for fuglejakt. Men selvfølgelig, i den grad det finnes spesialspisser for fugl, så ville jeg nok ha brukt dem. Judopoints er jo treningsspisser med andre egenskaper enn jaktspisser (selv om man nok likevel kan bruke dem til jakt).

 

G :)

ja ok my bad da egentlig men hvorfor bruke judo når det finnes Snaro bird point?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av bue, så vil jeg anbefale deg og oppsøke nærmeste bueskytterklubb for og prøve litt forskjellige buer, finne ut riktig dralengde osv. dette er jo en veldig viktig ting og ha riktig. Er du heldig kan du få prøvd litt forskjellige merker også, noe som er en fordel med tanke på hvilke grep du liker osv.

 

Når det gjelder merke på bue hadde jeg uten tvil gått for hoyt. De er best på presisjon og uansett hvilke prisklasse du kjøper i så får du en god bue (hvertfall av nyere buer).

 

Det lønner seg og ikke begynne å skyte med for kraftig bue, så om du ikke er dreven ville jeg valgt en bue med pundstyrke på 50-60#. Begynne og skyte med laveste pundstyrke, og heller gnu opp etter man har skytt en del og fått inn teknikk på opptrekking osv. Med en bue på 50-60 pund vil du uten problemer få gjennomskyting på f.eks tiur opp til 25-30 meter.

 

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men om man handler litt på ebay og finner noe greit brukt, så bør man få en veldig god jakt rigg til rundt 5000 kr.

 

Min jakt/3D rigg er som følger:

 

Hoyt AlphaMax32 60-70# bue.

HHA Optimizer OL-5500 XL sikte.

RipCord fallhylle, denne skal byttes ut med QAD ultrarest HDX.

Short n Sweet releaser.

Fuse 8" jakt stabb.

 

Dette fungerer veldig greit for min del til 3D skyting, og jeg hadde gått på jakt med dette på flekken om det ble lovlig. Eneste grunnen til at jeg vil bytte ut RipCord pilhylla er fordi om man velger og legge ned buen uten og trekke av, da dette RipCord hylla ned slik at man må spenne den på nytt, noe som i en jakt situasjon kunne skremt dyret bort. QAD hylla holder seg oppe siden strengen må ha en hvis hastighet før pilhylla detter ned.

 

Av piler er det ett hav og velge i, jeg ville gått for carbonpiler da de ikke bøyer seg, og derfor etter min mening fungerer bedre i felten. Selv bruker jeg stort sett easton og beman piler. Jeg bruker FOB i stede for vanlige tradisjonelle fjærer.

 

Jaktspisser har jeg null erfaringer med, så der må noen andre gi råd og tips. Men en pil som har skytt gjennom en tiur vil ikke gå så fryktelig langt etter den har gått gjennom. Det lønner seg med godt synelige fjærer slik at det er lettere å finne igjen. Velger du og skyte med FOB kan det være lurt og lakkere enden av pilskaftene med en lett synlig farge siden FOB'en vil dette av pila ved gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ja og det var derfor jeg lurte litt på dette med gjennomskyting

Det er vanlig å sløve jaktspisser (broadheads) for fuglejakt, altså på stor fugl, f.eks. på Blue Grouse som jo er Orrfugl. Gammeldagse blunts er også greie. De gir god inntrenging fra en 50# recurvebue.

 

Ad Flu-flu, så oppfatter jeg det som noe man bruker til fluktskudd og andre "low-probability" skudd oppover mot himmelen. Til rettede skudd der en er jaktmessig sikker på å treffe anser jeg flu-flu som tull. Pila skal treffe, eller så får en la vær å skyte. Om en bruker compoundbue bør det være rimelig enkelt å pelle ned en tiur på 30-40m hold om en bare kan komme nær nok. Å treffe noe, og med kraft, med flu-flu piler på over 20m hold får i alle fall ikke jeg til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pila skal treffe, eller så får en la vær å skyte. Om en bruker compoundbue bør det være rimelig enkelt å pelle ned en tiur på 30-40m hold om en bare kan komme nær nok.

I den ideèle verden og den ideèle jaktturen så stemmer nok det!

Men alle som har vært og jaktet tiur veit jo hvor utrolig enkelt det er. Ihvertfall med en spets som trådstarter jakter mye med.

40 meters hold med en compound på tiurblink skal ikke være noe problem hvis man veit avstand og skyter på bane.

Men ta en tur i skogen og treff en like liten blink når blinken sitter på ukjent avstand,oppe blandt greiner og med en skuddvinkel på kansje 60-70 grader. Og trekk opp en compoundbue uten at man støkker fuglen.

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Dette er ingen selvfølgelighet.

I høringen er det kun tatt med søknad om buejakt. For øyeblikket finnes ingen interesseorganisasjoner for armbrøst som kan håndheve en slik søknad. Armbrøst er jo også behandlet anderledes i lovgivningen da den er ulovlig, hvilket ikke er tilfelle med bue.

 

I Danmark er buejakt lovlig mens arbrøst er/var ulovlig frem til nylig. Det er nå åpnet adgang til å eie og skyte med armbrøst forutsatt medlemskap i egnet skyteklubb, men jakt med armbrøst er fremdeles forbudt. Interesseorganisasjonen for armbrøst i Danmark jobber aktivt for å få tillatelse også for armbrøst. Så i den grad man ønsker armbrøst for lovlig skyting og til eventuelt jakt i Norge så må man danne en interesseorganisasjon/klubb/forening som kan ivareta medlemmenes interesser.

 

Når det er sagt, så vil en positiv behandling av buejakt åpne dørene lettere for arbrøstskytterne/jegerne i forbindelse med deres eventuelle senere søknader.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Armbrøst vil kansje være et bedre alternativ en bue vil jeg tro.

Regner med at blir buejakt lov så faller vel armbrøst under dette.

 

Kristoffer har jaktet med armbrøst i Afrika, se bildene her:

http://blogg.jaktogdvd.no/2011/10/04/ja ... /#comments" target="_blank

Er vel ganske mange fler nordmenn som har vært i Afrika og jaktet med bue enn folk som har brukt armbrøst.

Og å ta frem Clausen som ett eksempel nå er vel kansje ikke det smarteste :lol: Troverdigheten hans er vel litt slitt om dagen for å si det slik!

Mange land som ikke tiølater armbrøst på jakt men som godkjenner bue som ett fullverdig alternativ som jaktvåpen.

Kansje en grunn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pila skal treffe, eller så får en la vær å skyte. Om en bruker compoundbue bør det være rimelig enkelt å pelle ned en tiur på 30-40m hold om en bare kan komme nær nok.

 

Fra 30 - 40 m om en bare kan komme nær nok? :?:

 

Finner det passende igjen å sitere fra en tidligere velfundert postering i en annen tråd over temaet:

Etter å ha lest litt i denne tråden begyner jeg å lure på om det er ett virus i Norge som gjør folk mye bedre til å skyte en det de i virkeligheten er?

:wtf:
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at M67 har erfaring av bueskyting (ut fra det jeg har lest, så jeg vet jo ikke da jeg ikke kjenner han), har du?

Jeg har ikke, så det er bare èn måte å finne ut det på: Kjøpe bue og mål i tiurstørrelse og prøve!

La oss nå ikke ødelegge denne tråden også...

Link to comment
Share on other sites

Kalstad,

 

Jeg har jaktet tiur, og jeg har skutt med pil og bue (ikke samtidig) - og jeg anser det som uendelig mye lettere å treffe et tiurstort mål på 40m med en veltrimmet bue, enn å komme inn på 40m på tiur som ikke flyr midt i opptrekket...

Med recurve, og uten sikter, vil jeg vel si 18-25m er langt nok for meg iallefall, fordelen er at en ikke trenger avstandsmåler, og at en kan skyte mye ledigere, med mindre "seremoni", og ikke minst fortere. Instinktivt heter det visst.

 

Hvagjelder armbrøst, så har den to handicap, tre kanskje:

- den bæres ladd, og farlig

- den er STØRRE enn ei rifle

- gir (meg) null følelse av noe annet enn rifle

- og den er fra gammelt av "ond" - paven forbød tilogmed armbrøst til bruk på annet enn hedninger, i gammeltida

 

Armbrøst ble forresten brukt til jakt på hval, og reinsdyr her hjemme inntil 1700 tallet

 

BusterGutten,

Pilfall er avhengig av pilvekt, lett = lite, tung = mye... etter 30-40m begynner det å bli MYE, innom 12-18 er det ikke så merkbart, på 90m sikter jeg nær toppen av ei høy gran bak skivene :roll: Pilene lander rundt 300m når skutt i 45°, med 3 stk 5 1/2" fjær på

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67,hvor stort er pilfallet med den piltypen du ville brukt på tiur fra 0-30 meter? Oppgi gjerne type pil og spiss

Nuh, det måtte jeg isåfall måle...

 

1. for å jakte tiur med pil og bue måtte jeg hatt et godt terreng og god tid

2. Ville brukt:

- en delbar recurve, eller en superlett langbue, fra mine hyller en av de to under - men av langbuer selges det mye fiffig

- lette piler, eks. Goldtip Traditional Woodgrain (favoritt pilene mine), med 100grs broadeads, eks. Magnus, men "sløve" for å søke å unngå gjennomskyitng

- pilene ville være malt DayGlo Orange i endene, og ha Fluorescent Yellow fjær, 5 1/2", og Lumenoks

3. Så ville jeg trent 2 ggr daglig hele sommeren og hele jaktsesongen, på relevante skudd, da er pilfallet i cm irrelevant

4. Om jeg bomma mye eller ikke kom under 25-30m på dem, så bestilte jeg en Hoyt Maxxis eller en PSE X-Force, med fallhylle og justerbart sikte (etpins) - eller bare trent mer...

 

 

Denne

IMG_3940.jpg

 

Eller denne, den er 45#, omtrent. Og veier 400g

IMG_14981.jpg

IMG_14971.jpg

IMG_14911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg er nok ikkje i samme klasse som M67 når da kjem til skyting med trad buer, men har skutt masse med langbue og jakta lit med den. Da kreve masse trenig og meir trening for å bli god nok til å jakte med den type bue. Eg har planer om å jakte med ein heimalaga hybrid langbue i februar (i Sør Afrika) hvis eg klarer å bli treffsikker nok.

Når me skal jakte i Norge, så blir da nok med compound buen. Dette fordi at eg ikkje klarer å bli god nok til å jakte på lenger hold en ca 20m med trad utstyr. Med compounden så er eg meget komfortabel ut til 35m sjølv om eg trener mest med langbuen. Då vilt tettheten i Norge er slik den er så ønsker eg å kunne skyte sikkert ut til 35m, så da blir da x-forcen for min del :D

Eg anbefaler deg å kikke på ein PSE Vendetta xs, den er liten, lett, kjapp og meget enkel å skyte godt med.

Den er ikkje så dyr heller :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Buster!

 

jeg vurderer og selge min ubrukte 2011mod Bear Archery Attack bue Lh

følger med Pil holder, release fra cobra,Whisker Biscuit,Trophy ridge sikte, Trophy ridge demper,

reim for håndled og 2set lemmer 50-40lbs og 70-60 lbs kviteringer kan vedlegges

kan også legge ved 12 piler

prisen er jeg villig til og diskutere Pm meg om interesert :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg kunne gi deg ett bra svar på det :) Den gangen jeg var "ung" og jaktet med bue så hadde vi muligheter til å skaffe oss billige buer av ett fabrikat som her Quik mener jeg å huske.(til flu-flu og bowfishing) Korte og meget presise buer som man fikk opp i 55 lb styrke (i 28 dralngde) Var eb kar som het Jøregn Opsand som skaffa oss de buene. Tror nok alle recurvebuer fra kjente vabrikanter holder i bøtter og spand så lenge man holder seg på rundt 50-55lb :) Viktigere å få tunet buen (justert den så den går riktig enn pundstyrken egentlig når alt kommert til alt :) )

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man en 35 lb recurve så er det garantert at man må kjøpe en bue til etter kort tid. Og en bue i den styrken vil aldri bli/være godkjent til jakt noen sted. En voksen man men nogenlunde grei fysikk vi ikke ha noe problem med å lære seg å skyte med en 50 lb recurve. Samtlige av de jeg kjenner starta med buer på rundt 50. Skal man gå for instinktskyting så blir det ikke å stå å banke ut 40-50 piler i slengen uansett.

Link to comment
Share on other sites

nogenlunde grei fysikk vi ikke ha noe problem med å lære seg å skyte med en 50 lb recurve. Samtlige av de jeg kjenner starta med buer på rundt 50. Skal man gå for instinktskyting så blir det ikke å stå å banke ut 40-50 piler i slengen uansett.

 

 

Og dette kan du? hvor mye skyter du på 60piler, 60cm skive, 18m med 50 punderen din? Uansett har ikke alle (få) skuldre til å hale i 50# buer og fremdeles kunne konsentrere på de rette tingene @ fullt drag...

Litago har kanskje et par ting å si om tunge buer?

 

Om man vil/må ha maks kraft kan en kjøpe nye lemmer etter en stund, 40 istf. 35 kanskje? toppskytterne kryper opp et og et pund... Og sender piler i halmen på 90m med 45-50# - og stod en tiur der så så gikk de rett gjennom :!:

 

en 40# recurve er godkjent for det meste av vilt over det meste av verden. OG jeg kjenner INGEN som er gode som skyter mer enn 40#-45#, selv ikke de som har tenkt seg til OL 2012 og trener to ggr daglig. Vet også av fler som regelmessig skyter whitetail med 40# bue.

Hva du eventuelt skal med de 10 punda over 40 for å påke høl i en tiur begriper IKKE jeg.

 

E.J.,

Jeg vet ikke når du var ung, men moderne recurver på 40# slenger piler fortere enn mange 55# fra tidlig 70tall, i særdeleshet "fiskebuene" av hel glassfiber.

 

@BusterGutten,

Recurve < 40pund, hører du :wink:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lest en del om emnet nå,samt fått mange nyttige tips her inne. Hvis tiurjakt med pil skulle bli lovlig vil utfordringen bli å komme nært nok,skytevinkel,lure buen med seg gjennom kvist og lyng ++. Jeg tror derfor at en recurve er buen for meg. Tror ikke det skal rare krafta til for å bikke tiuren ned fra greina fra 25 m.avstand,så 40 pund bør holde i massevis.

Link to comment
Share on other sites

E.J.,

Jeg vet ikke når du var ung, men moderne recurver på 40# slenger piler fortere enn mange 55# fra tidlig 70tall, i særdeleshet "fiskebuene" av hel glassfiber.

 

Skøyt Dan Quillan recurves (første som garantert holdt med fastflightstreng) Hadde en 50lb,67lb og en 70lb.

+ en Oneida Aeroforce.

Ingen av de buene var noen sinker på 90 tallet :winke1:

 

Sitter forøvrig med en viss følelse om at hvis buejakt i Norge blit lovlig så vil ikke en 40lb recurve bli godkjent!

Finnes vel ikke en 40lbs recurve på markedet som klarer kravene til jakt hverken i Danmark eller Åland (som er land vi kan sammenligne oss med)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...