Jump to content

Norrøna Finnskogen integral Pack 40L


KapteinTJ

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurte på om det er noen som har denne sekken og bruker den som en toppjaktsekk? Jeg lurer vel egentlig mest på hvordan selve systemet for å bære våpen er.. Klarer ikke å finne et eneste bilde av sekken med våpen :shock:

 

Finnes det noen alternativer til denne utenom eberlestock og Hillmann (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28789130) ?

 

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Lurte på det samme, men jeg bestilte like godt en sekk. Kjenner til Integral bæresystemet. Og regner egentlig med at det er brukt samme løsning som Bergans Tuva. Der stikkes børsa inn bak en av sidelommene og det er ett enkelt upolstret hylster for løp/demper. Fungerer helt fint på Bergans sekken. Men sidelomme åpningen er litt trang for kikkerter med høye justerings tårn. Og en mangler muligheten til å komprimere sekken. Slik som norrøna sekken nå har på sin nye sekk.

Blir skøy å se, kanskje er det bare en "gimmic". Norrøna har fått litt vel fancy løsninger de siste årene.

Kommer ikke til å legge ut noe bilder, da det ligger langt utenfor min data kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte sekken på villmarksmessa , Lillestrøm.

 

Har tatt den endel i bruk under bukkejakta og i mine filmprosjekt, da med børsa på ryggen. Er egentlig veldig fornøyd med sekken. Geværet puttes ned i en stiv "ramme/hylster i stoff" som ligger mellom bæresystemet og sekken. Fungerer utmerket på min rygg og jeg merker ikke at geværet er på ryggen når jeg bærer. Synes det er deilig å putte vekk geværet når jaktdagen er over og hjemturen starter. Dette "Cogge" som Norrøna har valgt å kalle "hylsteret"" for kan du ta ut hvis du ikke vil ha den der. Sekken har kompresjonsremmer på hver side på utsiden av sidelommene. Sidelommene er store med en egen lomme inn i der igjen i netting. Noe jeg har satt meget pris på er det systemet som rypenettet har med "rail glider". Det sitter klistret til sekken , avtagbar og muligheten til å komprimere inn til sekken med reimer og spenner slik at det ikke henger og slenger. Jeg bruker det ikke til fugl, men til å ha klær i som jeg kan ta av/på under jakta avghengig av om jeg står stille eller er i bevegelse og har også hatt fjellduken oppi. Sekken er forøvrig lydløs mot greiner, men stoffet innvendig kan lage litt lyd, men ikke sjenerende for meg. Ryggpartiet er laget slik at det kommer luft på ryggen, noe jeg setter mye pris på da jeg svetter mye. Hoftebelte er bra. Jeg er glad i mye lommer, noe sekken har flust av både utvendig, i topplokk og innvendig.

Alt i alt er det fort blitt min favorittsekk blandt ca 10 jaktsekker jeg har :o) da den er velgjennomført , lydløs og våpensystemet virker.

 

Raymond Albrigtsen

Link to comment
Share on other sites

Geværet puttes ned i en stiv "ramme/hylster i stoff" som ligger mellom bæresystemet og sekken. Fungerer utmerket på min rygg og jeg merker ikke at geværet er på ryggen når jeg bærer. Synes det er deilig å putte vekk geværet når jaktdagen er over og hjemturen starter. Dette "Cogge" som Norrøna har valgt å kalle "hylsteret"" for kan du ta ut hvis du ikke vil ha den der.

 

Dette var akkurat det jeg ville høre! Da tror jeg det blir en slik en på meg og... :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt enorm pris på om noen som har sekken(eller som kommer til å kjøpe den) tar bilde av sekken med og uten våpen i. Lurer veldig på en sånn sekk selv, bare bæresystemet til våpenet er godt nok. Er det noen forhandlere som har denne inne? XXL?

 

Hvis ikke blir det en Eberlestock :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sekken er nu brukt ett par uker. Rifle koggen fungerer utmerket. Men er trang til en Hensoldt 4-16x56. 56 linsa er ikke problemet. Men paralellakse og vind justerings tårnene. Utmerkede flate reimer. Kun ett slett belte, som ikke fortjener status som hofte belte. Har to stk små polster puter som glir langs beltet og kan plasseres etter ønske. Med nesten 20kg i sekken merker en faktisk at de små putene på "hofte" beltet støtter litt opp. Og sekken gnager ikke på mitt magre hoftekam.

Sidelommene er svært grunne. Under glidelåsene er det ei nettinglomme som klarer ei 1 liter Nangele flaske.

Stoffet i sekken er litt tynnere enn jeg liker. Men Norrøna er ikke hva det en gang var når det gjelder kvalitet.

Utvendig topplokk lomme er stor nok til en liten jakke. Synes lomma er mer enn stor nok.

Rypenettingen er feks mindere enn på Bergans Tuva. Men klarer såvidt 11 fjellryper. Da er den i tillegg stabil på ryggen.

Integral systemet er lagd slik at det skal bygges litt ut fra ryggen, og forsøke å få litt lufting. Er derfor to puter ca midt i ryggen, som gir ett førsteinntrykk av at noe på rifla buler inn i ryggen. Flere som har prøvd sekken reagerte på dette. Men bare jeg har hatt sekken på hele dagen. Og det fungerer utmerket.

Irriterende at Norrøna har brukt forskjellige klips på topp lokket og kompremerings reimene. Komp reimene er ikke like solide som den evige sliteren Norrøna Combat pack.

Selv om jeg ikke er fra meg av glede er jeg godt fornøyd. Har aldri prøvd Erberlestock rifle sekker. Men en kjenning gikk amok med kniv på "de tusen" reimene som henger, slenger og pisker en stakkar jeger i vinden.

Han skulle ha en slik norrøna sekk. I følge han var den enklere.

 

Med mitt 40cm løp og Atec demper har jeg ennå 15 cm ledig plass i posen som kommer ut under sekken. Men nevnt rifle kommer demper`n i ræv sprekka. Men ikke under stellet. Og er derfor veldig sikkert beskyttet. Avtrekker bøylen stopper på høyde med toppen av sekken, da den ikke går ned i det stive kogget. Kansje med en mindre kikkert.

Det er ei reim for å låse fast rifla på toppen av kogget. Denne har jeg dyttet bort. Med ei lang auto hagle i koggen må feste reima brukes, da hagla kommer veldig høyt. Og egner seg ikke finnmarks skog/skerri.

Har du en mindre kikkert på rifla di, trur jeg Bergans tuva er ett bedre valg. Med niste, ammo og en liten dunjakke føles Norrøna sekken full ut. Men kun på volum. Ikke på vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For å slenge en kommentar:

Har Eberlestock Just one. En grei sekk, men ikke til å rope hurra for, fordi:

- Koggen til våpenet er litt trang til rifle med kikkert, men bra på lengde.

- Koggen ligger mellom ryggen og hovedrommet på sekken og er ikke stiv. Kjempeulempe for all vekten i sekken overføres på våpenet. Kjennes litt i ryggen, men ikke plagsomt med mindre man bærer over 20-25 kg.

- Begynte å se slitasjemerker etter kort tids bruk. (Sømmer.)

- Forholdsvis vanskelig å pakke med seg mye, da reimene blir veldig korte. (Nei, det ser ikke slik ut, men likevel).

- Har ikke hatt behov for å bære elg el ukurante størrelser, men har gått Femund på tvers med 42kg. Fantastisk god fordeling på vekta, bare man fikk alt nedi sekken. (Er selv 195cm og 74kg).

- Som dagssekk/jaktsekk kan den være litt tung til å farte rundt i skogen eller støkkjakt generelt.

- Bra at man kan ta av lommer og redusere størrelse og vekt betraktelig, men da blir det vanskelig å pakke igjen (langt og smalt og allværsjakka er i grenseland for hva man klarer å få ut uten å måtte åpne alt.)

 

Lurer på om noen har prøvd Hillmann Megapack?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28789130

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 9 months later...
  • 3 weeks later...

Kjøpte denne sekken men etter litt prøving med børsa i sekken så ble det til at jeg leverte den tilbake, fungerte veldig dårlig med demper, hengte seg opp, og bare klunder når jeg skulle trekke børsa. Gikk heller for en QRR sekk, stort sett veldig godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne sekken i julegave og er godt fornøyd med den. Det eneste er at når jeg har sauern (6,5x55) med atec Maxim demper på og swarovski z6i 2-12x50, er det litt trangt i kogga og demperen henger seg opp nederst. Men hvis man tenker på sekken som et transportmiddel mest, gjør ikke dette noe, bare litt knotete å ta den ut, men man har jo som regel god tid:)

Men med hagla og salongen med en liten alm demper går det helt fint og trekke opp børsa og ellers liker jeg sekken veldig godt med mange gode løsninger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Fikk en Finnskogen Integral Pack 40L til jul, og skal bruke den til rypejakt/støkkjakt, men ble litt usikker etter å ha testet den på ryggen med våpen plassert i koggen.

 

Hvordan er deres erfaringer i forhold til at våpenet skaper et gnag mot stumpen når det er plassert i koggen? Noen som har erfaringer med det, eller er det bare min fasong som ikke passer med sekken?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei

Hadde samme problemet som deg da jeg første gang tok sekken i bruk. Etter litt utforsking fant jeg ut at det er en metallpinne/-skinne i ryggplaten på sekken. Denne tok jeg ut ifra sekken og bøyde litt på nederst på pinnen slik at den kom litt lenger ut fra stumpen nederst. Etter dette ble sekken mye bedre og mer behagelig i bruk! Det er ikke sikkert det funker for deg, men er jo verdt et forsøk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for tipset;) skal forsøkes, har ikke fått tatt sekken i bruk enda, men leste et sted at den hadde en skinne som kunne formes og tilpasses fasongen etter behov, så det kan godt være løsningen ja. Kjøpte i mellomtiden et eksemplar av Rifix bæresystemet, noe som virkelig fungerer bra, og sikrer våpenet i større grad mot fall dersom en gjerne oftere detter bakover og har mindre mulighet for å ta seg for, ettersom våpenet henger i fra magebeltet og opp på motsatt skulder samtidig som begge armer er fri.

 

Ettersom jeg foreløpig skal ha med med en hagle med 75 cm løp, fyller den ut hele posen under koggen, så må få løst et eventuelt gnag før den kan benyttes, men har som sagt nå da Rifix systemet i bakhånd, som kan benyttes på de fleste sekker med magebelte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da røyk jeg på en sånn sekk idag. Fikk testa sekken med våpen i butikk. Sekken virker veldig lovede, så nå gledes det til å ta den i bruk helga 5.sept i Sverige! Kunne kanskje vært ett litt bedre hoftebelte, men sekker er bare beregnet for 10-15kg, så da funker de nok helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...