Jump to content

Hummerfiske 2011


Rana 630

Recommended Posts

Hei forumets hummerfiskere!

 

Savner en tråd om høstens flotteste eventyr hvor vi kan diskutere litt tips som dybder, bunnforhold agn osv...

Selv fisker jeg i Hvaler-skjærgården, men det kunne vært interessant å høre litt om landet ellers forøvrig.

Ser også for med at vi kunne poste litt fangstrapporter i denne tråden.

 

Årets forberedelser er stort sett i boks med nye tau til teiner, innfelling av dobber på synketau + det meste av agnet ligger på salt.

Hvordan står det til ellers i hummer-Norge?

 

Fyr diskusjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 10 skotteteiner i år av en ny type - så meget spent på hvordan de fisker.

Vet ikke hvordan det har vært i landet ellers - men i ytre oslofjord var det et meget godt hummerfiske i fjor.

I følge de lokale fiskerne forventer man også i år en god bedring mot de foregående årene. Hyggelig at bestanden ser ut til å ta seg sakte, men sikkert oppover. Mest sannsynlig skyldes dette i stor grad en holdningsendring fra de typiske "hytte/sommerferie" fiskerne.

Politiet har gjort en omfattende innsats i form av kontroller og sjekk av utstyr.

Vi må også kunne anta at de nye reglene har fungert positivt med kravene til fluktåpninger/økt minstemål og forbudet mot rognhummer.

 

Skitt fiske alle sammen - kun en liten uke igjen her nå!

Link to comment
Share on other sites

Eg dykkar ein god del i Oslofjorden, og hummeren er no så tallrik at den har mista litt av attraksjonsverdien. Før var ein hummer på eit dykk ein stor hending, no er det somme stader så mykje hummer at eg har mista teljinga på eit 45-minutters dykk. Hummerhotell, kallar eg det, der dei ligg den eine etter den andre under steinen sin oppover i skråninga :mrgreen:

 

Freding, VEAS og nedgang i forureining ellers er mi forklaring, for det er meir liv ellers òg. Fisk, skalldyr, tang og tare, og vatnet er mykje klårare. Her om dagen såg eg til og med ein taskekrabbe. Utruleg kjekt og positivt at det er så mykje liv og sjå etter kvart, og særskild hummaren, som eg vel eigentleg alltid har tenkt på som "sjelden art". I fjor åt eg hummar for fyrste gong som sashimi på Alex Sushi, og det var slett ikkje ille, og særskild når ein ikkje treng å ha dårleg samvit fordi arten er blitt så talrik uti fjorden. Skitt fiske! (Men ikkje spør meg om kvar hummeren står! Det er nok somme der ute som kunne tenkje seg å ta slik kunnskap i bruk til lyssky aktivitetar, så dei fleste dykkarane eg kjenner held litt tett om kvar det er mykje hummer.)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at bestanden ser ut til å ta seg sakte, men sikkert oppover. Mest sannsynlig skyldes dette i stor grad en holdningsendring fra de typiske "hytte/sommerferie" fiskerne.

Politiet har gjort en omfattende innsats i form av kontroller og sjekk av utstyr.

!

 

Hvis du referer til politiets aksjon med hjelp av kystvakta, skjærgårdspatruljen og alt av tilgjengelig personell som tilsammen dro opp alt av utstyr (Mitt inkludert) snakker vi om en farse uten sidestykke.

 

De beslagla 70 hummer og kaller det faunakriminalitet. 70 hummer var det 10000 påstått kriminelle feriefolk klarte å raske sammen i løpet av ett døgn og ingen nevner at 70 hummer er det EN yrkesfisker drar på første trekk før han agner om og setter på nytt.

 

Forekomsten av hummer har blitt jamret over i alle år og fritidsfiskere har fått skylda og hvorfor det? Hvor kommer tallene som tilsier dårlig forekomst av hummer fra? Hele greia kommer fra yrkesfiskerne og semiyrkesfiskere som selger 80% av det de får svart, det lille de ikke får solgt leveres inn og danner grunnlag for jammerkoret.

 

For båtfolket som benytter havet sommer som høst er det umulig å ikke legge merke til at antallet fiskeredskap i sjøen tidobbles fra sommer til høst også skal det være fritidsfiskerne som skal ha skylda?

 

 

-Forbanna-L-

Link to comment
Share on other sites

Dette er et meget sammen satt problem slik jeg ser det.

 

Etter å ha flytta til vestlandet så har jeg opplevd mye av tvilsome holdninger og aktiviteret.

dykkere harpunerer hummer bare for å få den med seg, folk blåser i fredningstider og antall teiner etc etc. I Rogaland hadde vistnok kontroll i sommer og tok ca 1000 beslag i redskap.

 

Jeg vet også at mange "oljefolk" bruker friperiodene til aktivt fiske. Jeg har hørt om flere som fisker over 120 hummer i sessongen privat, for å selge de.... 120 er jo ikke så mange settunder ett, men med nok slike og lokalt kan det påvirke bestandene negativt.

 

Fiskerene har nå også fått skjerpede krav til antall teiner ol samt med fluktåpninger. Dette også etter krabbefiske.

 

Men så er det lyspunkter i at enkelte private tar opp alt de kan, samler de i sanketeiner og slipper de ut når sessongen er over....

Diskusjoner om fredningssoner er jo også bra....

 

Målet må jo være å få en god bestand som alle kan nyte litt av.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at bestanden ser ut til å ta seg sakte, men sikkert oppover. Mest sannsynlig skyldes dette i stor grad en holdningsendring fra de typiske "hytte/sommerferie" fiskerne.

Politiet har gjort en omfattende innsats i form av kontroller og sjekk av utstyr.

!

 

Hvis du referer til politiets aksjon med hjelp av kystvakta, skjærgårdspatruljen og alt av tilgjengelig personell som tilsammen dro opp alt av utstyr (Mitt inkludert) snakker vi om en farse uten sidestykke.

 

De beslagla 70 hummer og kaller det faunakriminalitet. 70 hummer var det 10000 påstått kriminelle feriefolk klarte å raske sammen i løpet av ett døgn og ingen nevner at 70 hummer er det EN yrkesfisker drar på første trekk før han agner om og setter på nytt.

 

Forekomsten av hummer har blitt jamret over i alle år og fritidsfiskere har fått skylda og hvorfor det? Hvor kommer tallene som tilsier dårlig forekomst av hummer fra? Hele greia kommer fra yrkesfiskerne og semiyrkesfiskere som selger 80% av det de får svart, det lille de ikke får solgt leveres inn og danner grunnlag for jammerkoret.

 

For båtfolket som benytter havet sommer som høst er det umulig å ikke legge merke til at antallet fiskeredskap i sjøen tidobbles fra sommer til høst også skal det være fritidsfiskerne som skal ha skylda?

 

 

-Forbanna-L-

 

Synes det er meget interessant å se en slik holdning på trykk i et forum som Kammeret.no

Jeg tror du nesten må gå i deg selv for å finne ut hvorfor du er forbanna. Jeg er redd at denne holdningen er den store årsaken til at fisket har vært så som så de siste årene. Vi må også huske at det er av denne grunn at myndigheter må inn å regulere med kravene til fangståpninger - minstemål og resetting av rognhommer. Vi kan ikke ha frtidsfiskere på sjøen som tar loven i egne hender og hever seg over den til sitt eget beste. Regler + holdningsendring er det som skal til. Kan noen her forestille seg at noen tok ut et par elg sånn i løpet av sommeren på det grunnlag at de mente selv at dette var ok? Klarer ikke se hvordan dette legitimerer tjuvjakt.

 

oysteinlarsen

Spennende observasjoner du har gjort i forbindelse med dykking - jeg erfarer akkurat det samme i de områdene jeg dykker - det er veldig hyggelig å se. Personlig mener jeg at fortsatt det er et høydepunkt å treffe på havets kardinal under dykking - enda det begynner å bli mange av dem rundt om kring.

 

Spennende å se innlegget her fra vestlandet og - mener du at det rett og slett drives Catch and release på hummer?

Link to comment
Share on other sites

resetting av rognhommer.

 

Så vidt jeg husker, så var det et "krakk" i hummerbestanden i USA for en del tiår siden. Så fredet de rognhummer, og bestanden skjøt i været tilbake til det nivået det burde være.

 

Jeg har sett mye rognhummer solgt svart av yrkesfiskere gjennom årene her i Norge, og alltids ristet på hodet over at de som er i yrket har drevet og ødelagt for seg selv. På en annen side, så har den lave bestanden kanskje holdt prisene kunstig høyt, og dermed så har fiskerene tjent på det alikevel?

 

Det ville ikke forundre meg om dette med rognhummer er det som påvirker hummerbestanden aller mest, og i hvert fall vesentlig mere enn fritidsfiskere som får en og annen hummer i garnet i løpet av sommeren.

 

Jeg vet ikke hvor stor antall rogn som klekkes og utvikler seg til å bli voksen fra hver hunnhummer, men jeg vil tro at det må være en relativt betydlig antall. Dermed er hver enkelt rognhummer en viktig kilde til økning i bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Spennende observasjoner du har gjort i forbindelse med dykking - jeg erfarer akkurat det samme i de områdene jeg dykker - det er veldig hyggelig å se. Personlig mener jeg at fortsatt det er et høydepunkt å treffe på havets kardinal under dykking - enda det begynner å bli mange av dem rundt om kring.

 

Høgdepunkt, absolutt. Her om dagen såg eg ein som hadde oppheta nabokrangel med to taretorsk under ei metallplate. Rart at eit dyr som virkar så "primitivt" allikevel har så mykje personlegdom. :lol:

 

Om du dykkar i Oslofjorden, kan eg gje eit lite tips om ein plass nedover på austsida i nærleiken av der ein viss styrtrik skipsreiar har "basen" sin der du - kanskje - kan finna den største hummeren eg har sett. Den var svær som ei bikkje! Normalt brukar hummeren trekka seg inn under steinen sin. Denne kom berre mot meg med ondt i sinne... :shock: Fyrste gongen eg har blitt litt nervøs!

 

Spennende å se innlegget her fra vestlandet og - mener du at det rett og slett drives Catch and release på hummer?

 

Eg kjenner òg til dette, men vil ikkje seia meir om det enn så lenge tanken bak det altså er å fremma bestanden. Ymse etatar som vil bruse med fjøra kunne få Idear....

Link to comment
Share on other sites

@Rana 630

 

Jeg sier ikke at fritidsfiskere skal ta seg til rette når det gjelder ulovlig hummerfiske. Jeg sier at påstanden om at det er lite hummer er en løgn og at påstanden om at fritidsfiskern med ett garn og noen krabbeteiner utarmer bestanden er en jævla løgn.

 

Eventyret du har blitt fortalt og tydeligvis tror på er denne sammenligningen:

Yrkesfiskere samt alt som kan krype og gå av uføre, håndtverkere og deltidsansatte setter 10 - 100 teiner 1. oktober. De bruker hummerteiner med preparert agn som trekkes hver 2. til 3. dag og produserer 1 til 2 hummere i snitt oktober og november.

 

Familien Olsen og Hansen er på hytta 3 uker i juli, de har 25 meter med garn som er i sjøen 3-4 ganger eller de har noen biltema krabbeteiner som agnes med grillrester eller blåskjell.

 

Hvis du virkelig tror at Hansen og Olsen spiser så mye hummer at bestanden tar skade av det tror jeg det er du som bør gå i seg selv.

 

Jeg fikk redskap beslaglagt i 2010 og hentet det på lensmanskontoret på Skjærhallen da det ikke forelå noe som helst grunnlag for beslag eller påtale. Den lille som lå der av utstyr kan best beskrives som rask, lå ikke ett eneste redskap der som var egnet for hummer.

 

 

 

-Fortsatt forbanna-L-

Link to comment
Share on other sites

Liptor:

 

Ref ditt eksempel så må vi bare konstatere at Hansen og Olsen fortsatt fisker ulovlig, mens yrkesfiskerne og de som retter seg inn mot det regulerte fiske forholder seg til de reglene som foreligger pt - lovlig fiske.

 

Eventyret du har blitt fortalt og tydeligvis tror på er denne sammenligningen:

 

I motsetningen til deg - så kjenner jeg til den andre siden av dette eventyret. Illustrasjonen du setter opp er ikke særlig relevant. La meg ta en eksempel fra bare noen måneder tilbake. Det virker som du er rimelig kjent rundt i skjæra - så noen stedsnavn kan jeg nevne. I løpet av de siste årene begynte det igjen å etablere seg en god hummerbestand på lera-flaket. Dette kunne gi videre god grobunn for nye bestander i områdene rett syd for Kråkerøyholmene m råholmen/stangeskjær etc. Nå var det sånn at en gjeng med dårlige holdninger og moral fikk nyss i dette. Det ble satt ut ca 4 km med ferdig agnet garn over et par dager i nærheten av Torgautgrunnen og innover. Garna ble røktet - og alt gikk rett hjem i frysa - ikke mindre enn 78 hummer - (under minstemål, rogn etc). Vi vet at hummeren er meget territorial - hva tror du skjedde med den isolerte bestanden i dette området? Det er dette som er problemet rundt om her ute - i tillegg til sommerfisket blant turister. Begge formene er ulovlige og bryter med norsk lov.

 

Jeg håper vi kan snu diskusjonen igjen inn mot lovlig hummerfiske i den regulerte perioden fra 1. oktober til 30 nov. Intensjonen med tråden var å utveksle litt erfaringer mm. Vi får heller glede oss over at bestanden øker sakte positivt. Tjuvradder og småfolk vil vi dessverre aldri bli kvitt.

Link to comment
Share on other sites

I motsetningen til deg - så kjenner jeg til den andre siden av dette eventyret

 

Jeg er representerer den andre siden, den som får telefon fra lensmann som prøver påstå at jeg er en kriminell som er ute etter hummer kun fordi jeg har garn i sjøen. Det er meg det står om i avisene som visstnok spiser meg lei på hummer i løpet av sommeren. Som å få fartsbot fordi det er å anta at du kommer til å kjøre for fort.

 

en gjeng med dårlige holdninger og moral fikk nyss i dette.

 

Er det ikke sånn ett eventyr begynner?

Hvem skal liksom ha ork til å agne 1 km med garn? Jobbet de på skift? Ble vel en halv hummer på hver da tenker jeg.

 

Jeg håper vi kan snu diskusjonen igjen inn mot lovlig hummerfiske i den regulerte perioden fra 1. oktober til 30 nov. Intensjonen med tråden var å utveksle litt erfaringer mm. Vi får heller glede oss over at bestanden øker sakte positivt.

 

Ellers er jeg enig med deg på denne, tror ikke vi blir enige her så det kan være greit å sette strek.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Det er nå positivt bestanden er på vei opp da!

Om årsaken er den ene eller andre eller sammensatt av flere så er jeg glad like fullt.

Som dere sier er det å se humemr på dykk et høydepunkt! Faktisk lenge siden jeg har sett det her på vestlandet.

 

Et utstrakt c&r fiske på hummer er det ikke men det forekommer hos enkelte.

 

Jeg håper å kunne få meg en hummer eller to så jeg får smaken igjen. Egentlig synes jeg sjøkreps er bedre, men jeg mangler båt å fiske fra. Teiner har jeg! :-)

 

Spørsmål om agn: Brukes "råttent" agn for å hindre krabbe å gå i? Der jeg skal prøve meg er det likte krabbe. Kna jeg da bruke fersk agn og fiske like bra?

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Men hvilket agn bruker dere? Og hvordan bearbeides dette, snakkes bl.a om salting? Lurer også på hva er en stor hummer her i Norge? Min største er 1,7 kg, men har ikke fått mange...

 

Hvor ofte ser dere om teinene? Er det en fordel å sjekke de så ofte som mulig om man har tid? Kjøpte 10 stk oransje Biltema-teiner i fjor. Fikk noe, men satser på en bedre sesong i år :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg lever av fiske og driver etter hummeren fra 1 oktober her i Romsdalsfjorden!Som agn benytter jeg meg av sure salta fiskehoder og sur saltet! markrell!drar 2 ganger i uka og bestanden har gått opp her!!men så er det heller ikke så mange sommerhus og hytter her da og tyvfisket om sommeren er minimalt!De biltema teinene!! burde du sjekke rømmnings åpninga på da det har vært feil størrelse på flere og hvis det blir kontroll så er det deg som fisker som skal påse at rømmingsveier er store nok :wink: bruker skotteteina og canadiske hummerteiner som veier 15 kg til 20 kg stk og disse fisker meget godt!synes at det er bra at det ble forbudt å ta rognhummeren og at det ble innført rømningsveier på teina ellers kunne vi ha vinka bye bye til hummeren i løpet av noen 10 år! har fått hummer på 3,9 kg her men har sett større 5 kg som ble satt ut igjen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett sure og salta fiskehoder + salta makrell. Saltet pleier jeg å fordele i forholdet 1 til 4 typisk.

Påse at dunkene du benytter er helt tette.

 

Når det gjelder de Biltema-teinene synes jeg det er altfor lite vekt i de - må være vanskelig å få disse til å ligge godt - altså trekke de godt inn i ura. Hvis man benytter disse må det vurderes noe modifikasjon - legge inn vekt i bunnen av teina. I tillegg som nevnt her - sjekk teina opp mot kravene til fluktåpning - to stk min 60 mm.

 

Spennende og hørt litt om type bunnforhold dere søker etter på Vestlandet og i fjordstrøkene. Hvilke dybder går dere etter der?

Har også hørt om til dels store individer der borte - det er langt mellom de virkelige store hummerne i ytre oslofjord/Skagerakk - noen blir det selvfølgelig. Den beste mat-hummern ligger vel rundt 30 cm uansett.

 

Det var også interessant å se i fjorårets sesong at det virkelig er mye rognhummer ute og går. Hvis disse fårvære i fred gjennom det regulerte fisket i sesongen - tror jeg vi kan gå mange gode år i møtet nedover her.

 

Skitt fiske alle mann.

Link to comment
Share on other sites

Av agntyper er det mange meninger, omtrent som ved valg av kule til storviltjakt.

Her i sørvest er det opplest og vedtatt at berggylte er suverent best, av egen erfaring har og sur berggylte fiska best (brukt makrell, sei og småflyndre ellers). Krabben går på sur mat og men du siler vekk brorparten av krabben når agnet er skikkelig "modent". Krabben liker best ferskt agn er min erfaring.

Eg kapper rund sløyd fisk opp i passende biffer og har dei i ei tett bøtte, brukte sparkelspann og lignende er velegna, deretter har eg litt sjøvatn i botn av bøtta og lar dette stå å godgjere seg et par vekers tid. Når fisken og "laken" i bøtta er gulbrun og aromaen stram som ein felestreng er det snaskens for hummaren!

Kan imidlertid sjå for meg at fisken blir litt fastare i kjøtet av å ha på litt ekstra salt, blir fort litt laus av kun sjøvatn men det funker som gull. Husk å sløye berggylta, den har ein feit lever som hummaren ikkje liker.

Link to comment
Share on other sites

Antall hummer per teinedøgn vil nok variere en del fra område til område.

I løpet av de to første ukene i fisket bør man kunne forvente opp mot 1 hummer pr teine.

Kurven etter dette er raskt fallende - det finnes faktisk litt statistikk på dette:

 

http://www.imr.no/filarkiv/2011/08/humm ... df_1/nb-no

 

Mye interessant lesing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan går det med fisket rundt om? Har fått brukbart her jeg fisker. Har byttet ut Biltemateinene med bedre og tyngre teiner, og disse ser ut til å fange bra. Er nok for mye strøm til de lette teinene her, selv om de sikkert har fisket godt med litt modifikasjoner.

 

Lurer litt på hvordan dere oppevarer hummeren? Har sett litt på samleteine, men kunne godt tenke meg og oppevart den i stamp/kar noen dager. Noen som har erfaring med dette? Hvor stor stamp, og hvor mange hummer? Hvor ofte må vannet byttes?

 

Lurer også på hva man kan forvente å få for kiloen om man skulle selge noen? Hva ligger prisene på?

Link to comment
Share on other sites

Har vindretning noen innvirkning på hummerfisket? Fikk bra med hummer for noen dager siden, men i dag var det dårlig. Vinden har snudd, og vi har nå hatt noen dager med vind fra sør (fralandsvind). Dette gir som regel dårlig fiske etter de fleste fiskeslag her, men har ikke trodd at dette skulle innvirke på hummer og krabbe. Fikk forøvrig også mindre krabbe enn vanlig. Har også vært bort i noen tilfeller tidligere da jeg har fisket etter krabbe, at det plutselig ikke har vært noe fangst på ellers sikre plasser. Har da ikke tenkt på vinden, men begynner nå å lure på om dette kan være årsaken?

 

Ellers så begynner agnet i teinene å lukte ganske stygt. Er det å anbefale å bytte ut agnet etter en stund, eller er det bare å fylle på med nytt? Mulig dette er årsaken til dårlig fangst også?

Link to comment
Share on other sites

fralandsvind er ikke så godt for fiske litt ruskevær er best.merket det spessielt med fiske etter breiflabb og piggvar ,merker det også på hummerfisket,beste været var ny pålandsvind,norvest slik er det også med laksefisket,tror nok litt ruskevær er det beste for alt fiske,litt morro også når en får vasket vinduene på båten også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...