Jump to content

Intensivkurs i jegerprøven


Mappy

Recommended Posts

Hva er forumsbrukernes syn på intensivkurs i jegerprøven?

 

Jeg snakker om kurs som går over en uke eller kortere.

Selv om jeg hadde jaktet i mange år, tok jeg jegerprøven tidlig på 90 talellet en gang og det var en uddelt positiv erfaring.

Jeg ser at stadig flere aktører nå kjører intensivkurs i jegerprøven, er det bra?

Kravet til kurset er vel på 16 timer? Dette blir det søkt om dispensasjon fra å avvike, blir kurset like bra?

Jeg ser helt klart den positive effekten av at flere får muligheten til å ta prøven, så sånn sett er det vel bra.

At komersielle krefter som ønsker å tjene penger lager sånne løsninger forstår jeg, men hva når jeger og fiskerforeninger gjør det samme?

Når kursene ikke er rettet mot egne medlemmer, Når flertallet av deltagerne ikke er medlemmer, Når kursene holdes som bedriftsinterne kurs som en aveksling til annen sosial aktivitet?

Når det er inntektene til foreningen som blir hovegrunnen til å avholde kurs?

Jeg innbiller meg at vi får "jegere" som egentelig ikke er så veldig opptatt av jakt, er kanskje virkningene av det bedre enn jeg tror?

Hvor går grensa for hvor intensive vi kan være?

Jeg ser at både fylkeslaget til NJFF i Nord trøndelag og Hordaland synes intensivkurs er en grei sak.

Link to comment
Share on other sites

Tja......I vår forening holder vi helst ikke kurs etter juni med tanke på at alle de nye kandidatene skal få tid til å forberede seg til jaktsesongen (våpenkjøp, trening osv). Meningen med intensivkurs er vel å få unnagjort kurset så rask som mulig fordi det nærmer seg jakt. Jeg ser for meg at nylig avlagt prøve og rett ut på jakt kanskje ikke er det aller gunstigste for veldig mange. Selv om det jo selvfølgelig er positivt å få praktisk erfaring så rask som mulig når kunnskapen ligger friskt i minne.

 

Videre er det også et betydelig pensum, og ukeskurs syns jeg høres drøyt ut. Det blir 6 timer daglig, eller litt over 4 hvis vi tar med helga. Tror kanskje ikke kunnskapen synker så godt inn på et slikt kurs. Stoffet må jo fordøyes og det må repeteres.

 

Intensivkurs med 2 til 3 kvelder i uka over 3-5 uker er vel en løsning, men da bør det i tillegg kanskje være tilbud om treningsskyting på åpne skytekvelder i foreningen og kanskje et praktisk jaktkurs rett i etterkant. Hare, rev, rådyr el. Det er litt for lite praktisk skyting i løpet av jegerprøvekurset så mer trening må til. Under det siste kurset jeg holdt plusset vi på en ekstra skytekveld på figursti. Det var kjempepositivt. Videre har vi også tilbud om å samle dette kurset for en praktisk- og teoretisk jakthelg på rådyr utpå høsten.

 

Jeg syns det er viktigere for foreningene å ha tilbud om oppfølging til jegerprøven, enn å sluse igjennom så mange kurs og jegerprøvekandidater som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det NJFF i et nøtteskall om dagen da ? I den ene enden jobber dette forbundet for at utøvelsen skal bli så god (i sammen med DN ) at den kan matche fremtidens jaktutøvere på slik måte at den også matcher et samfunn i utvikling som fjerner seg mer og mer fra jakten på ville dyr (hvertfall hva motstand tilsier) og da disse utøverne igjen kan vise seg og fremstå som godt skolerte og utdannet til å kunne drive jaktutøvelse i fremtiden. Jeg vet godt dette er en minimumsutdanning. Men når eldre jegere kan si at hadde de kunne tatt jegerprøven den gangen de startet jakt med de dyktigste instruktørene til pensum, så ville de kunne spart opp mot 8 års praktisk erfaring på skauen. I andre enden så er det nå fylkeslagene som driver kommersiell virksomhet, og gjerne sammen med en utstyrsbutikk som kan selge disse stakkars nye jegerne mye mer utstyr enn de overhode trenger. Dette tjener også disse foreningene på. Å ha kontakt med en forretning. Raskt tjente penger hører ikke til i en jegerorganisasjon. Da har hele korpset missforstått intensjonen. Jeg har selv sittet å kritisert dette i forbundet og fått det vekk over tid, pga et Oslofirma som gikk bananas vedrørende dette på 90 tallet og tjente grovt på dette med intensivkurs. De hadde 60 - 70 % stryk på disse kusene de, men fikk fremdeles fortsette, inntil det kom nye krav om kursets innhold, oppdeling og lengde. Etter at dette kom gjorde det det så og si intensivkursene umulige å gjennomføre. Men nå, nå ser det jo ut for at NJFF synes dette er greit selv. Jeg har hatt flere hundre elever på jegerprøvekurs og oppe til eksamen. De kunne alle fortelle meg etter kursene at de var glade for at de ikke hadde valgt intensivkurs (noe de synes var merkelig var tillatt med et såpass tungt pensum), og at de ikke skjønte hvordan folk kunne bestå en prøve uten å ha gått et ordinært kurs. Selvfølgelig kommer det alltid ann på instruktørenen hvor dyktige disse er, men uansett så kan du ikke presse ned et kurs til det minste uten at det går utover innlæring. Men det er vel av sine egne man skal ha det. Surrehuer sier jeg bare hvis NJFF ser dette gjennom fingrene og lar det gå. Snakk om å bite seg sjøl i ræva :mrgreen: Men morro hadde det vært å vite hva DN sier når de får vite dette...... :P Burde nesten vært tipsa om disse Fylkeslagene spør du meg !!

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten tilleggsoplysning.

*forskrift om jegerprøve sier at kurset skal være på 16 timer over 4dager, med mulighet for å søke om å avholde det over færre dager.

*På de offisielle hjemmesidene til direktoratet for naturforvaltning står det 30 timer.

Link to comment
Share on other sites

BJF sine intensivkurs går slik:

 

Mandag - 3,5 timer

Tirsdag - 3,5 timer

Onsdag - 3,5 timer

Torsdag - 3,5 timer

Fredag - 3,5 timer

Lørdag - 8 timer (skyting og sikkerhet)

Søndag - Eksamen

 

Dette gir 17,5 timer med ren teori og 8 timer med praktisk skyting og sikkerhet. I forskriftene er det vel ikke en nødvendighet, bare en anbefaling. Lørdagen går en gjennom bruk er rifle (med skyting), og mye trening med salong på ulike avstander. Det er også en svært dyktig hagleinstruktør som tar for seg en og en og ser til at de gjør som de skal både sikkerhetsmessig og i selve skytingen.

 

Jeg tok dette kurset selv for noen år siden, og jeg har ikke annet enn godord å si om det. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg liker å kjøre på slik i stedet for å dele det ut over en kveld i uken i mange uker slik som de f.eks. gjør i Haugesund og omegn JFF. Det passer nok ikke alle å sette av 17.30 til 21.00 hver kveld i en hel uke - men de hadde jammen meg opplegg for folk som ville ta det over litt tid også. Bakdelen med den ordningen er at en ikke er sikker på at det er samme instruktør fra kveld til kveld.

 

Dessuten er det også greit for de som vil begynne å ha et kurs i veldig nær fremtid, kanskje de får plass på neste kurs allerede, og så være ferdig med prøven en uke etterpå. Det gir en god følelse å ha det slik! En annen fordel er jo også at folk kan kaste seg på karusellen like før jakta.

Link to comment
Share on other sites

""Dessuten er det også greit for de som vil begynne å ha et kurs i veldig nær fremtid, kanskje de får plass på neste kurs allerede, og så være ferdig med prøven en uke etterpå. Det gir en god følelse å ha det slik! En annen fordel er jo også at folk kan kaste seg på karusellen like før jakta.""

 

Akkurat denne slår tilbake, da jegere skal ha tilstrekkelig med øvelse på skytebane for å kunne sørge for utøvelse av paragraf 19 korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Folk kan da være flinke å skyte før de tar jegerprøven! Dessuten er det NATURLIGVIS opplæringjakt med både hjort, elg og småvilt hos BJF, som et tilbud. Hvorfor skulle det være negativt at noen sitter med fersk kunnskap før de går ut og jakter? Hvis du vil at dette skal bli en debatt om human jakt, så be my guest...

Link to comment
Share on other sites

Det å kaste sten når en er i et glasshus skal en ikke gjøre.

Men noen raske avklaringer.

 

Sitat fra regel verket.

"Jegerprøven består av 9 moduler. To av disse er praktisk rettet og omhandler blant annet feller og fangst, skyting med hagle og rifle samt en del praktiske øvinger på avstandsbedømmelse, forsering av hinder med gevær og lignende. Tre av modulene er lagt ut åpent tilgjengelige for alle på internnett. Dette er moduler som inneholder temaene artskunnskap, lovverk og forskrifter samt jakthunder og jakthunddressur. De siste fire modulene er som før basert på klasseromsundervisning."

 

Hvordan det enkelte lag leger dette opp innenfor retningslinjene er individuelt. En rekke lag kombinerer flere aktiviteter på en lang ukedag det vil si at Kart/kompas, Feller og Fangst, Praktisk skyting Rifle/Hagle og Avstandsbedømmelse. Dette taes som en langdag ute.

 

Fire av undervisnings dagene skal være obligatorisk klasseroms undervisning og ute dagen er obligatorisk. Tre undervisnings bolker er eller kan være selvstudie.

 

Når det gjelder fylkeslagene så driver så langt jeg vet ikke de jeger kurs det gjøres av lokal lag. I midt fylke tror jeg ikke noen lag er koblet opp mot butikk kjeder eller enkelt butikker. Det er lovlig men ikke å anbefale.

 

Angående BJF kursene som startet denne debatten, så ligger de innenfor de kriteriene som DN har lagt til grunn. Hadde de ikke gjort det ville Ansvarshavende for undervisning i fylkeslaget eller jeg stoppet aktiviteten. Kvaliteten på BJF kursene er det ingen som hittil har klaget på, men som instruktør i forenigen er ikke jeg den første som får høre slike klager.

 

Når der er forespørsel fra elever om kurs som går over en uke, er det med andre ord opp til foreningene om de vil tilby dette.

Link to comment
Share on other sites

Her et et fylkeslag som kjører jegerprøvekurs, hadde jeg vært mye, mye, mye, mye, mye yngre skulle jeg ha meldt meg på, men dette er vel litt annerledes intensivkurs.

http://www.njff.no/portal/page/portal/s ... d=10009291

 

 

 

I utgangspunktet tror jeg at Bjff er en seriøs organisasjon, dere er helt sikkert innefor loven og har helt sikkert flinke instruktører, dere har helt sikkert hatt en debatt innad om det å kjøre intensivkurs.

Hva fant dere av fordeler og ulemper?

Jeg er ikke sikker på om alt dere ser som bra med intensivkurs er helt etter min smak.

Men et eksempel til etterfølgelse for andre foreninger er oppfølging av jegerprøvekanidater, i mine øyne oppveier det noe av ulempene.

Jeg håper jo at dere er mere selvkritisk til egen aktivitet en fylkeslederen til Njff som er revnende likegyldig til hva folk mener om opplegget så lenge det er innefor loven, såvidt jeg forstår er han også medlem hos dere, kanskje styremedlem og instruktør også for alt jeg vet, han er også den som stopper uforsvarlige jegerprøvekurs i Hordaland, jeg regner med at det har sammenheng med at mannen har for mange hatter på en gang og at dette ikke er det offisielle synet til fylkeslaget og jegerne i Hordaland.

Nå var jeg kanskje litt negativ, klarte bare ikke å la være.

 

I Oslo har vi ihvertfall en forening som kjører skikkelig samlebåndkurs i samarbeid med en sportsbutikkjede,

jeg aner ikke noe om kvaliteten på kursene for jeg har ikke vært på kurs der, men at lokalforeningen drar inn betydelige beløp penger på dette er helt sikkert. Andre motiver er ikke kjent.

 

Hva med hurtigkurs kjørt ute på bedrifter, hvor det lanseres som et alternativ til annen sosial aktivitet?

Melder folk seg på for å drive jakt? Begynner noen av disse med jakt? melder noen seg på uten mål og mening?

Er det noen som er skikelig lykkelige over tilbudet og endelig får et innpass til "jaktverdenen"?

Noen som har erfaring med å kjøre kurs for bedrifter?

 

Jeg har erfaring fra et idrettslag som kjørte kurs for å få støtte som studiering, av 12 stk. er tre er jegere i dag, 4 møtte aldri til eksamen, for 5 ble det med en jakttur.

Link to comment
Share on other sites

Når noen anonyme kritiserer meg som person pleier jeg å overse det.

 

Men siden jeg og har en MODERATOR funksjon her på Kammeret velger jeg å svare den Anonyme MAPPY.

1.Jeg er Fylkesleder i NJFF Hordaland.

2.Jeg er Nest Leder I Bergens Jeger Og Fisker Forening.

3.Jeg er Jegerprøveinstruktør (siden1986)

4.Jeg er Rifle instruktør.

5.Jeg opptrer under fult navn, dekker meg aldri bakom nic.

6.Jeg ligger meg ikke opp i noe som er innenfor gjeldene lovverk.

7.Jeg er ikke revnene likegyldig til noe av de aktiviteter som NJFF holder på med.

8.Jeg er og ydmyk nok til å innrømme at jeg feiler. Noe jeg ikke kan se jeg har gjort her.

 

Forøvrig kan du ukjente MAPPY gjerne flytte hit til Hordaland, å overta vervet som Fylkesleder. Jeg kan love deg en ting 10 til 20 timers ulønet arbeid i uken.

 

Herved er debatten over fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Når noen anonyme kritiserer meg som person pleier jeg å overse det.

 

Men siden jeg og har en MODERATOR funksjon her på Kammeret velger jeg å svare den Anonyme MAPPY.

1.Jeg er Fylkesleder i NJFF Hordaland.

2.Jeg er Nest Leder I Bergens Jeger Og Fisker Forening.

3.Jeg er Jegerprøveinstruktør (siden1986)

4.Jeg er Rifle instruktør.

5.Jeg opptrer under fult navn, dekker meg aldri bakom nic.

6.Jeg ligger meg ikke opp i noe som er innenfor gjeldene lovverk.

7.Jeg er ikke revnene likegyldig til noe av de aktiviteter som NJFF holder på med.

8.Jeg er og ydmyk nok til å innrømme at jeg feiler. Noe jeg ikke kan se jeg har gjort her.

 

Forøvrig kan du ukjente MAPPY gjerne flytte hit til Hordaland, å overta vervet som Fylkesleder. Jeg kan love deg en ting 10 til 20 timers ulønet arbeid i uken.

 

Herved er debatten over fra min side.

 

Jeg har overhodet ikke kritisert deg som person men som fylkesleder i Hordaland jff.

Her er hva du skrev om temaet i en annen tråd her på forumet:

Hva Mappy måtte mene om BJF sin politikk på kursing er revnene likegyldig. Så lenge kurset ligger innenfor de rammer som er bestemt av DN så har de sitt på det tørre. Forøvrig er BJF kursene utvidet med noen timer i forhold til standard kurset, med en egen rifle del som varer ca 3 timer.

Selv om jeg er BJF medlem, vil jeg som Fylkesleder i Hordaland ikke betenke meg om to ganger for å stoppe foreningen min vis de bryter de forutsetninger som er lagt av DN.

 

Du må da forstå at å presenter seg som fylkesleder i Hordaland og for så å si at du er revnende likegyldig til hva noen måtte mene blir litt ukorrekt, du uttaler deg jo på vegne av flertallet av Njffs medlemmer i fylket.

Jeg har aldri hørt en tillitsvalgt på det nivået i Njff komme med en sånn uttalelse.

 

jeg synes også at du prøver å gjøre et billigt poeng av at jeg ikke er presentert med fullt navn og adresse, hvis du ser deg litt rundt finner du kanskje ut at de fleste på forumet er mere eller mindre anonyme.

Jeg er på ingen måte redd for å stå for mine synspunkter.

Kanskje jeg som deg er en tillitsvalgt i Njjf, kanskje det er derfor jeg bruker et nickname her på forumet, for å slippe å fremstå som talsmann på vegne av medlemmer jeg ikke har drøftet temaet med.

Om jeg på noen måte har injurert deg skal du få mitt fulle navn og adresse, men jeg tror det er bedre for oss begge at du prøver å bruke litt selvkritisk sans. Du skal i hvertfall ha ros for ditt engasjement.

 

Med så mange år som instruktør vil jeg tro at du helt sikkert har noe å tilføre debatten, om du unnlater å presentere deg som fylkesleder må du gjerne komme med egne synspunkter helt uavhengig av hva Hjff måtte mene.

Link to comment
Share on other sites

Intensivkurs er ikke jegerstanden verdig. Verken dagens nye jegere eller fremtidens har noe igjen for dette.De får en alt for dårlig miljøfølelse før oppstart som jegere,noe NJFF bør være påpasselige med og

legge seriøst opp til.Trøkke dette inn over en uke holder overhode ikke til dette pensumet.Men klart du får solgt. "Kom til oss, seriøse oss og bli jeger på en uke, nå rett før jaktstart".Dette er noe av grunnen til at de fleste av disse kursdeltagerne "logger ut" etter knapt en sesong.Og NJFF lurer på hvorfor det er

medlemsflukt.Av de som tar jegerprøven er det ca. 1/3 som blir aktive jegere,slik har det ikke alltid vært,men blitt.De aller fleste som velger de lange vinterkursene i NJFF regi,er også de som fortsetter.Husk den nye jegerprøven på CD rom, kun er i startgropa.Mye av dette er for dårlig materiell desverre og ikke godt nok.Den kan fort endres om opplæringen ikke holder de målene som er tenkt opp mot utviklingen i samfunnet.Og en dårlig utvikling i samfunnet er et intensivkurs.Når dette bedrives fra NJFF selv med kun det for øyet at det er medlemsøkning og økonomisk vekst som skal gjelde, så er dette ikke bra for organisasjonen utad, heller ikke innad vel å merke.De siste årene har NJFF hatt meget stort fokus på medlemsvekst i steden for å ha de rette medlemmene.Dette har selvfølgelig spredd seg i organisasjonen også sikkert en grunn til at disse kursene dukker opp.Og de som kan vise til mye av dette får jo selvfølgelig ros når "det går så det suser" etter forbundets målsettinger om medlemstall.Dette blir helt feil etter min forståelse.Det dette forbundet skal er å legge til rette for jaktutøvelsen og utdanne gode ambassadører slik at denne kan bestå langt inn fremtiden.Jeg er drit skuffa over å lese dette jeg gjør her inne om intensivkurs.Etter så mange år som jeg har kjempa og endelig fikk dette vekk og i tillegg få den at det er støttet av en NJFF pamp(som du kalte deg på SL), da blir jeg oppriktig vonbråten.... :? Jeg er tidligere NJFF pamp,og det så det holder.Men det ble aldri en livsstil for meg, det er det jakta som er og blir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mesteparten av det du skriver er bra under en masse forutsetninger. Bl.a. dette; Alle som tar jegerprøven skal jakte. De som tar jegerprøven gjør det utelukkende for å jakte. De som tar et kurs over lengre tid blir mer integrert i miljøet.

 

Det er ikke slik! Jegerprøven er i dag en fin ting å ha for mange. Min bestevenn tok kurset med meg, han syntes det var bra, og vi hadde det koselig. Han har ikke tenkt å jakte, men han ville ha kurset. Sånt tror jeg mange har det. Mange er også sånt at de kan tenke seg å jakte en gang, så hvorfor ikke ta det nå (prisene synker jo ikke akkurat, osvosv)? Flere bedrifter sender sine ansatte på forskjellige sosiale kurs, seg være greencard, jegerprøven eller annet. Det er nok mange av disse som synes kurset er bra, og har godt utbytte av det - uten å noen gang gå på jakt. Jegerprøven handler jo mye om miljø, forvaltning, viltstell og arter - og det er mange ting jeg som friluftsungdom hadde glemt etter at jeg fikk barn og alt det der, som jeg hadde glede av å lære på nytt. Nå skal det sies at jeg nok har fulgt opp ganske greit i forhold til mange andre, jeg bruker ledig tid når jeg har det til å være med på det BJF har å tilby.

 

Medlemsflykt. Tja. Det er nå engang sånt at en får rabatt for å bli medlem i en JJF, faktisk svarer det seg. Da er det nok mange som stempler ut etter første året sett i forhold til medlemskap i NJFF. Tallet på rene jegere kan en bare få fra Jegerregisteret, og ikke fra medlemstallet til NJFF. Jeg synes til stadighet at jeg leser om hvor mange det er som betaler inn kontigent til jegerregisteret, og at det er stabilt på rundt 200.000 personer hvert eneste år.

 

Hvis det er noe som ødelegger for jakten i norge så er det stive priser på jakt, utilgjengelig jakt og en følelse av at en må ligge med bonden for å få noen løyver. Det er JAMMEN ikke intensivkurs som har skylden!

 

La meg spørre deg; Hvis du tar et kurs på 25-30 timer over flere måneder, i stedet for på en uke - hvordan i alle dager hjelper det situasjonen? Hva er det som gjør at DET skaper større miljøbygging?

 

Å bruke mine ord på "ta jegerprøven rett før jakten" må dere bare gjøre, det sa jeg bare fordi det var akkurat det jeg gjorde den gang (og det passet meg utmerket) - men husk at det holdes jegerprøvekurs hele året her i Bergen - bortsett fra i fellesferien og jaktsesongen (nuvel, holder kurs i deler av sesongen også, faktisk). Stop twisting my words!

 

Når tilbudene er like, men det ene er kjapt og det andre er treigt - hva er egentlig forskjellen?

 

Det skal sies at jeg er svært godt fornøyd med opplegget. Instruktøren min var flink og engasjerende, og svært dyktig på å fremlegge programmet på en ryddig og ordentlig måte. Han tok seg tid til å prate med oss både før og etter kurskveldene, og har for meg vært tilgjengelig siden. Resten av BJF inkluderer alle som ønsker det, og jeg er glad jeg har en så god JFF der hvor jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken, den er delt. Noen liker intensiv opplæring - jeg gjør det, jeg har hatt noen av mine mest effektive utdanningsperioder i intensive opplegg. Jeg ser ingen betenkligheter med intensive jegerprøvekurs heller, dersom arrangøren er sitt ansvar bevisst. Det vil si i form av bruk av gode instruktører til teori og praksis, og allers helst oppfølgende aktiviteter og kurs i forskjellige emner innen jakt og skyting.

 

Andre liker andre og mer langvarige opplegg, og det må da være valgfritt å delta på det opplegget som passer den enkelte best? Jeg velger å tro at de aller fleste er oppegående nok til å foreta et slikt valg. Jeg mener at slike pro/kontra-diskusjoner om subjektive meninger og følelser skaper mer usikkerhet for de som skal velge kurstype. Det ville vært mer spennende å se en objektiv undersøkelse av hva som faktisk er mest effektivt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bjff er jo i en unik posisjon til å se forskjeller i kursopplegget siden de kjører begge varianter av kurset.

Merkes det noen forskjeller? Kanskje er det forskjellige type mennesker som melder seg på de ulike kursene.

Jeg vil anta at en som har vokst opp med jakt kanskje melder seg på første kurs som er ledig når tiden er moden, kanskje det er derfor noen har erfaring med at de som går "vanlige" kurs oftere blir jegere.

 

I vår forening kjører vi "vanlige" kurs, noen kan vi forutse at dukker opp på skytebanen, eller kommer på fellesjakt som foreningen arrangerer, de samme melder seg også på opplæringsjakta på elg.

Men noen ser vi aldri mere, de betaler kontingent et år, svarer ikke på noen innvitasjoner, disse vet vi veldig lite om.

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

Link to comment
Share on other sites

Kurset traff deg tydligvis og det er jo bra for din del som er seriøs i å få tak i miljøet i etterkant. Noen foreninger er jo alltid bedre på noe og dårligere på annet. Også er det veldig personavhengig dette NJFF arbeidet. Når nøkkelpersoner blir borte faller mye av ting som fungerte godt i grus. Men det går uansett ikke å gå ut på landsbasis og si at intensivkurs er bra for jegerstanden. Du med dine holdninger til dette representerer ikke gjennomsnittet en gang, og etter hva jeg leser prøver du å gi dette en romantisk opplevelse av etterlengtet natur på en ny måte i samfunnet. Det er kanskje noen som tar billappen bare for å sitte bakerst i bussen. De har da ihvertfall lært om alle trafikkskiltene og om bremselengder kanskje. Eller ved kun en uke på Tysk kurs hadde jeg ikke skjønt en dritt. Hva er da vitsen også i tillegg hvis du skal ringe å spørre ut instruktøren flere ganger etter kurset om hva han egentlig mente med skyting over offentlig vei, eller hvorfor det var slik med den råbukken som hadde en skjev gevirstang pga skade i pungen. Hva er da vitsen når du ikke har forstått hvorfor i et spørsmål til eksamen. Det er jo og en opplæring i bruk våpen under kurset og du kan i ettertid erverve våpen ved gjennomført og bestått jegerprøve. Kan du våpenloven godt nok etter en ukes kveldskurs. Får du ikke en bedre forståelse ved å være i sammen med en gruppe mennesker over 4 månder enn i en allerede alt for travel uke!? Jeg har da også hatt mange slags deltagere på kurs.Men selv disse som ikke skal jakte og tar det bare for å utvide horisonten har vært strålende fornøyd med et langt kurs. Det blir en annen seriøsitet i kurset. Og alvoret med jakt kommer vel litt lengre inn under huden. Det er jo snakk om et pensum som er ganske så tungt og ikke lar seg lære på en uke etter min mening. Selv om du etter kurset sikter deg inn på dine felter og spesialiserer deg på disse, så skal du til eksamen kunne hele pensumet godt. Dette ligger ikke til hvermansen. Opplæringa i Norge er jo ingenting i forhold til land med større populasjoner av både mennesker og dyr. I flere EU land er det opplæring i både ett og to år. Har de skjønt det eller er det vi som er så gode at vi klarer dette på en uke ?? Skytinga behøver etter min mening overhode ikke være pensum, den tiden kunne heller vært brukt i våpenlære innendørs. Det burde heller være et krav om så så mye trening med våpen innen første året i etterkant. Når det gjelder dette med dyr jakt som du nevner så har NJFF et ansvar i å arbeide for at medlemmene skal ha tilgang til dette godt og rimelig, slik at det skal tilfalle allmenheten og ikke bare de med fet lommebok. Men i steden så satser de mere nå om dagen på å få rimelige strømavtaler til sine medlemmer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver så godt jeg kan å forstår hva du mener her. Vil du altså at jegerprøven skal bli en skolering, f.eks. en ettårig utdannelse? For jeg kan ikke se noe annet du prøver å si. Intensivkursene er fullverdige kurs, helt på lik linje med de kursene som går over lengre tid. Det går bare fortere, derav navnet. En lærer verken mer eller mindre av det kurset enn det andre. De som av erfaring vet at de lærer mindre av intensivkurs kan ta det lange, så enkelt er det.

 

For meg høres det ut som du er kritisk til selve ordningen med jegerprøven, og vil at denne skal utvides? Når sant skal sies så er materialet i kurset såpasset enkelt at en kan ikke forvente at folk har annet enn helt grunnleggende forståelse for jakt og skyting etterpå. Det er jo en selvfølge at her må det øvelse på skytebanen til, interesse for faget, forvaltning, anatomi og biotoper.

 

Jeg er HELT sikker på at det finnes kursarrangører som er useriøse og jeg er HELT sikker på at det er folk som vil si seg misfornøyde med hele opplegget (deriblant du?) - men det er ikke realistisk å tro at alle blir fornøyde eller at alle er like seriøse. Trist, men sånt er det (og kanskje spesielt i Norge).

 

Det er jo lagt opp til at vi i aller høyeste grad skal få ta oss ut på egenhånd, lære ute i naturen i stedet for på skolebenken - og da helst med kunnskapsrike ledsagere til hjelp. Det hjelper null nada og nix å sitte i kursrommet å LÆRE om jakt, for det gjør en vitterlig bare ute i felten! Jegerprøven er et forberedende kurs med en tilhørense eksamen som er ment å bevise at du har forstått mesteparten av det mest grunnleggende. Du er jo ute etter å lage Bachelorgrad av jegerprøven - se hvor mange du får med på det her i landet, hvilken instruktør vil du skal jobbe gratis for å utdanne noen i åresvis? Eller - skal han få penger for det? Og hvem skal betale det da?

 

Forøvrig har jeg billappen og bil, men jeg sykler og tar bussen mye og så ofte jeg kan. Ser ikke helt relevansen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir helt matt av å lese om dere som mener intensivkurs på ei uke er et likeverdig kurs som et normert opplegg.

 

H.Nilsen:

Du sier at man hverken lærer mer eller mindre av det ene kurset eller det andre. Hvem er man? Snakker du for deg selv her og generaliserer? Virker litt sånn.

 

Det er jo lagt opp til at vi i aller høyeste grad skal få ta oss ut på egenhånd, lære ute i naturen i stedet for på skolebenken - og da helst med kunnskapsrike ledsagere til hjelp. Det hjelper null nada og nix å sitte i kursrommet å LÆRE om jakt, for det gjør en vitterlig bare ute i felten! Jegerprøven er et forberedende kurs med en tilhørense eksamen som er ment å bevise at du har forstått mesteparten av det mest grunnleggende. Du er jo ute etter å lage Bachelorgrad av jegerprøven - se hvor mange du får med på det her i landet, hvilken instruktør vil du skal jobbe gratis for å utdanne noen i åresvis? Eller - skal han få penger for det? Og hvem skal betale det da?

 

Her er du virkelig ute å padler. SvenDue er i mot et intensivkurs på ei uke. Hvor i all verden finner du at han er ute etter en bachelorgrad?!?! Og ja, jegerprøvekandidater skal i høy grad lære på egenhånd. Men en ukes intensivkurs gjør at når man har vært igjennom et tema så fyker man videre til neste tema uten å la det synke inn eller repeteres. Læringsutbytte er mye mindre. Ved èn økt i uka så har man en hel uke til neste tema presenteres og man kan repetere og forstå teamene fra gang til gang. Et intensivkurs blir mer pugg og klar eksamen. Rent pedagogisk og med tanke på læringsutbytte så er det definitivt ingen tvil hvilket kurs som er best.

 

Når jeg leser mye av det du skriver så ser jeg at det faktisk kanskje ikke hadde vært så dumt med en bachelorgrad for enkelte...........

Link to comment
Share on other sites

Kursdeltakerenes innsats og dyktige/innspirerende instruktører er det som gir et godt kurs; ikke antall timer.

 

Heller et en ukes intensivkurs med inspirerende og dyktige kursledere enn et "standardkurs" med to lokale pensjonister som forteller de samme vitsene og feilene som de gjorde for over 20 år siden (og ja, de to finnes!)!

Link to comment
Share on other sites

Men noen ser vi aldri mere, de betaler kontingent et år, svarer ikke på noen innvitasjoner, disse vet vi veldig lite om.

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

 

Den var drøy! Hvordan vet du at disse ikke ble/blir jegere? Flertallet av norske jegere er tross alt ikke medlem av NJFF.

Det du antyder i siste setning er såpass grovt at du burde redigere innlegget ditt!

Link to comment
Share on other sites

Her er du virkelig ute å padler. SvenDue er i mot et intensivkurs på ei uke. Hvor i all verden finner du at han er ute etter en bachelorgrad?!?! Og ja, jegerprøvekandidater skal i høy grad lære på egenhånd.

 

(...snip...)

 

Når jeg leser mye av det du skriver så ser jeg at det faktisk kanskje ikke hadde vært så dumt med en bachelorgrad for enkelte...........

Vel - siden du tyr til å preike dritt om meg, så burde jeg vel holdt kjeft, men jeg kan ikke bare la være å påpeke at han sier følgende:

I flere EU land er det opplæring i både ett og to år. Har de skjønt det eller er det vi som er så gode at vi klarer dette på en uke ??

Leser du hva han impliserer her, og forøvrig i resten av innlegget? Bachelorgrad er drøyt å si fra min side, men hvor skal det stoppe da? Det skal begynne med 1-2 år fordi EU-landene har skjønt det? Muligens?

For endte og siste gang hr.Nilsen - det lukter kommersielt søppel av et ukekurs, det er ikke dette NJFF skal drive med, og det er overhode ikke jegerstanden verdig. Uansett om det foregår i Bergen eller andre land :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeg ser poenget ditt, men en skal ikke kutte ut et populært og velfungerende opplegg fordi det lukter vondt! Fortell oss mer hva som er jegerstanden verdig da. Du vet godt hva jeg mener, det har jeg skrevet i ganske klare ord - skriv i klare ord du også hva som skal til for å få jegerstanden opp på et verdig nivå igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jegerstanden verdig er et laaaaaangt kapittel og noe du får forståelse av i takt med erfaring.

Når tok hr.Nilsen jegerprøven og hvilket ståsted hadde han før det. Med tanke på vilt -, jakt - og våpenkunnskap ? Når vi er på bølgelengde her kan vi snakke jegerstand for fremtiden, over en øl kanskje :wink: God sommer og knæk og bræk ønsker jeg deg :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke jegerprøven er den minste delen av det å være jeger? Og er det egentlig ikke slik det bør være?

 

Det er ikke mange årene siden jeg tok jegerprøven, og mitt ståsted før det var å ha et liv som slet meg i stykker med stress og mas og fjas. Jegerprøven ble livbøyen min i en vanskelig tid, og det var noe jeg hadde drømt om siden jeg gikk i speideren. Egentlig: det å være jeger ble livbøyen min, ikke jegerprøven.

 

Jegerprøven... hva er den egentlig i det store og hele? Blir vi jeger av den? Er vi utlærte? For en blir vel ikke jeger av jegerprøven, men jegerprøven gir deg anledning til å bli jeger. Per definisjon er kanskje alle som har prøven en jeger, men jeg vil jo si at den som jakter er en jeger. Det er vel det etter jegerprøven som må være viktig (og verdig) for en jeger, å bruke den kunnskapen han/hun har fått gjennom jegerprøven, samt kaste seg på opplæringsjakt og lytte til andre som jakter og har gjort det lenge.

 

Hadde vært morro å tatt dette over noen pils ja :mrgreen: Any time, SvenDue :D Godt sommer til deg også.

Link to comment
Share on other sites

En 18 åring som kjører opp til Billappen, er ingen sjåfør, men han/henne har fått lisensen til å utvikle seg til å bli det, Det samme med jegerprøven, godkjent ettersøkshund ja alle offentlige godkjenninger, du er ingen jeger selv om du tok jegerprøven uten noen feil, gikk opp med hunden din til ettersøksprøven, er du ettersøksjege`? Nei, du får nemlig muluigheten til å ble det, gjennom da og få erfaring, Ikke gjør mere ut av det en det egentlig er, Det er kjempeflott at vi har disse prøvene, da får også de potensielle jegerne en liten tid på seg til å finne ut om dette virkelig er noe for dem, eller om dem fortsatt skal samle på frimerker.

 

NJFF`S instruktører er dyktige, ærlige skikkelige folk som tar oppgaven sin alvorlig, TAKK til alle dem for det.

Link to comment
Share on other sites

Vel - siden du tyr til å preike dritt om meg......

 

Neida, langt derifra. Det var en spøk og det er vel takhøyde her inne? :D .

 

Jeg skjønner at du var kjempefornøyd med det intensivkurset du deltok på og hadde dyktige instruktører. Det er bra. Kanskje 4-5 ut av 20 sitter igjen med like mye ubytte av intensivkurs som "vanlig" kurs. Resten ville høyt sannsynlig fått mer ut av vanlig normert studietid. Men de deltar alikevel for å bli fort ferdig, og mest sannsynlig stiller flere omtrent direkte på jakt uten å ha voldsomt ballast med seg. For intensivkurs kjøres vel tett opp mot jaktstart? Eller er det noen som har disse i januar/februar også?

 

Man må få en grunnleggende forståelse av hvordan ting henger sammen og det tar tid. Det meste av stoffet til jegerprøven henger sammen og det er vår oppgave som instruktører å hele tiden trekke linjer og sørge for at kandidatene ser sammenhengen mellom temaene. Et visst basisnivå må vi ha før vi går på jakt, og resten kommer som villreinjegeren sier med erfaring. Men jo større basisnivå, jo sterkere stiller vi som jegere i alle situasjoner når vi drar på jakt.

 

Jeg skal utdype litt:

Jeg er pedagog og er opptatt av at pensum blir lært og ikke pugget. Det er grunnleggende læringspsykologi. Vi lagrer i forskjellige hukommelsessentre (korttid/langtid) og det er mange forskjellige strategier for hvordan vi henter opp igjen det vi har lært. Hele poenget mitt er at for mye innlæring over kort tid gjør at mye ikke kommer lenger enn korttidshukommelsen. Og med hele jegerprøvepensum på èn uke vil vi også få betydelig innslag av det som heter recency- og primacyeffekten. Vi husker det første som ble gjennomgått og det siste, men mye i midten er glemt.

Ved å bre kurset over lenger tid vil vi kunne repetere (ekstremt viktig for læring), kandidatene får bedre tid til å overføre innlæringen til langtidshukommelsen, og det blir bedre tid til å trekke linjer mellom de forskjellige temaene som gjør at gjenhentingen av innlært stoff går lettere. Det er også en viktig årsak til at vi som instruktører definitvt bør eksemplifisere så ofte vi kan. Hvis vi anvender pensum som en basis i historier vi forteller ol vil vi kunne skape en "bro" slik at det blir lettere å hente igjen (huske). Jeg er opptatt av å kanskje være litt flåsete eller morsom ganske ofte fordi hvis vi klarer å frembringe en positiv emosjon når vi skal poengtere et viktig moment av stoffet vil det gjøre at det huskes lettere (tro det eller ei).

 

Jeg stopper der, kunne holdt det gående side opp og side ned, men det blir kjedelig lesning..........

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Men noen ser vi aldri mere, de betaler kontingent et år, svarer ikke på noen innvitasjoner, disse vet vi veldig lite om.

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

 

Den var drøy! Hvordan vet du at disse ikke ble/blir jegere? Flertallet av norske jegere er tross alt ikke medlem av NJFF.

Det du antyder i siste setning er såpass grovt at du burde redigere innlegget ditt!

 

Selvsagt kan jeg ikke vite det helt sikkert, og noen av dem blir kanskje jegere senere i livet.

Det var ikke meningen å være så bastant heller, men noen ganger når man skriver er det så klokt oppe i hodet, og så skjer det noe på veien ut.

Nå hører jeg hjemme i en liten kommune rett utenfor Oslo hvor nesten 10% av innbyggerene er medlem i jeger og fiskerforeningen. Vi er over 700 medlemmer.

Selvsagt kan noen av de som har tatt prøven flytte, eller jakte andre steder, noen drar å skyter på andre baner enn våre, eller bruker andre terreng enn de som foreningen tilbyr, men jeg vet positivt om flere som aldri har dratt på jakt etter å ha avlagt eksamen til jegerprøven, men hvem vet kanskje de begynner med harejakt når de går av med pensjon.

Link to comment
Share on other sites

Ved å bre kurset over lenger tid vil vi kunne repetere (ekstremt viktig for læring), kandidatene får bedre tid til å overføre innlæringen til langtidshukommelsen, og det blir bedre tid til å trekke linjer mellom de forskjellige temaene som gjør at gjenhentingen av innlært stoff går lettere. Det er også en viktig årsak til at vi som instruktører definitvt bør eksemplifisere så ofte vi kan. Hvis vi anvender pensum som en basis i historier vi forteller ol vil vi kunne skape en "bro" slik at det blir lettere å hente igjen (huske).

 

:D

 

Jeg vil bare eksemplifisere dette med gjenhenting. Et repetisjonsspørsmål under en samling kan være: " Kan du skyte elgkalv fra kua?"

Greit spørsmål det. Noen ganger kan man det og andre ikke. Spørs hvor man jakter, og om kua har èn eller to kalver. Her åpnes endel gjenhentingsbaner i spørsmålet.

 

Et bedre spørsmål ville vært: "Du sitter på elgpost. Ku med 1 kalv kommer luntrende på 60 meter. Hva gjør du?" Her gir vi ingenting i spørsmålet. Kandidaten må hente frem flere elementer selv. Kan jeg skyte ku med 1 kalv? Skal kalven eller kua skytes først? Skyter jeg på dyr i fart? Er 60 meter et passe hold? osv.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok kurset mitt hos en sportsbutikk i Oslo området i regi av en jff ikke så langt unna. Var (og er fortsatt) meget fornøyd med opplegget. Instruktøren vår var inspirerende langt utover det som er påkrevd, og motiverte oss på en fin måte til å lære stoffet. Kurset gikk over 10 dager med 2 egenstudie kvelder, en fridag, og en dag på en lokal bane i Bærumsområdet med kanskje landets dyktigste hagleinstruktører.

Kjempefornøyd med hele opplegget, besto med 2 feil, og det kan jeg leve med. Skal på jakt til høsten, kanskje rådyr men helt sikkert skogsfugl.

Er jeg en ferdig utdannet jeger? Såklart ikke. Det er heller ikke en som har gått kurs en kveld i uka over et par måneder.

Som tidligere skrevet, det er nå det begynner.

-Og det var faktisk det siste instruktøren vår sa til oss da vi gikk hver til vårt også på den siste kurskvelden. Og da jeg sendte han en tekstmelding etter bestått prøve svarte han det samme en gang til.

 

"Gratulerer, god sommer og gled deg til høsten, det er nå det begynner.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at Hr. Due er allviter om hvordan jegerprøvekurs skal foregå. Han har bestemt at intensivkurs er "kommersielt søppel". Han har bestemt at det stryker flere på intensivkurs enn andre. Jøss så mye du vet Hr. Due. :shock: Du får jaggu ta DN i lære og ordne opp i dette promte.

 

Merkelig at når jeg holdt Jegerprøven som valgfag på yrkesskolen i et HELT ÅR, strøk 70%! :shock:

 

Merkelig er det jo da at når jeg holder kurs på kveldstid, enten det foregår over 1 eller 3 uker, står 95%! :shock:

 

Tja, hva skal man si; her er noe jeg trolig ikke får med meg. Er jeg så mye bedre om kvelden enn om dagen? :D

 

Hilsen en instruktør som holder ca. 10 kurs i året.

 

Jaggu ikke lett å gjøre alle til lags i dag, nei. Jegerprøvekurs for kvinner er diskriminering, og intensivkurs er blitt kommersielt søppel. Ja, ja.... :?

Link to comment
Share on other sites

Kan det være sånn at man har forskjellige mål med å kjøre jegerprøvekurs?

 

Som sagt er jeg medlem i en forening med over 700 medlemmer og er ikke i nærheten av og holde 10 kurs i året, da lurer jeg på hva slags forening man tilhører når en instruktør kjører 10 kurs i året? Hvor mange går det da på hvert kurs? Alle kursene er kanskje ikke for samme forening?

 

Etter hva jeg forsto hadde Bjff et opplegg hvor de fulgte opp de som tok jegerprøven,

Du som kjører 10 kurs i året, hva slags oppfølging får dine elever?

 

Er målet kun og kjøre kurs for å bestå en jegerprøveeksamen, eller har man tenkt noe videreoppfølging?

 

Hva med avviket mellom loven som sier 16 timer og DN som sier 30 timer.

 

Hvis man kjører kurs og holder seg innefor minstekravet, har man i og for seg ikke gjort noe galt,

men er det moralsk av en jeger og fiskerforening å gjøre det?

 

Jeg har en lite bemerkning til innlegget ditt og det gjelder strykprosenten på yrkesskolen, jeg nekter simpelten å tro at hovedgrunnen har sammenheng med at prøven gikk over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er jeg medlem i en forening med over 700 medlemmer og er ikke i nærheten av og holde 10 kurs i året, da lurer jeg på hva slags forening man tilhører når en instruktør kjører 10 kurs i året? Hvor mange går det da på hvert kurs? Alle kursene er kanskje ikke for samme forening?

 

(...)

 

Jeg har en lite bemerkning til innlegget ditt og det gjelder strykprosenten på yrkesskolen, jeg nekter simpelten å tro at hovedgrunnen har sammenheng med at prøven gikk over lang tid.

Oj, så rare greier. Her sables det ned - blant annet av deg - på et kort kurs, men når det kommer eksempler på at lange kurs fører til mye stryk så feier du det under teppet? Good one! Her tror jeg jammen meg du er inne på noe!

 

Forøvrig; Medlemstallet i en forening behøver ikke si noen ting som helst om behovet for å kjøre jegerprøvekurs. Hvor har du den koblingen fra? Du sier det jo selv - det er ikke behov for 10 kurs i året hos deg. Med 10% av innbyggerne som medlemmer så er jo ikke det så rart. Uten folk å holde kurs for er det jo vitterlig ingen mening i å holde kurs heller. Men hva med de stedene hvor det faktisk er et stort påtrykk? Her i Bergen er det kanskje spesielt, ikke vet jeg, men de fyller jo opp kurs etter kurs, og de som ønsker oppfølging får det. Jeg burde vite det, for jeg har fått alt jeg trengte av oppfølging og mer til - det er bare å spørre. Det står en masse folk med navn og nummer på BJF sine sider som står til disposisjon for sine medlemmer, og hvis de ikke kan hjelpe så disker de opp en enda lenger liste med folk en kan ta kontakt med.

 

Jeg synes du skal slutte å bry deg med hvordan andre gjør jobben sin, spesielt når de gjør den jobben svært godt og med mange nye jegere og medlemmer som resultat. Men greit nok. Det er vel noen halmstå her, så du får fortsette å gripe deg etter dem.

Link to comment
Share on other sites

Men noen ser vi aldri mere, de betaler kontingent et år, svarer ikke på noen innvitasjoner, disse vet vi veldig lite om.

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

 

Den var drøy! Hvordan vet du at disse ikke ble/blir jegere? Flertallet av norske jegere er tross alt ikke medlem av NJFF.

Det du antyder i siste setning er såpass grovt at du burde redigere innlegget ditt!

 

Ein annan ting som skjer er at foreningane køyrer medlemstilbud på jegerprøven. det er billegare å melde seg inn i 1 år enn å ta kurset uten medlemskap. I tillegg så er det mange av instruktørene som da ordner seg med fine vervepremier. Får jo verva nokre få for kvart kurs dei held. (Dette skjer om ikkje alle plasser med på fleire)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er jeg medlem i en forening med over 700 medlemmer og er ikke i nærheten av og holde 10 kurs i året, da lurer jeg på hva slags forening man tilhører når en instruktør kjører 10 kurs i året? Hvor mange går det da på hvert kurs? Alle kursene er kanskje ikke for samme forening?

 

(...)

 

Jeg har en lite bemerkning til innlegget ditt og det gjelder strykprosenten på yrkesskolen, jeg nekter simpelten å tro at hovedgrunnen har sammenheng med at prøven gikk over lang tid.

Oj, så rare greier. Her sables det ned - blant annet av deg - på et kort kurs, men når det kommer eksempler på at lange kurs fører til mye stryk så feier du det under teppet? Good one! Her tror jeg jammen meg du er inne på noe!

 

Forøvrig; Medlemstallet i en forening behøver ikke si noen ting som helst om behovet for å kjøre jegerprøvekurs. Hvor har du den koblingen fra? Du sier det jo selv - det er ikke behov for 10 kurs i året hos deg. Med 10% av innbyggerne som medlemmer så er jo ikke det så rart. Uten folk å holde kurs for er det jo vitterlig ingen mening i å holde kurs heller. Men hva med de stedene hvor det faktisk er et stort påtrykk? Her i Bergen er det kanskje spesielt, ikke vet jeg, men de fyller jo opp kurs etter kurs, og de som ønsker oppfølging får det. Jeg burde vite det, for jeg har fått alt jeg trengte av oppfølging og mer til - det er bare å spørre. Det står en masse folk med navn og nummer på BJF sine sider som står til disposisjon for sine medlemmer, og hvis de ikke kan hjelpe så disker de opp en enda lenger liste med folk en kan ta kontakt med.

 

Jeg synes du skal slutte å bry deg med hvordan andre gjør jobben sin, spesielt når de gjør den jobben svært godt og med mange nye jegere og medlemmer som resultat. Men greit nok. Det er vel noen halmstå her, så du får fortsette å gripe deg etter dem.

 

Les en gang til og bruk gjerne litt velvilje.

 

I innlegget stiller jeg masse spørsmål, du tar for gitt at alle er ondsinnede.

Jeg synes det er interesant å vite hva andre gjør og hvordan, og hva slags erfaringer de har.

Det må da vel være relevant å vite hvem de kjører kurs for, er det for egne medlemmer, er det for alle som er interesert, Hva er motivet? få flest mulig på kurs uavhengig av om de har tenkt seg på jakt?

 

Det var derfor jeg begynte innlegget på toppen med et spørsmål om hvorvidt vi hadde forskjellig oppfatning av målet med et jegerprøvekurs.

 

Når det gjelder strykprosenten på yrkesskolene kommenterte jeg det fordi jeg synes det er irrelevant sammenlignen når man ser det med hensyn til tidsfaktoren.

Aldersammensetningen er helt forskjellig fra fra et ordinært jegerprøvekurs, motivasjonen vil være en helt annen, dette kan sikkert han som hodt kurset bekrefte.

 

Du ser ikke det at du selv har en meget subjektiv forutinntatthet?

Jeg kan love deg at dette er en debatt som kommer opp i løpet av de nærmeste årene, både i Njff og DN

Link to comment
Share on other sites

Men noen ser vi aldri mere, de betaler kontingent et år, svarer ikke på noen innvitasjoner, disse vet vi veldig lite om.

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

 

Den var drøy! Hvordan vet du at disse ikke ble/blir jegere? Flertallet av norske jegere er tross alt ikke medlem av NJFF.

Det du antyder i siste setning er såpass grovt at du burde redigere innlegget ditt!

 

Ein annan ting som skjer er at foreningane køyrer medlemstilbud på jegerprøven. det er billegare å melde seg inn i 1 år enn å ta kurset uten medlemskap. I tillegg så er det mange av instruktørene som da ordner seg med fine vervepremier. Får jo verva nokre få for kvart kurs dei held. (Dette skjer om ikkje alle plasser med på fleire)

 

Hos oss er kurset 400 kr billigere for medlemmer, dette betyr at kurs og medlemskap for voksen er dyrere enn bare å ta jegerprøven, er du ungdomsmedlem uten tidskrift kan du spare 150 kr.

 

Hos oss kan instruktørene verve medlemmer, men de får ingen annen godtgjørelse, det blir sett på som dugnad. Jeg antar at instuktørene ville kunne kjøpt alle vervepremiene flerfoldige ganger om de hadde jobbet overtid i stedefor.

Hva får instuktørene i andre foreninger?

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen som er på bærtur, eller for å bruke fotballspråket i en EM tid, de er på feil bane.

 

Det gjelder først og fremst Sven Due og Mappy.

 

De prøver å gi inntrykk av å være erfarne jegerprøveinstruktører, likevel viser innleggene at de mangler grunnleggende kunnskap om jegerprøven.

 

Derfor skal jeg gå gjennom noe av det mest grunnleggende.

Det er DN som er ansvarlig for kursopplegg og kursinnhold, og kurset er på 30 timer.

Det er DN som autoriserer instruktører.

Det er DN som bestemmer hvem som kan arrangere jegerprøvekurs.

Kommunal viltansvarlig eller den som blir autorisert av kommunal viltansvarlig avholder eksamen.

Dersom kursopplegg ikke er i henhold til DN`s opplegg vil kanidatene ikke få godkjent eksamen.

 

De enkelte arrangører har således svært liten mulighet for å lage egne kurs, det er DN`s kursopplegg som skal følges, og dette inneholder oversikt over hva som skal gjennomgåes hver av kurskveldene.

Når det gjelder skyting så skal det gjennomføre både på rifle og hagle, i hvilke omfang er dårlig beskrevet.

For å kunne avvikle slike kurs er arrangør og instruktør forpliktet til å følge DN`s kursopplegg.

 

Om kurset gjennomføres på en uke eller ett år, så er altså kursopplegget identisk. Mappy kommer med noen betraktninger om pedagogikk. De er jeg ikke enig i. Dersom kurset trekkes for langt ut i tid mister elevene fokus på kurset, og de tenker ikke på jegerprøven mellom øktene. Dersom kurset kjøres kompakt vil elevene holde fokus på jegerprøvekurset i hele perioden og dermed øke utbyttet og innlæringseffektivitet.

For Mappy som har interesser innen pedagogikk anbefaler jeg at han studerer pedagogikken til Rudof Steinerskolen, de bruker en tilsvarende filosofi.

 

Siden jeg er med i styret i BJF, er jegerprøveinstruktør (har gyldig godkjenning) og har erfaring med både normalt lange kurs og kompakte kurs der undervisning foregår hver kveld, har jeg en viss erfaring. Det er ingen påviselig forskjell i engasjement eller strykprosent for disse to kurstypene, ofte er det best resultater på kompaktkurs, men det tror jeg skyldes høyere motivasjon.

 

Nå har jeg ikke svart på alle forhold som er tatt opp i tråden, men mye faller på sin egen tåpelighet, og resten er allerede besvart av andre.

 

Dersom Sven Due og Mappy vet bedre enn DN hvordan jegerprøven skal være så får de sende kritikken sin dit, ikke til de arrangører som holder kurs i henhold til regelverket, slik de har forpliktet seg til ved avtale og autorisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

 

Den var drøy! Hvordan vet du at disse ikke ble/blir jegere? Flertallet av norske jegere er tross alt ikke medlem av NJFF.

Det du antyder i siste setning er såpass grovt at du burde redigere innlegget ditt!

 

Det skal jeg være enig i Chiefen....

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært interesant å vite hvorfor de tok prøven, og hvorfor de ikke ble jegere.

Jeg ser for meg flere grunner til å ta prøven uten å bli jeger.

 

Siden du tydlivis ikke fikk med deg mitt tilsvar på det innlegget får du det her:

 

Selvsagt kan jeg ikke vite det helt sikkert, og noen av dem blir kanskje jegere senere i livet.

Det var ikke meningen å være så bastant heller, men noen ganger når man skriver er det så klokt oppe i hodet, og så skjer det noe på veien ut.

Nå hører jeg hjemme i en liten kommune rett utenfor Oslo hvor nesten 10% av innbyggerene er medlem i jeger og fiskerforeningen. Vi er over 700 medlemmer.

Selvsagt kan noen av de som har tatt prøven flytte, eller jakte andre steder, noen drar å skyter på andre baner enn våre, eller bruker andre terreng enn de som foreningen tilbyr, men jeg vet positivt om flere som aldri har dratt på jakt etter å ha avlagt eksamen til jegerprøven, men hvem vet kanskje de begynner med harejakt når de går av med pensjon

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du ser ikke det at du selv har en meget subjektiv forutinntatthet?

Jeg kan love deg at dette er en debatt som kommer opp i løpet av de nærmeste årene, både i Njff og DN

Jo - jeg er uhyre subjektiv, fordi min oppfatning er malt av veldig gode erfaringer med dette opplegget. Det har jeg heller aldri nektet for. Jeg har sagt flere ganger hva jeg oppfatter som meningen med jegerprøven er - å gi grunnleggende opplæring i jakt, fangst, forvaltning, viltstell, arter, anatomi og biotoper. Det er ikke en jegerfabrikk som pumper ut folk klar til jakt, det er bare ment å gi folk den nødvendige grunnforståelsen og så får de finne ut av resten gjennom egen og andres erfaring, gjerne med den lokale JFF i ryggen.

 

At jegerprøven kommer til å bli lengre og lengre og mer og mer omfattende forundrer meg ikke, det er jo helt normalt i dette byråkratiet vårt. Jeg er glad vi kan ha et system i dag som stoler på individet og dets evne til å absorbere kunnskap på egenhånd.

 

Og dessuten: Hvilken rolle spiller det om de som tar jegerprøven bruker den eller ei? Det er jo et flott kurs, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte en ting Mappy, du har spurt hvem vi kjører kurs for.

Å arrangere jegerprøvekurs er et kommunalt ansvar. Alle som bor i Norge skal ha tilbud om slike kurs.

Som godkjent arrangør skal slike kurs være åpen for alle som ønsker å delta.

Det er ingen krav til at de ønsker å jakte, eller ønsker å bli medlem, jegerprøvekurs skal være tilgjengelig for alle som ønsker det.

Siden vi holder til i en del av Norge med stort befolkingsgrunnlag, blir pågangen derfor ganske stor, men vi kan ikke spørre om motivasjon eller vise bort folk av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Om kurset gjennomføres på en uke eller ett år, så er altså kursopplegget identisk. Mappy kommer med noen betraktninger om pedagogikk. De er jeg ikke enig i. Dersom kurset trekkes for langt ut i tid mister elevene fokus på kurset, og de tenker ikke på jegerprøven mellom øktene. Dersom kurset kjøres kompakt vil elevene holde fokus på jegerprøvekurset i hele perioden og dermed øke utbyttet og innlæringseffektivitet.

For Mappy som har interesser innen pedagogikk anbefaler jeg at han studerer pedagogikken til Rudof Steinerskolen, de bruker en tilsvarende filosofi.

 

Det var jeg som trakk inn pedagogikken, ikke Mappy. Og når vi skal diskutere varigheten på et jegerprøvekurs syns jeg det var naturlig å trekke inn læring. Jeg har ikke sagt noe som helst om at kurset skal være lenger enn èn økt i uka over 8-9 uker. Jeg er helt enig med deg i at et kompakt kurs kan øke utbytte og læringseffekt. Men poenget mitt, godt begrunnet, er at det ikke må være for kompakt.

 

Jeg kjenner til Rudolf Steinerskolen ja. Hva med den?

Link to comment
Share on other sites

Du ser ikke det at du selv har en meget subjektiv forutinntatthet?

Jeg kan love deg at dette er en debatt som kommer opp i løpet av de nærmeste årene, både i Njff og DN

Jo - jeg er uhyre subjektiv, fordi min oppfatning er malt av veldig gode erfaringer med dette opplegget. Det har jeg heller aldri nektet for. Jeg har sagt flere ganger hva jeg oppfatter som meningen med jegerprøven er - å gi grunnleggende opplæring i jakt, fangst, forvaltning, viltstell, arter, anatomi og biotoper. Det er ikke en jegerfabrikk som pumper ut folk klar til jakt, det er bare ment å gi folk den nødvendige grunnforståelsen og så får de finne ut av resten gjennom egen og andres erfaring, gjerne med den lokale JFF i ryggen.

 

At jegerprøven kommer til å bli lengre og lengre og mer og mer omfattende forundrer meg ikke, det er jo helt normalt i dette byråkratiet vårt. Jeg er glad vi kan ha et system i dag som stoler på individet og dets evne til å absorbere kunnskap på egenhånd.

 

Og dessuten: Hvilken rolle spiller det om de som tar jegerprøven bruker den eller ei? Det er jo et flott kurs, tross alt.

 

Jeg tror faktisk ikke vi er fundamentalt ueninge, det finnes ytterpunkter utover våre opplevelser av jegerprøven.

Det finnes foreninger som kun kjører kurs for medlemmer, det andre ytterpunktet er en forening som kjører over 20 kurs i året og er helt uintresert i hvem som går kurset bare de betaler for seg.

 

Når jegerprøven gjennomføres på ganske forskjellig måte rundt om kommer vel det av at vi har ulik oppfatning.

Jeg gjentar nok en gang: forskriften til loven sier 16 timer over 4 dager, Direktoratet for naturforvaltning sier 30 timer, allerede her kan man jo begynne å lure.

Link to comment
Share on other sites

aiaiai Hr. Nilsen, her ser det ut for å bli en lang natt med mange øl etterhvert.

Her var det flere med pedagogisk bakgrunn enn jeg trodde gitt, (hvem er disse som tror at jeg ikke har det) som igjen tror at etter at de har gått fase I og fase II kurs hos en fylkesinstruktør i NJFF, så kan de alt om pedagogikk. Jiiiiiiiha, gudbedre meg og stå på. se tråden "Grillet måker i Bergen sentrum", hvilket av kursene gikk han tro ?? :mrgreen: Fleipa, men bare måtte.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nå får noen gjerne sensurer meg:

 

Mappy insinuerer at jeg jobber "på si" for andre foreninger?

 

Kanskje du burde la tankene snurre et par omdreininger til i toppen før de kommer ned på tastaturet.

 

Neida du trengs ikke å sensureres, jeg har ingen betenkligheter med om to eller for den saks skyld flere foreninger samarbeider om kurs eller instruktører.

Jeg lurte bare på om det i hovedsak var kurs for egne medlemmer, hvor mange deltagere det var på kurset osv.

Kanskje sammenligner jeg litt for mye til hjemmelige forhold, men hos oss vil 10 kurs i året virke litt absurd,

mens i en storby kanskje det ikke er.

 

Hyggelig om du kunne hjelpe meg med svar på spørsmålen i stedet for å tro at jeg er ute etter deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...