Jump to content

Intensivkurs i jegerprøven


Mappy

Recommended Posts

Ok mappy, beklager om jeg trodde du var "ute etter meg", men det så slik ut. :wink:

 

Jeg har kun holdt kurs for "egen forening" (ser bort fra det året med yrkesskolen). Noen kurs er fulle, andre er det faktisk dårlig belegg på. Men fordi folk trenger forutsigbarhet, holder vi timeplanen så godt vi kan. Kanskje derfor er vi populære, og har et godt rykte\belegg. At jeg har holdt så mange kurs har sin naturlige forklaring; vi var short på instruktører en stund, og nye instruktører vil gjerne ha litt "innkjøring" for de trør til på egen hånd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg forbyttet Ladden med Mappy.

Du har min fulle tilgivelse, men jeg skjønner ikke hvorfor du er så sint?

Det høres ut som om jeg har kommet med en ondsinnet angrep på alle i Bergen, jeg har ikke det, jeg tror heller ikke du finner det noen sted i tråden heller.

Jeg nevnte heller ikke bergen med et ord før det ble tatt opp av "en" fra Bergen.

 

Når jeg spør om hvem man kjører kurs for, svarer du som om at dere er intetanende til hvem der kjører kurs for,jeg nekter å tro at dere har så liten oversikt.

 

Det er i det hele tatt flere på forumet som ikke er intresert i å svare på spørsmålene i det hele tatt, de leser dem som påstander.

 

Og om noen skulle oppfatte meg som jegerprøveinstruktør så er jeg ikke det, har heller ingen planer om å bli det, og skjønner heller ikke hvorfor noen har fått den oppfatningen

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange er det vanlig å ha på kurs samtidig? 10? 20? 30?

Hos oss pleier det å være 15-20 stk, vi synes det er passe.

Vi var 22 stk på et kurs en gang, da delte vi utedagen i 2 grupper.

 

Jeg antar at alle instruktører kjører pensum, det er jo forholdsvis detaljert beskrevet, men jeg vil anta at ulike instruktører fremfører det ulikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sint, Mappy, men jeg prøver å formulere mine meninger så kortfattet som mulig.

 

Årsaken til måten du blir svart på er måten spørsmålene blir stilt på.

 

Noen av spørsmålene er allerede besvart, når det gjelder hvem vi holder kurs for så har jeg skrevet det tidligere.

 

Når det gjelder antallet på kursene så varierer det selvfølgelig, på teoridelen kan vi ha opptil 25 stk, normalt 15-20. På skyting eller utedag generelt har vi omkring 5 elever pr instruktør. Er det mange elever så deles de opp slik at skytingen deles opp i flere grupper, med to instruktører og 5 våpen bruker vi ca 3 timer på å gjennomføre rifleskyting for 10 elever. På hagleskyting bruker hver instruktør det ca 2,5 timer på 5 elever

Link to comment
Share on other sites

Sentralledelesen i Njff har sittet å sett litt stille en stund, men må komme på banen snart.

DN gjør det samme, men postlista deres er offentlig, så alle kan se hvem som søker om å avvike fra rammene som jegerprøven kjøres etter.

 

Vi må være klar over at jaktmotstandere vil synes at vår opplæring er for dårlig nesten uansett hva slags opplegg vi har.

De vil bruke de "dårligste" av oss som eksempler.

 

Våpenmotstandere vil si at noen tar prøven bare for å kjøpe våpen.

 

Noen pedagoger vil sikkert hevde at jeger og fiskerforeninger er uegnet til å avholde undervisningen.

 

Det er vel ikke mange av oss som tror at jegerprøven er lik som i dag om 10 år.

 

Jeg tror det er bra om vi utveksler litt erfaringer, jeg tror også på et større samarbeid mellom foreningene for å bytte litt erfaringer.

 

Jeg har fått mange relativt friske svar som går på detaljer i innleggene mine, men nesten ingen ærlige og oppklarende svar på konkrete spørmålen jeg har stilt.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se har du fått svar på dine spørsmål, med unntak av ett, hvorfor det i loven står 16 timer, mens DN oppgir 30 timer. Grunnen er at 16 timer er lovens minimum som ble fastsatt ved innføring av jegerprøve. DN har imidlertid fullmakt til å utarbeide kursopplegg med større timeantall, og som jeg tidligere har skrevet er timetallet i dag 30 timer.

 

At du ikke har fått de svarene du ønsket eller forventet er en annen sak.

 

Problemet er nok at du har endel vrangforestillinger på grunn av manglende kunnskap.

Det viser jo henvisning til postlisten for DN.

 

Før du fortsetter debatten bør du lese og forstå relevante lover, forskrifter og direktiver, deretter kan du lese alle innleggene i denne tråden en gang til.

 

Er det da fremdeles ting du ikke forstår så kan du komme med det i et innlegg. Denne tråden har forlengst passert det stadiet der det tilføres nyttig informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lovet å ikke komme til bake i denne tråden. :oops:

Men her må der en del små avklaringer til. :D

Kursene i BJF er åpen for alle, Og det skal de være. :D

BJF tilbyr medlemskap :D , noen melder seg inn andre ikke.

Åsane JFF den andre foreningen i Bergen kjører kurs etter samme opplegg og i samme pris leie

Lukkede kurs utelukkende for forenings medlemmer er et brudd på avtalen mellom DN og NJFF og skulle vært på talt.

Link to comment
Share on other sites

Alle offentlige etater fører postliste, hvis du går in på DN sin vil du se at flere lag og foreninger søker dispensajson for å avvike fra "det ordinære jegerprøvekurs" Det er vel ikke noe merkverdig i det?

 

Når det gjelder "lukkede kurs" vet jeg ihvertfall om en forening som bare sender tilbudet til egne medlemmer, de synes det er en OK ordning, de får sikkert ikke noen klager all den tid ingen andre vet om det.

Om det er moralsk riktig er noe annet.

 

Her er tilbudet til jegerprøvekurs i en stor forening:

Jegerprøven

Jegerprøven for jenter

Jegerprøven for bedrifter

Jegerprøven intensivkurs

Så kan man diskutere om det er OK, kanskje kjører de så mange kurs at man anser at man ikke diskriminerer noen.For noen av disse kursen diskvalifiserer enkelte.

 

Jeg synes at jegerprøven for bedrifter ligger litt utenfor det en JFF skal holde på med,noen andre er helt sikkert uenig.

 

Hvor korte kan kursene bli før de er for korte?

Hvor går grensen for hvor sære oppdelinger vi skal ha av jegerprøven?

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at intensivkurs er forskjellige ting.

Her er opplegget til en "stor" forening, dette synes jeg ser ut som ett proft og gjennomarbeidet kurs.

 

Jegerprøven intensivkurs

 

 

Et jegerprøvekurs skal normalt gå over 9 dager. "ABC" Jeger- og Fiskerforening har imidlertid fått dispensasjon til å holde kurs over færre dager. Intensivkursene er på like mange timer som de ordinære kursene, men det tas flere samlinger på en dag. Undervisningen foregår på dagtid. Intensivkursene er beregnet for personer som foretrekker å ta kurset over kortere tid. Jegerprøven er nødvendig for personer som vil begynne å gå på jakt. Kurset og prøven kan også tas av personer som allerede står i jegerregisteret. Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen.

Innhold

Det obligatoriske kurset består av 9 samlinger som har følgende innhold:

 

3 timer inne, - presentasjon av kurset, jakt og holdninger, jaktutøvelsen slik at samfunnet kan akseptere den, regler for human jaktutøvelse.

3 timer inne, - våpen - ansvar og krav, våpenets oppbygging og funksjon, regler for sikker jaktutøvelse, ammunisjon - sikkerhetssoner, krav til jaktammunisjon, kart, kompass og GPS.

3 timer ute, - våpenhåndtering, bekledning, postplassering, avstandsbedømmelse, jaktpause/jaktstart.

3 timer inne/selvstudium, - jaktutstyr, artskunnskap.

3 timer inne, - bakgrunnen for regulering av jakta, aktuelt lovverk og forskrifter.

6 timer på skytebane, - hagle- og rifleskyting, feller og fangst, kart og kompass.

3 timer inne, - jakt på småvilt, ettersøk av skadet småvilt, jakt på storvilt, ettersøk av skadet hjortevilt.

3 timer inne/selvstudium, - jakthundene, elghundene, drivende hunder, fuglehunder, grunnleggende dressur, viltforvaltningen i Norge.

3 timer inne, - forskrift om bruk av fangstredskap, ivaretakelse av vilt, avslutning.

Det obligatoriske kurset er på 30 timer fordelt på 9 samlinger. 7 av de 9 samlingene er obligatoriske. Samling 4 og 8 kan tas som selvstudium og arbeidsoppgaver må da gjøres. Vi vil likevel anbefale at du er tilstede under alle samlingene. Det er normalt mye feil ved eksamen i de temaene som blir gjennomgått den 4. og den 8. samlingen. Det tillates gyldig fravær på maks en av samlingene 2, 5, 7 og 9, men ved fravær må arbeidsoppgaver leveres. Det tillates ikke fravær under samlingene 1, 3 og 6. Dersom fraværet er større, får du ikke godkjent kurset. Du må da ta den eller de dagene du mangler på et senere kurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen spesiell formening om intensivkurs eller ei, bare de som er med ett hvilket som helst kurs faktisk lærer det de skal.

Skal man ha noen form for intensivundervisning i dette temaet, må ihvertfall kursgjennomføringen være særdeles veloljet.

 

I den forbindelse vil jeg nevne kursmatriellet, som jeg mener ikke helt har holdt mål i overgangen fra gammelt til nytt. Jeg tok jegerprøven i 2006 og var ikke fornøyd med materiellet, ei heller forvirringen i forhold til dokumentasjon av selvstudiet (utskrift av godkjent selvstudieprøve fra nett skal vel innleveres?). Og manglende dokumentasjon om endringer fra DN, slike kurs har fort en tendens til å bruke tid på klare feil i utsagnene til innstruktørene om de ikke er oppdaterte på lov og foreskrifts endringer (er jo endel som kommer forberet på slike kurs, og som sluttstykker var det pinligt klart at innstruktørene ikke var oppdatert på lovverk og foreskrifter). Slikt er litt for dårligt, og tyder på at alt formye ansvar er lagt på skuldrene til den enkelte instruktør med tanke på oppdateringer. Her har NJJF og/eller DN ett ansvar for at materiellet til enhver tid er oppdatert med t.d. ett årligt skriv eller to med de siste endringer i lovverket.

 

Regner med endel av dette var innkjøringsproblemer fra gammelt til nytt hos denne kursholderen, men jeg følte vi lå på kanten av forsvarlig gjennomgang om materialet skulle gjennomgås likt i sin helhet (spesielt når tid gikk bort p.g.a data trøbbel). For oss rettet det hele seg ved at der var mye tid mellom hver ukes 2 samlinger, slik at vi fikk fulgt opp og lest ekstra på de punktene instruktørene ville.

 

Så for min del synes jeg at jegerprøven ble litt for harelabb tidsmessigt, men her er det sikkert en stor forskjell mellom kursholderne. Ellers er jeg godt fornøyd med data delen av samlingene, og at jeg nårsomhelst kan sette meg ned å friske opp/prøve meg selv på pc'n.

 

Jeg er direkte missfornøyd med våpendelen (sikker håndtering etc vies altfor liten tid for den som er uten tidligere erfaring). Det er tydligt at systemet fortsatt er innstilt på at det er gutta som jakter og at alle gutta har avtjent værneplikten, slik er det som kjent ikke lenger. Og jeg mener kursene må avspeile dette.

 

P.s. Missforstå meg rett, jeg hadde gode instruktører som dro i land det hele på en god måte så alle ble fornøyde, men glatt gikk det ikke med data krøll og nytt DVD materiell (de berget seg på det gamle og velprøvde). Skryt skal de ha for etikk delen av undervisningen, der var tydligt en og annen som fikk en ting eller to å tenke på av kursdeltakerne (kansje undertegnede også :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Siden du tydlivis ikke fikk med deg mitt tilsvar på det innlegget får du det her:

 

Selvsagt kan jeg ikke vite det helt sikkert, og noen av dem blir kanskje jegere senere i livet.

Det var ikke meningen å være så bastant heller, men noen ganger når man skriver er det så klokt oppe i hodet, og så skjer det noe på veien ut.

Nå hører jeg hjemme i en liten kommune rett utenfor Oslo hvor nesten 10% av innbyggerene er medlem i jeger og fiskerforeningen. Vi er over 700 medlemmer.

Selvsagt kan noen av de som har tatt prøven flytte, eller jakte andre steder, noen drar å skyter på andre baner enn våre, eller bruker andre terreng enn de som foreningen tilbyr, men jeg vet positivt om flere som aldri har dratt på jakt etter å ha avlagt eksamen til jegerprøven, men hvem vet kanskje de begynner med harejakt når de går av med pensjon

 

Eller, så mistet de interessen for jakt etter et langt jegerkurs... Her er det uendelige muligheter av grunner til at folk ikke begynner å jakte etter endt jegerkurs. Det å begynne å spekulere i hvorfor er i seg selv helt tullete mener jeg, da bør en heller gjøre en empirisk forsking på det.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren bringer inn et moment i debatten som er verd å kommentere.

Og det er leksjonen rundt våpen og våpen sikkerhet. For de som husker debatten om flere prøveskudd , og NJFF`s landsmøtevedtak angående dette. Så ser det ut til at en styrking av dette kapittelet er det NJFF kommer til å anbefale i forbindelse med å øke den generelle våpen kunnskap og sikkerhet hos de som starte å jakte.

Og jeg skal gi Vingemutteren rett i en kommentar til, det ser ut som om denne bolken er beregnet for de som har avtjent verneplikt. Og det er i dag et fåtall av jegerprøve elevene som har.

Men slik det er i dag er dette kun en del av en enkelt leksjon som heldigvis er obligatorisk :D .

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren tar opp ett annet viktig emne. Kvaliteten på undervisningsmateriellet.

Det DVD baserte opplegget er på noen områder et stort fremskritt, men det mangler svært mye i det pr i dag. De fleste instruktører må spe på med det gamle papirbaserte kurset for å få med seg alle momenter.

Det kan lett gi et rotete inntrykk da rekkefølgen og oppbygging ikke er identisk på de to kursoppleggene.

Her har DN en jobb å gjøre med å utvikle DVD opplegget videre.

Når det gjelder sikkerhetsdelen og våpenbehandling så tror jeg den vanlighvis blir godt presisert. På våre kurs blir sikkerhetsdelen tatt teoretisk, og så blir det gjennomgått i praksis både ved rifleskyting og ved hagleskyting. Dette er nok ikke godt nok beskrevet i kursplanene, men vi har funnet det nødvendig å innprente sikkerhet både ved praktisk jakt og ved skyting på bane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...