Jump to content

remington 870 søknad


supercz

Recommended Posts

og åssen kan du vite at det er tull? har du tilfeldigvis søkt og fått godkjent en søknad på pumpehagle den siste uka?

Ja.

Og en ting til; på søkndanden skal man spesifisere om det dreier seg om helautomatisk våpen, halvautomatisk våpen, maskingevær, karabin eller maskinpistol og om våpenet er godkjennt til jakt.

En pumpehagle er ingen av de første og er godkjennt til jakt.

Det vil si at en godkjent søknad på f eks "hagle, kal 12" også er en godkjennt søknad for kjøp av pumpehagle.

Altså ikke noe annerledes enn for en OU/SS/Enkeltskudds hagle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en reminton 870 på xxl for ei litta mnd siden og da ble de overaska over at jeg hadde fått kjøpstilatelse på den.,var vist mange som hadde hatt problemer.

Er vel mest ryktene rundt det at alle våpen av militær karakter og utsende muligen blir ulovlig.

Var ingen problem hos politiet for min del,så er kansje litt forskjell fra kammer til kammer,men er vært et forsøk.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE stopp i annet enn halvautomatiske rifler.

 

Alle som er i tvil, det er bare å ringe Politidirektoratet selv.

 

Det er dessverre blitt stopp av søknader på halvauto hagler nå også. ihvertfall det jeg fikk beskjed om av politiet forrige uke, at det ville bli stopp på det i veldig nær fremtid... jeg forsto det slik som at det var kun halvauto mekanismer, kan ikke skjønne hvordan pumpe hagle skal gå innom det?

Link to comment
Share on other sites

og åssen kan du vite at det er tull? har du tilfeldigvis søkt og fått godkjent en søknad på pumpehagle den siste uka?

 

Jeg har inne en søknad på en 870, null stress sa den snille damen og mannen på våpenkontoret. sårreså påsan!

 

og det var ingen problem å få bære tillatelse.

 

Jo det var det. Et meget meget stort problem:-p

 

Jeg spurpe om det samme på G-sporten her om dagen og fikk se et brev fra politit der det stod at det var full stopp på halv-auto, pumpehagler Osv.

 

Stay in school kids, lær å lese.

 

hvordan gjør jeg det når jeg søker på en remington 870? (det er en pump hagle)

link til hagla: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-1045856" target="_blank.

 

skriv at det er en pumpehagle, remington 870, løpslengde 66cm, foresattes underskrift og les den gigantiske tråden her om våpensøknad, alt du trenger å vite og du er good to go:-)

 

 

Tull.

Søk som vanlig. Kjøp som vanlig.

 

Korrekt.

Det vil si at en godkjent søknad på f eks "hagle, kal 12" også er en godkjennt søknad for kjøp av pumpehagle.

Altså ikke noe annerledes enn for en OU/SS/Enkeltskudds hagle.

 

Du kunne ikke hatt mer feil.

 

Man søker ikke på et våpen på den måten, du søker om hagle kaliber 12, du kan da selv velge om du vil kjøpe en o/u s/s eller en pumpe :wink:

 

Det jeg sa rett over gjelder deg også.

 

Det er IKKE stopp i annet enn halvautomatiske rifler.

 

Alle som er i tvil, det er bare å ringe Politidirektoratet selv.

 

GI denne mannen en sigar! :-)

 

Jeg gjentar, ring Direktoratet. Du har snakket med lokalt politi, som får føringer av Direktoratet.

 

Hva lokalt politi tror at kanskje skal komme er rivende likegyldig,

det som er viktig er gjeldende regler ved tidspunktet du søker.

 

Gi denne mannen en sigar også!:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid sammenheng mellom hvordan ting skal gjøres og hvordan ting blir gjort i diverse politidistrikt.

 

Reglene er som reglene er. Bor man i et distrikt der saksbehandleren ser mellom fingrene med kravene til søknader

bør man være fornøyd med det, men det betyr ikke at dette legger føringer for behandlingen av søknader i resten av landet.

Link to comment
Share on other sites

Man søker ikke på et våpen på den måten, du søker om hagle kaliber 12, du kan da selv velge om du vil kjøpe en o/u s/s eller en pumpe :wink:

 

 

nja..om man søker på pumehalge,så MÅ en oppgi: merke,pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse. står så bake på våpensøknaden.

 

 

Dett er hvertfal ikke nødvendig her jeg bor!

Link to comment
Share on other sites

Det olepolet sier stemmer. Men jeg har selv erfart at det ikke alltid praktiseres slik da jeg selv har kjøpt pumpe på en åpen søknad. Det er vel slik som med kjøp av brukt våpen, åpne søknader fungerer fint der og selv om det strengt tatt ikke er slik det står bak på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at noen ikke behandler en søknad feil eller er sleivhendt med regelverket, men forholder meg til hva det faktisk står på våpensøknaden svart på hvitt.

 

Orker ikke en pissekonkurranse.

 

Spørsmål fra søker:

Jeg skal ha meg en hagle i kaliber 12, men er usikker på om det blir O/U eller pumpehagle.

Vil det være tilstrekkelig å søke om en hagle i kaliber 12 og få forhandler til å skrive på modell og all nødvendig info ved kjøp? (løpslengde, serienr, type, merke osv).

 

Svar fra våpenkontoret:

 

Søknad på vanlig enkeltskudd hagle (f.eks o/u) trenger du ikke å oppgi merke og modell, men pumpehagle må du skrive på merke og modell.

Link to comment
Share on other sites

Det olepolet sier stemmer. Men jeg har selv erfart at det ikke alltid praktiseres slik da jeg selv har kjøpt pumpe på en åpen søknad. Det er vel slik som med kjøp av brukt våpen, åpne søknader fungerer fint der og selv om det strengt tatt ikke er slik det står bak på søknaden.

Jeg sitter her med en søknad på hagle i kaliber 12 hvor jeg lot resten stå blankt. Fikk den igjen "Innvilget for hagle kaliber 12 enkeltskudd".

 

Det er kanskje mulig å få kjøpt ei pumpehagle med den søknaden, og det er nok ingen sak å få endret art til pumpehagle eller o/u i etterkant, men hvis du _vet_ hva du skal kjøpe, så er det vel like greit å fylle inn søknaden riktig med en gang?

 

PS: Hvis dette er første våpen så kan du fylle ut et par ekstra søknader på hagle/rifle når du først er i gang. Det koster ikke mer å søke om 6 våpen enn å søke om ett.

Link to comment
Share on other sites

fy faen er norge i et nøtte skall da !! ikke kjøpe våpen som ligner militær våpen, blir så irritert på dette lande her jeg ! vi må sikkert søk for å gå på do.. :lol:

 

Dert hadde kanksje vært en fordel å sette seg inn i hva som er lov, hva som er forskrift og hva som er forslag - før man så bastant sier noen ting?

 

Og hvorfor dere blander inn rifler i en tråd om hagler, det forstår jeg ikke helt.

 

forøvrig er gammel 870 best :twisted:

Link to comment
Share on other sites

og åssen kan du vite at det er tull? har du tilfeldigvis søkt og fått godkjent en søknad på pumpehagle den siste uka?

 

Jeg har inne en søknad på en 870, null stress sa den snille damen og mannen på våpenkontoret. sårreså påsan!

 

 

Jeg spurpe om det samme på G-sporten her om dagen og fikk se et brev fra politit der det stod at det var full stopp på halv-auto, pumpehagler Osv.

 

Stay in school kids, lær å lese.

 

 

Jøss så meget tøff du var da påsan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

og åssen kan du vite at det er tull? har du tilfeldigvis søkt og fått godkjent en søknad på pumpehagle den siste uka?

Jepp jeg leverte søknaden min på en Rem. 870 den 1 september, og hentan i dag! så det er ikke stopp på halvauto hagle eller pumpe, slengte også inn en søknad på en 10/22 og da fikk jeg brev om at det var midlertidig full stans i hall halvaut rifler ikke hagler...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...