Jump to content

Forelsket i drilling i dag!


ko-stens

Recommended Posts

Var en tur med kompisen på Jaktpartner i Elverum. Han skulle ha lyddemper. Jeg svinset litt rundt og siklet på noen børser. Så fikk jeg se noe fint! En Blaser D99 drilling med en Zeiss 3-12x56 med rødpunkt på toppen! Dæven steike så fin! Likte godt at rifleløpet ligger oppå. Kikkerten satt i fin hurtigmontasje og var bare å ta av. Den børsa virket laget for meg! Selgeren måtte nesten be om hjelp fra en annen selger for å få fra meg våpenet... Prisen gjør at jeg ikke har den hjemme i skapet gitt... 49 000,- blir bitte litt over min grense ja! Kalibrene var 20/76-6,5x55. Namnam for meg!

 

Kanskje noen som har en slik her på forumet? :D

Link to comment
Share on other sites

veit hvordan du har det... har blitt stormforelska i drilling sjøl, så forelska faktisk at jeg sprengte alt av kontoer.I dag står Kjersti (drillingen) hjemme i våpenskapet mitt :D har store planer om å starte med flerkoneri siden jeg har lyst på ei dobbeltrifle:)

 

jobb, spar, jobb, spar og før du veit ord av det kan du ha fått deg "dame" du også..

 

Vi har nok litt ulik smak når det kommer til "damer".. jenta mi heter Krieghoff till etternavn :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe. De har en MG92-drilling der og... :) Noe rimeligere, men når børsa koster like mye som bilen min, ja da får en vente litt! Nevnte på børsa til fruen. Hun ble merkelig stille, og så ble blikket litt svart... :shock: Kjøper jeg en slik så er det vel kona som bruker den - èn gang - mot meg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dæven, var i samme butikken i elverum på onsdag. Ble stående å sikle på den jeg også. Nydelig med den montasjen ! En vakker dag.. VELDIG vakker dag, da skal jeg kjøpe meg en drilling.

Men når jeg var der er jeg rimelig sikker på at den kosta 48 000 .. ?

Link to comment
Share on other sites

Fleire som hugsa "Nicklasfoto" på gamle sluttstykket?

Han som hadde eit prosjekt der han ville klare seg med kun ei børse. Skulle vel ha seg ei rifledrilling, meina eg å hugse.

Arti opplegg, i sterk kontrast til alle som er forbanna pga våpengarderobe, behovsprøving, onkel og tante politi og heile POD :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen som har en slik her på forumet? :D

 

Er vel det ;)

 

Har en lux i 7x57R/20/76 med meget pent treverk samt en Z6 1-6. Meget presis, superb samskyting med alle tre løp, ufølsom for varmskying, raskt å ta av/på kikkertsikte, Z1'en har et synsfelt på1x du ikke tror før du har sett, null begrensning i synsfelt - helt rått.

 

En 3-12x56 er i mine øyne feil sikte å sette på et slikt våpen, der skal det stå en lavtforstørrende sak. Evt kan du anskaffe en 7x50 el 8x56 fast om drillingen brukes mye til postering i hochsitz eller revfeåte.

 

Så mangler du bare en tysk jaktterrier ;) da er du klar for det meste :!:

 

Grattis med nydelig våpen! Hadde aldri trodd jeg skulle synes en "utradisjonell" drilling med rifla på toppen var fin, men det har endret seg ja... Er for øvrig enig i at Zeissen med 3-12x56 ikke passer på børsa. Hadde gladelig tatt i mot den, men hadde satt den rett på Sakoen min! Swarowski Z6 med lav forstørrelse hadde fristet stygt da ja! Gjerne med lys. Har siklet på Z6'er hos Børselars. Og der hadde de også (og har enda) to Krieghoffdrillinger. Akk ja...

 

Og jeg som har vært så fornøyd med min simple Zoli kombi... :roll:

Link to comment
Share on other sites

veit hvordan du har det... har blitt stormforelska i drilling sjøl, så forelska faktisk at jeg sprengte alt av kontoer.I dag står Kjersti (drillingen) hjemme i våpenskapet mitt :D har store planer om å starte med flerkoneri siden jeg har lyst på ei dobbeltrifle:)

 

jobb, spar, jobb, spar og før du veit ord av det kan du ha fått deg "dame" du også..

 

Vi har nok litt ulik smak når det kommer til "damer".. jenta mi heter Krieghoff till etternavn :D

Og i mitt skap står både Merkeline (K96 Lux drilling i 20/6.5x57R) og Chaptrine (Chapuis Dobing i 9,3x74r). Livet uten drilling er tomt og trist, man går rundt med en uklar følelse av lengsel, en følelse av at det er noe som... mangler... man vet bare ikke hva det er!

Jeg hadde aldri byttet burt min Merkeline med an Blasert drilling! Ikke for det, jeg har ei R93 med flere løp til, og synes hn er topp. Men når det gjelder drilling, er det smekre linjer og lodda løp som gjelder for min del. Her er min (bakerst) og Gordon Setter sin på rypejakt

Skaubjnndobbeldrillingpvinterjakt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av drillingen fra en rypejakt, min drilling er en småvilt drilling i kal 20/76 og 5,6x52R.

Min er en standard Merkel k96.

Drillingen er helt klart mitt favoritt våpen i mitt våpenskap, har en ERA svingmontasje på den, og kikkertsiktet er en Leupold VXIII 2,5-8x36. (savner til tider kikkertsiktet jeg hadde på min kombi en Leupold VXIII 1,5-5x20 meget fin kikkert for fluktskyting.)

 

normal_CIMG1143_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

En smule off topic, men her er et bilde av den kombien jeg hadde med en Leupold VXIII 1,5-5x20.

Til tider vet jeg ikke om man har bruk for en drilling...sånn egentlig. Kombien gjorde jobben like bra den.

Men det er nå det der med eier glede osv...og fornuft hva er vel det oppe i dette :P

Kombien var en Finn Classik 512 i kal 12/76 og 222 Rem. Et tungt våpen, for tungt for min smak.

 

normal_CIMG1064_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

3-12x56 er kanskje litt mye, men det kommer vel også ann på bruken :?: Jeg har en 2,5-10x50 på min drilling, i en EAW svingmontasje, og det passer for meg. Jeg bruker den som "skogsfuglhagle" med riflemulighet, så kikkerten kommer ikke på før det er behov. På 120 meter er de greit å ha litt forstørrrelse med tanke på orrhane. Har den i sidelomma på kongsvoll rumpetaska mi i en Buttlercreek neoprenebeskyttelse. funker i allefall bra for meg.

 

Bruken blir noe rådyrjakt og toppjakt i tillegg til alltid å ha et rifleløp tilgjengelig. Drilling er virkelig eier og brukerglede :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...