Jump to content

Hjelp! .223 eller .308?


Del

Recommended Posts

Hei,

jeg har bestemt meg for å kjøpe rifle, sannsynligvis Savage Edge/Axis. Jeg var inntil nylig temmelig bestemt på at jeg skulle velge .223, men da jeg sammenlignet ammoprisene, var ikke forskjellen så stor. Med andre ord er jeg usikke på om jeg skal gå for lett-eller tungvekter. Det optimale hadde vært 6,5x55 (har dere forslag til komplett pakke à la denne; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26801918, i kaliber 6,5x55, så fyr løs), men Savage'en kommer ikke i dette kaliberet. Kaliber .243 har for høy ammopris.

 

Jeg kommer hovedsakelig til å jakte rådyr, bever, rev, skogsfugl (toppjakt) evt. gås, men det er ikke umulig at jeg senere kan komme til å jakte hjort eller elg. Sistenevnte arter kommer ikke til å skje de neste årene.

 

Det jeg har tenkt på så langt:

.223: Lite rekyl, og dermed god presisjon, flat kulebane, kortere sikkerhetsavstand, men mindre kraft (litt lite selv for rådyr og bever, har jeg hørt), større sjanse for ulykkelig slutt ved treff av strå/kvist, samt ikke storvilt.

 

.308: Mye kraft, feller alt vilt i Norge, og vel så det, flat nok kulebane, treff i kvist kan i større grad gå bra, men større sikkerhetsavstand, digert hull i småvilt, samt mye rekyl (hvor ille er det egentlig, spesielt med så lett gevær som Savage'en?).

 

 

Har jeg fått med meg alt, eller vil dere føye på noe? Har ellers lyddemperen noe for seg i .308? Hva ville dere ha valgt?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

308 er en fantastisk potet som kan brukes til alt.

Lyddemper ville jeg hatt uansett. Og helmantel skyter ikke sund noe som helst. Jeg har skutt måke mellom øynene med 30.06 (samme kulediameter) og den hadde bare en lite sår i fjærdrakten.

 

Rekyl med lyddemper er bare å le av.

 

223 er for forsvarsgutter og småjenter. med fare for svinkjeft :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er ikke noe happy med mye rekyl. Men uta av nicket mitt så har jeg 308, og skal faktisk kjøpe en til som back-up til Blaseren min.

 

Jeg har kappet pipa på 45cm, og satt på lyddemper. Det er stor forskjell med og uten rekylmessig, spes med smellet fra 45cm pipe uten demper :D . Vil si at rekylen med demper er i underkant av en 6,5x55 140 grain kule uten demper.

 

For å redusere rekylen bruker jeg 155 Nosler Competition, og 155 grain accubond til jakt. Skal med tider og stunder prøve a frame i 165 grain. Styr unna 180 grain eller større i 308, med tanke på rekyl.

 

Har også løp i 223 rem, men har ikke fått prøvd det enda. Gleder meg til det

 

 

Men side det er din første rifle, så bør du gå for en storvilt rifle. Du vet ikke hva som plutselig blir aktuelt å jakte på :wink: ref. egen erfaring

Link to comment
Share on other sites

Mye troll her inne...

 

Har du ikke tenkt å jakte noe større enn rådyr kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor folk skal ha deg til å kjøpe .308 i stedet for .223...

Og begrunnelser om at den kan brukes til mer er en sannhet med modifikasjoner... Brukes til mer, ja. Men likevel er den for grov til den typen jakt du beskriver.

At .223 har for lite kraft til rådyr og bever stemmer rett og slett ikke. Dessuten har den mer enn flat nok kulebane til den bruken det er lovlig for.

 

Og kommentarer som at "lyddemper hører hjemme på salongrifler" bekrefter bare påstanden om at det er mye troll her inne...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At .223 har for lite kraft til rådyr og bever stemmer rett og slett ikke. Dessuten har den mer enn flat nok kulebane til den bruken det er lovlig for.

 

 

+1

For de som har sett "I bukkenes rike" av Raymond Albrigstsen, skyter jeg der en bukk på 130 meter, med nettop .223.

 

Du skriver selv at storvilt ikke blir et tema de neste årene.

Da ville jeg brukt tiden på å bli kjent med .223.

Som jeg kjenner det selv, skyter jeg langt mer med 223 enn 308.

Vil ikke kalle meg selv direkte rekylredd, men jeg klarer ret tog slett ikke sende avgårde 30-40 skudd avgårde med min .308 på en kveld.

 

Mengdetreningen har jeg igjen for i samtlige skytesituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...