Jump to content

Tips til kjøp av luftgevær til rundt 2000-3000kr?


ray87

Recommended Posts

Hei!

 

Har tittet på xxl og der har dem bsa supersport og tactical til 2599. Disse har 280m i sec.

Har søkt opp litt og noen mener kvaliteten på den er ikke like bra som dem tidligere modellene.

Diana 240 og 21 har jeg lest at avtrekkerene er veldig harde, disse har 170m i sec.

Stemmer målingene eller er det bare for og få solgt?

Hatsan har litt rykter om og gå upresis.

 

Hva med gamo sine rifler?

 

Hva er forskjellen på umarex til 999 på xxl og bsa til 2599?

 

Tar imot alle tips til og kjøpe luftgevær som er presist og kraftig til rundt 2000-3000kr

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha et virkelig presist luftgevær til en rimelig penge, ta en titt på Slavia luftgevær.

De er laget av CZ og er kjent for uovertruffen presisjon og kvalitet i sin prisklasse..

 

http://www.czub.cz/en/catalog/84-air-guns-cz/

 

Av de "vanlige" brekkriflene dems vil vel slavia 634 være den mest aktuelle, da den har en del høyere utgangshastighet enn 630 og 631.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=48&t=16379

 

Hvis du spør celsius, og de andre i posten jeg har linka til her er jeg sikker på de kan komme med både tips og lovord om slavia ;)

 

CZ 200 serien ser og spennende ut, men disse vet jeg ikke noe om annet enn at de er lagd av samme fabrikant, og får strålende kritikker rundt om på nett.

-Samt at du får kjøpt 10 skudds revolvermagasin til dem :D

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke det til blink på litt avstand.

Skyting utendørs og på forskjellige bokser/flasker

Tenkte meg et 4.5mm og vil ha det til og skyte kraftig, minst like kraftig som CO2 pistol, har en slik i dag og synes det er umulig og treffe bra på blinken med den.

 

Noen andre med erfaring om Bsa supersport tactical?

Hatsan og gammo har jeg lest om flere steder at har fått dårlig score.

 

hva skal du bruke det til?

skyte papir krever ikke mye kraft, kun presisjon...

 

Mer hardskutte ting, utendørs skyting?

Avstand?

kaliber?

 

Hatsan og Gamo kan du glemme med en gang...

Leser du lenger ned på denne siden får du se mange tips til gode luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et hatsan 125 selv i 2 uker. Kjøpte det for 2000 på winge våpen og solgte det for 500.

Det eneste "positive" jeg kan si er at det hadde HØY utgangshastighet.

Presisjonen var dass, siktene var heller ikke noe å skryte av. Våpnet hadde dårlig finnish jevnt over.

 

Gamo cf30 har jeg og liggende på hytta. Den var bedre i presisjon og finish enn hatsan.

-Men er ikke like presis som slavia/cz. Har dessuten framsikte av plast som gikk istyker etter uforsiktig bruk fra eieren før meg.

 

Luftgevær med veldig høye utgangshastigheter får du aldri god presisjon på.

Det er ikke uten grunn at konkurranse-luftgevær til 10.000+ gjerne har ei utgangshastighet på 160-170m/sek.

Det finnes selvsagt presise luftgevær med høyere utgangshastigheter - men en tommelfinger-regel kan være: høyere utgangshastighet=lavere presisjon.

 

Les disse reviewene ;) : http://www.reviewcentre.com/reviews160740.html

http://www.reviewcentre.com/reviews-all-102025.html

Med en CZ 200 eller slavia 634 har du både kraft, presisjon og kvalitet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter opp under Slavia 631, i tillegg til diverse HW-geværer.

 

Det eneste jeg har å utsette på Slavia er en noe tvilsom avtrekkskonstruksjon, det hender det knekker en fjær i avtrekket på dem.

 

Joda, 631 er flott, men jeg tror det blir i svakeste laget for ray87 som også vil ha kraft, medmindre han kjøper ei stempelfjær til en 634 og setter i 631`en - og da i praksis har en 634 - som går 50m/sek raskere enn 631.

 

Når det gjelder fjær som knekker i avtrekkermekanismen har jeg ikke opplevd dette på familiens 631 som ble kjøpt midt på 70-tallet og fremdeles er i bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sikker på at han ikke må tukle med slaglengden for å oppnå det samme som en 634?

 

Uansett, jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, Landrø har satt ned prisen på HW fra 2010 til 2011. Når man kan få en HW95 til 3000kr, og en HW50s til under 2500, og en HW30s til 2000 klarer jeg ikke å se noe argument for å kjøpe noe annet.

(hvis man ikke absolutt skal ha noe med svart skjefte som skyter gullkuler i 2000fps :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Tysk kvalitet er skjeldent skuffende :-)

 

Hva vil du si er best og kjøpe av hw50s og hw95? Er jo 7-800 forskjell i pris, hva er den største forskjellen her?

Begge har samme avtrekkere?

 

Er disse greie og få kjøpt kikkert til slik at man kan velge litt forskjellige eller er det kun en type som passer våpenet?

 

Vil dere si dette er like kraftig som et CO2 88g 4.5 våpen fra umarex?

Kan værtfall tippe at dette er mere treffsikkert etter alle dem bra anbefalingene.

 

sikker på at han ikke må tukle med slaglengden for å oppnå det samme som en 634?

 

Uansett, jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, Landrø har satt ned prisen på HW fra 2010 til 2011. Når man kan få en HW95 til 3000kr, og en HW50s til under 2500, og en HW30s til 2000 klarer jeg ikke å se noe argument for å kjøpe noe annet.

(hvis man ikke absolutt skal ha noe med svart skjefte som skyter gullkuler i 2000fps :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Er disse greie og få kjøpt kikkert til slik at man kan velge litt forskjellige eller er det kun en type som passer våpenet?

Alle HW-modellene har standard 11mm skinne, og skinnen har i tillegg forsenkninger slik at det også kan benyttes montasjer med lengdestopp (anbefales på stempelvåpen).

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut.

 

Dem var utsolgt for hw50s.

Er det kun forskjellig avtrekkere på hw50 og hw50s?

 

Lurer også på når hw 50 var ny siden hw50s er den nyeste

 

er hw95 ny modell på markedet eller er det en eldre modell?

Blir nok valget mellom en av disse, hw50 eller hw95

Link to comment
Share on other sites

Av HW50-modellene er det s-utgaven som er å satse på pga. Rekord-avtrekket. Dette avtrekket er standard på alle varianter av HW95, så valget burde være enkelt.

Jeg vet ikke når HW95 kom på markedet, men Weihrauch er gjennomgående solide og gjennomprøvde konstruksjoner, kvalitet fra ende til annen. Flere av modellene har vært bortimot uendret siden tidlig 70-tall, og de øvrige er basert på de samme løsningene, dette virker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så du mener at man nesten må ha rekord avtrekk som er på hw95?

tidlig 70 talls, er vel fra gammelt av ting ble produsert solid for og holde lenge.

 

Noen andre her som vet hvor gammel modellen hw95 er, om det er en ny modell av en gammel eller om denne har vært på markedet i mange mange år? Bare moro av og vite litt historie bak våpenet.

 

Av HW50-modellene er det s-utgaven som er å satse på pga. Rekord-avtrekket. Dette avtrekket er standard på alle varianter av HW95, så valget burde være enkelt.

Jeg vet ikke når HW95 kom på markedet, men Weihrauch er gjennomgående solide og gjennomprøvde konstruksjoner, kvalitet fra ende til annen. Flere av modellene har vært bortimot uendret siden tidlig 70-tall, og de øvrige er basert på de samme løsningene, dette virker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ville anbefale en brukt Walther LGR. De kan du skyte hundretusener av skudd med. Med gode kuler så henger kula i hullet etter 5 skudd. Avtrekket er justerbart. Du kan bytte fjærer i avtrekket så du får lett eller tungt. (tungt 1,5 kg) Dersom formålet er trening er dette et bra alternativ. Et slikt våpen er rekylfritt. Men det er ikke egnet til jakt. Slike finnes tilsalgs fra 1500 til 3000 brukte. Den taper seg ikke noe særlig om du har hatt ei i noen år.

Link to comment
Share on other sites

helt konkret hva er galt med Gamo?? skjønner at det ikke er så bra som andre merker, men å sammenligne det med Hatsan!!? har et Gamo CFX nå, og skyter hull i hull men Gamo TS-10 kuler på 40 meter... har vel gått snart 8000 skudd, og hastigheten har vel kanskje gått ned litt.. men det har jo kommet flere merker med sånt "nitro piston" og det skal vist være skikkelig bra..

Link to comment
Share on other sites

Har også et Gamo CFX. Fordelen er fast løp (underarmsspenner) slik at løpet ligger likt fra gang til gang. Har et Gamo kikkertsikte 4x32 og det holder i massevis for meg og mitt bruk. Blir stort sett brukt som leketøy. Skyter gode samlinger på 25-30m med rundnesa kuler. Ingen problem å skyte bruskorker på den avstanden. Avtrekket er ikke all verden, men det kommer an på hvilke krav man har og hvor mye penger man vil bruke på et luftgevær. Har kanskje skutt 2000 skudd med det på 6-7 år nå og det går fortsatt like bra. Kikkerten har jeg ikke rørt siden den ble skutt inn på ca 25m.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg ikke liker ved Gamo?

Alt egentlig. Dårlig avtrekk, mye plast, flere av dem ser rare ut.

Sammenligner ikke med Hatsan, for det er vel tidvis enda verre...er nå min mening.

Har aldri likt Gamo, stort sett det meste som sies/skrytes om de stemmer ikke.

Skutt en kraftig Gamo over kronograf noengang?

Man er alltid milevis unna oppgitte hastigheter, salgstriks finnes det nok av.

Skal ikke legge skjul på at jeg har hatt min dose med dårlige luftvåpen og styrer klart unna slike. Webley, Falcon, AirArms, mye i den retninga er greia for meg.

Liker Diana også, men eier ingen.

Link to comment
Share on other sites

hatsann 125 ...kraftig som F .... :shock:

 

Eh... Nei...

Hatsan er oppskrytt og har en reklamasjonsmengde som til og med overstiger Lada.

Den er stor, tung, dårlig konstruert, grusomt avtrekk, ikke spesiellt presis, etc etc etc

(ja har begått feilen for noen år siden og har dessverre HATsan 105 i .22 og en 125 i .177 og en 125 i .25 hvor den mest presise er faktisk 105 da den har fast løp, MEN den har verdens hardeste avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Støttes. Hatsan 125 går fælt....en liten stund.

 

Så har du det jævlige avtrekket, tung å spenne opp. Børsa er lang som en gammal muskett, og sparker som et sinna esel. Du kjenner liksom at fjæra løses ut og følger den hele veien frem til den stopper med et klask. Den beste beskrivelsen av rekylen er vel som å ha en bølge på skulderen, av metall og plast. Og den bråker mye.

 

Det morsomme med Hatsan 125 er å lese annonsene på Finn.no Om det er private eller bedrifter så stiger utgangshastigheten mer og mer :) Og hvis den er så bra, hvorfor selges den like etter man har kjøpt den ?

 

Jeg har prøvd 125 og flere andre. Og generellt over er de ræva. Da er det morsommere med en gammal Slavia som nesten spenner seg selv og man treffer bra, avtrekket er bra. Og det beste er at du kan bruke den hele dagen. Prøv det med en Hatsan 125. Da blir man mer sliten enn hva man har godt av........

 

Ikke at jeg er noen forsvarer av at man MÅ ha luftvåpen som kun fisler av sted med 140-170ms Selv har jeg geværer som går det doble :)

 

Diana og Slavia er mine favoritter, og jeg har det selv også :) Diana 52 fra 1990 som viser 290ms på krono, helt urørt inni og Slavia 631 fra 1992 som gjør 190ms på krono, også den urørt :)

+ en del andre da. Men Tjekkeren og Tyskeren er de jeg foretrekker :)

Link to comment
Share on other sites

Det foran er jo bare et tykt grep slik at ladingen skal bli litt bedre/enklere/tryggere.

 

Hadde vært morsomt å høre hva denne trimminga var og om det kunne bekreftes på krono.

 

Hadde ganske fete kikkertmontasjer også :roll:

 

Alle luftvåpen går bra med Prometheus/plastammo og slike kule laget av noen legeringsgreier. Men de kulene går jo som ei humle gjennom lufta.

Link to comment
Share on other sites

Hatsan er noe dritt. Oppskrytte hastigheter er en gjenganger på hatsan og Gamo og begge er noe dritt.

får sikker sikkert 500Mps på min AA410 med pussepropper også.

 

:lol::D:lol::D

 

Skal jammen skyte pussepropper over kronografen her ja!

Går styggfort akkurat 45 cm ut av løpet og har anslagsenergi som en flue som lander på armen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har skutt over kronograf med flere forskjellige Hatsan 125 og farten går gjerne ned endel etter noen hundre skudd. Snittet vil jeg mene å huske ligger på ca 250-280 m/sek, altså laaangt unna hva produsent/selger sier.

Ganske dårlige våpen også, lønner seg neppe å kjøpe for mer enn 200-500.-

Link to comment
Share on other sites

:lol::D:lol::D

 

Skal jammen skyte pussepropper over kronografen her ja!

Går styggfort akkurat 45 cm ut av løpet og har anslagsenergi som en flue som lander på armen.

 

Hehe. Pussepropper ja. Ikke undervurder anslagsenergien deres på kloss hold.

Jeg skulle teste det en gang med en gasspistol og var såpass bråsikker at jeg sikta på leggen min og skjøt. "Det kunne da ikke være særlig mye mer energi enn en softgun" tenkte jeg.

Fikk et skikkelig blåmerke av det. :lol:

 

Men de går vel en 3 meter så mister dem farta si.

 

Men jeg leser om folk som skryter av at kula bryter lydmuren og lysmuren, inn i den fjerde dimensjon omtrent og det som verre er. Kula må vel oppføre seg veldig ustabilt i disse hastighetene?? Omtrent som å tvinge en Boeing 747 mot lydmuren i stup.

 

Skjønner at slike luffer er midt i blinken (dårlig ordvalg) om man vil skyte for å ødelegge ting. Men jeg foretrekker heller å få høre samling på en viss avstand istedet så jeg kan styre unna luffer som blir slått av en spikerpistol i presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...