Jump to content

Tips til kjøp av luftgevær til rundt 2000-3000kr?


ray87

Recommended Posts

Uten tvil.

 

Om trådstarter vil gå gjennom formaliteten med våpenkontoret så anbefales de grovere kalibrene fra min side.

(Ja, jeg også synes det er idiotisk og hinsides all logikk at .22 luft er registreringspliktig.)

 

Men ikke for å svartmale .177 her. Jeg har skutt med mange, etter min mening, bra .177 luftgeværer. Inkludert Air Arms TX200'en min.

Var faktisk ute med den i helga og skjøt gamle snusbokser. Herlig å skyte med.

 

Bare det at .22 generelt har bedre motstandsdyktighet mot vind og kan bære mye anslagsenergi med mer kulemasse uten å måtte gå så høyt opp i hastighet at kula blir ustabil. (Men lavere hastighet betyr også mer kulefall da den tilbringer mer tid i lufta, men er vel ikke verre enn å justere siktet litt deretter.)

 

Men som et tips:

Om noen av geværene folk her anbefaler ligger litt for høyt i pris så søk opp modellene brukt på finn.no etc.

 

Men for alt jeg vet så kan det jo hende ray87 har funnet jernet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Det hender jeg skyter på langt hold, da er .177 dødfødt da hastigheten dabber av mye raskere. Opp mot 30-40 meter er det helt kurrant dersom børsa har litt brukbart trøkk i seg.

TX200 er en smule spenstig dersom det er fullfres-versjon og krever endel øvelse, forøvrig gjelder det alle spenstige fjærvåpen som ikke er tunet.

Har et par Magnumspringere som er artig-fartige, ikke helt PCP der nei.

En Webley Patriot i .22 omtales vel som longstroker av enkelte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan i hvert fall på ingen måte anbefale Hatsan, i alle fall ikke 125. Vi har en slik her på røverskuta (supplybåten) og den har jeg måttet yde nødhjelp til et ukjent antall ganger. Den virker da enda med diverse sølvloddinger og sveisinger utført av skibets maskinist. Sist krampen tok den Hatsanen måtte jeg lage ny store deler av spennarmen under løpet. Det som viser seg er faktisk det at denne luffen er selvdestruktiv i avfyringsøyeblikket, all for mye vibrasjon som ødelegger luffen.

 

Diana er billig å bestille i fra andre siden av dammen, da får du en Diana mod 52 for litt i overkant av 3 lapper. Airguns of Arizona er grei å bestille i fra, pakker meget godt slik at varene kommer fram uskadet. Litt lang leveringstid synes jeg, men de leverer varene og står på forhandlerlisten til Diana :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Hatsan 20 i Sverige. Pistol. Hoppesmelle................

 

Tror den gikk 100 skudd for å så plutselig ikke orke noe. Traff plutselig enda dårligere enn jeg pleide, dvs ingenting. Skøyt mot vannet 30 meter unna, traff ikke det heller. Den gikk så bæsj at man ikke klarte å skyte hull i en fyrstikkeske en gang, så noe skjedde inni der :shock:

 

Har prøvd å få tak i deler via Beco, men tror han glemte det. Har tatt snart 2 år...............

 

Hoppesmella venter fremdeles :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen tidligere utgaver av Hatsan som er sånn passelig ok, har et par selv som henger godt sammen, men generellt sett er det svært rimelige børser som er laget av billige materialer på billigste måte. Jeg har reparert mange av dem og stort sett har dem samme syndrom alle sammen. Stempel er dårlig maskinert og dårlig tilpasset sylinder som også er ganske dårlig maskinert. De har et relativt komplisert avtrekk bestående av mange deler som også fungerer ganske dårlig. Lista er lang over problemer med 125 og det er ikke det første våpenet jeg anbefaler noen å kjøpe...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skal holde meg til rundt 2000kr.

 

Weihrauch Luftgevær mod. 30 M/II 4,5 1750kr

Weihrauch Luftgevær mod. 30 S 4,5mm 1925kr

Diana av noe som er bra.

 

Vil ikke ha mere fart enn 175 m/s.

Det må ikke være noe mye smell der jeg skal skyte uansett.

Kun presisjon å kos.

 

Bare fått en kikkert på Diana 23 min, så har det holdt i masse vis.

Men ingen spor for slikt :(

Link to comment
Share on other sites

hva skal du bruke det til?

skyte papir krever ikke mye kraft, kun presisjon...

 

Mer hardskutte ting, utendørs skyting?

Avstand?

kaliber?

 

Hatsan og Gamo kan du glemme med en gang...

Leser du lenger ned på denne siden får du se mange tips til gode luftvåpen.

 

Veldig gammel tråd men, hvorfor skal han glemme Hatsan og Gamo ? Jeg og en kompis har selv Hatsan og Gamo.

Jeg : Gamo Viper Max 306 m/s

Han : Hatsan 125 380 m/s

Skjønner ikke hvorfor du sier at det er bare og glemme de, disse er veldig gode og brae rifler. Plages ikke med treffsikkerhet eller noe, og kraftig nok, det er de.

 

Innlegget er moderert. Siden det ikke er tillatt å bedrive ordinær jakt med luftgevær i Norge skal vi ikke diskutere dette i forumet.

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

 

Skjønner ikke hvorfor du sier at det er bare og glemme de, disse er veldig gode og brae rifler. Plages ikke med treffsikkerhet eller noe

 

Nei det er helt riktig det. Man plages ikke nevneverdig av presisjon/treffsikkerhet med de sakene der.....

Link to comment
Share on other sites

hva skal du bruke det til?

skyte papir krever ikke mye kraft, kun presisjon...

 

Mer hardskutte ting, utendørs skyting?

Avstand?

kaliber?

 

Hatsan og Gamo kan du glemme med en gang...

Leser du lenger ned på denne siden får du se mange tips til gode luftvåpen.

 

Veldig gammel tråd men, hvorfor skal han glemme Hatsan og Gamo ? Jeg og en kompis har selv Hatsan og Gamo.

Jeg : Gamo Viper Max 306 m/s

Han : Hatsan 125 380 m/s

Skjønner ikke hvorfor du sier at det er bare og glemme de, disse er veldig gode og brae rifler. Plages ikke med treffsikkerhet eller noe, og kraftig nok, det er de.

 

Du forstår det raskt nok når du har forsøkt f.eks Air Arms, Falcon, BSA, etc...og du har helt rett...

Hatsan plages ikke med treffsikkerhet, for de er uhyre sjelden presise. "Brae" er de heller ikke, kvalitetsmessig ligger de på samme nivå som Lada vs Ferrari.

Skyt over en kronograf og jeg skal garantere at en Hatsan ikke gjør 380m/sek, med mindre du skyter med plastkule da. Mange velger å kjøpe både ett og åtte søppelgeværer, hva er vitsen når du kan få topp kvalitet for hva tre drittgeværer koster?

Dersom du treffer en sukkerbit med en Hatsan på 25m blir jeg imponert. Med f.eks Falcon klarer du det på 100.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En stund siden jeg postet denne, men takk for alle tilbakemeldinger :D

 

Synes hatsan får mye pepper her, treffe en sukkerbit på 25 meter er 0 problemer med en hatsan.

Nå har jeg riktignok aldri prøvd en hatsan fjør børse, men når du sier at du kan gjøre det med falcon på 100m så kan man jo heller ikke snakke om fjær våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...