Jump to content

hjelp til salongkikkert


kjetilh

Recommended Posts

Trenger en ny salongkikkert, men vet ikka hva jeg skal velge hvis man skal holde seg unna ræl som hawke, bsa, tasco m.m..

siden det er til en salong, så vil jeg ikke bruke for mye penger. MAKS 4000,-

kikkerten bør ha åpne tårn, eller i det minste nummererte tårn under hetter.

den bør være min 3-12, helst 4-16 e.l

og den bør også ha cm-klikk.

 

fant ut at hawke har en som opfyller flere av disse, med sin "Eclipse 30 IR"

men vet ikke om jeg tør å kjøpe den pga sitt rufsete rykte.

Lurer egentlig også litt på om alle de som setter ut disse rufse-ryktene egentlig har prøvd kikkerten i det heletatt??!

hadde bsa sweet 22 tidligere, og den var grei nok til en salong etter MIN mening.

har også hatt en tasco etellerannet 6-24x40, og den var noe forbanna drit!

finner også lite brukt.

 

har bestemt meg for en vortex viper pst 4-16x50 ffp mrad til rifla, men har ikke råd til to slike. uheldigvis.

Link to comment
Share on other sites

hva er den knudrete ringen på innsiden av tårnet?

ser jo forsåvidt ok ut den. hvordan opplever du øyeavstanden på den. jeg er glad i litt lang øyeavstand

 

Ringen er en låse-ring for å låse tårnene. Skrur den ca en halv omdreining for å låse/låse opp. Synes ideen er ganske bra, har lest en del omtaler av rimelige taktiske sikter at tårnene ikke er faste nok, og lett kan skru seg selv når man bærer børsa på ryggen. Klikkene er lette og fine på dette siktet, men låser man dem så rører dem seg ikke. Lett og nulle ut tårnene også, skru umbraco skruen på toppen av tårnene en liten omdreining ut, nulle ut tårnet, og skru fast umbraco skruen igjen.

 

Er vell anbefalt 3" øyeavstand, noe jeg bruker selv og synes det fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

Millet TRS1 kan jo være et alternativ. Da har du 4-16x50 0.1mrad,mildot retikkel i 2.plan. Jeg slengte et slikt på quad'n min, og er så langt godt fornøyd. Selges for 324$ på opticsplanet.com, rundt 2700nkr med mva og frakt med jetcarrier.

 

Her er en anmeldelse på siktet.

http://www.snipercentral.com/milletttrs.htm

Er det noen her inne som kan redegjøre for USAs reglement angående eksport av kikkertsikter? jfr. #3 på http://www.opticsplanet.net/export.html

Link to comment
Share on other sites

Bruker denne selv på salongrifla, Sightron SII 4-16x42AO: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20MD%20AO&startrow=

 

Er overrasket over hvor god den er selv i hvert fall.

 

Litt mindre utgave, 3-12x42AO: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1545&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%203-12x42%20AO&startrow=

 

Begge har justerbart objektiv. Paralaksejustering fra 10 yds til uendelig.

 

Ulempen er jo nettopp det justerbare objektivet. Greit å ha det, men det tar plass. Må opp en høyde på ringene i forhold til de uten slik justering. Hadde en vanlig 3-9x40 på rifla før og måtte opp for å unngå at den nye gikk nedpå pipa.

 

Har ikke cm-klikk, men en kan jo ikke få i både pose og sekk! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er villedene priser hos jakt og friluft der er jo ingen problem å ringe og spør om tilbud det går som regel fint hos jakt og friluft. Var og handla meg nokre kuler til 223'en på xxl i ski, nevnte så vidt til selgeren at jaktdepoet hadde kulene til ein lavere pris og vips så fekk eg dei for samme pris som JD.

Link to comment
Share on other sites

Billigseriene til hawke og tasco er vel så som så, skjønt de tåler nok å bli brukt på en .22 (min 10/22 har en billig hawke og har funka fint sålangt).

 

De dyrere seriene derimot (hawke endurance og tasco titan) -står ikke tilbake for sine konkurrenter i samme prisområde. Tvert imot kan du få en bedre kikkert for pengene nettopp pga navnet.

 

Jeg har intrykk av at mange rakker ned på disse uten å ha prøvd dem selv..

Link to comment
Share on other sites

Tja..jeg vet nå ikke jeg.

Har selv en "billig"Hawke kikkert på min 22. Kan ikke se at det har vært noe problem så lenge jeg har had den! Men så har jeg vell bare skutt 2500 skudd med den så langt.

For orden skyld så er det en Hawke Sport HD 3-9x50 AO MIL DOT IR.

Må ikke spørre meg om hva alle de store bokstavene betyr,for det vet jeg ikke.

Betalte 749.- for den,å at den i tillegg ser bra ut på min 22 er heller ingen ulempe :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, er nok enig med deg her.

 

Poenget mitt er at OP automatisk kallte tasco og hawke for ræl, uten egentlig å vite hva han snakka om - og at hvis han går for endurance eller titan har en GOD kikkert igjen for pengene som er mer enn bra nok for en .22.

 

Har forøvrig en titan 3-9x42 IR på .223 min og er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjenner meg ganske sikker på at ein av kikkertane ko-stens linkar til, før eller seinare skal få plass på Anschützen min. Ut frå det eg les her på forumet og andre stader, så ser Sightron ut til å vera svært mykje for pengane. At leverandøren har opparbeidd seg eit godt rykte legg heller ikkje akkurat ein dempar på kjøpelysta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant mange forskjellige ringer i går fra H.K. Ikke all værdens kvalitet,men jeg har en H.K ring på min salong..å enda ikke vært noe problem. Disse koster mellom 30.- til 80.- kroner ink frakt.

Kan legge ut link senere i dag..under eget topic kanske?

(Våpenutstyr/FREE SHIPPING)

Har dessverre ikke tid nå. Skal på jaktfelstevne å konkurere mot storskytterene å deres 6,5-308 og 30.06 med min 22 LR :mrgreen:

Jeg er rimelig spennt på utfallet ja. Men håper ikke jeg blir sist.

Link to comment
Share on other sites

jeg har akkurat gjort det samme.

føler meg lit som en forbryter.

jeg måtte gjøre rede for hvor siktet ender opp, hva det skal brukes til, og av hvem.

Hvorfor jeg handlet fra utlandet, og hvorfor jeg brukte en "freight forwarder"

når det var gjort så måtte jeg signere et, kall det ansvarsfraskrivelses-dokument, som sier at jeg har det fulle og hele ansvaret for eksporten. slik at opticsplanet har ryggen fri.

venter på mail fra de imårra, så kan jeg si hvodan det går.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som Optics Planet har sendt pakken. Status: Item Shipped får jeg opplyst på Order Status.

 

Da er vel måten og få sendt fra de og opprette seg en US Jetcarrier adresse, og betale via PayPal. Det ser ut som det fungerte i mitt tilfelle.

 

Skal ikke ta noen gleder på forskudd, men håper kikkerten kommer uproblematisk i posten. Kommer med tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Dukket opp en e-post med "ansvarsfraskrivelsesskjema" som må fylles ut for eksport av kikkerten. Er det bare jeg og Kjetilh som opplever dette fra OpticsPlanet? Noen flere som har opplevd dette, og va ble evt. utfallet i saken? Har ikke selv skriver, fax eller scanner hjemme, så det blir litt mye arbeid å få fyllt ut dette skjemaet og få scannet og sendt det pr. e-post med min signatur, hvis saken uansett ender med at de ikke blir å sende til Norge.

 

Har lest så mange tråder tidligere der flere brukere har handlet derfra, og anbefaler OpticsPlanet.

 

Noen som kan anbefale andre nettbutikker som har denne Milletten, og som eksporterer til Norge uten så mye fram og tilbake?

Link to comment
Share on other sites

endelig fikk jeg svar fra Opticsplanet :-) nå har jeg fått ytterligere ett skjema som jeg måtte videresende til jetcarrier, ikke noe å fylle ut denne gangen.

Kjedelig at de brukte så lang tid på å svare.

 

Virker som om kikkerten blir sendt tross alt.

Jeg tok bare et godt bilde av dokumentet med mobilen og mailet det. var helt ok det sa dem.

 

 

her et utdrag fra den siste mailen som kom:

 

 

Dear Kjetil,

 

Thank you for your patience as we prepare your order for shipment.

 

Please find the attached Shipper’s Letter of Instructions with all necessary information required to complete the Electronic Export Information (EEI) with AES Direct. Your appointed U.S Forwarding Agent should complete the required EEI prior to exporting the goods to Norway.

 

JetCarrier will need to complete the necessary documents to ensure your shipment will clear Customs in a timely manner. Please forward this document to JetCarrier as soon as possible so that the correct export documentation can be filed to maintain compliance with all U.S. Export Regulations and Laws.

 

Now that your order has cleared our review process, it will be sent to our Order Processing team. They will be in contact with you shortly regarding the expected shipping date of your items to JetCarrier. You may receive further correspondence from our processing team regarding your payment method or shipping information.

 

Once your order has shipped from OpticsPlanet, please contact Jet Carrier to determine the date your shipment will be exported from the United States. Note that ALL paperwork must be filed no later than the date of export.

 

Thanks again for your order and cooperation with our review process. If you have any additional questions, please do not hesitate to ask.

 

Best regards,

 

Ryan M.

Risk Management

rm@opticsplanet.com

phone: (800) 504-5897

fax: (847) 919-9401

http://www.OpticsPlanet.com

 

Export control laws and regulations are complex. Any summaries of such laws and regulations provided by OpticsPlanet, Inc. herein are not comprehensive and are not to be taken as legal advice or counseling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg undres på hva dere skal med 56mm åpning på en salong og hvor får dere all energien fra , når dere bruker dagesvis til å bestille billigrask fra usa bare for å spare noen 100 lapper..hadde forstått det vis det var snakk om dyr optikk.. Finnes jo en haug med forhandlere i norge.. Jeg kjøpte en conquest 3-9x40 på min salong den er grei til mitt bruk,,Men nå skal ikke jeg besteme andres behov da.....Men tårn og paralellakse justering på en salong som kula blåser en halv meter hit og dit i litt vind på 50 m hold.... Jeg bare lurer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...