Jump to content

Lade jaktpatroner


per72

Recommended Posts

Begynte med hjemmelading i vår,og er nå godt igang. Har ladet mye treningsammo+v-max som har fungert bra, veldig bra presisjon. Det jeg lurer på er om det er greit å lade jaktpatroner til elg for å bruke på jakt, tenker da på Norma oryx. Det burde vel ikke være noe problem så lenge jeg er nøye med ladingen? Alle data står i ladeboka. Er jo litt mer moro å teste når det koster 9 kroner smellen enn 35 kroner..

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang patronlengde du kan bruke tester du lett selv, metoder for dette står bra beskrevet i ladeboka :D Men siden det er snakk om elgjakt-ammo så trenger du ikke ekstrem presisjon så om du lager en "dummy" patron uten tennhette og krutt som er 71mm lang å prøver den i rifla så vil du finne ut om 70mm er ok iallefall. Altså går 71mm greit å kamre uten motstand så er det trygt med 70mm. Men vil uansett anbefale å lese litt mer om dette i ladeboka.

 

Mengden krutt finner du ut ved å begynne med minimumsladning og kronografere(helst) og se etter trykktegn. Så kan du øke med feks 0,3 grain fram til du har farten og presisjonen du vil ha. -Selvsagt innenfor tabellene. Mangler du kronograf og erfaring så er det jo lettvint og gi seg midt på tabellen, da har du en trygg patron som uansett har mye kraft uten å slite mye på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at i ladeboka er anbefalt col 70 mm, målte de fabrikklada oryxene jeg har hjemme, de var ca 68,5 mm, har dette noen betydning tro?

Kruttmengde er fra 42-44 grains med n-150. Er 308w det er snakk om

 

Patronlengda ("OAL" på engelsk) virkar inn på trykket. Volumet inne i hylsa er påvirka av to ting: kor tjukke hylseveggene er, og kor langt ned i hylsa kula går. Om ein er i tvil om det er likt volum i to einskilde hylsefabrikat, brukar ein måla dette ved å fylle hylsene med vatn, og så veie denne vatnmengda. Av og til vil ei ladeoppskrift fortelja kor mykje vatn dei brukte hylsene hadde plass til. Då kan ein samanlikna og vurdera om ein har meir å gå på. Ellers brukar me hjernen, tenkjer, og spør oss for, med andre ord gjer me nett det du har gjort heile tida no :o

 

Lukke til og velkommen til vår edle klubb, me har wienerstang og lunka traktekaffi ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er som sagt viktig å bruke den COL som er oppgitt sammen med den krutt ladningen du skal bruke, ellers kan det skje spennende ting med trykket :shock:

 

Det strides om hva som gir mest pressisjon av nøyaktig veide ladninger og volumfyllinger. Det er en fin tråd om dette her fra før du kan lese i. Jeg for min del har erfart at i allefall hastigheten ikke blir mere stabil med nøyaktig veide ladninger. Pressisjonen har jeg ikke testen nok til og mene noe om. Det eneste jeg kan si er at jeg får topp pressisjon(10-15mm .308Win @100m) med volumfyllinger. Ser ingen grunn til og forske noe mere på dette da holdene mine svært skjeldent strekker seg over 150-200m.

Link to comment
Share on other sites

Man må iallefall være sikker på at målet er riktig, særlig om man er fersk innen lading mener jeg. Kan gå etter volum men før man kjenner utstyret bør man iallefall sjekka at vekta er innenfor tabellen. Hva som gir best presisjon er ikke så viktig i akkurat dette tilfelle, siden det er elgjakt det er snakk om. Men er spennende dette med volum vs vekt synes jeg. Går selv kun etter vekt men jeg har ikke verdens beste kruttmål heller. Jeg dobbelt og trippelsjekker alt innen lading så jeg hadde veid uansett om jeg lot volumet bestemme.

Link to comment
Share on other sites

De lærde strides på det punktet, men om du følger vekt så får du veldig bra presisjon. Om de som sverger til volum har rett i at du får bedre presisjon så er det neppe snakk om mer enn en mm eller to på 100m og det betyr ikke noe som helst på elgjakt. -Om det så hadde vært en hel cm bedre presisjon med volum istedet for vekt så vil iallefall jeg anbefale å bruke vekt enten istedet for volum eller i tillegg for å forsikre deg om at du er innenfor tabellen. Normale kuler i normale rifler vil somregel havne under 5cm samlinger på 100m uten veiing av hylser og alle andre presisjonstriks uansett om man lader med vekt eller volum så det spiller ingen rolle i dette tilfelle, men slike ting blir mer og mer spennende når man skyter på bane :) Hjemmelading er kjempegøy!

 

Ps når det gjelder patronlengde så lad helst opp noen dummies eller ta ut tennstiften og sjekk at patronene lader bra fra magasinet! Endel patroner kan bli vanskelige å få matet opp når de er for lange. Om du må ned i lengde så må du også ned i ladning! God mating er viktigere enn super presisjon på storvilt iallefall.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Det var en ting jeg glemte. Følg fortsatt den samme oppskriften med både COL og kruttladning. Men kontroller at du har tilstrekkelig friflukt med den oppgitte COL, for skrivefeil forekommer jo i ladedataene også.

Selvsagt må du jo kontrollveie om volumfylleverktøyet dit kaster riktig mengde krutt før du lader. Etter at volumfylleverktøyet er innstillt kontrollmåler jeg ca hver 20 skudd på vekta for og se at kruttmengden er i nærheten av der jeg vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

+/- 0,1 eller så nærme det jeg kommer bruker jeg til langhold når jeg skyter på stålmål på 30x30 cm, avstander 300-700m. Til slik skyting er mest mulig nøyaktighet viktig, men man må følge opp med å sortere hylser etter vekt også da! Til "vanlig" baneskyting uten anlegg trenger man neppe være så nøye? Til storviltjakt er det iallefall helt unødvendig, men er alltid moro å lage patroner som skyter veldig bra uansett da :D

Link to comment
Share on other sites

For å få minst mulig variasjon på mengden krutt ut av kruttmål er det veldig viktig å bruke en jevn bevegelse både når man drar hendelen ned og når man returnerer den. Man må også strebe etter å gjøre det likt hver gang. Jeg tror ikke lee målet mitt klarer det så nøye med riflekruttet (N160) men med pistolkrutt så er det ikke noe problem iallefall.

 

Har ikke ladet mye "storviltammo" så har ingen jakterfaring på området men vil tipse om at enkelte kuler er vanskelige å mate fra magasin (var litt inne på det tidligere).

Jeg kjøpte en pakke med lapua mega 12g/185gn kuler til min .30-06, disse har krymperille så patronlengden slapp jeg å gjette meg til. Med disse patronene så ble rifla i praksis en enkeltskuddsrifle da de nektet å mate opp fra magasinet :evil: Mega kulene er veldig flate i forkant og er derfor vanskelige å kamre, dette kan nok skje med andre kuler med lignende profil også! Men om du har god erfaring med oryx så er det vel en god ide å fortsette med dem i hjemmeladet form? Men som jeg nevnte tidligere så bør du teste om de mater med den lengre patronlengden. Gjør de ikke det så må du redusere kruttmengden og sette kula dypere så det blir likt fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte å bestemme COL på:

 

1. Sjekk at magasin og kammer er tomt.

 

2. Lukk sluttstykket.

3. Senk en pussestang fra munningen (Pass på kroningen!!) til den treffer støtbunn/ sluttstykket.

4. Bruk en tynn tusj og marker pussestangen ved munningen (Jeg bruker litt tape på pussestokken).

 

5. Ta ut sluttstykket.

6. Dropp en kule inn i kammeret.

7. Bruk en blyant til å presse kulen mot bommene/ riflingen og hold den der.

8. Før inn pussestokken fra munningen (jepp, pass på kroningen!) til den støter mot kulespissen. Dette er lettest å gjøre dersom børsa ligger flatt på en benk eller gulvet.

9. Merk pussestokken ved munningen.

 

Nå har du to punkter på pussestokken. Disse markerer maks lengde (MAX COL) for en patron i ditt kammer. Noen lader til dette målet, men de aller fleste ønsker en grad av friflukt -dvs distansen kulen må "fly" før den treffer bommene i riflingen. Dersom man starter med kulen satt helt inn til bommene kan man oppleve høyt trykk. Personlig starter jeg med 2mm friflukt som et utgangspunkt. Dvs at dersom jeg måler MAX COL på 80mm, så lader jeg med en COL på 78 mm. En annen faktor som spiller inn er hvor lange patroner magasinet ditt kan håndtere. Dette kan resultere i at du får en lengre friflukt enn det du hadde tenkt.

 

Lad en dummy (patron uten krutt og tennhette) som du soter/ farger kulen på. Dersom du kan se at kulen har vært i kontakt med riflingen har du målt/ regnet feil. Start i såfall på nytt. Dummyen er kjekk å ha dersom du hurtig skal stille inn settedien din til samme kule -og til samme børse- og COL ved en senere anledning.

 

Edit: COL = Cartridge Overall Length.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...