Jump to content

Problemer med 7x65R lading


camelot

Recommended Posts

Kjøpte meg i fjor høst en ny Antoni Zolli kombi i 7x65R. Testet bare noen få skudd med noen rimelige S&B patroner, og den gikk helt greit. (med tanke på at jeg da brukte åpne sikter)

 

Har akkurat ladet noen nye skudd til kombien. Og fått montert Rødpunktsikte.

Brukte nye Norma hylser.

7mm 156 grain (10,1 gram) Oryx.

Og ladet med 52 Grain MRP.

Friflukt 7 millimeter.

Noen kortere friflukt kan jeg ikke ha. (normalt fenomen i brekkvåpen har jeg forstått)

Sjekket for morroskyld friflukten på S&B patronene og di var på nesten 1 cm!

 

La meg i benken på banen og ble igrunn meget skuffet. Var så stor spredning at jeg ikke klarte å ligge innenfor ringen på reinsdyret. Rødpunktsiktet jeg bruker har også "kors". Noe som fungerer utmerket på lengre hold. Så skal normalt sett ikke være noe problem å holde seg innenfor 9/10 på 100 meter.

 

Så det jeg lurer på, skal jeg lade med annet krutt? Eller endre på kruttmengden? Bytte kule?

Hvor mange skudd bør kombien tåle før den trenger avkjøling med tanke på presisjonen?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er loddet pipe på denne. http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=10224

Lest og hørt mye bra om denne kombien på nett når det gjelder presisjon. Så noe må være galt.

 

Skjøt sittende også, ingen forskjell som jeg kunne merke. Hadde forresten flaks og fikk lurt inn 3 skudd på reinsdyret etter 2 forsøk på prøva. Men kan ikke bruke den på jakt før jeg får bedre presisjon. Vil iallefall under 40mm samling.

 

Har bare skutt rundt 30 skudd til nå, og pusset løpet. Så mantelavleiringer er utelukket.

Har sjekket montasjer og skruer, så rødpunktsiktet sitter som det skal.

Men er fort gjort å montere en kikkert da. Kunne jo gjort det for å utelukke problemer med rødpunktsiktet.

Etter det kan jeg jo prøve en annen ladning.

Hvis ikke noe av dette hjelper er vel kulebytte neste steg...

Men har aldri hørt om ubrukelig presisjon med Oryx i noen som helst våpen eller kaliber...

Link to comment
Share on other sites

Her kan det være veldig mange variabler..

 

Hvor godt går fabrikkammo? Du må nesten ha EN referanse før du begynner å lade. Går den like dårlig kan du lade til du blir blå uten at det hjelper.

 

Er patronene dine rette? Legg patronene på ei flate og rull de bortover. Holder tuppen seg stabilt fra underlaget? Dersom kula går skjevt ut og inn i riflingen vil du oppleve stor spredning!

 

Skytestilling og press i våpenet har som Per S sier mye å si. Kombivåpen er verre å skyte godt med en ei enkel boltrifle. Avtrekket er myye tyngre.

 

Loddede piper er egentlig en fordel så lenge du ikke varmskyter de. Det blir som ei kjempetykk pipe, de stiver opp hverandre! Presisjonene er ofte utmerket i slike våpen.

 

Skyter du det varmt kan alt skje - 2-3 skudd bør den tåle før den klatrer i en eller annen retning med skuddene.

 

Det er ikke lett å skyte presist med Røpunkt. Hvor stor er den? 10-15cm? Diffus i kanten og gir deg kanskje 5 cm sikteavvik..? Er sammenloddingen på våpenet gjort i huj og hast kan det være store spenninger..

Så presisjonen til Deg+våpen kan da fort bli 10cm.. Varmskyter du er du raskt oppe i 20-30cm.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor fort skyter du seriene? Lar du kombien bli kald mellom hvert skudd? Helst bør du vente 15min.

 

Det er mye større varmespredning når du skyter med optisk sikte, sammenliknet med de åpne siktene. Når riflepipa blir varmere enn haglepipa, vil den utvide seg mer, og pipesettet bøyer seg. Men siden forsiktet til de åpne siktene følger med bøyingen, vil ikke treffpunktet flytte seg like mye i forhold til siktelinja, som ved bruk av optiske sikter.

Link to comment
Share on other sites

Patronene er rette. Sjekket dette da jeg syns di ble jev.. lange :shock: Har kors på rødpunkten som er mye bedre enn rødpunken på lengre hold. Men får selvfølgelig litt avvik der uansett, siden det ikke er noen form for forstørring. Har snellert avtrekk, så ganske lett avtrekk med andre ord.

 

Har som nevnt bare S&B jaktskudd å sammenligne med. Men da skjøt jeg med åpne sikter på ca 70 meter. Grei samling med tanke på siktet.

 

Nå hadde jeg ca 25-30cm spredning på di 3 første skuddene. Er ikke noen verdensmester, men så dårlig skyter jeg ikke :D

 

Er på sjøen for øyeblikket, så får ikke testet ut noe mer før om en drøy uke.

 

Kommer til å prøve 1 og 1 skudd med god pause i mellom. Har noen S&B patroner igjen, så skal teste disse også. Prøve å holde i "låskassa" når jeg skyter med tanke på press mot forrtreet som Per sier.

Går det like vilt da setter jeg over en kikkert. Er jo ganske fort gjort. Mulig jeg kommer til å bruke kikkert istede for rødpunkt også. Blir primært jakt på rådyr og hjort. Fra korte til moderate hold. Da er nok kikkerten bedre egnet.

 

Neste steg blir vel å lade opp med noen forskjellige ladninger og kruttyper.

Så blir det eventuelt nye kuler...

 

Hjelper ikke noe av dette tror jeg børsa blir sendt til børsemaker :forvirra:

 

Takk for gode tips!

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at de ikke var helt heldige med fremstilling og lodding av pipesettet, og at det er store spenninger som utløses ved varme, og gir stor varmespredning. Gjør som amatør sier - la pipesettet bli kaldt mellom hvert skudd. Regner med at den går bedre da.

 

Får du den ikke til å gå i hele tatt med ei kule til ville jeg reklamert. SÅ dårlig presisjon skal det ikke være på kombivåpen...

Link to comment
Share on other sites

Les innlegget til amatør en gang til :) Det er helt sikkert ikke noe galt med børsa!

 

Kommer til å prøve 1 og 1 skudd med god pause i mellom.

Om du ikke har prøvd dette før, er det ikke rart den ikke går..

 

Skyter du det varmt kan alt skje - 2-3 skudd bør den tåle før den klatrer i en eller annen retning med skuddene.

Jeg har til gode å høre om en loddet kombi i storviltkaliber som ikke klatrer etter første skuddet. vanligvis opp mot 10 cm på andre og ofte det dobbelte på tredje.

Det er også helt vanlig at den ikke klatrer med åpne sikter, siden kornet følger med pipa opp når den strekker seg. Det gjør ikke kikkerten. Dette avhengiger litt av hvor baksiktet er plassert innbiller jeg meg. Sitter det midt på løpslengden vil den klatre minst?

Link to comment
Share on other sites

Tja, på hagldrillingen jeg hadde i 7x57R så satt de tre første innen 5-6cm, så skjedde det noe deretter..

På dobbeltrifledrillingen så får jeg ikke noen nevneverdig spredning på de første 4, men samlingen blir større på 6 skudd.

Det at et pipesett er loddet trenger ikke bety klatring. Men som oftest får man det.

Det blir spennende å høre hvordan det går med kaldt pipesett mellom hvert skudd. Samling på str med ei 5 krone tenker jeg?;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...