Jump to content

303 British til jakt


flanged

Recommended Posts

Gamle "godsaker" begge disse (.303British og .30-40Krag).

De har,- ladet med Tunge kuler: (215grain i .303Br), (220grain i .30-40Krag) vist seg kapabel på alt vilt på den Nord-Amerikanske kontinent.

 

Frank C Barnes skrev om den (.30-40 Krag) i CARTRIDGES of THE WORLD: "No better deer and elk cartridge is aviabel than the 30-40" !!

- Ingen dårlig attest. - Ryktet som gode "game-killers", var selvfølgelig den gode penetrajonen begge gav med sine tunge (lange) kuler.

Link to comment
Share on other sites

303 British er en patron for gevær og maskingevær.

Patronen ble utviklet i Storbritannia først som en svartkruttpatron i 1880-årene, men som senere ble ladet både med korditt og med røyksvakt krutt. Den var standard kaliber både i de britiske og i samveldelandenes væpnede styrker fra 1889 til 1950-årene, da den ble erstattet med 7,62 x 51 mm NATO. Den er populær på grunn av det store antallet militære overskuddsvåpen kamret for patronen som er sluppet på det sivile markedet. Mange av disse er modifisert for sportskyting.

 

horn303x300.jpg

 

Ruger #1 produserer dette kaliberet i sine Light Sporter serie, sikkert andre våpenprodusenter også. Kaliberet har liksom ett historisk preg over seg, noe jeg verdsetter høyt.

Patroner blir det også produsert av flere kjente merker.

 

Her en link til Hornady i 303 British: http://www.hornady.com/store/303-British-150-gr-SP/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Her har dere to dobbel i 303 British:

 

images?q=tbn:ANd9GcTLEtT0LfjqsPsxnKY_dRCTYnS_lls5yLi7IYuVg8UbPOEcV8qD

 

1001125838.jpg

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden i Afrika - skulle jeg prøveskyte en 303 som en farmer hadde.

Den hadde pen stokk - og var egentlig et pent "klenodium" (uten at jeg har interesse for slike våpen).

På farmen hadde han besøk av en engelskmann - og det viste seg at hans bestefar eide fabrikken på den tiden riflen ble produsert.

 

Da jeg skulle prøveskyte riflen - dukket det opp en ung kudubukk - og farmeren var "helt klar" på at den gikk "midt i".

 

Og det gjorde den :)

 

Kaliberet har vel aldri vært "begrensningen" - eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Martini Enfield i .303 British som faktisk har vært med på jakt et par ganger, og jeg har skutt elg med den.

Men kombinasjonen av utslitt pipe og lite justeringsmulighet på originalsiktene gjør at jeg ikke orket å skyte storviltprøven med den mer.

 

Noen som har en OK pipe til Lee Enfield liggende forresten?

 

Når det gjelder effekt vil jeg si at den er omtrent som en .308 og helt grei på fornuftige avstander.

Link to comment
Share on other sites

Min gamle salige bestefar brukte 303`n i en Savage Lever action fra ca 1873 på reinsjakta i herrens mange år,

Blir litt i tvil der. Mulig jeg er ute på jordet, men Savage kamret mest sivile våpen for sin egen patron, kaliber .303 Savage, som slett ikke er identisk med .303 British, men snarere nokså lik patronen .30-30 Win.

Kan det være slik at din bestefar brukte .303 Savage'n i .303 Savage? Som man kunne få fabrikkammo til i eldre tider.

 

Og Savage lagde neppe noen lever-action modell 1973, meg bekjent. Savage-firmaet er derimot kjent for sin lever-action modell 1899.

 

Savage lagde store mengder militære boltvåpen kamret for .303 British under WWII, men det blir en annen historie...

 

Flere på nettet som er innom det samme tema: f.eks.:

 

- "Is the Savage Enfield .303 different than British .303 ..".

 

- "The .303 British cartridge and the .303 Savage are different rounds ... Savage manufactured Lee Enfields during WWII, No4 MkII models I believe. ..... which Savage made in .303 Savage were their Model 99 lever-actions. ..."

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det står 1873 på låskassa.

Fra nettet påstås det at patronen .303 Savage ble utviklet i 1894, noe jeg samtykker i.

 

Og den britiske armepatronen .303 British ble utviklet i slutten av 1880 årene, som et svar på den franske armepatronen 8 mm Lebel og den tyske 8x57 I , dvs. den "trange" versjonen av 8x57. (Hvis man holder en 8 x 57 og en .303 British opp mot hverandre ser man at .303 likner mistenkelig mye på en 8x57, bare påsatt flens).

 

Så dersom rifla er laget i 1973 så er den nok kamret om dersom den er i .303 British eller .303 Savage.

Og er den laget i 1973 er nok stålet i låskassen ikke beregnet på .303 British, vil jeg frykte.

---

 

.303 British som storviltpatron?

En av de nedvurderte gamle klassikerne, den ligger i ytelse for jakt antagelig et skritt foran .308 Win, omtrent på høyde med .30-06 Springfield, og nær innpå en 8x57 IS.

 

Patronen .303 Savage til storvilt? Neppe potent nok til storvilt etter våre regler av i dag. I Nordamerika ble det felt mye storvilt med den patronen i eldre tider.

Villrein er nå ikke noe "stort" vilt, selv om den klassifiseres hos oss som det. En .303 Savage vil nok felle en villrein, om skuddplassering og kule er bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det mye snakk om .303 Savage og Savage lever action her.

 

Savage Arms ble ikke stiftet før 1894, så 1873 må være et patentår.

Den eneste bøylerepeter riflen Savage har laget (såvidt jeg vet) er Model 99, som er en videreføring av 1899 og prototypen 1895.

Det unike med disse er at de er uten hane, men har et tennstempel i sluttstykket, omtrent som en vanlig bolt-action.

En annen spesiell sak er at de hadde et magasin som minner mye om det du finner i Steyr rifler, og var et av de første, om ikke DET første magasinvåpenet som ble produsert for spisskuler i USA.

 

Når det gjelder patronen .303 Savage så er det mest sannsynlig et forsøk på å gjenskape noe som kunne duplikere .30-30 Winchester uten å bryte med noen patentrettigheter.

På avstand ser patronene nærmest identiske ut, men .303 Savage har en litt lengre hals, og litt større dimensjoner på hylsen.

En .303 Savage er altså for feit til å kamres i en .30-30 Win, og en .30-30 Win. har skulderen for langt frem til å kamre i en .303 Savage, såfremt man ikke bruker uforholdsmessig mye makt...

Når det gjelder effekten så har de vel omtrent samme kruttladning og hylsevolum, men .303 Savage har tyngre kuler, mener de har vært helt oppe i 180 grains kuler.

Vet med 100% sikkerhet at .303 Savage har vært brukt på elg her i landet, og på normalt hold har den visstnok gjort jobben.

 

Edit: Jeg glemte å nevne at såvidt jeg vet så har .303 Savage standard .30 kaliber rifling, det ekstra 3 tallet er antagelig bare for å kunne "stjele kunder" som ellers var på jakt etter en .30-30 Win. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder patronen .303 Savage så er det mest sannsynlig et forsøk på å gjenskape noe som kunne duplikere .30-30 Winchester uten å bryte med noen patentrettigheter.

På avstand ser patronene nærmest identiske ut, men .303 Savage har en litt lengre hals, og litt større dimensjoner på hylsen.

-

Edit: Jeg glemte å nevne at såvidt jeg vet så har .303 Savage standard .30 kaliber rifling, det ekstra 3 tallet er antagelig bare for å kunne "stjele kunder" som ellers var på jakt etter en .30-30 Win. :wink:

 

.303 Savage ble utviklet som patron for de da relativt nye røksvake kruttene, mens .30-30 fra begynnelsen jo var en sortkruttpatron.

Savage 99 hadde ikke rørmagasin, og patronen kunne bruke spisse kuler, noe en .30-30 Win i rørmagasinrifler ikke kunne. Med dette kunne .303 Savage ha en liten fordel fremfor .30-30 Win.

Link to comment
Share on other sites

Har sett nøyere på saken, og der har du FTM (f...n ta meg) rett. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, da fikk jeg korrigert en teknisk faktaerror på softdisken min. Takk til deg der, Bobby.

På nettet fant jeg denne opplysende setningen:

" The added -30 stands for the standard load of 30 grains (1.9 g) of early smokeless powder, which was on par with current IMR/DuPont's 4064."

Winchester bruker altså gammel sortkrutt-kaliber-notasjon for røksvakt krutt, - som eneste eksempel i sitt slag? Det er nok der forvirringen om sortkrutt kommer inn. .30-30 Win ble forøvrig utviklet nokså samtidig med .303 Savage, ca 1894 - 95.

Link to comment
Share on other sites

.303 Savage ble utviklet som patron for de da relativt nye røksvake kruttene, mens .30-30 fra begynnelsen jo var en sortkruttpatron.

Savage 99 hadde ikke rørmagasin, og patronen kunne bruke spisse kuler, noe en .30-30 Win i rørmagasinrifler ikke kunne. Med dette kunne .303 Savage ha en liten fordel fremfor .30-30 Win.

 

Stemmer nok at Savage'n ble utviklet for røyksvakt krutt ja, og "spolemagasinet" i Savage 99 (samt forgjengerne) var tilpasset spisskuler, men de fleste patronene jeg har sett (ikke mange) hadde en tung rundneset kule, så det spørs om ikke de riktig spisse kulene ble forkastet til fordel for tunge ogivalkuler og dermed høyere anslagsenergi på normale hold.

 

Det jeg har hørt om Savage 99 var at de ofte ga overraskende god presisjon, selv på avstander normale elgjegere ikke prøver på. til tross for den noe uvanlige konstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har sjøl ei ombygd Lee Enfield No4 Mk2 med Parker Hale pipa i veldig god stand, og lade sjøl med Hornady Interlock 150 grain SP kule, 41.5 grain N140 Vihtavuori krutt.

Veldig skøy å skyte med, mye mindre rekyl enn 30-06 og overraskanes god presisjon tel å være to delt stokk design, pluss såpass stor tolleranse (headspace) inni kammeret i forhold tel feks Mausern :)

Eksperimentere litt med ladninge for å få best presisjon, og tenkte æ skulle få stokken bedda så ser vi kor bra den virkelig kan bli :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...