Jump to content

Rifle til trening/storviltjakt.


KydeX

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har blitt invitert med på storviltjakt til høsten. Det nærmer seg jo med stormskritt etterhvert. I den forbindelse trenger jeg en rifle. Jeg har ikke vært med på storviltjakt før, men driver en del med skyting (IPSC). Jeg er egentlig mer skytter en jeger, og heller vil litt mot det "taktiske" preget. Jeg kom over denne pakkeløsningen, og lurer på om det er en grei pakke/tilbud:

 

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=10019&prodid=6055 (Remington LTR med Leupold VX-II 6-18x40).

 

Eventuelt foreslå andre alternativer i samme prisklasse. Jeg hadde en tråd om dette fra før på sluttstykket.com, men den er jo avgått ved døden..

 

På forhånd takk for hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Forstørrelse kommer vel an på terrenget. Jeg ble "tvunget" til å kjøpe 1,5-6 ganger siden terrenget jeg jakter mest i ofte gir sjanser på svært korte hold: 10-25 m og noen ganger enda kortere...

I andre, mer åpne terreng er vel 3-9, 3-10, 3-12 eller 2,5 -10 vanlige valg.

(Så er det jo slik at man må ta hensyn til lysåpningen også, og kikkerter med lav forstørrelse gir jo alltid også mindre lysåpning)

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo slik at man må ta hensyn til lysåpningen også, og kikkerter med lav forstørrelse gir jo alltid også mindre lysåpning

Øh? Du trenger ikke en "lysåpning" (objektivdiameter) som gir en utgangspupill på mer enn 6-7mm. Mer enn dette klarer ikke øyet å utnytte, så det vil være bortkastet. Det vil si at den største fornuftige objektivdiameter for en 6x-kikkert er 42mm, som gir en utgangspupill på 42/6=7mm. For 4x trenger du ikke objektivdiameter over ca. 30mm (30/4=ca.7mm).

 

I tillegg til utgangspupillen kan man bruke skumringsverdien som en indikator på hvor godt kikkerten egner seg under dårlige lysforhold. Skumringsverdien beregnes fra både forstørrelse og lysåpning¹, så høy forstørrelse gir høy skumringsverdi. Bare husk at høy teoretisk skumringsverdi ikke er så vanvittig mye verdt hvis utgangspupillen er liten. Det er heller ikke alltid at stor forstørrelse er det beste, selv når man ikke trenger oversikten som lav forstørrelse gir. Ihvertfall jeg synes at stående skyting blir vanskeligere ved høy forstørrelse fordi man ser "vinglingen" så godt og lett overkompenserer, noe som gjør at man faktisk kan skyte dårligere. Til generell storviltjakt ville jeg valgt 1.5-6x, 3-9x, 3-12x eller 2.5-10x, litt avhengig av om du for det meste jakter vanlig æljjakt eller om du regner med å sitte på post i grålysning/skumring

 

Her er en nyttig tråd for å lese seg opp om optikk :)

 

¹ Skumringsverdi er lik kvadratroten av (forstørrelse ganger objektivdiameter)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt en Light Tactichal Rifle for jakt, heller ikke target kikkert med stor forstørrelse.

Foreslår Tikka og Leupold kombinasjon, bra greier og med en stor feelgood faktor.

 

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=10014&prodid=5945

 

Hendig, stort synsfelt, god:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14006&prodid=850

 

Skummring:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14005&prodid=4223

 

Utenfor budsjett, men for svake lysforhold:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14008&prodid=876

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt en Light Tactichal Rifle for jakt, heller ikke target kikkert med stor forstørrelse.

Foreslår Tikka og Leupold kombinasjon, bra greier og med en stor feelgood faktor.

 

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=10014&prodid=5945

 

Hendig, stort synsfelt, god:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14006&prodid=850

 

Skummring:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14005&prodid=4223

 

Utenfor budsjett, men for svake lysforhold:

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=14008&prodid=876

 

Hei.

 

Jeg takker for tipsene fra alle sammen. Men hvorfor vil du ikke anbefale LTR'en? Som jeg skrev i første post, så er jeg mer skytter enn jeger, og jeg må ha en rifle som jeg føler gir meg eierglede i tillegg til at den kan fungere greit på jakt. Merk at den skal kunne fungere greit på jakt, den trenger ikke være optimal til jakt. Jeg må kanskje inngå kompromiss da, men det får jeg heller leve med. Rifla vil nok bli brukt mer på banen enn på jakt. Men kikkerten må jeg nok ha en som heller mer mot jakt, da det tross alt blir vanskelig å treffe dersom jeg ikke ser det jeg skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Det er lite skogsus og bål lukt over en tactical.. kort, tung, fluted, tofot feste, stokktypen, .308, alt dette samsvarer ikke med min oppfatning av jaktrifle, men dette er en feelgood faktorer, riflen er annerkjent den.

Enda mer feelgood med europeisk kikkerter forresten!

Link to comment
Share on other sites

Det er lite skogsus og bål lukt over en tactical.. kort, tung, fluted, tofot feste, stokktypen, .308, alt dette samsvarer ikke med min oppfatning av jaktrifle, men dette er en feelgood faktorer, riflen er annerkjent den.

Enda mer feelgood med europeisk kikkerter forresten!

 

Jeg forstår hvor du vil hen, og det er nok mange jegere som er enige med deg. Tactical er imidlertid "feelgood" for meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det en Remington LTR fra en norsk leverandør, og så lyttet jeg til råd fra dere og har bestilt en kikkert med lavere forstørrelse. Kikkerten ble en Leupold Mark 2 3-9x40 med Leupold Mark 4 base og ringer. Så satser vi på at det blir bra greier.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen etter :-) Jeg har også en LTR i 308 med 3-9X (Zeiss).

 

Ikke la deg "hetse " av de som ikke liker Tactical. Det er bare å se seg rundt på resultatene på skyteprøven, så preller denne mobbingen av :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da var rifla i hus, og kikkert påmontert. Kikkertmontasjen ble imidlertid i høyeste laget. Jeg bestilte jo Mark 4 hel base og Mark 4 ringer. Jeg bestilte de laveste ringene som var, men det ble litt høyt allikevel. Basen i seg selv er jo ganske høy.

 

Finnes det andre ringer/baser i samme kvalitet som tillater lavere montering? Er det eventuelt noen kolbeforhøyere som passer denne rifla?

 

_MG_5994.jpg

 

IMG_5998.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen mening i saken?

 

Ellers lurer jeg på en annen ting. Pussing. I boka står det at jeg må ta ut bunnplata og pusse låskasse/avtrekkermekanisme. Må dette gjøres hver gang man pusser?

 

Hva må man gjøre før man skyter med rifla første gang? Jeg ser jo at jeg må smøre bolten, for den er helt tørr, men må jeg plukke rifla fra hverandre og smøre hele greia?

 

Det er første boltrifla mi, så jeg er litt fersk der.

Link to comment
Share on other sites

Puss ihvertfall løpet skikkelig, før du skyter med det. Pipa er nok satt inn med lagringsguffe som glatt kan lage skuddbule på pipa med første skudd, hvis du ikke pusser det vekk...

 

Løpet pusser du fra mekanismesiden, ikke fra munningen.. Bruk gjerne en løpsstyring for å slippe å få mekanismen full av olje og solvent søl...

 

Du får finere løsninger for montering av kikkerten enn den du har valg, med mindre du er avhengig av skinnemonteringen til ett eller annet...

 

Sanchin har en fin tråd om hjemmemekk av kydexkolbeforhøyer (og tar jeg ikke mye feil, viser han det på samme riflen som du har.).

 

Forøvrig mangler du en skikkelig rem... Noe som virker både til bæring og som skytestøtte... :wink:

Link to comment
Share on other sites

puss løpet før du skyter ,for så og pusse skikkelig mellom hvert 3-5 skudd de første 30 skuddene.Det er liksom stander når en skyter inn løpet..... :D Sørg for att kammer,løp og sluttstykket er tørrpusset!! ikke olje eller annet svineri på låsklakker eller bolthodet....grei skytepang forresten 8)

Link to comment
Share on other sites

puss løpet før du skyter ,for så og pusse skikkelig mellom hvert 3-5 skudd de første 30 skuddene.Det er liksom stander når en skyter inn løpet..... :D Sørg for att kammer,løp og sluttstykket er tørrpusset!! ikke olje eller annet svineri på låsklakker eller bolthodet....grei skytepang forresten 8)

 

Hmm. Den var ny. Skal sluttstykket og låsklakkene osv. være helt tørt altså? Blir det ikke mye slitasje når du tar ladegrep da?

 

Hvor skal man ha olje da? Ingen steder?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg velger å gjenopplive denne gamle tråden min istedet får å opprette en ny en. Jeg står egentlig litt i samme valgets kvaler som da jeg opprinnelig startet denne tråden.

 

Dum som jeg var så solgte jeg LTR'en min som jeg egentlig var superfornøyd med pga. andre prosjekter.

 

Jeg har nå lyst på ny rifle igjen til omtrent samme formål. Imidlertid vet jeg ikke om jeg skal bare gå for samme rifla igjen, eller om jeg skal prøve noe annet.

 

Jeg har lyst å prøve meg på litt lenger hold også, og lurer derfor på om jeg skal gå opp til .300 winmag. Men så er jeg usikker på om jeg vil håndtere rekylen greit og om det blir mye dyrere å skyte med.

 

Er det mulig å lade det selv til en fornuftig penge?

 

Ihvertfall, dersom jeg går for .300, så har jeg kikket på remington xcr tactical long range som en interressant kandidat.

 

Tikka T3 tactical er også spennende. Den er forsåvidt aktuell dersom det skulle bli .308 også.

 

Også kikket jeg litt på denne pakken: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... a+langhold

 

Er det en bra pakke? Blir det noe ræl å dra med seg på jakt, eller er det overkommelig? (Tenker da enten i .308 eller .300 winmag).

 

Ble mye tanker slengt ut her, så jeg setter pris på dersom noen gidder hjelpe meg å sortere dem litt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst å prøve meg på litt lenger hold også, og lurer derfor på om jeg skal gå opp til .300 winmag. Men så er jeg usikker på om jeg vil håndtere rekylen greit og om det blir mye dyrere å skyte med.

Hva med 6,5x55 ? Billig i drift, behagelig rekyl og bedre ballistikk enn .308.

Forøvrig er Howa-pakken helt OK, kanskje litt tung til å dra i hjorteliene. Jeg ville dessuten valgt en kikkert med lavere minste forstørrelse til jakt, f. eks. en 1,5-6x42 eller en 2,5-10x50, men med skikkelige montasjer er det ikke noe problem å veksle mellom flere kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Men så var det dette med anslagsenergi i elgen da :) nå vil jeg ikke ta tråden inn på den diskusjonen da, men jeg er av den oppfatning at jeg liker å ha marginene på min side (jeg forutsetter at jeg greier å skyte like bra med alle kalibrene da).

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg vært litt skeptisk til plast i boltemuffa som jeg har sett på en del Tikkaer, men for all del kan jo rifla være bra den. 6,5 x 55 er jo litt av et alround kaliber, med amo til overkommelig pris til bruk på jakt i Norge, godt egnet til småvilt, rådyr og hjort men også potent nok om elg skulle by seg i ny og ne. Om du primært har tenkt å jakte elg vil nok mange foretrekke noe litt "grøvere". Hva optikk angår foretrekker jeg kikkerter med ikke alt for mye forstørelse, foreksempel 1-4 x tjue et eller annet, da jeg stort sett jakter på moderate skuddhold ut til ca 100 meter. Med for mye forstørelse synes jeg det kan være vanskelig å se hvor jeg sikter på kortehold, men også dette blir en smakssak og må vurderes ut i fra den enkeltes behov og jakttyper. De fleste nye rifler er vel brukbare i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...