Jump to content

Yaesu FT-270- vi skal kjøpe, trenger råd


vestlandsjeger2

Recommended Posts

vi skal kjøpe 2-3 Yaesu FT-270 fra en nettside som heter www.409shop.com

 

har blitt anbefalt å kjøpe "øreledning" og tørrbatteriboks. sistnevnte er jeg ikke helt sikker på hva er, er det en boks som gir mulighet for bruk av aa batterier i radioen? vurderer også en bordlader.

 

men jeg finner ikke ut hvilken øreledning osv jeg skal bruke.

 

hva bør jeg se etter? alt skal brukes på vestlandet i regn.

 

ellers noen råd eller innspill til valget vårt?

Link to comment
Share on other sites

takk for svar Rib.

 

ser at jeg kan kjøpe en datakabel for konfigurasjon via pc. hva er det da jeg konfigurerer?

 

har blitt fortalt at radioen må inn for "instilling" hos importør i Norge for å fungere med andre jaktradioer. Er dette tilfelle? Vil den ikke virke mot de andre radioene vi har i jaktlaget?

 

Trengs ekstra antenne dersom man alltid er innenfor 4-5 km av hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Frekvensene legger du greit inn selv. Enten fra vedlagte link http://frekvenser.no/Jaktradio.html eller bare sette VHF,en på scanning mens du sender fra en av de andre radioene. Husk da å lagre kanal på samme kanalnr for å unngå missforståelser siden. Denne VHF kan også programeres til de maritime kanalene, men for bruk av disse kanalene skal man ha konsesjon på apparatet og et gyldig VHF kurs.

Jeg anbefaler å ha en skogsantenne dersom man jakter i vestlandsterreng da avstanden ikke er det som nødvendigvis skaper problemer, men kupert terreng.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kun legge inn jakt og sikringskanalene trenger du ikke en programeringskabel. Dette er gjort på mindre en 5 min og du trenger ikke lese bruksanvisningen fra perm til perm for å få dette til. Skal du bruke alle funksjonene denne meget avanserte VHF'en har, kan det nok være en fordel med en programeringskabel.

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis en av markedets råeste VHF. Meget solig men litt tung.

Som tilbehør har jeg:

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103630NB" target="_blank" target="_blank husk Y7 plugg.

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103042" target="_blank" target="_blank" target="_blank - ekstra batteri

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=104622" target="_blank" target="_blank" target="_blank skogsantenne.

 

Kan trygt anbefale 409shop!

Har disse programkabel for denne radioen også? Gjerne med link.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Beklager hvis jeg kupper tråden din. Gi beskjed hvis du ønsker at jeg skal opprette ny tråd, men kan kanskje være interessant for deg og.

 

Noen som vet om det finnes overgang fra yaesu micen til peltor sport tac? Har søkt en del steder tidligere men kunne ikke finne noe da.

 

Mvh Håvard

 

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hiver meg med her. Har akkurat fått min FT-270 fra 409, og har programmert alle jakt, sank og sikr kanaler. Det var veldig enkelt. Har laget forskjellige banker til jakt ,sikring og sank. Etterhvert lager jeg nok en for de maritime og. Da kan jeg kjøre scan på hver bank separat.

Er det noen som har testet med PC-kabel? Hva med software? Tro om det går an å sikkerhetskopiere innstillinger til PC?

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hiver meg med her. Har akkurat fått min FT-270 fra 409, og har programmert alle jakt, sank og sikr kanaler. Det var veldig enkelt. Har laget forskjellige banker til jakt ,sikring og sank. Etterhvert lager jeg nok en for de maritime og. Da kan jeg kjøre scan på hver bank separat.

Er det noen som har testet med PC-kabel? Hva med software? Tro om det går an å sikkerhetskopiere innstillinger til PC?

 

Jeg kjøpte kabel og programvare fra http://www.rtsystemsinc.com/yaesu_Template.cfm?yaesupage=ADMSFT270 til min VX-6.

 

På VX-6 så ligger de maritime kanalene inne som standard. Litt dyrere radio, men også veldig liten, 2.3 "(W) x 3.5 "(H) x 1.1" (D) mens FT-270 er 2.4" (W) x 4.7" (H) x 1.3" (D)

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper ikke programvare til Yaesu, man laster ned Yaesu Commander helt gratis. Når det gjelder kabel kan det være en fordel å legge noen ekstra kroner i den, de inneholder en USB-seriell konverter, og driver-støtten på billigere enheter kan være så som så. Jeg ga opp å få min (fra 409) til å fungere under Windows 7, men så lenge jeg har en bærbar med XP så er det jo ett fett.

 

Et tips angående Yaesu Commander: Start med å laste ned gjeldende oppsett fra enheten og bruk denne som basis for nye program. Det lastes ned noen enhetsdata som må stemme for at programmet skal lastes opp korrekt.

 

PS: Jeg har en VX6, og selv om jeg er strålende fornøyd med den vil jeg ikke anbefale slike til andre enn spesielt interesserte. Mange muligheter gir desto flere menyvalg og kommandoer å huske, hvis man bare trenger en jaktradio kjøper man seg bare frustrasjoner med de mest avanserte modellene.

Link to comment
Share on other sites

Har en eldre modell, kaldt vx-170.

Har programert denne med kabel til PC, noe som er å anbefale hvis dere skal ha Maritime VHF-kanalene også.

(blir for litt surr i kanaler som er duplex.)

Har handlet flere FT-270 hos 409shop, men ekstrautstyret har jeg kjøpt på eBay, da jeg syns det er enklere.

 

Kunne hjulpet med programmering, hvis du bor i nærheten. Jeg bor på Karmøy.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Yaesu Commander: http://www.kc8unj.com/" target="_blank

Mulig den bare funker på utvalgte modeller, du får søke litt og se hva du finner ut.

Denne funker nok ikke. Softwaren må stemme med modellen. VX-170 sw kan antakelig brukes, men man mister all ny funksjonalitet som er i FT-270.

Kabelen er vist også spesiell. Har innebygd ic-chip. Denne må også stemme overens med modellen. (tipper at vx-170 og ft-270 er like).

Så alternativene er antakelig

http://www.rtsystemsinc.com/yaesu_Templ ... ADMSFT270# som er inkludert kabel eller

http://www.g4hfq.co.uk/ftb270.htm og kabel fra

http://www.radioarena.co.uk/index.php?_ ... uctId=2686 eller

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103907 (rs232)

http://www.409shop.com/409shop_product. ... ption=5614 (usb)

Kan sikkert skaffes på ebay også

Link to comment
Share on other sites

da er radioene i hus. slapp moms da verdi var satt til 20 dollar og avsender var en matbutikk i hong kong....

 

å programmere har vist seg å være vanskelig...

 

jeg kjøpte med kabel, men tok meg ikke tid til å sjekke om kontakten passet mac. det gjorde den ikke. prøver å laste inn jakt, sanke og maritim kanal 16 manuelt. om noen kan gi en kort beskrivelse på hvordan så er det supert. ønsker også å gi de navn "jakt 1" jakt 2" osv

Link to comment
Share on other sites

bor i bergen. har fått lagt inn de 6 jaktkanalene, det er bare 6 stk ikke sant?

 

så tenker jeg å legge inn noen flere, blandt annet kanal 16 maritim. slik jeg forstår så kan jeg da legge de inn i egne "mapper" for å organisere de forskjellige kanalene fra hverandre.

 

ser at radioen har en haug med forskjellige andre funksjoner som jeg nok ikke kommer til å bruke, men kom gjerne med tips om det er noen luddige kanaler som bør legges inn eller funksjoner som bør prøves ut.

 

Hvor lenge varer et batteri sånn cirka ? vi kjøpte med ekstra 1800 ma batteri

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt å kjøpe denne originale overgangskabelen for bruk av øreplugg og mikrofon. Da kan du koble til for eksempel Icom utstyr og bruke det. De fleste uoriginale tilbehørene mangler pakninger i pluggen i motsetning til originalt tilbehør. Disse pakningene sørger for at radioen er 100% vanntett selv med tilbehør koblet til. Det går jo selvfølgelig helt fint uten, men noe av poenget er jo at yaesuen i utgangspunktet er 100% vanntett :wink:

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=101709

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt å kjøpe denne originale overgangskabelen for bruk av øreplugg og mikrofon. Da kan du koble til for eksempel Icom utstyr og bruke det.

Godt tips!

 

Går sterkt ut fra at man da kan koble på en peltor sport tec også enten man har vinklet eller rett plugg på denne. Noen som har testet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vekker liv i en gammel tråd :)

 

Skal kjøpe 2stk radioer. En til meg, og en til fattern.

Har i alle år vært trofast til Icom, men tenkte det hadde vært morsomt å prøve noe nytt. I tillegg ønsker jeg en radio man kan programmere selv.

 

Kan noen av dere som kjenne denne, komme med litt info angående disse?

- Batteritid?

- Signal- og mottaksegenskaper?

- Generelle erfaringer, både positive og negative?

- Er den brukervennlig?

 

Er det slik at denne bare har en "jack-inngang"? Er dette en minijack (3,5mm)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Baofeng.

 

http://www.baofengradio.com/en/services ... 20Software

 

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss? ... ds=baofeng

 

De selger dem på ebay.com i alle mulige og umulige varianter.

De har 10 pakninger til greie priser.

Jeg har en ekstern mikrofon/høyttaler med en dobbelt plugg

2.5mm og 3.5mm som ikke passer til mange andre, men det spiller liten rolle - jeg betalte omtrent NOK 60 eller noe.

http://www.amazon.com/BaoFeng-BF-S112-T ... ds=baofeng

Batteripakkene er billige så jeg ser ikke behovet for å lete opp

batteripakker fra alternative leverandører.

De fungerer greit - det er jo bare en radio som skal rekke noen kilometer.

Ved den prisen så tåler de neppe mye fuktig vær.

Batterikapasiteten synes grei.

Enkelte modeller har innebygd FM radio - Det kan jo være kjekt :-)

 

Dette er ikke noen kvalitet jeg ville kjøpe inn til

Røde Kors redningstjeneste eller noe, men til jakt i mindre kjøpesterke land type Russland og Brazil er den grei.

 

Ellers vil jeg nevne TYT som er hederlig konkurrent med godt rykte.

 

Icom er helt utmerket så jeg ser ikke helt poenget med å skifte ut de så sant ikke prislappen er helt hinsides,

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Man får kjøpt en ny FT270 på ebay for en drøy tusenlapp. Kvalitetsmessig går den utenpå alt som selges som jaktradioer her til lands. Vanntett og støvtett og bygd i en magnesiumskasse slik at den er nærmest uknuselig. Litt kronglete å programmere, men veldig grei å bruke når den er programmert med norske jaktkanaler. (Da risikerer du heller ikke å sende på amatørbåndet og hisse på deg radioamatører) Grei batteritid og strømmen holder seg i månedsvis på batteriet. Litt vanskelig å finne øremusling med riktig plugg (tror den kslles Y4). Kjøp den og en bsofeng uv-b5 som låneradio/reserve. Så er du klar for alle eventualiteter...

Link to comment
Share on other sites

Ser at Yaesu FT-270E har TX på 144-148MHz. Det er jo utenom alle jakt- og sikringsfrekvensene ifølge frekvenser.no. Der starter de på 138.750 og slutter på 143.900

 

Hvordan i allverden skal denne kunne brukes på jakt da?

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er ulovlig? Jeg er lisensiert radioamatør, og kan modifisere alle radioer akkurat som jeg vil. Begrensningen gjelder vel heller hvilke frekvenser man kan sende på, effekt osv.? F.eks. så må man vel ha lisens/kurs for å sende på maritim VHF-båndet.

 

Når det gjelder jaktradio så finnes det en liste over godkjente radioer til bruk på disse frekvensene i Norge (det gjorde det tidligere værtfall...). Om jeg som radioamatør kan modifisere mine radioer til bruk på jaktradio-frekvensene blir litt i gråsonen, og ingen har kunnet gi meg et sikkert svar på det. Å modifisere en radio mener jeg uansett ikke er ulovlig, men det finnes klare lover og regler for hvilke frekvenser man har lov til å sende på.

 

Tidligere var det begrensninger på hvem som kunne kjøpe radioer beregnet for amatør-virksomhet. Disse begrensningene er opphevet, og hvem som helst kan kjøpe radioene. Hvis du mener at det er ulovlig å modifisere radioer vil jeg gjerne se en lov-hjemmel.

 

EDIT: Tidligere var det også ulovlig med såkalte politiradioer. Radioamatører hadde lov til å lytte på alt. Alle har nå lov til å lytte på alt og alle som sendes over eteren.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er ulovlig? Jeg er lisensiert radioamatør, og kan modifisere alle radioer akkurat som jeg vil. Begrensningen gjelder vel heller hvilke frekvenser man kan sende på, effekt osv.? F.eks. så må man vel ha lisens/kurs for å sende på maritim VHF-båndet.

 

Jodå, du som lisensiert amatør, har lov å gjere mykje med radioer, men eg vil tru flesteparten i denne tråden her, kan desverre ikkje smykke seg med den tittelen der.. Ein amatør kan modifisere alle typer radioer og sendeutstyr og bruke på sine områder, så sant at ikkje effekt, forstyrrelser/filter/frekvensområde overskrides..

 

Ein jaktradio skal være ein radio som er kjøpt spesifikt for formålet og være CE merka som jaktradio.

 

Ein amatørradio er CE merka for eit spesifikt område, f.eks 144-148.000 Mhz.. I dette området kan ein radioamatør bruke denne radioen. Hvis det frekvensområdet utvides, er den ikkje lenger CE godkjent, men kan fortsatt brukes av ein radioamatør til frekvenser/sendeeffekt som amatøren kan bruke. Men den kan heller ikkje lovlig brukes av ein radioamatør til bruk som jaktradio..

 

Ein vanlig privatperson som kjøper ein amatørradio, utvider sendeområdet og programmerer den til jaktradio, har i all beskjedenheit begått opptil fleire generaltabber og det er absolutt ikkje lovlig.. Men det er mange som har gjort dette, det fungerer absolutt fint, så lenge den blir brukt til akkurat det den skal brukes til. Men i ytterste konsekvens, kan radioen ha for dårlig sender og filtrering, som kan også forstyrre sidebånd av jaktradiofrekvenser, og i ytterste konsekvens helsenettet, dette har faktisk skjedd. Det er også skjulte frekvensområder, som brukes til heilt andre ting og som er rimelig kritiske ved forstyrrelser, som kan få følger av dette.. Desverre for radioamatørene har dette også ført til at det har blitt ganske mykje forstyrrelser på andre bånd dei bruker, som følge av at teknologien har gått sin gang, og Hvermannsen kan både kjøpe og programmere sine radioer over ein lav sko..

 

Men som ved alt annet, normal bruk, kjøp av seriøst utstyr som f.eks Icom, Kenwood, Yaesu, så går dette normalt fint, men lovlig er det ikkje..

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enig om det aller meste her. Men moderator mente at det er ulovlig å modifisere radioutstyr, og det tror jeg ikke at det er, radioamatør eller ikke. Det er å sende på frekvenser man ikke har lisens eller godkjenning til som er ulovlig. Alle kan fritt lodde å mekke på alle elektroniske apparater de har hjemme. Og for å slippe en bitteliten bombe; radioer kan stort sett åpnes for sending på alle frekvenser de kan motta på, ved hjelp av å kutte en liten ledning e.l.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs kor langt du er villig til å gå i flisespikking, du som amatør kan gjere det uten problemer, så sant du holder deg innanfor dine parameter.

Ein privatperson kan besitte ein "politiscanner" og bruke denne til å lytte. Men er det utstyr som skal brukes til sending, så må du har godkjent utstyr, ha tillatelse til frekvensbruk, til og med små PMR radiosett som kjøpes på leikebutikker er omfatta lovverket.. Modifiseres ein radio, er den ikkje lenger CE godkjent og heller ikkje lovlig.. Sender du ein mail til Post & Teletilsynet, så får du sikkert det du treng av opplysninger..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...