Jump to content

Enkel oppskrift på Fløtegratinerte poteter


Haubits

Recommended Posts

6 Porsjoner: Ingredienser12 stk potet 1 stk løk 1 ss smør 2 ts salt ½ ts pepper 4 dl matfløte eller kremfløte1 dl revet hvitost Slik gjør du1. Skrell poteter og løk og skjær dem i skiver. Legg potetene og løken i smurt, ildfast form. Ha på salt og pepper og hell fløte over.

 

2. Stek i ovnen på 200° C i ca. 30 minutter. Legg ost på toppen og stek det videre i ca. 15 minutter til osten har smeltet og fått gyllen farge.

 

 

 

Tips:

 

Du kan også koke potetskivene i fløten før du setter disse i ovnen. Da trenger de mindre tid i ovnen og du kan lettere smake til blandingen før du setter den i ovnen.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir 4 porsjoner (for arbeidskarer). Eller nok til 6 - 8 SV-ere.

 

Du trenger:

-10 store poteter

-Ost i passende mengder

-3dl fløte

-salt og nykveret pepper

 

1. 10 store poteter - kok de møre på forhånd og salt kokevannet godt

2. Finn frem (en ikke alt for dyp) ildfast form og smør bunnen

3. Legg potetskiver i bunnen av formen, helst tyne skiver, typ 0,5 til 1cm

4. Hell litt fløte over det første laget, hiv på et tynt lag med raspet ost og ha på salt og pepper

5. Repeter dette lagvis til du går tom for poteter

6. På toppen heller du resten av fløten, drysser på litt S&P og topper med resten av osten

 

Siden potetene allerede er kokt trenger denne versjonen bare 15min på 200 grader og derretter bruker du grillfunksjon til det ser pent ut :wink: Har du ikke grillelement i ovnen kjører du bare på 200 grader til det ser ferdig ut. Siden alt er ferdigkokt er det bare osten

du trenger å ha kontroll på.

 

Dette blir en svært "clean" utgave av fløtegratinerte poteter. Fordelen med dette er at hoverolleinnehaveren (biffen, lammelåret osv.) virkelig kommer til sin rett. Ingen hvitløk og løk som stjeler showet. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Eh...mulig jeg og fruen er noen matvrak,men når vi lager fløtegratinerte poteter så skreller vi ca 14 røslige poteter..å bruker 2 pk kremfløte..til 2 voksene.(Men det blir bestandig litt igjenn til dagen dærpå :winke1: )

Potetene skjæres i tynne skiver på foodprossesoren etter den er skrellet(Nypoteten vasker vi bare)

Alt gratineres i ovnen(I ildfast form/glassform) på 170-180 grader i 1 time. Ost og krydder etter smak,men salt og godt med sortpepper er det bestandig.

Skal vi ha med hvitløk så er det gjærne 1 ss hvitløkspulver eller 6-7 hvitløksbåter i.

Det er IKKE nødvendig å bruke en smurt form..da fløte inneholder mye fett.

Link to comment
Share on other sites

her var det jaggu mye fine oppskrifter, godt jeg er feit fra før av, ellers hadde jeg vel sprekki etter alt detta......

 

Takker og bukker!! Bare fortsett med å komme med oppskrifter, kanskje vi kan lage en oppskriftsamlig her inne på KAmmeret.

 

 

MG

Link to comment
Share on other sites

Eh...mulig jeg og fruen er noen matvrak,men når vi lager fløtegratinerte poteter så skreller vi ca 14 røslige poteter..å bruker 2 pk kremfløte..til 2 voksene.(Men det blir bestandig litt igjenn til dagen dærpå :winke1: )

 

At det blir litt igjen vil jeg tro ja-kan jo mette 5000 med den oppskriften der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips Mauser68, men har i grunnen prøvd med mindre fløte. Har også prøvd kombinasjonen med/bare rømme, også uten å få den helt som jeg vil ha den.

Jeg liker å lage en god saus, da vil jeg helst ha den ubesudlet av fløtesaus fra potetene.. Er litt fin på det;)

Løk, brokkoli etc gjør den litt mer fast, men får den ikke så fast som jeg gjerne skulle hatt den.

 

Maisena har jeg derimot ikke prøvd, godt mulig jeg prøver med det neste gang.

Link to comment
Share on other sites

den aller enkleste måten jeg vet å lage fløtepoteter på(og som jeg ofte gjør selv) er som følger:

 

kok inn fløte til den er tykk og go,smak til med salt og pepper.

kutt opp 6-7 ferdigkokte poteter i båter,ha potetbåtene oppi den innkokte fløten og la de ligge der litt til de blir varme,rør forsiktig(svak varme) da er det bare igjen å helle det oppi ei form av passe slag,litt ost på,og inn i ovenen til osten har fått fin farge.

 

maizena for å få den tykkere fungerer fint,men best er å la den koke inn endel uansett,mye amizena setter ikke akkurat smak,men blir litt "melet" konsistens. og spe forsiktig,skal meeeeget lite til somregel.

Link to comment
Share on other sites

MorganKane, hvis du har prøvd å redusere fløte, så er det 2 andre grunner eg kan komme på i farten, enten har du poteter som er forholdsvis avgir lite stivelse, ellers så har du poteter som avgir masse vatn.. Det kan også ha med steiketida å gjere, hvis du har den for lite inni ovnen, så vil du ikkje få tida den treng for å bli fast.

Prøv med f.eks mandelpoteter og steiketida bør væra 60-90 minutter på 200 grader med forma på nederste rist i ovnen, alt etter tjukkelse på potetskivene og størrelse på forma.. Minimum 1 time iallefall.. :)

 

Og bruk skikkelig ost, ikkje sånn billig osteliknende topping..

Link to comment
Share on other sites

Det er mange vegar som fører til Rom, og minst like mange måter å lage fløytegratinerte poteter.

 

Eg brukar alltid ei ildfast form av passe størelse. Potetene vert skiva opp med foodprosessoren ca. 2mm tykke skiver. Skivens vert satt opp (på høykant) i forma,så tett som mogleg. Krydderet (salt, pepar og kvitløk i passe mengde) vert blanda saman og tilsatt i fløyten. Eg brukar kunn kremfløyte. Fløyten skal nesten dekke potetene, på toppen vert det strødd eit lag med kvitost ( Norvegia eller Jarlsberg om eg har det i huset). Steiketida kan variere etter kva sort potet som er brukt. Etter 45min. vert potetene kontrolert om dei er ferdige, men som oftast går det ein time til steikinga.

 

Resultatet vert fløytegratinerte poteter som er faste med lite saus!

Link to comment
Share on other sites

siden jeg er litt sær, så gjorde jeg det enkelt, tok en passe stor haug med nypoteter(lovlig stjålet hos naboen), skrella dem godt, tørka av dem med håndkle, brukte så ostehøvel for å få dem opp i skiver. Skiva dem rett oppi en passe stor kjele med litt fløte i. Etter hvert som jeg jeg skiva opp poteter så rørte jeg inn mer fløte. Grunnen til at jeg fyller på med fløte etter hver potet er at potetskivene fort blir svarte av varmen som er nå. Er dem i fløte så oksiderer dem vel ikke så fort.

Når jeg hadde fylr opp kjelen med nok potetskiver og fløte satte jeg det på ovene og kokte til potetskivene var nesten gjennomkokte.

Da hadde fløten blitt veldig innkokt, måtte etterfylle med fløte flere ganger underveis.

Smakssatte også med salt og pepper. Når det var klart så helte jeg det over i en usmurt form, og pælma på ett godt lag med revet Jarlsbergost.

Stekte det i stekeovnen på ca 200 grader til osten var passe gyllen.

 

Så det jeg gjorde var ganske enkelt å bruke ideer fra flere forslag her i denne tråden, og resultatet ble oppspist samme kvelden....

 

 

Hjerlig takk!!

Link to comment
Share on other sites

Skrell potet og kutt i skiver, smak til fløte med salt og pepper. La den være litt salt ettersom poteten trekker det til seg. Slå fløten over potetene og ikke så mye at de er dekket og pass på at potetskivene er litt presset ned i formen. Riv over parmesan for ekstra god smak. Bak i ovn til ferdig og la den hvile i 10-15min før du forsyner deg av den, da vil væsken sette seg.

Link to comment
Share on other sites

Originaloppskrifta på pommes de terre dauphinois baserar seg på at du stuar alt i ei gryte med tjukk botn før du gratinerar det. Fløyte, mjølk, potetskiver, lauk og krydder. Så over i smurt gratengform og riven sveitserost over. Då får du mykje betre kontroll på konsistens og kokinga av potetene, og det heile kan settast klart til gratinering lang tid i forkant.

Link to comment
Share on other sites

enten har du poteter som er forholdsvis avgir lite stivelse, ellers så har du poteter som avgir masse vatn

Her tror jeg du er inne på noe..

Jeg bruker egenproduserte "økologiske" mandel poteter, når vinteren kommer konstanterer jeg med småsurt blikk at potetene i butikken unektelig ser finere ut. På samme tid må det for husfredens skyld bevises ovenfor kona at tiden som jaktenke ikke har vært forgjeves. Da prøver jeg meg tappert på fløtegratinerte poteter.

Dersom jeg husker det, skal jeg kjøpe potetene, bruke mindre fløte og litt maizena. Men sansynligvis kommer jeg på denne tråden akkurat i det jeg tar potetene ut av ovenen..

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt litt forskjellige oppskrifter selv. For min del fungerer det best å først koke potetene ca 10 min. Deretter skive dem opp og følge vanlig prosedyre, dog med kortere steketid. Opplever det enklere å riktig konsistens på denne måten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...