Jump to content

Kaliber til villsvin


Beago

Recommended Posts

Er ganske sikker på at 6,5x55 (eller der omkring) er minstekravet på villsvin i Sverige og den fungerer fint på de fleste villsvin, men kommer det en stor gammel galte så har de en bruskplate utenpå bogen som 6,5'en har problemer med å nå gjennom i følge de som jakter mye villsvin. Jeg har sett bruskplata selv og den er sikkert ikke lett å komme gjennom.

 

Selv syns jeg dette virker som en litt snodig påstand, da 6,5'en har høy SD og tror mye av dette avhenger av kulevalg, men velger å høre på de med mer erfaring på området og bruker noe annet.

 

På bakgrunn av dette tror jeg ikke .223 er et godt valg, godkjent eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har krav om klass 1 vapen ja. Du kan altså jakte svin med din 6.5x55, og det er det mange som gjør. Og svina detter de. God og tung kule og ikke for høy hastighet så går det fint. Men, etter at villsvinene ble tallrike i Sverige har salget at 9.3 tatt av... Det er rett og slett bedre margin. For egen del bruker jeg 300 eller 375 på svina. Dersom jeg kun hadde rifle i 6.5 så hadde jeg skutt svin med den, ingen tvil, men så lenge jeg har alternativer behøver jeg ikke det. 223 kan du glemme, i Sverige i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Skal til Sverige en tur å jakte villsvin, å har en .223 som har en zeiss kikkert med lys som er knall i skumring så hadde håpa å bruke den. Da får 30-06'n bli med i stedet med en litt kjipere leupold kikkert i x40 størrelse :)

Link to comment
Share on other sites

Bytt over sikter for anledningens skyld da vel. Om det går an, vel å merke. Evt hør med kjente om du kan få lånt et godt skumringssikte. Du bør nok ha en ganske lyssterk kikkert om det ikke er fullmåne og skyfri himmel. Spesielt om retikkelet ikke er av tysk 4 eller noe annet med grove stolper.

 

Du bør i hvert fall ta deg en tur ut når det er skikkelig mørkt ute for å se hvordan x40'en fungerer. Kjedelig å reise av gårde for så å ikke få skutt fordi retikkelet er "borte"... På den annen side. Har blitt forbauset noen ganger hvor bra også rimelige sikter funker i skumringen. Feks hadde jeg en Leupold 1,25-4x20, som knapt kan kalles skumringskikkert, som funket hele natta i slutten av april etter bever.

 

Vet ikke når du skal dra, men det kan jo gå greit om det er innenfor en måneds tid da det ikke blir kullsvart om natta enda, men er det i høst...

 

Ellers, sjekk den svenske "kammersiden", feks her; http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=23&sid=ed0d21d75872b217602ce4026fd003b6. Kan få litt tips om det meste her.

 

Har bare "litt" lyst på villsvinjakt selv, og har en .308 med en Zeiss Classic 2,5-10x50 til det formålet, men så var det tiden da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal bort i slutten av august :) skal ta en tur ut i kveld å se leupolden hvor ille/bra det er i skumring.. Er liksom elgbørsa så føler ikke jeg har hatt no behov for noen annen kikkert på den.. Hvordan er det evt å låne våpen av en kamerat å ta med bortover? Utlånserklæring å våpenpass?

Link to comment
Share on other sites

Ehhh, du behøver jo ikke bytte kikkert permanent!? Dersom du skal en tur nå i August så er jo det i god tid før elgjakta. Det tar deg ikke mange minutter å bytte rundt kikkertsiktene og skyte de inn nå før turen din, og så bytte tilbake når du kommer hjem. Dersom montasjene passer da? Hvis ikke kan du kanskje få lånt passende ringer her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

.223'n er en tikka t3 og 30-06'n er en m98 så montasjene passer ikke overens men kan vel bare kjøpe 30mm ringer som passer på basene på mauseren..? Sikkert bare jeg som syns det er masete å drive med den innskytinga stadig Hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Ringer koster ikke mange hundrelapper, litt avhengig av hvilke montasjer som står på da. Det er gjort i en fei å skyte inn på nytt! Og det er da MYE mer stas å skyte svina med egen børse enn å drive å tulle med lånebørse? Det går sikkert bra i den Svenske tullen, men hvorfor drive med det? Og hvorfor stille på nattjakt med et jallasikte med 40mm lysåpning når du har en Zeiss med lys!!?

Det kan forresten hende at jeg har noen ringer liggende som du kan få. Kan du sjekke hvilken montasje du har?

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å investere i en 202 Forest i kal: 9,3. Den skal få på seg en Aimpoint Hunter til drivjakt på svin.

Håper dette vil funke...

 

Suveren løsning til drivjakt, det ultimate hadde vært en 303 eller Browning Bar

 

Har en Aimpoint 9000L som jeg bruker på elgjakta, suverent sikte til det formålet også

Link to comment
Share on other sites

Med en sauer 202 og litt trening klarer du nesten og skyte like fort som med en halvauto. Men krever noen timer og få det til og husk og tren en del stående for på driv jakt er det stort sett stående som er skyttestilling. Og det beste er og fått trent på bevegli mål for på drivjakt kommer dyra som regel ganske fort.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbake meldinger. Jeg så lenge på en 303 Classic XT i 30-06 Springfield, men Forest´n var unektelig penere. 9,3 er jo ett kjekt kaliber på storvilt her hjemme også, ikke minst Bjørnejakt hvis det skulle bli noe i fremtiden !

2 full lada femskudds magasin er nok kanskje greit å ha på "svinepost" ? Skytetrening på løpende elg er ett must !!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 308 w på villsvin på to utenlands jakter,forøvrig en browning bar short track.

Men har gått over til samme børse i 9,3. Da den uten tvil har større margin på svin en 308. Ettersøk i tett tornekrat vil man prøve å unngå i det lengste. Dette basert på egen blodig erfaring :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 308 w på villsvin på to utenlands jakter,forøvrig en browning bar short track.

Men har gått over til samme børse i 9,3. Da den uten tvil har større margin på svin en 308. Ettersøk i tett tornekrat vil man prøve å unngå i det lengste. Dette basert på egen blodig erfaring :roll:

 

FORTELL!!! :P

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde hatt et fantastisk bra drev som skulle være det siste for kvelden.Tre av 12 jegere sto mitt i en stor konvoy med griser som sprutet ut av et tett kratt og rett ut på en åpen hogst flate. Den først grisen ble skutt med pipa i øret :shock: Jegeren sa senere at alt skjedde på impuls. Den landet rett framfor føttene hans. Med den nede var det bare å se ut neste gris, i løpet av denne tiden hadde resten av konvoyen nådd fram til di to andre skytterne. Jeg var ikke av di tre heldige , men sto på posten nærmest. Skytingen som da tok til kunne minne mye om finalen i stang skyting under LS. Husker ikke nå hvor mange griser vi fikk med oss tilbake til jakt pansjonatet, men det var ganske bra med tanke på at det hadde vært lite gris å se dagene i forveien. Da driverne kom fram til postene våre og selve jakta var over tok jeg og driverne til med å dra de skutte grisene fram til den ene picupen som var kommet fram.

Da jeg sto på planet av denne å hjalp til med å dra dagens fangst opp var mange av de andre jegerne opptatt med å ta bilder av jegere og griser.

 

En av jegerne som jeg trodde var sammen med di andre ropte plutselig på meg å ba om hjelp med å dra ut en gris som han hadde påskutt. Denne grisen hadde løpt rett inn i et stooort tornekrat. For di av dere som ikke vet hva et skikkelig tjekkisk tornekrat er kan det beskrives som et 2 meter høyt piggtråd hælvete. Området med dette krattet var ca 50 ganger 50 meter. Da vedkommende jeger ropte på meg trodde jeg at det var snakk om å dra ut en død gris. Derfor plyndret jeg rifla å la den i bilen. Dette skulle senere vise seg å være en særdeles dårlig ide. Jeg sprang etter stemmen til han som ropte, som var ca 100 meter unna. Da jeg kom fra til tornekrattet han var inni visste jeg heldigvis ikke hva det gikk ut på. Så jeg begynnter å gå sakte å snikende inn i det. Det går bare bra å bevege seg i krattet på denne måten.Å da jeg etter noe knoting kom fram til jegeren var det ganske så dårlig med daglys igjen.

Det første han spør om når han får øye på meg er -Har du rifla ladd?? ØØØØH nei det den er igjen i bilen... Han fikk ikke tid å svare før en stykk sint påskutt gris springer rett på oss , vi sitter i det dette skjer på kne siden det er best for å få en viss oversikt inn gjennom krattet. Idet jeg ser grisen på få meter kaster jeg meg til side og begynner det man kan kalle en panisk kryping/springing tilbake der jeg kom fra. Jeg hørte i det jeg kom meg ut av tornene at det smallt 2 ganger innfra krattet, den skadde grisen ble endelig avlivet.

 

Der sto jeg endelig oppreist utfor det jævla torne eldoradoet mens adrenalinet suste gjennom kroppen og svetten randt. Jeg skjønnte da ikke hvorfor jeg var så våt i og runt ørene...

Joda øra var fulle av blod etter å ha blitt utsatt for torne krattets behandling :x

Ved nærmere ettersyn hadde det gått ut over både hender og føtter, men dette ble borte i gratulasjoner av heldige jegere og dyktige drivere :) Ølen smakte exstra godt den kvelden :D

 

Det viste seg senere at den skadde grisen hadde fått et dødelig skudd på første treff, men det har vist seg flere ganger at villsvin kan være meget hardskutt. Kalibret som var brukt var 308w

Link to comment
Share on other sites

takk for fortellingen Pedersen. Fytti h....! En ting er grisen, en annen ting er han som ber deg være med, uten å legge et skikkelig opplegg for ettersøket. Den farligste tingen var nok han som hadde med rifla der, og som avlivet grisen. Tror du han hadde oversikt over hvor du krøp ut, mens grisen angrep ham??? :shock: *frysninger på ryggen...*

Link to comment
Share on other sites

bare hygglig det :) Men vi fikk tilsnakk etterpå for å si det sånn. Er vel et resultat av at man var første reisgutt på villsvin jakt.

Skytteren som tok livet av svinet hadde fått med seg hvor jeg tok veien, så det var litt mere kontroll i situasjonen en det virker som .

Men du verden for en lærepenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Brukte min Rafdal-Mauser i 9,3x62 på posteringsjakt på gris i Sverige i mai. 232gr Oryx. Fikk en liten 40-kilos fjoråring, gikk ned som slått av en slegge selv med et ikke-optimalt lungeskudd, men ble liggende og sprelle litt, så den fikk ett skudd til. Men fikk ikke gjennomskyting med oppfølgingsskuddet, som entret v venstre forbein og gikk diagonalt gjennom ca. 50-60 cm. gris og ble sittende i skinka bak på h side. Har skutt inn m 285gr Oryx for neste jakt. Har også handlet Brenneke-slugs til min 1926-mod Browning A-5 m 40-cm løp for ettersøk...

Kikkerten på 9,3'en er en Kahles 1.5-6x42. Følte den funket bra i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Svenskene har krav om klass 1 vapen ja. Du kan altså jakte svin med din 6.5x55, og det er det mange som gjør. Og svina detter de. God og tung kule og ikke for høy hastighet så går det fint. Men, etter at villsvinene ble tallrike i Sverige har salget at 9.3 tatt av... Det er rett og slett bedre margin. For egen del bruker jeg 300 eller 375 på svina. Dersom jeg kun hadde rifle i 6.5 så hadde jeg skutt svin med den, ingen tvil, men så lenge jeg har alternativer behøver jeg ikke det. 223 kan du glemme, i Sverige i alle fall.

 

 

Skal til Sverige å jakt villsvin, og ser du anbefaler 375. Har bare skutt opp med 308`en og ikke 375`en :(

Må mann ha skutt opp med det våpenet mann tar med seg til Sverige?

Er det et krav på villsvinjakt tro?

Link to comment
Share on other sites

Drar opp denne tråden litt:

 

Noen som har prøvd 8x57JS på drivjakt etter villsvin ?

 

Joda, både 8x57IS og dens krageversjon, upåklagelig. :D Det har blitt mange griser ... Ideelt kaliber både på åte- og drivjakt. I mitt fedreland (D) et av de mest populære, og det med god grunn. Vi anvender 8x57IS oftest med vanlige 196gr./200gr. SP kuler. Bondede kuler er (egentlig) ikke nødvendig pga. de moderate hastighetene i 8x57I®S, 750 - 800m/s. Velger du dette, så treffer du det beste valget i mine øyene. Personlig smak og vurdering så klart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

. Har også handlet Brenneke-slugs til min 1926-mod Browning A-5 m 40-cm løp for ettersøk... .

 

Interessant :D

Er det godkjent med slugs på ettersøk av villsvin i Sveariket?

Høres ut som et godt alternativ i tette maisåkrer og uoversiktelig undervegetasjon og høyt gras.

Har du eller andre erfaring fra reelle skuddsituasjoner med tanke på gjennomtrenging, stoppeffekt, type slugs osv?.

 

Blir i tilfelle det nærmeste jeg noensinne vil komme DG-jakt med dobbel-"rifle" i tett bush :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Brenneke (slugs) som vi kaller det i Tyskland virker på griser som "Thors hammer" ... :mrgreen: Opp til 40m skyter man på samme måte som med vanlig hagle ammunisjon, sving osv. Stoppvirkningen har jeg allerede beskrevet, gjennomtrenging er også gode. Dette fette hel blyprojektil hjelper altså til ... Jeg personlig har gjennomgående brukt tyske produkter som er bygget på patentet til Brenneke. Da finnes en egen norm for slug - skyting, den såkalte "Langenhagener Norm". I Langenhagen ved Hannover i Nordtyskland produseres det fortsatt for Brenneke. Det er grunnen til navnet.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men kom på at på ettersøk av en påskutt løve i Namibia, brukte en av våre PH´s, dobbelløpet hagle med slugs.

Ifølge han var det topp "Lion medicine" på korte hold og i tett bush.

Han var etnisk tysker så jeg går ut fra at det var Brenneke der også .

Selv følte jeg meg ikke direkte "overgunned" der og da med min 375 Ruger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til posteringer på natta på villsvin er Leupold med X 40 ubrukelig, bytt over.

Det er ikke behov for to fulladet magasin til postering, du får kun et skudd.

Ettersøk bør du overlate til noen som kan ettersøk på gris. Det kan være risikabelt.

Og ja, storviltkaliber til villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men kom på at på ettersøk av en påskutt løve i Namibia, brukte en av våre PH´s, dobbelløpet hagle med slugs.

Ifølge han var det topp "Lion medicine" på korte hold og i tett bush.

Han var etnisk tysker så jeg går ut fra at det var Brenneke der også .

Selv følte jeg meg ikke direkte "overgunned" der og da med min 375 Ruger :wink:

 

Litt OT det og, men det er veldig interessant å få høre at Brenneke bl. a. anvendes for skadeskudde løver også. Det sier jo noe om virkningen ... Vi sier iblant at Brenneke stopper alt tom. stridsvogner. :mrgreen: Siden Namibia (tidligere Suedwest- Afrika) har vært tysk kolonie tom. 1918, så har mange hvite innbyggere tyske aner. De har selvfølgelig en viss forkjærlighet for tyske våpen og kalibere, og Brenneke slugs finnes nesten uforandret siden mer enn 100 år.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har krav om klass 1 vapen ja. Du kan altså jakte svin med din 6.5x55, og det er det mange som gjør. Og svina detter de. God og tung kule og ikke for høy hastighet så går det fint. Men, etter at villsvinene ble tallrike i Sverige har salget at 9.3 tatt av... Det er rett og slett bedre margin. For egen del bruker jeg 300 eller 375 på svina. Dersom jeg kun hadde rifle i 6.5 så hadde jeg skutt svin med den, ingen tvil, men så lenge jeg har alternativer behøver jeg ikke det. 223 kan du glemme, i Sverige i alle fall.

 

 

Skal til Sverige å jakt villsvin, og ser du anbefaler 375. Har bare skutt opp med 308`en og ikke 375`en :(

Må mann ha skutt opp med det våpenet mann tar med seg til Sverige?

Er det et krav på villsvinjakt tro?

jeg har mest brukt 300 wsm. Gjennomskyting på stooor gris (estimert 150-180 kilo... hodet henger på veggen i stua hjemme :D 9. Kan ikke se at jeg har anbefalt 375? Sier bare at jeg mener det finnes bedre kalibre enn 6.5, men at jeg hadde jaktet gris med det om jeg ikke hadde annet.

 

@ Gunwerks: Har du skutt svin med Brenneke i andre kalibre enn 12? Jeg har to drillinger, en i kaliber 16 og en i kaliber 20. Er Brenneke tung nok til å gi ønsket effekt i kaliber 20??

Link to comment
Share on other sites

@skaubjønn

 

Ja, flertallet av gris jeg har felt med Brenneke har hovedsakelig blitt skudd med en Merkel 200E i 16/70 eller en fin S & S Drilling (16/70 - 7x65R) fra 1958. Virkningen ved gode treff er enorm, DRT. Stoppvirkningen fra slugs (Brenneke) utav en 20/70 eller 20/76 burde være garantert like god, ingen tvil på det.

Link to comment
Share on other sites

Det var oppløftende info Gunwerks! Forsøker å få til en villsvinjakt i løpet av våren, og vurderer å ta med denne http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=98758

 

Din Neptun er i ekstraklasse, rett og slett en drøm! Jeg følger nøye med på drillingtråden, men kan fortiden ikke særlig bidra siden jeg var tvungen å selge min "elskling" i 2009. Dette pga. en uforventet dårlig økonomisk situasjon som hadde kommet over meg ... Det har vært tunge dager, men jeg begynner peu a' peu å bygge opp noe skikkelig igjen. En våpengarderobe uten Drilling er i mine øyene umulig å forestille seg. For meg er det stor sett to fabrikater jeg skal se etter over de neste 3 år, pen brukte Heym eller Krieghoff. I kaliber 16/70 - 16/7x65R og så klart via selvimport. Med kal. 16 eller 20 er det balanse på drillingen, men med 12 blir det fort klumpete greia ... Smak og behag så klart.

 

Jakt på villsvin synes jeg er best å realisere på kontinentet i henhold til tradisjoner, kjenn- og kunnskap. Har jaktet på gris i Sverige selv, men man skjønner fort at det er et nytt vilt for svenskene og. Jeg kjenner til adresser til offisielle jaktreise -arrangører som jeg har brukt selv (Polen), og de er riktig gode.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...