Jump to content

Kamuflasje til smygjakt


Bris

Recommended Posts

Jeg har en "kompis" som trenger en GOD kamuflasje til smygjakt på hjort 8)

Kriteriene er at den skal være lydløs og såpass stor/vid at den visker ut kroppskonturen i terrenget.

"Kompisen" mener han kan klare å snike seg inn på beitende dyr i åpent lende hvis han er narurtro nok .... tror han vil se ut som en busk eller noe i den stil... :roll:

 

Noen som vet hvor man får kjøpt slik kamuflasje og om det kan ha noe for seg?

Link to comment
Share on other sites

"Kompisen" mener han kan klare å snike seg inn på beitende dyr i åpent lende hvis han er narurtro nok .... tror han vil se ut som en busk eller noe i den stil... :roll:

 

Vel, nå er ikke denne "kompisen" din så innmari dum han. Det er helt vanlig å jakte på denne måten, med riktig vær & vind, og jeg kan forsikre deg om at stilljakt på hjort, er noe av det mest utfordrende du får. Det er det som er jakt! 8)

 

Ellers har jeg også lysst på et slik sett fra Cabelas.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser da greit nok ut til å prøve, men det er slett ikke noe must. For egen del har jeg brukt Norrøna Finnskogen i en årrekke til stilljakt. Bruk ansiktsmaske og hansker, slik at det ikke oppstår noen skarpe kontraster som beveger seg.

 

Deretter gjelder det å utnytte (kjenne) terreng, vind og vær, som er det aller viktigste etter mitt skjønn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte gillie, men solgte den igjen. Så lenge du er i ro ser du ut som noe som ikke er naturlig, og du syns. Jeg satt langs en jordekant, så kjørte noen forbi på vegen. En av ungene i baksetet så meg og sa "se.. der sitter han, nå har han fått den nye drakta, han ser ut som et troll". Og den minste bevegelse... og du er oppdaget fordi gillien er så prangende. Ville heller kjøpt noe som var lydløst og med mindre "omfangsrikt".

Link to comment
Share on other sites

Blir denne "kompisen" din glad hvis han ser at du skriver "kompis"?

 

Forøvrig ville jeg bare brukt en vanlig, kamuflasje jakke/bukse. Kommer ikke til å se ut som en busk uansett. Ingen som er så lette og oppdage som han i ghillien når vi spiller paintball...

Link to comment
Share on other sites

 

Har en slik. Bråker litt.

Har ei fleecejakke i kamo. NB! Ikke for mørk, slik som de aller fleste jaktklær er. Den er jeg veldig godt fornøyd med. Med ansiktsmaske og hansker er du godt rustet. Buksa er ikke i kamo, men det trengs ikke. Men det viktigste er jo hvordan du beveger deg.

Et bilde av jakka (PS! Bukken oppdaget meg ikke :wink: ):

DSC05798.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bris, det der med kamo og smyging, er det mange teorier om. Spesielt med tanke på farger og konturer. Her kan du iallefall lese mine erfaringer som eg har høsta. Du treng ikkje ghillie og kamostift i ansiktet. Det er fint mulig å smyge seg inn på hjorten på 20-30 meters hold, hvis du er forsiktig med eit par faktorer.

 

Når det gjeld smyging av hjort, så er iallefall vindretningen et vesentlig poeng. Alltid mot vinden, når du går mot ein hjort. Dette veit dei fleste, men nett for å nevne det.

Ellers så er dei vare for bevegelser. lukter og lyder av unaturlig art. I skog, kan hjorten passere deg med et par meter og hvis du står inntil et tre og står i ro og er stille.

Smyging på ope lende er i grunn et vanskelig stykke arbeid uansett. Hvis du går mot ein topp som du har hørt bukkebrøling på, så er det vanskelig å smyge seg inn, på grunn av stadig endringer av vindretning og turbolens.

 

Eg meinar at det som er viktig med smyg/kamo er følgjande :

 

- Det bør ikkje lukte såpe/parfyme lukt av deg.

- Bruk klær som er mjuke og stille og som ikkje har for mykje kontrast forskjell i forhold til naturen rundt deg.

- Hvis klærne er vaska etter forrige sesong, heng dei ut minst ei veke før, og gå gjerne et par turer i skogen og få vekk litt lukt.

- Pass på vindretningen heile tida. Den kan snu på et augeblikk. Eg tek fingeren i kjeften og stikk den opp i lufta ganske ofte.

- Vær stille, knekk i kvist og skraping langs busker og trær kan få dyret obs på deg, og då passer det på ekstra godt på.

- Følg med på terrenget og finn stier og trakk som er ferske og der det er nesten ein sti med trakk. Der er hjorten ofte og hvis du går ut tidlig og sett deg på lur, så er sjanse der for at det kan komme dyr i løpet av eit par dager. Er det fint vær og tidlig i jakta, står hjorten som regel høgt oppe. Er det dritt vær/seint i jakta, så er den i helst tett skog lenger nede i ly for været. Veit du at det er dyr innpå jorder om morgon/kveld, men du får kanskje ikkje lov til å skyte på innmark, så går du rundt til du finn innløpet/stien til der dei kjem innpå, og så set du deg på ein lur plass i skogen/utmarka.. Der kan ein ikkje nekte folk å jakte, hvis du har kort i det området.

- Du treng du ikkje alltid smyge deg inn på ein bukk i brunsten. Eit par lokkebrøl med grov stemme, og du kan høyre etter om dyret kjem mot deg. Og, plutselig har du 50-60 Kg med flott kjøtt i fryseren.

 

Puh, det var mine erfaringer og 2cent....

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for mange gode tips og svar :D.

Jeg har pleid å jakte i tradisjonell vadmelsbukse, en eller annen ullgenser (evt. utenpå en vindtett jakke), ansiktsnett og hansker - og har ment at dette har vært mer enn godt nok. Det er jo gøy at noen vil prøve ut "nye" som mer "ekstrem" kamuflasje. Men jeg tror også at det viktigste er hvordan man beveger seg og bruke terrenget til sin fordel for å komme nært nok innpå. Gleder meg til å få sjansen til smygjakt, har fått mer sansen for det etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Smøg meg inn på en rådyrbukk under jakta ifjor. Da brukte jeg blå arbeidsbukse og feltskjorte fra militæret. Smøg meg bare over stubben på jordet. Kom innpå under 100 meter til slutt. Men det tok utrolig lang tid. Men er ikke ofte jeg smyger på dyr. Poster som regel og da hender det jeg bruker en sånn overtrekkdress med masse "løse" blader. Setter meg litt med bakgrunn bak så er det umulig å se meg om jeg sitter rolig.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips til smyging, som ikke har noe med tøyet å gjøre (sorry!) er vindmåler på rifla. Når jeg smyger har jeg ei fjær hengende i et sytråd fra løpet. Jeg binder fast tråden i en strikk, og trer denne over løpet, og henger ei fjær 15 cm under omtrent. Da ser du det minste vindpust. Er det regn og hard vind er dette unødvendig, og går i stykker fort. Derfor strikken, hekter bare av vindmåleren da og henger den rundt ammohylsteret, klart for neste godværsdag. Dette er spesielt viktig på dager med lite vind. Det er nemlig ALLTID vind, det er bare vanskelig å merke den når det blåser lite.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips til smyging, som ikke har noe med tøyet å gjøre (sorry!) er vindmåler på rifla. Når jeg smyger har jeg ei fjær hengende i et sytråd fra løpet. Jeg binder fast tråden i en strikk, og trer denne over løpet, og henger ei fjær 15 cm under omtrent. Da ser du det minste vindpust. Er det regn og hard vind er dette unødvendig, og går i stykker fort. Derfor strikken, hekter bare av vindmåleren da og henger den rundt ammohylsteret, klart for neste godværsdag. Dette er spesielt viktig på dager med lite vind. Det er nemlig ALLTID vind, det er bare vanskelig å merke den når det blåser lite.

Bare for spille djevelens advokat her, men hva forteller det deg utenom at du kan gå hjem? Jeg sjekker hovedvindretningen på yr.no, går passe høyt i terrenget, og begynner å smyge. Etter 200m viser fjøra at jeg har et vinddrag i ryggen. Hva forteller det meg? Jo, at jeg ikke kommer til å se noe dyr de nærmeste 500 meterne, og da er jeg ved grensa, så jeg kan like godt gå hjem. Oppover er uaktuelt, smygjakt i bratt motbakke er like vanskelig som i medvind, nedover er det bare tett granskog, og tilbake der jeg kom fra gir ikke spesielt gode odds... Neitakk, ingen fjær, har jeg først begynt et smyg så la meg fortsette i håpet og uvissheten.

 

Her er mitt tips: kom deg ut i skogen og tren på å oppdage dyr. Det er ikke slik at plutselig så står det et dyr med breisida til, og ser man det lyse i ræva er det fordi dyret er skremt og stikker. Det man oppdager er en ørliten brun flekk som ikke passer helt inn, eller et øre som beveger seg, en kjeft som tygger, en busk som beveger seg unaturlig...

Link to comment
Share on other sites

I beg to differ! Dersom jeg ser på fjæra at her har jeg plutselig vinden i ryggen, så legger jeg opp smyget anderledes. Det forteller meg ikke at jeg må gå hjem. Om jeg har kommet meg på post, og ser på fjæra at det er et jevnt men umerkelig vinddrag bakfra, ja så må jeg finne meg en annen post da! Det skal blåse ganske kraftig, og jevnt, om man skal "værsette hele terrenget". Om det gjør det, så trenger jeg ikke fjæra. Det er på tilnærmet stille dager, slike fine stille bukkejaktsmorgener før sola stiger (sukk, lengten river i brystet!) i August for eksempel. Det er sommervarmt, naturen er helt stille, ikke et vindpust merkes, og jeg bare vet at bukken er ute og feier og markerer reviret sitt. Da vil jeg vite hvilken vei jeg skal bevege meg inn i terrenget. Om du heller vil smyge hele dagen med vinden i ryggen enn å vite at det faktisk er det du gjør får jo bli opp til deg, for meg er fjæra et uvurderlig hjelpemiddel. Spesielt i de kollete sørlandsheiene der jeg smyger etter rådyr. Trekken virvler og snur nede i dalene, og jeg vil gjerne vite hva jeg holder på med!

Jeg har for øvrig samme observasjon som woodleigh de gangene jeg har hatt med meg uerfarne smygjegere, jeg kan se dyr (et øre, konturene av hodet, speilet) og vet med sikkerthet at det er dyr der. Jegere som ikke har smygjaktet mye må fortelles hvor dyret står. Men der er jo en del av gamet det! Lære seg å spotte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Har skummet denne tråden litt og mye fornuftig er skrevet her. Først må jeg si at jeg ikke driver ordinær smygjakt men smyger ofte på dyr (hjort rådyr) jeg har sett fra et utsiktspunkt etc. og som jeg ønsker å skyte.

Kamuflasje er en fordel å bruke for det gir oss litt mer mulighet til å bevege oss uten å bli sett, men det nytter ikke med den beste kamo. hvis hvite hender og ansikt er utildekket. Der er som regel bevegelse som avslører oss og faktisk også dyrene, vi ser dem ofte p.g.a. en bevegelse. Jeg bruker ofte å si dette for å illustrere dette : Man ser ei lerke som flyr opp på 150m men ser den ikke om den sitter i ro på 5m.

 

Ordinær smygjakt på hjort kan jo være spennende men altfor ofte så er det bakenden på dyrene man ser når de forsvinner inn i tetta, det kan også være vanskelig å treffe på det rette dyret, det er ofte det første dyret man ser i en mindre flokk man har mulighet til å skyte. I middels og dårlige terreng så vil hjorten raskt bli meget vâr og/eller trekke ut av terrenget når det lukter folk der den oppholder ser. I riktig gode terreng kan enhvert tulling og enhver jaktform lykkes jevnlig og slikt kan ofte skape store selvbilder for enkelte jegere.

 

Selv bruker jeg M65 jakke og gamle vadmelsbukser, ALLTID hansker og caps og ofte myggnett eller lign. foran ansiktet og prøver å ha så rolige bevegelser som mulig, men jeg SITTER på hjorte- rådyrjakt . Jeg bruker å ha en eller flere utsikter som jeg veksler litt på, prøver å ferdes der man uroer dyrene minst, gjerne høyt. Når/hvis jeg da ser dyr jeg ønsker å skyte så går jeg fram og prøver å stille på dette dyret men man må jo være forsiktig å ikke skremme dyr i fremrykkingen.

Vinden registrerer jeg men i kupert terreng vil den ofte vekselvis komme fra alle kanter, så man må ikke se seg blind på vindretningen.

Til hjortejakt trenger man 3 ting "GOD KIKKERT, GOD KIKKERT og GOD TID" eller omvendt og så er det lurt å kle seg i kamo og dekke til hender og ansikt.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke fjær. Jeg har en kvit sytråd hengende ned fra fremre reimfeste. Ca 20-25 cm lang. Den indikerer det minste vindpust. Den er genial.

Å legge opp løypa med vinden er fånyttes mener nå jeg. Ellers en interessant tråd.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips til smyging, som ikke har noe med tøyet å gjøre (sorry!) er vindmåler på rifla. Når jeg smyger har jeg ei fjær hengende i et sytråd fra løpet. Jeg binder fast tråden i en strikk, og trer denne over løpet, og henger ei fjær 15 cm under omtrent. Da ser du det minste vindpust. Er det regn og hard vind er dette unødvendig, og går i stykker fort. Derfor strikken, hekter bare av vindmåleren da og henger den rundt ammohylsteret, klart for neste godværsdag. Dette er spesielt viktig på dager med lite vind. Det er nemlig ALLTID vind, det er bare vanskelig å merke den når det blåser lite.

Bare for spille djevelens advokat her, men hva forteller det deg utenom at du kan gå hjem? Jeg sjekker hovedvindretningen på yr.no, går passe høyt i terrenget, og begynner å smyge. Etter 200m viser fjøra at jeg har et vinddrag i ryggen. Hva forteller det meg? Jo, at jeg ikke kommer til å se noe dyr de nærmeste 500 meterne, og da er jeg ved grensa, så jeg kan like godt gå hjem. Oppover er uaktuelt, smygjakt i bratt motbakke er like vanskelig som i medvind, nedover er det bare tett granskog, og tilbake der jeg kom fra gir ikke spesielt gode odds... Neitakk, ingen fjær, har jeg først begynt et smyg så la meg fortsette i håpet og uvissheten.

Her er mitt tips: kom deg ut i skogen og tren på å oppdage dyr. Det er ikke slik at plutselig så står det et dyr med breisida til, og ser man det lyse i ræva er det fordi dyret er skremt og stikker. Det man oppdager er en ørliten brun flekk som ikke passer helt inn, eller et øre som beveger seg, en kjeft som tygger, en busk som beveger seg unaturlig...

 

Du fortsetter å smyge selv i medvind. Jeg foretrekker, selv etter å ha sjekket yr.no (!) å justere meg mot vinden. Mitt valg og ditt valg...... :roll:

 

Jeg bruker dessuten vindmålere som jeg har hengt ut i terrenget. Vindretningen på yr.no (!) og den lia jeg skal jakte i er ikke alltid sammenfallende......

DSC05426.JPG

Link to comment
Share on other sites

Yr.no er jo ingen pålitelig kilde. Det er ingen menneskelig kraft som ligger bak det som står på yr.no, og selv meterologisk institutt har sagt at den ikke er til å stole på. Det er en ren maskingenerert tjeneste. Værvarselet vi ser på TV er utarbeidet av tolkninger av disse dataene, og det er jo en grunn til at det sitter masse folk og beregner morgendagens vær. Dessuten er det jo om CEA sier at terrengene inviterer til vind fra forskjellige kanter alt etter hvordan terrenget ser ut.

 

Jeg har hørt at dyr reagerer på bevegelse mye mer enn stillesittende ting, og hvis du er helt tildekket og sitter i ro så bør mye være gjort. At du tar bort silhuetten med Ghillie er jo bare greit, men sånt som mannen på bildene på http://www.jaktfall.no så er ikke han det minste usynlig uten hansker og noe foran ansiktet.

 

Har lyst på en Ghillie selv, hadde nok gjort susen det på mye forskjellig jakt. Men folk uten hud(!) er uansett grusomt vanskelige å oppdage.

Link to comment
Share on other sites

Myk/lydløs bukse og en god ullgenser er det som gjelder her + hansker og finnlandshette eller netting.

 

Men skotøy, gutter (og jenter) skotøy, det er viktig det...........

 

Tre et par stoore ullsokker utenpå jaktskoa, da blir det letter å forflytte seg stille.

 

Som en digresjon kan nevnes at jeg på vinterstid (sånn vinter med heldekkende snø) ved flere anledninger har brukt en slik hvit malings/sprøytedress (laget av noe papiraktig)med stort hell. Passer best i litt åpent landskap uten for mye bartrær. Eneste ulempen med dressen er at den puster litt dårlig så det blir klamt på transportetapper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...