Jump to content

Hagle ABC


superted

Recommended Posts

Hei

 

Har gått igjennom de utallige hagle trådene på siden her, utallige ganger, for å så finne utallige mange haglevalg jeg kan kjøpe meg. Men prisklasse og ønsker fjerner heldigvis en del av valget.

 

Synes noen (litt mer erfarne enn meg) burde lage en hagle ABC tråd som alle kan henvise til, så slipper alle å ta opp igjen samme spørsmålet gang etter gang.

 

For meg så var kriteriene.

 

O\U - S\S - Kombi = O\U

Kaliber = 12\76 (vil ha flere valgmuligheter på det jeg jakter med min første hagle)

Choker\borring = Gjerne mulighet for fire selv om det kanskje ikke blir mest brukt, mye å lære der med første hagle om valgene er tilstede.

Ejektor Irrelevant, føler plukking av tom-hylser fra bakken under jakt vil være plagsomt.

Vekt = Fra 3-3,5 kg (ønsker stabilitet for jakten, relativt OK rekyl, og skal ikke skyte mye på bane.

Driftsikker = Meget driftsikker, ønsker meg ikke en hagle som sier klikk hvert 20. skudd - med OK ammo tatt til hensyn.

Krav til vedlikehold = Medium - vil finne glede i å pusse våpenet, samme som å holde kniven skarp

(nye baikaler utelukket grunnet flere tilbakemeldinger om rust, noen som vil belyse dette ytterligere?)

Prisklasse = 0-6000kr

Brukt - Ubrukt = Irrelevant, så lenge haglen er i god stand og ikke skutt over 500 skudd (fornuftig?)

Årsmodell = Irrelevant så lenge hagla er godkjent for stålhagl og i god stand.

Produksjonsland = Ikke nye Russiske, kanskje gamle sovjet Star, og ikke Tyrkisk - Italiensk OK etter det jeg har forstått fra kompetente folk her.

Sted for brukt kjøp = helst Oslo omegn.

Links = Nei

Løpslengde \ kolbe = Ingen aning, tar turen innom jaktdepoet og norgesjakt i morgen for å prøve hvordan forskjellige størrelser ligger til kinnet og 90grader i armen med siste pekefingerledd på avtrekkeren.

Avtrekker = Vil starte med enkel avtrekker.

 

Så noen som har noen spesifikke kjøp jeg burde se etter på finn, og hva er realistisk i forhold til mine kriterier?

Hvor mye legger egentlig forhandlere\butikker av brukte hagler på prisen?

Noen gode pakker\salg ute på markedet nå? Denne er vel bra, men falt utenfor mine kriterier: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28581316

 

Takker for all hjelp på forhånd, og håper noen kan ta seg av en skikkelig hagle ABC.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok vanskelig og lage hagle abc. Alle er forskjellige, prøv å finn en som passer eller justerbar stokk så er du nu litt på vei.

 

Tenker mer på en sjekkliste som folk bør gå igjennom og finne ut av før kjøp, som den jeg lagde f.eks. Om en ikke ønsker å bruke 15-50k på første hagle, og ikke har peiling ellers - så er det litt mer å gå igjennom. Kan ikke bare spasere inn i butikken å finne en som passer for en liten slant cash.

Link to comment
Share on other sites

I pris klassen 0-6000, så er det ikke mye brukanes, da ville jeg satset på en pumphagle. 870 eller den dem selger på xxl til et par tusen. Da får man et våpen som er driftsikkert og smeller vær gang man trykker på avtrekkern. Billig er dem og. Trur ikke du får bedre våpen til den prisen.

Men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hei superted,

Artig å se at du går grundig til verks. Har et par kommentarer til lista di:

 

Ejektorer er etter min mening å foretrekke. I enkelte situasjoner er det en fordel å kunne lade om raskt. For eksempel når den skadeskutte rypa løper på bakken... Det er dessuten enkelt å legge hånden over hylsene og stoppe dem. Selv tar jeg stort sett hylsene med meg, men synes heller ikke det gjør så mye om noen blir liggende. Alle haglepatroner har hylser som løser seg opp over litt tid.

 

Innenfor en pris på kr 6 000 ville jeg kjøpt brukt hagle. En ny hagle til den prisen har "budsjettkvalitet".

 

Pass på at skjeftet har

- noenlunde riktig lengde

- NB: ikke har for mye fall, dvs ikke er for lavt

- gjerne har god cast off, dvs er bøyd litt ut mot høyre (for en høyreskytter)

 

Mange har en tendens til å skyte for lavt og til venstre for målet, ofte pga for lav kolbe og lite cast off.

 

Håper dette er til hjelp & lykke til med haglekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Brukt - Ubrukt[/color] = Irrelevant, så lenge haglen er i god stand og ikke skutt over 500 skudd (fornuftig?)

 

Så lenge det er snakk om ei hagle med noenlunde kvalitet,har det ingen ting å si om den har gått 5000,eller 10 000 skudd for den saks skyld..Ei skikkelig hagle holder mange,mange tusen skudd før du evt må skifte noen deler.

Link to comment
Share on other sites

klarer ikke helt å se hvor folk får det at nyerer baikaler ruster? Både jeg og to bekjente kjøpte oss baikal o/u børser i fjor og de har ikke gitt noe som helst tegn til rust. ingen av oss har tatt spesielt nøye vare på børsa under sjøfugl jakta eller når det har regna heller...

Link to comment
Share on other sites

Selv tar jeg stort sett hylsene med meg, men synes heller ikke det gjør så mye om noen blir liggende. Alle haglepatroner har hylser som løser seg opp over litt tid.

 

FYYYY!! => til alle dere som lar hylser, plast, aluminium, messing etc ligge igjen i skauen.

 

Det hjelper ikke om hylser "løser seg opp over tid".... alt løser seg opp over tid, også gull!

Mens plasten kanskje forsvinner på 3-5 år blir messingen med skarpe kanter liggende leeenge.

 

Men for å holde på emnet i tråden;

 

Ejektor kan være kjekt og det kan være slitsomt.

Noen hagler har ejektor som kan "skrus av /på" ved hjelp av et lite skrujern. Kanskje en ide?

 

Jeg liker helst hagler uten!

 

Og hagler kan godt koste under 10 000,-! De er ikke særlig dårligere for det om...

Link to comment
Share on other sites

Har en nyere baikal og en ussr baikal, har ikke opplevd mye rust på noen av de men den nyere har mye

dårligere blånering en den gamle. Og er skeptisk til bruk av hevishot ol i baikalen pga av skuddbule i løpet

etter noen pakker + en stk deffekt choke imp cyl. Når det gjelder haglekjøp er det lurt og høre om det er

andre som har erfaring med akkurat den hagla du har lyst på,da kan dette forumet være til hjelp selv om

det kan være forskjellige erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk dårlige tilbakemeldinger i dag fra en av gutta i buttikken. Prøvde i dag Silma Finnskogen og Silver Pigeon 686, ingen av dem passet. Jeg har visstnok for høye kinnben og bør installere en justerbar kinnstøtte. Viser seg at jeg visstnok ikke bør ha en drop/fall på kamm på mer enn 35-40cm. Om det var første eller siste fallet som var problemet aner jeg ikke. Er 180 høy og veier ca 75-58kg. Armlengde på Silma og Silver var dog helt perfekt rett fra produsent, 63,5cm om jeg ikke tar helt feil (når jeg hadde på bare t-skjorte)

 

Forslag til hagle med mindre drop anyone?

Link to comment
Share on other sites

Krav til vedlikehold = Medium - vil finne glede i å pusse våpenet, samme som å holde kniven skarp

(nye baikaler utelukket grunnet flere tilbakemeldinger om rust, noen som vil belyse dette ytterligere?)

 

Tror de fleste hagler vil ruste hvis ikke de vedlikeholdes bra og pusses etter en våt jaktdag..

 

En annen ting kan jo være litt å tenke på hva du skal jakte på..

Holder med deg i at du ikke trenger å betale all verden for ei førstegangshagle. Kanskje du skal ha den med på sjøjakt og da blir den jo fort litt utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Krav til vedlikehold = Medium - vil finne glede i å pusse våpenet, samme som å holde kniven skarp

(nye baikaler utelukket grunnet flere tilbakemeldinger om rust, noen som vil belyse dette ytterligere?)

 

Tror de fleste hagler vil ruste hvis ikke de vedlikeholdes bra og pusses etter en våt jaktdag..

 

En annen ting kan jo være litt å tenke på hva du skal jakte på..

Holder med deg i at du ikke trenger å betale all verden for ei førstegangshagle. Kanskje du skal ha den med på sjøjakt og da blir den jo fort litt utsatt.

 

Blir ikke mye sjøjakt ettersom jeg har bodd i Oslo siste fem årene. Men felling for "ca." et rådyr i året hjemme i "heimbygda". Så rådyr, mye rype, kanskje tiur og en fremtidig .22 til toppjakt, muligens gås/and - men tviler på det noengang blir fra sjøen.

 

Noen som har eller har hørt om erfaringen fra en Beartooth Kolbeforhøyer? http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1986

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke mye sjøjakt ettersom jeg har bodd i Oslo siste fem årene. Men felling for "ca." et rådyr i året hjemme i "heimbygda". Så rådyr, mye rype, kanskje tiur og en fremtidig .22 til toppjakt, muligens gås/and - men tviler på det noengang blir fra sjøen.

 

Noen som har eller har hørt om erfaringen fra en Beartooth Kolbeforhøyer? http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1986

 

TRenger jo ikke akkurat kjøre langt ifra oslo for å dra på sjøfugl jakt?

 

Beartooth funker helt greit, fikk den ikke til å stå stille på hagla, men på rifla funker den bra...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Letingen etter hagle fortsetter og det er snart vinter :(

 

Har funnet ut det at jeg må ha meg en hagle med justerbar kolbe for at haglen egentlig skal passe mine høye kinnbein. Men når jeg var innom jaktsjappa i Arendal fikk jeg høre det motsatte, at både beretta og finn classic satt perfekt.

 

Jeg blir rett og slett frustrert... I tillegg brukte jeg nesten alle haglepengene på sommerferie, så det går ikke akkurat riktig vei.

 

Noen gode kjøp på finn om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...