Jump to content

Rifleskyting- teknikk


Bris

Recommended Posts

Hei!

Noen som vet nettsteder der man kan få tips til hvordan man blir en (teknisk) bedre rifleskytter? Tenker på rett avtrekk, gjennomføring av skuddet etc. Sikkert mange her inne som er teknisk meget gode og har tips å komme med også :D Er relativt fersk som rifleskytter vet fra hagleskytingen at det er lurt å tenke teknikk allerede fra de første skuddene...

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) All skyting handle om teknikk, talent og trening... Du har sikkert en lokalforrening av JFF i nærheten, der vil jeg tro du får hjelp av en instruktør på rifle :wink: Vi som er instruktører på hagle/rifle hjelper alle som ber om det å ønsker hjelp :wink::wink: Spør etter hjelp på bana der du skyt å jeg er helt sikker på at du får det du treng av råd å vink :mrgreen: Ellers finnes det jo mye bøker om skyting av alle slag.

Lykke til med skytinga videre :D

Link to comment
Share on other sites

Og hugs for all del på ein ting:

Det som er god latin og riktig teknikk for ein instruktør eller ein eller annan god skyttar, treng ikkje nødvendigvis passe for deg.

Høyr for all del med interresse på alle tips og triks du får, og prøv deg fram med litt forskjellig. Med ein del prøving og feiling, og ikkje minst masse trening vil du til slutt finne den teknikken som funka best for deg.

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Sørg for god støtte for våpen når du skal skyte (hvis du skyter med støtte) og pass på at løpet ligger fritt og ikke tar borti noe, da dette VIL endre hvor skuddet går..

 

Ikke napp i avtrekker, men trekk av kontrollert, du vil ofte få høye skudd hvis du napper, hold også avtrekkeren inne når skuddet er gått, slipper du den akkurat i det skuddet går kan dette påvirke kruttgassene som forlater løpet og _kan_ igjen påvirke prosjektilet mener jeg å ha lest / hørt (ja jeg vet det kanskje høres rart ut).

 

Pustingen kan ha mye innvirkning på hvor godt du treffer, det nytter ikke å puste hele tiden mens du skyter, men du kan da heller ikke holde pusten for lenge heller.. Pust rolig inn og ut, og hold pusten idet du skal avgi skudd etter at du har pustet ca halveis ut.

 

Vær avslappet, ikke vær "redd" for at "nå smeller det snart" prøv å fokuser, og hold øynene åpne selv når skuddet går. Prøv å ikke ligg anspent når du skyter.

 

Sørg også for følgende:

God plassering av kolben inn i "skulderhulen", du kan feks strekke høyrehanda ut mens du holder våpenet i skuldern, da vil oftest kolben komme orntlig inn i skulder..

 

Plassering av hodet på kolben, prøv å lage en "pute" med kinnet mot kolben for å oppnå bedre støtte.

 

Vidre er det viktig at du ikke ligger for høyt eller lavt hvis du skyter liggende, støtten bør være tilpasset deg, og det kan ofte hjelpe godt på med riktig høyde på støtten hvis du bruker dette.. Samme gjelder sittende...

 

Får du problemer med å fokusere med øynene, kan det hjelpe å ta fingern av avtrekkern og se litt ned i bakken, før du prøver igjen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips så langt :D (sikkert flere enn meg som også trenger bedre teknikk :) og skytingen min er ikke verre enn nesten bare niere og (noen) tiere på 100m liggende, men man kan jo alltid bli mye bedre)

Det med fokusproblem har jeg opplevd etter noen skudd. Stirrer jo veldig og en pause for øynene må til innimellom. Når det gjelder liggende skyting er problemet mitt at pulsslagene (selv med rolig puls) får munningen til å vippe, spesielt med skyterem rundt overarmen.....

Har hatt god hjelp av instruktør som ser feilene under hagleskyting, og det er helt sikkert lurt å få noen tips/veiledning på riflebanen også. Tror man lærer raskere ved å være åpen for innspill og ikke bare pøse på med skudd. Kunsten er vel å merke når man skyter et godt/dårlig skudd - og så lære noe av det hver gang.

Men tips mottas fremdeles med TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Paladin vil ha 22$ for boka og 18$ i frakt, stiv fraktpris, men jeg kjøper den nok allikevel.

 

Hadde en gang en brukbar norsk (oversatt fra tysk) bok om geværskyting, den hadde et litt rart format, en plass mellom liggende A5 og A4, bilde av en kar i skytterdress og med rifle på coveret. Mener den var litt blålig i fargen. Rotet den bort og kunne gjerne tenkt meg den igjen, noen som vet hvilken jeg mener?

Lurer på om ikke Eirik Braathen hadde en finger med i oversettelsen??

Link to comment
Share on other sites

Mener den var litt blålig i fargen. Rotet den bort og kunne gjerne tenkt meg den igjen, noen som vet hvilken jeg mener?

 

Bernd Klingers "Geværskyting" fra slutten av 70 tallet.

 

"Art of the rifle" er nok billigere å bestille fra Amazon.co.uk enn fra Palladin...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en brukbar norsk (oversatt fra tysk) bok om geværskyting, den hadde et litt rart format, en plass mellom liggende A5 og A4, bilde av en kar i skytterdress og med rifle på coveret. Mener den var litt blålig i fargen. Rotet den bort og kunne gjerne tenkt meg den igjen, noen som vet hvilken jeg mener?

Lurer på om ikke Eirik Braathen hadde en finger med i oversettelsen??

 

Boka heiter Geværskyting og forfattaren er Bernd Klinger.

 

edit: Flashman var for kjapp, gitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mener den var litt blålig i fargen. Rotet den bort og kunne gjerne tenkt meg den igjen, noen som vet hvilken jeg mener?

 

Bernd Klingers "Geværskyting" fra slutten av 70 tallet.

 

"Art of the rifle" er nok billigere å bestille fra Amazon.co.uk enn fra Palladin...

 

Hvorfor ikke bestille fra norsk nettsted, som dette:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1581605927

 

Jeg betalte 147 kroner, frakt inkludert.

Link to comment
Share on other sites

Paladin vil ha 22$ for boka og 18$ i frakt, stiv fraktpris, men jeg kjøper den nok allikevel.

 

Hadde en gang en brukbar norsk (oversatt fra tysk) bok om geværskyting, den hadde et litt rart format, en plass mellom liggende A5 og A4, bilde av en kar i skytterdress og med rifle på coveret. Mener den var litt blålig i fargen. Rotet den bort og kunne gjerne tenkt meg den igjen, noen som vet hvilken jeg mener?

Lurer på om ikke Eirik Braathen hadde en finger med i oversettelsen??

 

 

Den boka står i hylla hos`n bæssfar. Skal ta meg en tur dit i morgen...mer info kan jeg jo komme med da :wink:

 

EDIT: ser det var mange kjappere enn meg...skal lese hele tråden neste gang :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...