Jump to content

Lemen eller ikke?..


Cameron

Recommended Posts

Stått mye i avisene om vanvittig mye Lemen i mars/april,men noen som har sett noe nå?Særlig østlandet?Ser ut som de har daua bort alle nå når de trengs som mest..Var vanvittig mye Lemen i mine områder i fjor hele høsten.Var og mye nå i Vår,men nå er dem borte synes jeg å merke..noen ide hvorfor?Hvordan er det hos dere?

Link to comment
Share on other sites

Virker som lemen året kolapset.

I tilig vår var det enormt mye men nå er det ingenting :shock:

Det virker som hele lemenåret bare blei med lemenvår :mrgreen:

 

Det var en oppsving av ryper i fjor, både fjell og lirype forhold til bånn året 2009.

2009 var helt elendig :evil:

 

håper på enda bedre tider, mye rype nå er jo elendig forhold te ka det var bare for 5-6 år siden :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok at lemenbestanden kolapset i det meste av landet ja. Og det på værst mulig tidspunkt.

Hadde vært bedre om lemen kunne vært mat for predatorene i egg- og kyllingperioden. Nå ser vi kun lemenekskrementer og døde lemen i fjellet. Heldigvis er det observert en del andre smågnagere i fjellet.

 

Nå er det en del andre faktorer som også spilller inn på høstbestanden av fugl. Stamfugl selvfølgelig, men også parasitter har en invirkning på kyllingoverlevelsen. Varme somre gir mye mere parasitter og større kyllingdødelighet. Personlig håper jeg på en fortsatt kald sommer, og heller en fin høst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tro det eller ei, men her jeg bor ser det ut som om lemenbestanden begynner å ta seg opp igjen etter en mnd uten å se lemen.

I overgangen vinter/vår såg jeg mye lemen rundt om i fjellet. Rett etter snøen gikk i slutten på April så jeg ikke et eneste lemen.

For noen dager siden begynte jeg å se lemen igjen. Mange. Både i fjellet + at noen begynner å trekke ned mot bebyggelse!

Lover bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har vært på jobb oppe i Sulis (fauske kommune i salten) siden 18.mai. sett mye lemen. men i det siste så vi mindre av den. kan kanskje være at vegetasjonen begynte spire. men sett en god del døde lemen . ogh ser mye mus.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan rapportere om ekstreme forekomster av både lemen og mus i fjellet her, Sylane. Dvs nord for Røros..

 

På en dagstur så jeg vel anslagsvis nærmere 1000. Og bikkja fiksa det slik at bare 900 av dem løp videre :roll:

 

Ble helt nødt til å drikke fra en bekk, så får håpe den var "ren" :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Er en del lemen ja! var på rypjakt for noen uker siden! så lemen over alt! Levende lemen, døde lemen, rester etter oppspiste lemen :P Går med hagla klar tilfelle ei rype eller 2 skulle lette, så hopper det plutselig et lemen opp fra mosen å setter igang å kjefte :lol: var nesten den fikk ei haggelskur mot seg! :P

Link to comment
Share on other sites

Masse Lemen her i Trøndelag. Håper mange ungår bikje kjeften og hagelskurer for lemen har vi bruk for. Satser på en fin vinter så kansje vi får mange til neste år også. Der er jo mange arter som nyter godt av lemen. Har nok aldri sett så mye jordugle som i år.

Link to comment
Share on other sites

Første året så lenge jeg kan huske at vi har hatt skikkelig med lemen langt nede i bygda, E6 sør for Steinkjer har vært rødflekket i flere uker. Kattene på gården her hadde samla 55 stk i garasjen. Gammelbikkja på 10 år plukker lemen som en galning mellom stålosene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...