Jump to content

min første..


Sixsixone

Recommended Posts

Guest graahund

22 er grei nok den for noen typer småvilt. Sjekk ut hva du kan jakte med den før du begir deg utpå no. Har en BRNO II selv og er veldig begeistret for den. Eller er nok de fleste 22 helt greie de. Lykke til og velkommen på forumet. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

.22 lr. funker fint til småvilt på avstander opp mot 70m. Kulene er derimot veldig følsomme for vind.

Det er et veldig bra og billig treningsvåpen, skuddene koster ca. 50øre og oppover.

Ei salongrifle tåler også langt flere skudd enn ei rifle i f.eks. .308 før den er utskutt.

 

Av salongrifle kan jeg anbefale Sako :) . Hvis du kjøper Quad modellen kan du få løpsett seinere i kal.:

17 mach 2

.22 lr.

17 HMR

22 WM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut gode, gamle Ruger 10/22. I utgangspunktet er ikke standardmodellen all verden, men du verden hva du kan modde den til. Det finnes deler paa nettet til aa bygge dem om fra allt mulig fra MP-5 og MG-42 lookalikes til fullblods konkurranserifler. Blir du lei av en 10/22 er det bare aa skaffe noen nye deler og bygge den om til noe helt annet. Enkelt som et meccano sett.

Link to comment
Share on other sites

Først: Gratulerer :D

 

Salongrifle er vel en "bankers" investering i enhver våpengarderobe. Det er uten tvil det beste våpnet å lære seg å skyte med, da ammoutgifter er særdeles akseptable, ikke smeller den, og rekyl finnes ikke :wink:

 

Selv har jeg skutt et relativt høyt tresifret antall vilt med min .22 opp gjennom årene, og så lenge du er klar over begrensningene den har, så er det et topp småviltvåpen. Selvfølgelig er den ømfintlig på både avstand og vind, men opp til 70-80m går det helt fint å plukke vilt som ryper og ender.

Med lyddemper blir den også helt stille, og du kan skyte uten å forstyrre hverken folk eller dyr.

 

Som våpenforslag vil jeg son nærsagt "alle" anbefale en Brno i en eller annen utgave, f.eks. American.

 

Lykke til med våpenkjøp, en .22 i skapet kommer du aldri til å angre på :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer.

 

Med salong (.22LR) kan du skyte alt opp til hares størrelse, men ikke hare.

 

En 222 eller 223 er jo fin til storfugl. Ellers kan du også bruke 6,5*55 eller 308 or den sakens skyld.

Finnes de som jakter rype med 30-06 også. ;)

 

Jeg kjøpte meg en salong, 223 og 308, så behovet mitt er dekket hvertfall. Angrer ikke det grann på noen av dem!

Lykke til med valget, og før jeg glemmer det: Gratulerer med jegerprøven! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang. 22LR på kalkunfugl, noen som har ballistic gel data på 22LR hulspiss vs. 22wmg?

 

Med tanke på hvor liten harekroppen egentlig er, så er det jo ikke mye man kan ta med 22LR :( (Jeg angrer på at jeg kjøpte LR, og ikke WMR ja :) )

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som "ny" jeger. Ser noen mener 22LR ikke er egnet til å debutere med under småviltjakt. Jeg mener 22LR er et perfekt våpen å begynne med. Riktignok kan du bare skyte "små" småvilt som div. fugl, mink, etc., men du vil garantert ikke angre på et slikt kjøp. Du vil også lære å smyge deg nærme viltet/eller kamuflere deg godt for å sette skikkelige skudd i viltet. Dessuten er det et av de mest lydsvake våpen med demper - og det er jo en fordel hvis en jakter/trener på steder hvor "støy" ikke er populært. Salongrifla vil du ha glede av hele ditt jegerliv. Og ikke minst, det er fortsatt rimelig å trene "mye" med 22LR.

 

Et forholdsvis rimelig og godt gevær som gir tette grupper - som jeg ville vurdert, er CZ i en eller annen versjon.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

CZ 452 Varmint, er salongen du skal gå for!

Dette er første rifla mi og jeg har ikke angret ett sekund! Den samler bra (10mm,50m) og er i tilleg fin å se på.

Topp denne salongen med en 3-9x40 kikkert visst det er jakt du skal bruke den mest til, anbefaler at du kjøper kikkertsikte med parralakse justering, da avstanden kan bli kort, savner dette selv på kikkertsiktet mitt.

Gleder meg til 15.juli :wink:

 

Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv kjøpte meg en brno fox cal.222, da jeg var 16 (like mange år siden nå) og har ikke angret et sekund.

Flat kulebane, liten rekyl, lett våpen og den kan brukes på det meste t.o.m. rådyr.

men hadde jeg skulle valgt i dag ville jeg kjøpt en børse i cal.223, siden ammoen ligger på 1/3 av prisen contra .222..

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Om man vil, kan man kjøpe seg oppover i kalibrene etter rekkefølge (og man kan ikke nektes da behovsgrunnlaget står fjellstøtt, det er dette som kalles kaliber planlegging og som burde vere unødvendigt for å kunne skaffe seg de våpen en finner formålstjenlige).

 

1: 22lr jakt opptil hares størrelse. Gode boltrifler å anbefale er CZ452 American, Varmint og Sako Quad (alle disse finnes i 22lr, 17hmr og 22wmr). Har selv en cz452 American i 22lr.

2: ettvert kaliber som ikke er godkjent på rådyr (altså under 970J), normalt 17hmr/22wmr. Til jakt opptil rådyrs størrelse. Har selv en cz452 Varmint i 17hmr.

3: 223rem eller annet kaliber som ikke klarer storviltkravet. Til rådyrjakt (eller annen jakt med krav om 970 j i anslagskraft på 100m). Har selv en Tikka T3 SV i 223rem.

4: Ett hvilket som helst storvilt kaliber (normalt 6.5x55, 308w, 3006 og kansje type tung postrifle?). Her blir neste rifle i 6.5x55. Hete kandidater er Tikka T3 (i en eller annen versjon), Kongsberg 393 sporter, Sauer 200str (den rifla skal kunne brukes på langhold og postjakt).

5: Storviltkaliber, lett rifle til hjorteliene eller mye gåing (4 og 5 bytter plass etter hva som en trenger mest først).

6: Kort ettersøksbørse om du har godkjent ettersøkshund.

 

Flere rifler trenger man normalt ikke rent jakttekknisk, med mindre man ikke har anskaffet seg børser med smale bruksområder.

4,5 og 6 = 1 rifle om en bor i Oslo (der det ikke har peiling på at man som jeger kan komme til å trenge redskap som gjør jobben optimalt.

Link to comment
Share on other sites

22'en er fantastisk god til praktisk skytetrening. Jeg skyter på metallsiluettfigurer og bruker 22'en på kramsfugljakt.Har Sauer i 6,5 til rådyr og hjemmemekka M97 i 9.3 for elgen.

Men det hender jeg dropper elglaget når det er mye fugl i skogen.

Moro å sette gode skudd på nervøs trost i hasselkratt.

Bruker selv en Krico med Zeiss kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Tja, da jeg var 16 år? 22 var for lengst unnagjort og større kaliber sto for tur, men om jeg savnet 22? nei egentlig ikke jeg angrer vel mer på at ikke 223 kom i hus tidligere. Så derfor går blir min anbefaling at du bør bare gå rett på en rimelig utgave av dette kalibret, sette på demper hvis du er redd for smellen og den lille rekylen som er. (fantaskisk lite rekyl med demper på, så ikke vær redd for å velge 223, prøv hos kjenning?)

 

Du har plutselig noen tusen kroner ekstra å bruke på andre ting, som bla god kikkert, avstandsmåler, ryggsekk osv... 223 er kommet for fullt siden Nato har adoptert den, rimelig ammo er det og så det er vel ingen grunn til å ikke velge den.

Velger du 223 er du klar til å jakt alt i Norsk fauna bort sett fra, bjørn, rein, hjort, elg ellers er det bare å komme seg ut i skogen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...