Jump to content

Spørsmål ang. våpensøknad


Skogsturken

Recommended Posts

Hei kammerfolk.

 

Søkte meg opp på gamle poster men fant ingenting angående spørsmålet mitt.

 

Skal kjøpe meg salongrifle CZ 455.

 

1. Fikk nettopp godkjent jegerprøven, men får ikke sånn jegerkort og id(hvis jeg ikke tar feil) før om 2 uker.

- Kan jeg fremdeles sende våpensøknad uten vedlegg av jegerkortet?

 

Isåfall hvis jeg kan det, anbefaler dere at jeg venter til jeg får jegerkortet eller bare sende søknad med en gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har diplomet der det står at jeg har bestått jegerprøve. Signert av fylkesmannen :)

 

Men papirene på våpenskapet er desverre ikke å finne. Vil søknaden bli avslådd hvis jeg ikke har papirene? Skriver at jeg har FG-godkjent våpenskap i søknaden.

 

Tusen takk for kjappe svar folkens!

Link to comment
Share on other sites

Bilde trengs ikke, ikke skapnummer heller (ikke at det gjør noen skade å legge det ved). FG godkjenningsnummer derimot, bør du i fornuftens navn legge ved som dokumentasjon på at du har ett godkjent skap (selv om våpenkontoret egentlig ikke har hjemmel for å be om noe som helst utover at en krysser av i riktig rubrikk på våpensøknaden, for så eventuelt foreta hjemmekontroll om de tviler).

 

Ellers er kopier av eksamensbevis god sort (og må være med i steden for kopi av jegeravgiftskortet). Få din lokale politistasjon/Lensmann til å ta en bekreftet kopi for deg når du leverer søknaden (du skal ikke sende fra deg original papirer, forsvinner de i posten blir det styr).

 

P.s. Jeg vill poengtere at bilde/skapnummer/fg godkjennings nummer etc, er noe man gjør med tanke på åhjelpe til med en fornuftig forvaltning (slik at man ikke tvinger folk ut av kontorene for unødig å springe oss ned med hjemmekontroller). Og at alle slike former for ekstra dokumentasjon er frivillig, for å forhåpentligvis gjøre ting enklere for seg selv på sikt.

Dette for å minne om at når enkelte våpenkontor krever slik dokumentasjon, så skal man vite at de går utover sitt mandat (men den enkelte må selv vurdere hva som er formålstjenlig for en selv).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:winke1: Det koster neppe mye å ta et bilde av godkjenningsmerket som du finner på innsiden av døra?

(De fleste godkjente skap har vel dette tror jeg.. Der står det også serienummer på skapet..) Hvis merket mangler kan du vel finne godkjenningsnummeret på FG sine sider..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har bestått jegerprøven vil du føres opp i "jegermanntallet". Dersom du er inne trenger du strengt tatt ikke oppgi noe mer enn jegernummeret ditt. Politiet har myndighet til å se om du er i manntallet eller ikke.

 

Du skal ikke få avslag på søknaden din basert på at du ikke finner kvitteringer eller tar bilde av skapet ditt. Du svarer på tro og ære at det du har skrevet i søknaden er sant. Lyver du og det blir fersket er det verst for deg. Dette systemet er basert på en god del tillit. Ikke uthul det slingringsmonnet vi som privatpersoner har ved å dokumentere alt mulig rart som ikke vedrører søknaden. "Det kan ikke skade". Vel, nei kanskje ikke din søknad men dersom de første 99 stk dokumenterer, tar bilder og alt mulig og nr 100 ikke gjør det, blir de som sitter på kontoret usikre og da lager de mer plunder for han sistemann. Det spiller det liten rolle om kravet til deg som søker er oppfylt, når det har vokst frem en annen praksis.

 

Personlig ville jeg ventet til du har papirene og at alt er betalt. Det sparer deg for et brev eller to.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav om at en skal ha betalt jegeravift for å få innvilget våpen til jakt; kravet er at en er innført i jegerregisteret. Dette dokumenterer en feks med diplomen fra jegerprøven, ved å oppgi jegernr eller med jegeravgiftskort (betalt eller ubetalt).

 

EDIT-ellers enig med tiders!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal man drive å ta bilde av våpenskapet ?????

Hva beviser det ? Ingen ting annet enn at du er i stand til å bruke ett kamera eller at du kjenner noen som er det.

Dersom noen trenger ett bilde av ett skap så kan jeg være behjelpelig med det (mot ett lite vedlegg).

Link to comment
Share on other sites

Hva beviser det ?
Hvis du tar bilde av godkjenningslappen på innsiden, framgår det som regel et serienummer, som regel unikt.

Nå er det jo våpenkontorene rundt om som forlanger en form for dokumentasjon på godkjent skap, og det er ikke alle som har en kvitering å vedlegge søknaden. Et bilde er som regel nok, og det koster jo ikke all verden.

Jeg tviler på at det er våpeneiere (kommende) som er veldig intressert i å kjøpe bilder av deg for å svindle på søknaden..

Når det gjelder våpensøknader er de aller fleste's erfaringer at dess mer (relevant) informasjon du vedlegger, dess mindre sjanse er det for at du må en ekstra tur på våpenkontoret.

Siden du ikke søker om våpen hver dag, koster det LITE å vedlegge det som er relevant for søknaden.. (Har du god tid, og trives med å dra innom våpenkontoret ofte er det selvsagt dumt å legge noe arbeid i søknaden.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om noen som har fått avslag får at dem ikke har lagt ved bilde av skapet. Er jo ikke noe bevis får at man har skap det. Man skriver jo under på at opplysningene man gir er riktige. Så har du krysset får ja er det jo greit.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo våpenkontorene rundt om som forlanger en form for dokumentasjon på godkjent skap, og det er ikke alle som har en kvitering å vedlegge søknaden. Et bilde er som regel nok, og det koster jo ikke all verden.

Jeg tviler på at det er våpeneiere (kommende) som er veldig intressert i å kjøpe bilder av deg for å svindle på søknaden..

 

Tøv; det er ikke noe krav om at en skal ha skap FØR en søker om våpen, det er heller ikke noe krav om at en skal dokumentere at en faktisk har skap utover at en signerer på at en skal oppbevare våpnene iht til reglene. Om et eller annet våpenkontor forlanger slikt er de på bærtur og bør korrigeres, ikke oppildnes av at folk servilt logrer for de.

Link to comment
Share on other sites

Det er i grunnen MYE som er tøv, men JEG vil iallefall ha søknadene mine ekspedert FORT.. Å vedlegge et ekstra ark koster som sagt ikke mye, og ikke alle våpensøkere er paragrafryttere og fiendtlig innstilt til lokalt våpenkontor.. Men som sagt, bare et godt råd! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt forhold til "mitt" våpenkontor er veldig godt, mye nettopp fordi de forholder seg til hvordan regelverket faktisk er istedet for hvordan de eller andre synes det skulle ha vært.

Når noen spør om hvordan regelverket er og hva som kreves så synes jeg en skal svare på det, ikke hva en eller annen saksbehandler et eller annet sted (eller pistolklubbledere, JFF-formenn osv) synes er passende mengde papirer å sende med.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forhold til "mitt" våpenkontor er veldig godt, mye nettopp fordi de forholder seg til hvordan regelverket faktisk er istedet for hvordan de eller andre synes det skulle ha vært.

Når noen spør om hvordan regelverket er og hva som kreves så synes jeg en skal svare på det, ikke hva en eller annen saksbehandler et eller annet sted (eller pistolklubbledere, JFF-formenn osv) synes er passende mengde papirer å sende med.

X2

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lettere å vedlegge et ark ekstra enn å prøve å reformere lokale våpenkontor. Våpenkontoret her i byen har faktisk krav om dokumentasjon på skap uansett hvor uriktig dette er! Selvsagt kan man jo nekte å dokumentere, men det hjelper iallefall IKKE på behandlingstiden.

Link to comment
Share on other sites

Dette skaphysteriet... Jeg har ikke skap ( FG godkjent sådan ) Men derimot et gammelt pengeskap som til og med salige Egon Olsen hadde sliti litt med.... Opplyste om dette ved levering av 3 stk søknader nå nylig, ikke noe problem :D

Må si meg mer skeptisk til disse blikkeskene som kalles sikkerhetsskap ( 10 - 15 kg som festes i vegg eller gulv med et par bolter ? )

Link to comment
Share on other sites

Når jeg søkte på håndvåpen, så spurte jeg mitt lokale kontor som de skulle ha noe bevis på at jeg hadde skap siden jeg hadde krysset av på "ja" i søknadene.

Jeg fikk da beskjed om det ikke var nødvendig, fordi det var mitt problem hvis ikke skap var i orden ved et evt. besøk av politiet.

Uansett så vil ikke et bilde eller en kvitering bevise så mye mer en at noen har kjøpt et skap, det sier ingenting om hvor og hvordan et skap er montert.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det står vel noe om skap i høyere sikkerhetsklasser er godkjent (FG godkjenning er kun minimums krav, man står fritt til å bruke skap av høyere sertifisering).

 

OBS! Ikke ta dette til intekt for etthvert stort skap er godkjent, Der står nærmere om dette i forskrift og noe hos FG (tror jeg det var).

 

Uansett må man kunne dokumentere sikkerhets klassen skapet tilfredstiller ved forespørsel.

Link to comment
Share on other sites

Vis dem ska ha bilde, noe jeg aldri har vært borti, så er det jo bare og dra på en butikk og ta et;) er null dokumentasjon på at du har skap selv om du kommer med bilde. Var og spurte på politi kammeret her jeg bor i dag. Og dem sa at man skulle legge frem jegeravgiftskortet eller klassefiserings kort. Ikke noe bilde av skap.

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad sist på mandag, hadde med jegeravgiftskort fra 2010/11 med betalt avgift og for 2011/12 uten betalt avgift. De tok bare en rask kopi av det for 2011/2012.

Tok ikke med bilder og de sjekka ikke legetimasjon, enda jeg spurte om det var noe mer de trengte.

Link to comment
Share on other sites

Det er så forbanna unødvendig å finne på nye regler selv... Som om det å være lovlydig våpeneier ikke er nok regulert i seg selv. :?

 

Det holder å skrive at du har våpenskap. Og da bør det være der om man får hjemmebesøk.

Link to comment
Share on other sites

Da leverte jeg søknaden i dag, ikke noe dokumentasjon på våpenskap men det var mitt ord mot deres ord. Hvis de ikke tror på meg så kan de komme gjem til huset mitt å ta en sjekkings.

Men har et lite problem, på det ene arket skrev jeg to kaliber, 17hmr og 22lr. Skrev altså ikke løp på den neste sida. *Vil søknaden bli innvilget eller avslått?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Det holder IKKE på Lillehammer politikontor, våpen. Det er som nevnt før her veldig synd, men utrolig lite å gjøre noe med hvis man ikke har lyst til noen ekstra uker med behandlingstid på søknaden sin!

Her har førstegangs-søkere fått beskjed om at søknaden ikke blir vurdert UTEN kvittering / bevis på våpenskap, noe som har ført til at folk som har søkt, har innhentet en 'kvittering' fra forhandler med avtale om å kjøpe skapet HVIS søknaden blir godkjent!

Jeg kan ike garantere at våpenkontoret her har samme holdning i dag, men det er nå ikke LENGE siden dette var praktisert (noen måneder).

For min del derimot, holder det bare å krysse av for at jeg har godkjent skap og at jeg har FG godkjent alarm.. :P Men det er sikkert fordi jeg frekventerer våpenkontoret ofte? :winke1:

(Hadde en koselig samtale med jenta der på tirsdag.. Tror jeg forstyrret henne 20-30 minutter.. Nydelig jente! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Sorry Skogsturken! Innlegget ditt kilte seg mellom her!

Vil søknaden bli innvilget eller avslått
Vil jo råde deg til å stikke innom våpenkontoret og si ifra. Det KAN hende de vil at du fyller ut egen søknad for våpendel.. Uansett koster det jo ikke noe ekstra!
Link to comment
Share on other sites

:lol: Det holder IKKE på Lillehammer politikontor, våpen. Det er som nevnt før her veldig synd, men utrolig lite å gjøre noe med hvis man ikke har lyst til noen ekstra uker med behandlingstid på søknaden sin!

 

Dersom politiet tar på seg oppgaven med å lage lover og regler får vi et problem. Når publikum aksepterer dette blir problemet enda større. Hvis jeg var deg ville jeg bruk litt tid på å undersøke begrepet hjemmel. Dette bør være ditt utgangspunkt for å svare politimesteren på Lillehammer når han (eller hans pene undersåtter) etterspør bilde av våpenskapet ditt. "Hvilken hjemmel har du for å etterspørre dette?"

 

Svaret kan ikke bli noe annet enn at det har han ikke og så skal den saken være løst.

 

Noen ekstra uker med behandlingstid tror jeg nok lett jeg hadde akseptert for å trekke opp denne prinsipielle grensen med den utøvende makt. Lensmannen kan ikke sitte å lage lover og regler på bakrommet fordi han synes det er bra / lurt /lettvint / mye tryggere for barna.

Link to comment
Share on other sites

Noen ekstra uker med behandlingstid tror jeg nok lett jeg hadde akseptert
Og der er nok roten til problemet: Foreløpig har vel ingen hatt problemer med å dokumentere eller behov for å la være å dokumentere, så for deres skyld og for å få avklart søknaden har de bare godtatt kravet.

Som sagt har jeg selv ikke fått samme beskjed, men jeg vil jo fortsatt RÅDE folk som har det travelt til å levere med unødvendig dokumentasjon hvis det hjelper på behandlingstiden.

(Ved siste søknad vedla jeg fargekopi av alle mine våpenkort, og fikk da en tørr kommentar fra luka om at 'du behøver da ikke mer å skyte med?'.. :P Søknadene ble heldigvis innvilget!) :)

Forøvrig er jeg betenkt over at så mange kritiserer det å samarbeide med politet, men som kanskje prøver å henge ut NV for deres engasjement i hjembesøks-problematikken..

Jeg vil mye heller levere et ekstra ark i forbindelse med søknad enn å få besøk i hjemmet av uniformert politi som skal inspisere våpenskap... Men det er sikkert bare meg da! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er jeg betenkt over at så mange kritiserer det å samarbeide med politet

 

Å akseptere at saksbehandler (eller overordnet) lager sine egne regler er ikke "å samarbeide"; snarere tvert om-det med på å underbygge en praksis helt uten dekning i lov, forskrift eller rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Å akseptere at saksbehandler ...
Du vet tydligvis lite om mannen uten navn? Noen her som har akseptert kaliberforbudet for .50??

Hva HJELPER det å ikke akseptere når det betyr at DIN søknad havner nederst i bunken? Greit å være kjepphøy når det ikke gjelder deg, men når det er DIN søknad så haster det som regel.. (saksbehandlingstiden er nå 3 uker her FØR du lager eventuelle problemer...)

Men dette har hele tiden bare vært velmenende råd, blandet med livets harde realiteter her lokalt. For all del gjør nå akkurat som det passer deg selv! 8)

Link to comment
Share on other sites

Å akseptere at saksbehandler ...
Du vet tydligvis lite om mannen uten navn? Noen her som har akseptert kaliberforbudet for .50??

Hva HJELPER det å ikke akseptere når det betyr at DIN søknad havner nederst i bunken? Greit å være kjepphøy når det ikke gjelder deg, men når det er DIN søknad så haster det som regel.. (saksbehandlingstiden er nå 3 uker her FØR du lager eventuelle problemer...)

Men dette har hele tiden bare vært velmenende råd, blandet med livets harde realiteter her lokalt. For all del gjør nå akkurat som det passer deg selv! 8)

Her jeg bor går det ikke 3 uker, jeg leverte 2 søknader får noen få uker sida på en mandag, og den lå i posten etter 4-5 dager, og det var uten bilde av våpenskap;)

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig har vel ingen hatt problemer med å dokumentere eller behov for å la være å dokumentere, så for deres skyld og for å få avklart søknaden har de bare godtatt kravet.

Som sagt har jeg selv ikke fått samme beskjed, men jeg vil jo fortsatt RÅDE folk som har det travelt til å levere med unødvendig dokumentasjon hvis det hjelper på behandlingstiden.

Det er mulig jeg ikke er klar nok. Politiet har ikke noe med å lage krav. De har å utføre de kravene som lovGIVENDE myndighet, dvs Stortinget har gitt dem. Hverken mer eller mindre. Ettersom noen gamle luringer for lenge siden ble enige om at du skal være en fri mann tenkte de samme menneskene tenk lenge og godt over dette og bestemt at embedsmennene ikke skal få lov til å lage egne regler. Vi har lagt bånd på embedsmenns makt for dermed å ha makt over våre eget liv.

En av grunnene til å innføre den nye forskriften var å sørge for en ensartet behandling av våpen og våpensøknader ved landets politikamre. Dersom det sitter en nessekonge på Lillehammer og snekrer egne bestemmelser bør NOJS absolutt kjenne sin besøkelsestid og fortelle JD at denne mannen tar seg til rette.

 

Forøvrig er jeg betenkt over at så mange kritiserer det å samarbeide med politet, men som kanskje prøver å henge ut NV for deres engasjement i hjembesøks-problematikken..

Jeg kan se det poenget, men praten om den organisasjonen ble avsluttet for noen innlegg siden. Det du kaller å samarbeide med politiet vil noen kalle noe langt styggere. Mitt poeng er at din oppførsel har konsekvenser for andre og dermed er det ikke likegyldig hva du gjør.

 

Jeg vil mye heller levere et ekstra ark i forbindelse med søknad enn å få besøk i hjemmet av uniformert politi som skal inspisere våpenskap... Men det er sikkert bare meg da! :shock:

For øvrig tror jeg ikke valget står mellom å få hjemmebesøk eller levere inn bilder.

 

Jeg tror du sikkert er en kjekk kar som mener vel og vil hjelpe, men dine råd er med på å stramme en løkke mange mener er mer enn stram nok allerede. Det eneste jeg ber deg om er å se den siden av saken.

Link to comment
Share on other sites

I en annen tråd applauderes en kars innsats for å stoppe slik lokal synsing (og tilsvarende fra POD) som en stor seier for skyttersporten (noe det er-all ære til Vingemutteren for innsatsen!); i denne tråden er det best å legge seg flatt og godta for å unngå problemer.

Forvirrende spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Å akseptere at saksbehandler ...
Du vet tydligvis lite om mannen uten navn? Noen her som har akseptert kaliberforbudet for .50??

Hva HJELPER det å ikke akseptere når det betyr at DIN søknad havner nederst i bunken? Greit å være kjepphøy når det ikke gjelder deg, men når det er DIN søknad så haster det som regel.. (saksbehandlingstiden er nå 3 uker her FØR du lager eventuelle problemer...)

Men dette har hele tiden bare vært velmenende råd, blandet med livets harde realiteter her lokalt. For all del gjør nå akkurat som det passer deg selv! 8)

Denne problemstillingen vet jeg bare så alt for godt om, derfor anbefaler jeg folk å stort sett gjøre som våpenkontorene ønsker. Om de har hastverk.

 

Her hos meg (les Sunnmøre politikammer) må man ikke bli forbauset om behandlingstiden strekker seg opp mot 3 måneder. Hva som ligger bak en slik resurs priortering vites ikke, men prioritert er vi ihvertfall ikke.

 

La oss si at en enkel og grei søknad, som oftest sklir gjennom på 2 måneder, og en litt mere komplisert en, bruker 3 måneder (ihvertfall om den må en tur inn Politiadvokaten først, noe nesten samtlige av mine nå etterhvert gjør. Tro hvorfor?).

 

Når så halvparten ender med avslag, gjerne med begrunnelser som ikke henger på greip (slik som den siste), og våpenkontoret heller aldri veileder en ved å opplyse om nøyaktigt hva de trenger for å vurdere søkaden din. Ja da begynner det å koste litt. Til opplysning har jeg nå ventet siden i fjor høst, på å få hente ut min nye S&W686 i 38spl. Dette er altså prisen en kan risikere å betale for stikke frem hodet.

 

Ønsker jeg at andre skal få samme behandling? Nei ikke søren. Da er det bedre at en og annen kverulant som meg, heller tar smellen for flertallet. Og får avgjort sakene hos pod. Pod er ikke bare vanskelige (selv om det kan være det), det har hendt opptil flere ganger at jeg har fått medhold i klager. Og disse brevene blir også sendt til våpenkontoret mitt. Slik at de blir korrigert om jeg eller andre får medhold i en klage.

 

Når dette er sagt, så er det største problemet, at mange bare aksepterer klare feil fra våpenkontoret, feil som burde ha vært klaget inn. Slik at man får orden i sakene.

 

Problemet rundt dette synes å være mangel på kunnskap, og ikke minst magel på mulighet for veiledning (de fleste sitter ikke her på kammeret, og har tilgang til de som har litt kunnskap her).

 

Så jeg føler det er ett behov for veiledning ute blandt jegere og skyttere (en veildening våpenkontorene egentlig skal gi de i følge forvaltningsloven), og jeg undres om noen har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

:shock: Forvirret over at du ikke ser den ja! Fint hvis du vil sette av noen uker eller måneder med dialog med vårt lokale våpenkontor, men å forvente at en som har det travelt med å få ok på en søknad skal legge ned tid er vel å gå vel langt! Jeg kommer sikkert til å ta en samtale med lokalt våpenkontor om dette, da det er jeg som behandler forespørslene fra de om våre medlemmers aktivitet i forbindelse med søknader, men jeg har ingen planer om å bli uvenner med lokale myndigheter på grunn av en sånn bagatell....

Synd at du misliker at jeg 'legger meg flat' her og applauderer vingemutteren for hans innsats, men jeg ser faktisk en stor forskjell på disse sakene.

Å begrense tilgang og kvalitet på det vi har av verktøy for å drive sporten vår mener jeg er adskillig værre enn å la lokale våpenkontorer komme med skjerpende regler om våpenskapeie (selv om det selvsagt er unødvendig..) som kun har den fordelen / ulempen at sikkerheten rundt oss alle kanskje blir litt bedre!

Men nå gidder jeg faktisk ikke fortelle flere ganger at dette bare var ment som et godt råd! Vær vennlig å gi blanke i det jeg har skrevet, og gjør som dere vil!

Og hvis noen av dere fortsatt strutter av energi og virkelyst: Bruk den mot de våpenkontorene som kommer med alt dette tullet! Sjekk ut blankettene de sender lokale klubber for eksempel... (Har scannet og lagt ut her på forumet..)

Da takker jeg for oppmerksomheten.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er min erfaring at det saksbehandlere (Det er vel egentlig ofte feil å si Politiet) i slike enkle å ha med å gjøre distrikter som Oslo* og Romerike, faktisk forholder seg loverket og systemet. Jeg dokumenterer det jeg skal i følge loven og får innvilget det jeg har dokumentert behov for.

 

Jeg har skrevet under på at jeg har både våpenskap og alarm. Det er bevis nok.

 

Ellers syns jeg det smaker litt "å tåle så inderlig vel..." av enkelte debataners iver etter å underbygge å støtte ekstra, ikke lovregulerte restriksjoner på våpeierskap. Samtidig som man syns det er kult at andr i andre distrikter har ryggrad til å forlange å bli behandlet etter lovverket og ikke etter månefase,dagsform og skjønn.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit for trådstarter at jeg låner tråden til et par spørsmål.

 

Jeg fylte ut søknad på ei 22LR salongrifle og sendte den som brev til lokalt lensmannskontor. Jeg har jo ikke betalt gebyravgiften for søknaden, men vil den kunne bli behandlet og evt godkjent, slik at jeg da kan betale gebyret?

 

Jeg la ikke med noe dokumentasjon på at jeg var registret i jegerregisteret eller lokalt skytterlag, men oppga jegernummer og oppga navn på lokal skytterklubb.. Dette burde vel strengt tatt holde da politiet har mulighet for å sjekke opp i det meste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...