Jump to content

En god, ukomplisert og lite fancy O/U


Østengen

Recommended Posts

... er hva jeg trenger.

Noen tips?

Så først på Blasers F3 Game, den var jo forholdsvis enkel! Men avskrekkende dyr, over 40 laken for den med minst fancy treverk.

Når jeg sier lite fancy og ukomplisert mener jeg en hagle med null eller lite gravyr og et low-grade treverk.

 

Håper på hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet bestemer jo litt hva som er "best"

En billig italiensk lettvektshagle er ikke best vis en skal ha ei hagle til lerduskyting og duejakt. Lette hagler er ikke så stabile i svingen som ei litt tyngere.

Høyfjellsjakt etter rype, da er Yldisen ikke dum.

Lerdueskyting, due og andejakt, da ville jeg heller hatt en tung og stabil russer (Baikal)

 

Ellers er det jo slik med hagler, at det viktigste er hvordan den passer til deg. En skyter bedre med en 3.000 kr´s bøsje som passer en en 20.000kr´s bøsje som ikke passer.

De aller fleste O/U hagler på markede smeller hvær gang en drar i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Når jeg sier at jeg vil ha lite gravyre og enkelt treverk er det ikke fordi jeg IKKE vil ha det, men fordi jeg driter i det og derfor ikke vil betale ekstra bare for det. Hvis jeg finner en passende hagle med gravyre og fancy treverk som passer i pris, then let it be it!

Link to comment
Share on other sites

Hva med noe brukt?Var ute etter hagle selv for et par år siden og tittet da på nye o/u i klassen 8-10 tusen.Fant aldri noen jeg ble helt fornøyd med.Valget falt på en pent brukt beretta s686 sporting,med ejektorer og choker.Fikk den for 8000,- har ikke angret et sekund på dette kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Tilpassing av stokken er et faremoment ved kjøp av brukt hagle. Den brukte hagla som er tilpasset selgeren behøver slett ikke passe kjøperen...

Da er det enklere og gå i en god våpenbutikk og få betjeningen til å hjelpe deg med finne å en hagle som passer, evnt. ta mål å få tilpasset stokken. Mange nye hagler har tilpassing innlagt i prisen, eller mot et lite tillegg i prisen(tusenlappen ca. vil jeg tro).

Link to comment
Share on other sites

Har en ATA Arms Black med stålkasse; Beretta-kopi med kvalitet noe utover vanlige tyrkerhagler. Et godt bud dersom du vil kjøpe nytt og ikke betale Beretta-pris.

 

Dersom du har råd til det ville jeg antagelig kjøpt den enkleste Beretta (White Onyx?). Har ikke en selv, men har likt de jeg har sett/prøvd. Desuten holder disse prisen godt over tid ettersom de fleste har stor tro på kvaliteten i de.

Link to comment
Share on other sites

SKB 705 har jeg selv, og er meget fornøyd etter 3-4 års bruk på jakt og bane.

Solid, tight, pen, alt i stål.

Vurder 71cm løp kontra 66cm, jeg syns jeg har bedre kontroll med lengre løp.

 

Her en test fra noen år siden:

http://www.jeger.no/km_fil/5/2154355.pdf

 

Markedet idag:

http://www.sport1kongsberg.no/default.pl?showProduct=296&pageId=175

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært gjennom mølla jeg også. Ville pensjonere Baikalen og skaffe meg en ny. Var borti mye forskjellig til jeg landet på en Silma Finnskogen 12/89. Lite firma i Italia som lager kvalitets hagler og som ikke ruinerer deg. Sjekket rewievs og stort sett bare bra tilbakemeldinger. Har brukt den en tid nå og er meget fornøyd. Jeg valgte ellers å beholde Baikalen :winke1: Fin reserve å ha det gitt :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...