Jump to content

Kule sitter løst etter isetting


olan

Recommended Posts

Jeg ladet noen Lapua Mega i 30-06 igår kveld. Jeg hadde ladet vel ca. 20 skudd før esken var tom, og jeg tok en ny pakke med like kuler.

 

Første kula gikk greit, men nr. 2 og 3 så gikk ikke kula helt ned. Og jeg kunne dytte den på plass med tommelen.

 

Er kulene forskjellig, selv om de er i samme kaliber/vekt/type? Og er de farlige og skyte med etter at jeg manuelt pressa kula på plass?

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynleg er kulene like, men sjekk likevel. Mål diameteren - helst med mikrometer, men om eventuelt skilnaden er stor nok kan du sjå det med skyvelær.

 

Mest sannsynleg ligg feilen hjå deg og utstyret ditt. Som Hopmark er inne på er det truleg at halsen ikkje blir pressa nok, og det er veldig avhengig av kva type die du brukar. Lee collet die og ulik trimmelengde kan gi slike utslag.

Link to comment
Share on other sites

Har bare Lee utstyr (desverre).... så det sier seg vel selv.

 

Brukte Federal hylser. Har ikke opplevd det samme med Norma sine hylser. Kan det være hylsene som er litt "slappe".

 

Ladet noen 6,5x55 med Lapua hylser, de virker tighte og fine.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Har bare Lee utstyr (desverre).... så det sier seg vel selv.

 

Brukte Federal hylser. Har ikke opplevd det samme med Norma sine hylser. Kan det være hylsene som er litt "slappe".

 

Ladet noen 6,5x55 med Lapua hylser, de virker tighte og fine.

 

-olan

Lee-utstyret er det ingenting i vegen med! Men alt utstyr krever at det er nøyaktig innstilt for at det skal fungere optimalt.

 

Eg har ladd Federal-hylder (American Eagle) i 308 for ein kamerat, og dei er merkbart "slappare" enn Norma. Dei går mykje lettare i size-dien. Det er ikkje umogeleg at hylsene er medverkande her.

 

Lapua blir gjerne trekt fram som "top of the line" når det gjeld hylsekvalitet, men Norma har òg gode hyler.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du får ta frem et mikrometer og måle diameteren på kula / kulene og se om det er forskjell. Det er mye å følge med på og fler ting som kan sjekkes. Kula e en fin plass og begynne. Så til hylser og så dier.

Link to comment
Share on other sites

Lee collet die og ulik trimmelengde kan gi slike utslag.

 

Hva har trimmelengden å gjøre med dette?

 

@olan: Hva slags die er det du presser med? Er det Lee collet, eller Lee "noe_annet"? Hvis det er collet så er det ganske vanlig å måtte slipe ned diameteren på "mandrelen" noe.

Link to comment
Share on other sites

Lee collet die og ulik trimmelengde kan gi slike utslag.

 

Hva har trimmelengden å gjøre med dette?

 

Lengden på hylsen har alt å si når du stiller inn da. Er hylsa for lang, så vil presset på halsen bli for lite, og da blirhalsen "for vid" for kula. Da kan man oppleve at den blir "løs". Hvis man har skutt med hylsa en del ganger, så kan det være lurt å helpresse den. Så sjekker man hylselengden før man vasker / tromler de. Hvis man bare halspresser hylsa, så vil den strekkes en del over tids bruk.

 

Jeg helpresser hylsene første gang, og halspresser deretter en 3 til 4 ganger. Så blir det helpressing igjen og kontroll på hylselengden. Overstiger hylsa lengden med 2-3 tidels mm over makslengden, så er det greit å trimme dem - etter at de er helpresset.

 

Lee Collet die eller neck sizing die halspresser, og Full-sizere eller Full Length Sizing die helpresser hylsene.

Link to comment
Share on other sites

 

Lengden på hylsen har alt å si når du stiller inn da. Er hylsa for lang, så vil presset på halsen bli for lite, og da blirhalsen "for vid" for kula.

 

Nei, ikke med collet die. Eneste grunnen til at halsen blir for vid der er om mandrellen som går ned i hylsa er for stor, da blir hylsa presset for lite og det gir lite kulehold. Kjent problem med collet die, og lett å fikse. Eneste som har betydning med for lang hylse i ladeprosessen, er krymping med vanlig isetterdie.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare halspresser hylsa, så vil den strekkes en del over tids bruk.

 

Jeg trodde det var helt motsatt? At de som helpresser hylsene hver gang må og trimme hylsene oftere... Har forstått det slik at necksizing skal spare en for en del trimming?

Link to comment
Share on other sites

 

Lengden på hylsen har alt å si når du stiller inn da. Er hylsa for lang, så vil presset på halsen bli for lite, og da blirhalsen "for vid" for kula.

 

Nei, ikke med collet die. Eneste grunnen til at halsen blir for vid der er om mandrellen som går ned i hylsa er for stor, da blir hylsa presset for lite og det gir lite kulehold. Kjent problem med collet die, og lett å fikse. Eneste som har betydning med for lang hylse i ladeprosessen, er krymping med vanlig isetterdie.

Nei, med collet er det stikk motsett (eller er det akkurat dette RWA meiner?). Viss du stiller inn dien med ei (for) lang hylse vil ikkje ei kortare hylse bli pressa godt nok, pga at hylsa ikkje kjem heilt opp der klemhylsa klemmer for fullt mot mandrellen ("been there, done that" som det heiter på nynorsk). Det skal riktig nok vera ein del skilnad på hylselengda før problemet oppstår. Vanlegare er det at mandrellen er for stor og må slipast ned.

Link to comment
Share on other sites

På de collet-diene jeg har, så presses hele hylsehalsens lengde, helt ned til overgangen hals/skulder. 2-3 tiendels mm fra eller til på hylselengda har derfor ikke noe å si på kuleholdet. Kula holdes jo fast langs hele halsens lengde, ikke kun i hylsemunningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ganske vanlig praksis å ikke presse hele halsens lengde. Men det prinsippet gjelder ikke for collet-dia. Den har en helt annen konstruksjon. Det er først når hele hylsa er inne i dia, og armen på pressa er helt nede at halsen presses. Det går ikke å skru dia høyere i pressa, for da blir det aldri noe press på halsen. Det en evt kan gjøre er å tre ei skive over hylsa etter at den er satt i hylseholderen. Da unngår en å presse nederste del av halsen, like mye som tykkelsen av skiva. Men jeg ser ikke helt poenget med det. Det måtte være for å sentrere patronen bedre i kammeret evt da. Hvis den ellers ville ligge å rulle i bunn av kammeret (?!)

Delvis ompressing med vanlige full size-dier har jeg brukt en del. Altså å skru dia høyere opp i pressa. Poenget mitt har da vært å unngå å presse hylsekroppen for mye. At halsen også presses mindre følger bare med "på kjøpet". Metoden er egentlig bare en nødløsning i mangel av ei skikkelig neck-size-die, som Lee collet eller die med utskiftbare bøssinger som f.eks Redding.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg:)

 

For min del kommer jeg ikke til å kjøpe noe mere dier som det står LEE på. De er billige, og det får man igjen for vil jeg påstå.

Er veldig mange episoder og tråder her inne på kammeret der noen har problemer med pressing av hylser/hjemmelading og da ser jeg problemet er som oftest diene av merket LEE som gjør det.

Syns ikke det skal være nødvendig når man kjøper dier at det første man må gjøre er å finne fram pussepapir å sånt for å få det til å bli bra.

 

Anbefaler å legge til noen ekstra hundrelapper i dier og bli fornøyd med engang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lærte et triks hos en erfaren hjemmelader, (som også hopmark sier) og han sa at halsen skal presses til ca. samme antall tiendels mm som kula er i mm, så for ei 7,62 mm kule så skal man stoppe 7,62 tideler over skuldra på hylsehalsen. Og dia bør stilles inn etter ei "malhylse" som jeg kaller den. Jeg har ei hylse med rett lengde for hvert kaliber som jeg har og stiller dia etter den. Viss du bruker ei hylse til en 30-06 som skal ha ei lengde på 63,1 mm som er f eks. 63,4 mm som du stiller inn dia, vil trykket på halsen på ei hylse som er 63,1 mm være / bli mindre.

 

Det er riktig observert av fredrik at ei hylse som helpresses hver gang vil strekkes "raskere" og må trimmes oftere. Men etter et viss antall skytinger - selv med bare halspress - så må den trimmes. Når dette skjer, så bruker jeg å helpresse og så trimme de.

 

@Lars_o: Når jeg har målt mandrellen med mikrometer, så har den korrekt diameter. Men opplevde selv det som er beskrevet, og "forsket" litt på det. "Gammelladeren" sa at jeg måtte helpresse og trimme hylsene, og det stemte nok det at noen hylser var for lange - spesielt den jeg hadde stilt inn dia etter. Nå har jeg merket "malhylser" i hvert kaliber jeg lader, og er kvitt det problemet.

 

H.K observerer rett det jeg beskrev ;)

 

En annen ting som gjør at kula sitter dårlig kan være selve diameteren på kula. Noen Partisankuler jeg bruker i 6,5 har mindre diameter enn f.eks. ei Sierra i ca. samme vekt. Faktisk så mye som opptil flere hunderdelers mm - 6,64 mm - mot normal tykkelse på 6,71 mm. Dette vil også gjøre at holdet blir dårligere. Dette løser man ved å krympe med ei "factory chrimp die". Fikk bort mange / noen problemer med det - bl.a soting av hylsekroppen pga. at kula satt for løst i forhold til ladningen. Dette medførte at kula forlot hylsa for raskt og man fikk for lavt trykk. Kronograferte med samme ladning med og uten krymp, og fikk 38 m/s mer hastighet på den som var krympet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@H.K og RWA: Når dere skriver mandrel, snakker dere da om senterpinnen i ei Lee collet-die? Eller snakker dere egentlig om ekspanderknappen i ei vanlig FLS-die? Jeg prøver å forstå hva dere mener, men blir visst litt forvirra.

 

Jeg klarer ikke helt å se hva hylselengden har med innstilling av FLS-dia å gjøre? Enten skrur du dia så langt ned at ei hylse som går trangt i kammeret akkurat går lett etter pressing. Da er hylsa helpressa.

Alternativt skrus dia høyere i pressa, men akkurat hvor høyt er da ikke så kritisk? 1 mm avstand mellom hylseholder og die f.eks? 2-3 mm? Jeg har gjerne justert dia slik at kun 2/3 av hylsehalsen presses.

Link to comment
Share on other sites

Flatin: Eg forklarar dette sikkert ikkje godt nok... Eg snakkar om Lee collet die, altså neck sizer/halspressar (Hopmark: denne er heilt genial, men krever litt tilpassing - i alle fall i 6,5 og med nordiske hylser). Mandrellen er det namnet eg har sett brukt på "senterpinnen", og den måtte eg slipe ned noko.

 

Problemet oppsto da eg stilte inn dien med ei hylse som var for lang (dumt av meg...). Denne vart trong nok i halsen, men når eg brukte kortare hylse (korrekt trimmelengde) vart dei for romme. Eg har ingen annan forklaring på dette enn at med dei kortare hylsene kom ikkje klemhylsa heilt opp i konen. Dermed klemte ikkje bakkane på klemhylsa tilstrekkeleg rundt hylsehalsen. Ved å stille dien litt ned vart alt OK. Det kan godt hende problemet hadde vorte eliminert med meir sliping av mandrellen, men eg fann i alle fall ut at lik hylselengd er ein fordel i Lee collet die. På den andre sida greier det seg å trimme før første gongs necking med desse diane - hylsene strekker seg ikkje ved bruk av Lee collet!

 

Eg ser ikkje bort frå at enkelte amerikanske hylser hadde fungert utan å slipe mandrellen, eg trur Norma og Lapua fjørar meir i messingen enn t.d. Federal og Remington (som er dei amerikanske hylseslaga eg har prøvd å lade).

 

I andre typar diar har eg ikkje opplevd at hylselengda har noko å seie.

Link to comment
Share on other sites

H.K. Du har missforstått hvordan collet dia funger. Det er hylseholderen som aktiverer colleten, ikke hylsa. Hvis hylsehalsen er for romslig kan det komme av flere ting, f.eks for stor mandrell, at man bruker for lite kraft på pressa eller at man har byttet til hylser med tynnere messing. Hardheten på hylsene vil også spille en rolle. Men en ting som er helt sikkert er at hylselengden (innen rimelige grenser selvsagt) ikke spiller noen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Det som H.K opplever må da ha vært en tilfeldighet? Jeg tviler ikke på observasjonen, men jeg tror konklusjonen er feil. Som Freeride skriver så er det hylseholderen som aktiverer colleten, gjennom å dytte sleeven oppover og mot den kona overdelen. Hylsa overfører ingen krefter oppover, den står bare løst oppå hylseholderen. Hylsa kunne i prinsippet henge i løse lufta inne i sleeven, uten engang å være i kontakt med hylseholderen. Den er ikke så helt innlysende hvordan colletdia fungerer, jeg er neimen ikke sikker på om jeg skjønner den fullt ut selv. Er det ikke noen her som kunne tegnet den i SolidWorks eller lignende? Det må da kunne gå an å få illustrert funksjonen på en lettfattelig måte.

Link to comment
Share on other sites

Det som H.K opplever må da ha vært en tilfeldighet? Jeg tviler ikke på observasjonen, men jeg tror konklusjonen er feil.

Ved nærmare gransking av colletdien trur eg jammen du og Freeride har rett, Flatin :oops:

 

Det var sikkert ein rein tilfeldighet at det vart slik eg beskreiv. Hylselengda betyr lite eller ingenting for resultatet... Eg legg meg skinnflat som svenskekongen burde gjort ;-)

 

Det er forresten fleire år sidan eg kjøpte (og stilte inn) denne dien, så det kan hende minnet spelar meg eit puss...

 

Men ein ting held eg fast ved: Colletdien er genial når ein berre får gjort dei nødvendige justeringar av mandrelldiameteren!

Link to comment
Share on other sites

Hvis ekspanderpluggen justeres for langt ned i dien, vil kulen kunne ramle inn i hylsa. Jeg har gjort dette selv.

 

Hmmm, du mener ikke "pluggen" på kulesetterdia da? Mulig den kan skrus så langt ned på noen dier at kula blir satt helt inn i hylsa? Ekspanderpluggen (knappen) i ei helpressingsdie sitter som oftest rett over utstøterpinnen. Det er ikke all verden justeringsområde mellom at den sitter så høyt at hetta ikke blir støtt ut, og at den sitter så lavt at festeskruen for utstøterpinnen butter i hylsebunnen. Uansett hvor høyt eller lavt den sitter, så må den ut igjen gjennom hylsehalsen. Og da blir diameteren innvendig i hylsehalsen lik diameteren på ekspanderknappen, evt minus litt tilbakefjæring av messingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ekspanderpluggen rett over utstøterpinnen ja. For en måned siden satt jeg med ladebenken til en kompis av meg som nettop hadde pakket ut ett splitter nytt RCBS ladesett. Men RCBS dier i 308.

Og jeg skulle da fungere som konsulent opp i dette, og vi skulle ha en trivelig kveld der vi skulle sette sammen noen ladninger til rifla hans. Han presset hylsene og satte i ny primer, mens jeg veide opp kruttladningene og fylte opp i. Altså en liten samlebånd dugnad. Og så skulle han sette i kula etter å ha byttet ut til kuleisetter die. Og da hørte jeg ett "hææ!! fra han og så at kula hadde ramlet inn i hylsa. Hverken han eller jeg begrep noen ting. Vi prøve med de andre hylsene, og i alle var det bare å dytte kula inn med fingrene. Og hadde vi ristet på hylsa, hadde nok kula ramlet ut. Var det feil kuler lurte vi på. Men det var det ikke. Da så jeg at han hadde justert utstøteren med ekspanderpluggen alt for langt ned. Jeg kunne se pluggen under dien. Så hele utstøteren ble skrudd ut, hylsene tømt for krutt og formet på nytt, og deretter ble kulene satt i . Da fungerte det perfekt. Dette går an. Ikke spør meg hvorfor. Bare prøv selv.

Link to comment
Share on other sites

Da var ikkje problemet at ekspanderknappen var for langt ned, men at dien ikkje var sett langt nok ned i pressa. Hylsehalsane vart altså ikkje pressa i det heile...

Det same som Slurry skildrar tre innlegg opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Da spørs det om ekspanderknappen butta i hylsebunnen før hylsehalsen var opp i halsen på dia. Rett og slett at halsen ikke blei pressa overhodet. Da må det ha vært veldig stor avstand mellom hylseholder og die når spaken var helt nede? Eller så var ikke spaken helt nede. Hvis dia sitter 10 mm før høyt, og ekspanderen skrus 10 mm for langt ned vil det vel kunne skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker nesten bare lee collet dier til rifle patroner. Har aldri smerglet noe som helst på dem. Har også opplevd at kulene siter løst, men er kun min egen feil. Justert inn dia med et hylse merke. Å brukt samme innstilling med ett annet. De gangene d har skjedd har æ bare skrudd ned dia ca 1/4 runde å problem løst. De gangene æ har presset mange hylser å satt tennheter i dem. Da ladder jeg dem med en laddning som fyller hylsa godt med krutt. Å bruker lee factory crimp. Skyter foresten dfs, så det går mye i 6,5x55 i 200str.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte og ødelegge toppskruen i lee collet dia mi i 308. Det stod noe i bruksanvisningen om at i presser som går over senterpunktet så må dia justeres en runde ekstra ned. Dette ble jo da først lest etterpå. :roll:

Pressa er en lyman chrusher.

 

Hvordan kan kuleholdet da bli likt når en ikke kan presse mot stopp? Må jo da prøve og legge på lik kraft på hver hylse. Har ikke ladet nok i 308 til og ha skaffet meg ærfaringer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser bare med et visst moment, og prøver jo å få det likt fra gang til gang. Men det vil ikke si at kuleholdet vil variere med momentet som brukes, hvis colletten har presset hylsehalsen mot mandrellen så er halsen presset. Hvis jeg da legger mer kraft på spaken så skviser jeg messingen så den tyter ut i mellom slissene på colletten. Men kuleholdet blir likt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...