Jump to content

Underskriftskampanje!!!


BMT

Recommended Posts

Guest graahund

Norge har jo ikke råd til noen ting, se bare på eldreomsorgen veibygging lokalsykehus osv osv. Hvordan skal det bli mulig og få til et dyrepoliti da ? Totalt håpløst spør du meg selv om tanken nok kan være god.

Link to comment
Share on other sites

Slike Animal Planet-inspirerte underskriftskampanjer har det gått flere av. Like dødfødt hver gang.

 

For det første - vi har allerede et "dyrepoliti" i Norge. Det heter derimot Mattilsynet, og er organisert gjennom lokale dyrevernsnemnder og de som tidligere hette distriktsveterinærer før Mattilsynet ble opprettet. Dette er en offentlig institusjon som allerede er opprettet og organisert.

 

Nei, Mattilsynet, distriktsveterinærene og dyrevernsnemdene gjør kanskje ikke verdens beste jobb pr. i dag, men det skyldes ikke organiseringa men finansieringa. Jobb heller for å få mer penger inn i dette systemet.

 

For det andre - i andre land er "dyrepoliti" organisert gjennom private organisasjoner, bl.a RSPCA. Dette er dyrevernsorganisasjoner som har en agenda, en ideologi og sterke meninger om litt av hvert. Det man i praksis gjør er å dele ut begrenset politimyndighet innen visse lovfelt til dyrevernere, jaktmotstandere osv. Er dette virkelig noe vi ønsker i Norge? Vil du treffe en gjeng fra NOAH utstyrt med politiskilt og håndjern når du er på jakt - og hadde du hatt tillit til at de behandlet deg objektivt og rettferdig?

 

På en lang liste over dårlige ideer synes jeg faktisk denne kommer ganske langt opp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg 100% til Jibrags synspunkter i denne saken. Det er viktig at dyr har det godt, og jeg antar enkelte av forkjemperne for et dyrepoliti har samme syn på dyrevelferd som mange av jegerne blant oss. Men jeg er samtidig ganske sikker på at en god del av dem ikke har det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg 100% til Jibrags synspunkter i denne saken.

 

Jepp, jeg også! Det holder med mattilsynet, hadde nå de enda gjort noe fornuftig og ikke bare laget masse byråkrati til ingen nytte.

 

Jeg stemmer i allefall ikke for noe dyrepoliti - og hvem i all verden skulle de folka være?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer i allefall ikke for noe dyrepoliti - og hvem i all verden skulle de folka være?

 

Fremste initiativtaker er Dyrevernalliansen, som bl.a består av Dyrebeskyttelsen Norge (DVA er en form for løs organisering på tvers av flere organiseringer). Dyrevernalliansen samarbeider med en rekke organisasjoner globalt som i sine respektive hjemland har kranglet til seg tilsvarende oppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg 100% til Jibrags synspunkter i denne saken.

Mer er det ikke å si om den saken.

 

 

At du sammenligner jakt, med vanskjøtelse av husdyr/kjæledyr er rimelig på vidda. Tviler på at noen hadde "arrestert" deg om du med lovelig hensikt hadde vært på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Men når "dyrevennene" fra NOAH kommer for å hente elgbikkja di fordi de tror den ikke tåler noen minusgrader så er det nok ikke noe stas lengre.

Det virker jo som det blir mindre og mindre aksept for jakt her i landet og dette tror jeg ikke gjør saken noe bedre!

De som vil ta på seg en slik "dyrepoliti" jobb tror jeg stort sett er dyreveærnere, og dyreværnere er som kjent ofte jaktmotstandere og de mest fanatiske av dem vil sikkert bruke all sin makt på å sette oss jegere i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke dette er noen god idé. Mattilsynet har fullmakt til å gjennomføre de tiltak som trengs.

Det som hadde vært bedre var å bevilge nok penger til disse, så hadde man hatt et effektivt "dyrepoliti".

 

Dessuten tror ikke jeg at det forekommer mer vanskjøtsel enn før, det har bare blitt mer fokus på dette de siste årene, takket være dyrevernorganisasjoner og myndighetene.

Og det er jo bra. Da vil det bli mindre og mindre vanskjøtsel.

 

Litt raljering:

Hadde NOAH elle lignende fått myndighet til det samme som mattilsynet, hadde nok pelsdyrproduksjonen vært en saga blott relativt kjapt. Etter hvert hadde grisehold, hønsefarmer osv også blitt avviklet. Til slutt; ingen dyr i bur/bås, og alt fe hadde løpt vilt på fjellet som rovdyrmat. Hadde hvertfall fått opp rovviltbestanden.

 

Edit: Skrivefeil!!!

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det blir positivt for oss jegere vis Noah blir bak spakan... De fleste der er jo fjortissa fra tjukkeste Oslo som skal bevare alt og alle og null kunnskap. Dæm trur jo biffen kommet fra rema 1000;) Mattilsynet gjør nu vel en bra nok jobb. En om man ikke ska ha såkalt "dyrepoliti" som naboene kan ringe til vis du har hunden får lenge ute. Eller trene dresur og irrettesette den litt. Trur det bare blir krøll det. Men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at noen hadde "arrestert" deg om du med lovelig hensikt hadde vært på elgjakt.

 

Hvis en godt over gjennomsnittet engasjert dyreverner får begrenset politimyndighet og drar ut på kontrollvirksomhet av jakt, hvordan tror du da vedkommende vil tolke viltlovens §19?

"Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

 

Svært mange dyrevernere mener jo faktisk at "All jakt og fangst utøves på slik måte at viltet utsettes for unødige lidelser og slik at det oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

Link to comment
Share on other sites

Dyrepoliti har etter min mening ikke noe å gjøre ute i skogen.

Det er ikke der dyrene har det trasi. En hund/hest/katt etc, eid av uvørne mennesker har det nok mye værre enn rådyret som hopper i skogen.

 

Ser noen skriver at dyrepoliti sannsynligvis hadde blitt bestående av jaktmotstandere fra NOAH. Neeh, kunne godt tenkt meg å vært dyrepoliti jeg.(og jeger på kveldstid såklart) :)

Link to comment
Share on other sites

...Jeg tror ikke dette er noen god idé. Mattilsynet har fullmakt til å gjennomføre de tiltak som trengs.

Det som hadde vært bedre var å bevilge nok penger til disse, så hadde man hatt et effektivt "dyrepoliti".

 

Det er så sant som det er sagt. Jeg kjenner dette på kroppen da jeg sitter som nestleder i dyrevernnemnda i mitt distrikt (har 10 kommuner å holde styr på) og den jobben har jeg hatt de siste 8 årene.

Mattilsynet/dyrevernnemndene kunne sjølvsagt gjort en mye bedre jobb - men vi er et offentlig organ og det er politikere som bestemmer over kommunens pengesekk. Dessverre blir vårt område nedprioritert da vi kjemper om de samme midlene som skal gå til skole, helse, vei osv. Mattilsynet må oftest prioritere kontroller av gardsbruk, fotråtescanning hos sau og den type ting i stedet for vanskjøtselsaker.

 

Et dyrepoliti a la USA er ren fantasi. De lever som nevnt av andre av donasjoner - hvem skal betale for dyrepoliti i Norge? Når skoler legges ned, lokalsamfunn går i bakleksa pga at nærbutikken forsvinner? Glem det.

 

Jeg er jeger og dreper dyr og jeg ELSKER hobbyen min - men det hindrer meg ikke i å være en dyrevenn og jobbe med sånne saker likevel. Tenk å ha en PETA som leder i dyrevernnemnda...?

Link to comment
Share on other sites

Det blir feil å bruke betegnelsen POLITI i denne forbindelsen.

 

I Norge har vi allmenn utdannelse for politifolk - alle som skal utøve politimyndighet, må ha utdannelse fra politiskolen (eller være jurister). Noen av oss kan få begrenset politimyndighet (BP), men den gjelder bare for et bestemt tidsrom, for et begrenset geografisk område, og for et begrenset saksfelt (bestemte lover). Og da må vi for eksempel kalle oss naturoppsyn - ikke naturPOLITI.

 

For at oppsynsfolk i et område skal få BP, må "de overordnede" søke til politimesteren/-ne, og argumentere GODT for nødvendigheten av å ha politimyndighet (i praksis for å kunne foreta beslag, ransakelse eller pågripelse).

 

At folk med spesielle interesser skal få "politimyndighet", for å dra ut og ri sine kjepphester, er meget langt unna det jeg vil anse som normaltilstand i en rettsstat. Tenk om f.eks. Indremisjonen oppretter et "bannepoliti", som drar rundt i sene nattetimer, for å arrestere oss som eventuelt ikke måtte føre "dannet tale"!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...