Jump to content

Flattskytende sikte


510whisper

Recommended Posts

Hei på dere. Har vært en ihuga Zeiss person i mange år. I forbindelse med nykjøp av sikte, så har jeg saumfart diverse butikker. Så i dag da var jeg innom en butikk og kikket på en Tasco. Fikk opplyst at med den nye teknologien til Tasco så er dette den mest flattskytende på markedet. Stemmer dette? Trodde Tasco ikke var noe greier.

Link to comment
Share on other sites

Det han sa er at de bruker siste sniper-teknologien i dette siktet. Trenger ikke bruke avstandsmåler lengre, sikt og skyt.

Ser mange er negative til Tasco, men om jeg ikke husker helt feil så vant vel i sin tid Poacher her på forumet miss universe i benkeskyting med en Tasco? Finner ikke tråden.

Ser morten Vinje snakker om BC, men det stod det ingenting om på kartongen, Jeg så ikke siktet da han ikke ville ta det ut av esken pga. høy luftfuktighet i butikken.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre et bittelite forsøk på å næme meg noe som kan ligne på topic, så vil høyden på siktelinjen påvirke hvor "flattskytende" et våpen er. Man ønsker altså å ha siktelinjen nærmest mulig løpet. (lavest mulig) Kompakte sikter med lite okkular og lave montasjer hjelper til med å oppnå dette. Dette påvirker naturligvis ikke ballistikken på våpenet, men avviket i siktelinje og senter av løpet.

 

Sniperteknologi??? Det finnes jo kombinerte kikkertsikter/avstandsmålere på markedet, og nå har de vel begynt å foreslå treffsiktepunkt også. Men vindavdrift må du nok fortsatt ta med i betraktningen, og jeg visste ikke at Tasco har noe i denne retningen? Zeiss og Burris har jo så det er for all del mulig.

 

Om luftfuktigheten i butikken er bekymringsfull må dette være et sikte beregnet på ørkenkrig. De har vi vel få av her i steinrøysa tror jeg.

 

Generelt sett høres det ikke ut som du har møtt en selger som har giddet å ta produktet eller deg på særlig alvor. Og det er jo synd.

Link to comment
Share on other sites

He he, ja da skal vi rette det opp litt.

 

Opticsplanet fører disse. De koster fra $9-$150 Dvs fra 50kr oppover til 750kr. Her gjelder det at du får det du betaler for. I dagslys vil du se igjennom den uten problemer. Ihvertfall på lav forstørring. Men kjøper du en Tasco med 24X forstørring, så har du ikke lov til å forvente et klart bilde. I mine øyne er det heller ikke lov til å forvente særlig fra et sikte som koster en femtilapp. Litt mer hvis det koster en 500 lapp.

 

Tasco ligger i samme prisklasse som et Gamo sikte jeg har på PCP luftgeværet. Gamo'en har permanent dorulleffekt, fra 4-16x. Er helt greit i dagslys, ihvertfall opp til 10x. Utsetter det aldri for direkte sollys.(siden jeg ikke ser noe pga sløring uansett) eller relativ fuktighet over 80% på grunn av duggfaren, jeg skrur aldri på justeringsskruene. Og da fungerer det helt fint.

Link to comment
Share on other sites

OK, da. Så får vi dempe morrofaktoren litt.

 

Toppmodellene til Tasco er vel Titan. Etter det jeg vet er de produsert av Bushnell. Så kvaliteten ligger vel i området der. Midt på treet. Det store spørsmålet er vel om det er verd pengene. 4-6000 for et kikkertmerke med et mildt sagt frynsete rykte høres ikke lurt ut i mine ører. Ihvertfall om du får en zeiss classic til 6000. Eller en bushnell Elite 3200 eller 4200.

 

For slike summer ville jeg heller kikket på Leupold som er garantert bankers på mekanisk kvalitet, og helt OK optisk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å gjøre et bittelite forsøk på å næme meg noe som kan ligne på topic, så vil høyden på siktelinjen påvirke hvor "flattskytende" et våpen er. Man ønsker altså å ha siktelinjen nærmest mulig løpet.

 

Nja, ikke for å få våpnet flattskytende. Det har mer med komfort å gjøre. Prøv det i et ballistikkprogram, så ser du fort at du kan strekke holdet lenger hvis siktet sitter høyt.

Link to comment
Share on other sites

Colaen kom nettopp ut av nesa mi når jeg leste referat av selgers kommentarer...herrejemini!

 

Har følgende tips når det gjelder optikk; IKKE se på ha du har RÅD til men hva du har lyst på.

Så ser du på det helt til du finner ut at det enten er verdt å vente på, eller at du finner ut at du har råd til det eller i verste fall hakket under, så går du for dette.

Å kjøpe noe til flerfoldige tusen som man ikke blir fornøyd med i lengden og som man ikke får solgt igjen er kjipt...buy once cry once er et meget fornuftig ordtak i denne sammenhengen.

 

Flattskytende er det kun våpenet som er.

Rekkevidden på den aktuelle våpen/optikk-kombinasjonen avhenger av våpen og optikkens justeringsområde og vinkel.

Har optikken lite justeringsområde vil man raskt nå punktet der trådkorset ikke kan flyttes lengre for å sentrere det på målet, og man må enten benytte "hold-over" som er uholdbart uten mildots eller andre referansepunkter på vertikal-aksen, eller endre vinkelen mellom våpen og optikk vha vinklet montasje (som oftest 20 eller 30 MOA).

 

Forresten; Om det overhodet NEVNES "Sniper" i forbindelse med optikk som ikke har et verifisert NSN-nummer så røm for livet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Morsom lesning på en Fredags kveld :D

Eneste selgeren glemte å si her var vel at kikkerten hadde medforstørrende blink

og illuminert okularlinse :lol: ..

 

Tasco har vel alltid blitt sett på som en luftgeværkikkert, men jeg tror de hadde et

kort glimt av sol med kikkerten som de produserte til SWFA - Super Sniper 10X42.

Den har fått relativt gode tilbakemeldinger - i alle fall i forhold til pris. Om jeg ikke tar

feil produseres den ennå under SWFA..

 

Cheers!

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Morsom lesning på en Fredags kveld :D

Eneste selgeren glemte å si her var vel at kikkerten hadde medforstørrende blink

og illuminert okularlinse :lol: ..

 

 

 

-H

 

Det høres bra ut. Ikke noe tullesikte dette altså. Skal ta en telefon i morgen. Trenger man virkelig medforstørrende blink når man har kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

lukter troll...

 

Trodde sarkasmen stinket lang vei her jeg, men... :?

 

510whisper,

 

Rådet jeg kan gi deg er å gå tilbake til denne noe suspekte selgeren og få tak i modellbetegnelsen

på kikkerten. Google så dette og finn tester og brukererfaringer. Da finner du fort ut om det er noe

å satse på. Brukerne her kan selvsagt også tilråde/fraråde deg kjøpet bedre når vi får vite konkret

hvilken kikkert det er snakk om - evt anbefale andre kikkerter som passer ditt budsjett!

 

PS! Det jeg skrev om SuperSniper 10X42 var ikke tull.

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...