Jump to content

Swiss Arms SIG SG-550 (Bildetråd)


strepto

Recommended Posts

Hei

 

Fikk omsider finansen i orden til å kjøpe drømmeriflen, til IPSC Rifle Standard Division.

 

Jeg er langt ifra noen profesjonell skytter, og har liten erfaring med praktisk rifle. Det er ingen hemlighet at de fleste sverger til AR-15, spesielt p.g.a. det rike utvalget av utstyr og deler. Jeg har godkjent søknad på AR-15 liggende også... når ferie pengene kommer :)

 

Det jeg kan si, er at SG-550'en er fantastisk god å skyte. Den har et veldig godt avtrekk, noe tyngre enn foretrukket, men med passelig trigger reset lengde. Presisjonen er fantastisk, uten at jeg har gått i dybden på hvor presis den er på langhold enda. Jeg skal skyte den inn når jeg får sikte på 200M, så får dere litt info da også.

 

Riflen har 1:7 twists løp, og jeg har testet kuler fra 55grs til 69 grs, og alt har fungert likegodt.

 

sg550.JPG

 

sg550-6.JPG

 

sg550-12.JPG

 

sg550-13.JPG

 

sg550-16.JPG

 

sg550-21.JPG

 

sg550-24.JPG

 

sg550-28.JPG

 

sg550-33.JPG

 

sg550-37.JPG

 

sg550-45.JPG

 

sg550-51.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sig 550 - Poor mans AK

After you by one, your poor 8)

 

Det er nok ikke bare tilgang på utstyr som gjør at mange foretrekker AR platformen. TIl konkuranse er den rett og slett bedre...

MEN en kan nok ha det like mye gøy med en sig (Elelr en AK for den del :twisted: )

Siktene er noe jeg defintivt ville ha gjort no med....

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare tilgang på utstyr som gjør at mange foretrekker AR platformen. TIl konkuranse er den rett og slett bedre...

 

Kan du utdype hvordan AR-15 er bedre i Standard Division? Jeg forstår hvorfor en AR vil være vesentlig bedre i Open, men i standard skal jo du ha et tilnærmet lik umodifisert våpen - men er det samme tilfelle i Standard?

 

Jeg kan ikke nok om dette til å komme med noen påstander, men det virker som SG-550en er av vesentlig høyere kvalitet og "finish" ut av esken enn f.eks. en Bushmaster AR-15 er.. Igjen, bare en touch and feel følelse fra min side.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare tilgang på utstyr som gjør at mange foretrekker AR platformen. TIl konkuranse er den rett og slett bedre...

 

Kan du utdype hvordan AR-15 er bedre i Standard Division? ......

 

Ja det vil jeg også gjerne vite. Hvor mange toppskyttere bruker noe annet enn AR? Hvis de begynte å bruke SIG (eller kanskje noe annet for den del) så skulle man nok sett andre våpen gjøre vei i vellinga på topp10 enn AR... Det kommer litt an på den som nøkker i avtrekkeren også....

Link to comment
Share on other sites

Er på tynn grunn nå - men har en helt standard AR-15 kompensator, eller flammedemper? For SG-550'en har bare flammedemper, men noe mer vekt, som tar opp rekylen bedre. Jeg syns rekylen var ubetydelig, men igjen, har lite sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg forstår at en AR kan tweakes og tunes til å yte langt mer optimalt i praktisk, men sidestiller man en helt standard AR-15 med en SG-550, virker det som SG-550'en gir litt mer skyteglede... Men så koster den også dobbelt så mye.

Link to comment
Share on other sites

men sidestiller man en helt standard AR-15 med en SG-550, virker det som SG-550'en gir litt mer skyteglede... Men så koster den også dobbelt så mye.

 

 

Men toppskyttere bruker ikke helt standard ARer...

Ofte er den eneste forskjellen på riflene i Standard og Open siktene som brukes (pluss tofot i Open). Matchavtrekk og rekylkompensator er det på begge. Kanskje også justerbar gassblokk og lettere boltcarrier etc....

Link to comment
Share on other sites

Kul børse, SIG er utrolig vellagede våpen med nydelig kvalitetsfølelse!

 

AR kontra SIG:

 

En tunet AR15, som er det som gjelder til praktisk, er rett og slett mye raskere å skyte med. Med rett tunet gassystem, lett sluttstykke, effektiv comp og perfekt avtrekk, bedre sikter (min favoritt er kornfot montert helt ute på tuppen av løpet) er den rett og slett bedre enn SIG. Som Cardinal sier; forskjellen mellom en AR15 til Open og en til Standard, er stort sett at den til Standard ikke har optikk og tofot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Strepto, du har virkelig kjøpt et ubrukelig våpen, som snarest bør sendes til meg. Snill som eg er tar eg gjerne hånd om den, fritar deg for den plagen det er å eie og skyte med den.. :twisted:

 

Men mer alvorlig talt; hvorfor er det alltid noen her på kammeret som må hvese og knurre som en sur gammel kastrert hannkatt når noen kjøper seg noe nytt, spesielt hvis det ikkje er A4? Er ikkje snakk om noe dårlig kjøp engang. Eier sjøl en AR10 for open, har lyst på en AR15 til standard, men ville gjerne gitt naboens høyre hånd for en SIG 550. Det å mase om at A er bedre enn B og at bare tullinger kjøper C er på grensen til tragikomisk. Noen liker datteren, noen liker mora og noen gir faen bare det har puls. Og ville jo vere direkte kjedelig å møte opp på trening/stevner hvis alle hadde identiske rifler..

 

Kort sagt Strepto; kos deg.. Og hvis du skulle være på vestlandet en gang, har lyst til å la meg teste den.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...