Jump to content

Gode storviltkuler til 30-06


baikalgutten

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan gi med noen forslag til gode storviltkuler til 30-06. Det skal nok først og fremst benyttes på elg og rein så det blir vel kanskje forskjellig kuler som er gode til hver av de å?

Har ei pakke med remington core lokt ultra 180gr :mrgreen: ... er den brukanes?

Er ikke så veldig erfaren når det gjelder lading så alle råd motas med takk :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Core lokt ultra har vel blitt karakterisert som helt kurant storviltkule i ca ørten artikler av "testeguru" Jørund Lien.. Må ikke forveksles med core lokt, som er en helt konvensjonell blykule. CLU er loddet slik som oryx og fusion..osv.

 

Mener å huske dette. Bare andrehåndsopplysninger og fritt etter hukommelsen dette altså. Andre får bekrefte, men jeg ville ikke gått til innkjøp av andre kuler foreløpig...

Link to comment
Share on other sites

Har veldig god eerfaring med Sako Super Hammerhead 180grain.

Dette er ei lodda kule som er forholdsvis rimeleg. Inportør er Schou Våpen AS. Problemet er at dei ikkje kjenner/ forstår potensiale til ei god lodda kule som koster 4,10 kr.

Har heldigvis eit lager med denne kula så eg er hjelpen i nokre år framover :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er haugevis av kuler å velge i som er mer enn godt nok egnet.

 

-Remington CLU

-Lapua Mega

-Nosler Accubond el. Partition

-Hornady Interbond

-Barnes TSX, TTSX, MRX

-Sako Super Hammerhead

-Rhino Solid Shank

-Norma Oryx

-Swift A-frame el. Scirocco II

-Trophy Bonded

-PBP HP

-Woodleigh

 

Har jeg glemt noen da? Hva slags egenskaper vil DU ha i ei kule til elg og reinsdyr?

Jeg hadde valgt Accubond fordi jeg har sett god oppførsel i vilt fra den kula, men kunne like godt valgt en av de andre.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Flere av de jeg jakter med bruker Lapua Mega i 30-06. Virker som en god kule det. Fine slakt og god effekt.

 

Både jeg og junior har brukt Mega nå i flere år. Både til rådyr og elg. Syns de fungerer helt perfekt. Fine slakt. Skøyt elg med den senest i fjor og det var et fint slakt. Har og skutt noen dovhjort med den og samme der. Kan trygt anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått kan det være en fordel med tung kule i moderat hastighet hvis kula er myk eller av litt usolid konstruksjon. Det er for eksempel ikke noe sjakktrekk å kjøre en Hornady Interlock, som er en relativt konvensjonell blykule, opp i ville hastigheter, da sannsynligheten for at den flyr i filler er større enn ved lave hastigheter. Visse loddede kuler er også ganske myke, og selv om de holder godt sammen, kan de ha mindre inntrengningsevne ved høye hastigheter enn ved lave. Dette fordi de ekspanderer voldsomt bredt, og dermed stopper i dyret. Oryx i superfart er altså ikke nødvendigvis et godt valg. Den når nok inn dit den skal, men det kan kanskje bli litt splætt....så sier i hvert fall de lærde i jaktpressen.

 

Selv har jeg de siste årene brukt Fusion 180grs. Denne har vel omtrent lik konstruksjon med Oryx, og relativt høy fart. Jeg fikk litt i overkant av 840m/s i min børse før jeg kappa denne. Det var i hvert fall nok. Litt vel fort tror jeg faktisk. Har ikke vært misfornøyd, for den har nådd inn, ødelagt det den skulle og lagt alt flatt, men har inntrykk av relativt hissig ekspansjon. Nå har jeg kappet pipa til 49cm og får litt i overkant av 800m/s. Det tror jeg er perfekt.

 

Om det er noen fordel med lange tunge kuler generelt, i forhold til lettere kuler med en hard konstruksjon... Tror ikke du eller elgen kommer til å merke særlig forskjell gitt. Noen mener slaktene blir penere, og at gjennomtrengning er bedre med tunge kuler i lav fart, men andre mener at harde, lette kuler gir minst like fine slakt, har like god eller bedre gjennomtrengning, og har mindre krum kulebane..

 

Har ikke mye å si uansett hvis du ikke legger til en "ekstremfaktor"; ekstrem hastighet, ekstrem avstand, ekstremt "hardt" vilt...

 

Velg en god kule som går godt i børsa di, og ikke tenk for mye på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nosler accubond ble fine slakt med denne både av 30-06 og 9,3x62 ingen kjøtt ødelegelser som er verre enn andre bedre og skjære bort 2kg kjøtt enn å bruke hele dagen på å lete skadeskutt vilt som ikke trenger å være brukanes til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

ser det går mest i 180 gr kuler, men hava med tyngre kuler som 200 - 240 gr i et mer bedagelig tempo

180 gr kuler er mest universalle i 30-06.

Ønsker du Magnum type balistikk, - bruk 150-165gr. Bra på lange skudd på villregn.

I skogen, hvor skyteavstanedr er korte eller moderate kan du godt svitsje over til 200-220gr.

Jeg personlig bruker Nosler Partition i 8 år. Bra og rimelig kule med kontrollert ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

RWA eg veit ikkje om Fusion kulene er kommen til Norge som ladekomponent enno,men du kan like godt kjøpe Speer DeepCurl som er praktisk talt samme kule med flat base etter det eg får opplyst. Muligens er spissen bittelitt forskjellig,Speer og Federal har samme eigarar og brukar av kvarandres teknologi.

DeepCurl er tilgjengelig både som 180 og 165 grains kule, 150grs kjem seinare. Prisen er veldig rimelig, av bonded kuler er det kun Sako Super Hammerhead som er billegare. Sistnemnte har eg forresten brukt ein del sjølv med bra resultat på hjort,men eg har sett ein del rapportar på svenske forum om at kula ikje alltid held så godt saman. Kanskje pga ujamn produksjon?

 

Når trådstartar nemner Remington 180grs CLU så er dette ei meget bra kule. Hadde eg berre hatt den så hadde eg ville prøvd den først. Når det gjeld kuler så er det lett å komme ut for "vinglepetter syndromet" der ein stadig er i tvil om kva ein skal velge.... :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker vest for infoen. Må se om jeg kan få testa litt før jakta, så får en se hva det blir til om hva som blir brukt. Driv å samler aviser for øyeblikket, slik at man har noe å teste i mot - både når det gjelder hastighet, avstand og kulevekt - og for ikke å glemme - restvekt på kula ;) Håpe jeg ikke går i den fella - "vinglepetter syndromet" - skal teste noen for å finne ut hva som passer rifla mi. :)

Link to comment
Share on other sites

Selv om CLU er loddet,er den veldi myk og blir fort flat med dårlig inntrengning.Har sett eksempler på at den har gått i filler ved stor hastighet også..ikke mitt valg til Elg,men sikkert utmerket til Rein i 180gr!Skulle jeg brukt samme kule til Rein og Ælj,ville jeg gått for ei 180 grain kule,og ei som ikke er for solid til Rein,men samtidig ei som ikke går i hakkelse på grov Ælj og korte hold!Mitt valg da ville blitt enten Nosler accubond,Fusion,eller Scirocco.

Link to comment
Share on other sites

Har testet ut en del ladinger med A-Frame 165gr og 180gr i min 3006 AI.

For meg virker det som att kula trenger hastighet for å gi gode samlinger.

Ladinger helt opp mot maks gir klart de beste samlingene.

Samme erfaring har jeg også med andre kaliber som 270 Win 8x68 S og 375 Ruger med A-Frame kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...