Jump to content

småvilt jakt på fugl


teo

Recommended Posts

uff sitter litt oppgitt her nå ja :(

Er det slik at all fuglejakt med hund er blitt en rikmannsport?

Før skrøyt de av hvor store båter de hadde mens i dag skryter man av hvor dyrt jaktterreng de har.

Etter at jeg mistet mitt terreng i hallindal i fjor pga pris som jeg har forvaltet med rovdyr beskjempelse osv for og få til en fin bestand da jeg er mer opptatt av ett fint hunde arbeide fremfor mest vilt i sekken.

I år har jeg lagt inn anbud på forskjelige terreng jeg vet er brukbare men tapper på grunn av pris som jeg syntes jeg har strekt meg langt etter blant annet et terreng på 15000 mål som jeg la inn bud på 60000kr i året med med en tre års kontrakt som da utgjør 180tussen for tre år (vannvitig). Dette var nå oppe i 85000 tussen per år, er det slik det skal være?

I fjor reiste jeg mye rund etter 1 oktober fra lierne i nord trøndelag til trysil men ikke lett når mann ikke er kjent mann.

Har prøvd meg på forskjelige søknader rund på statsalmeninger og private men ikke fått kort :(

skal ikke den vannlige mann i gata som er mer på skauen en hjemme få lov til og jakte mer fremfor de med penger som setter hunden hos opptretter for trening og bruker den kun en uke på jakt???

Uff er litt oppgitt nå men tror det har blitt slik desverre :(

Greit nok at det er mye og få takk i oktober men har jo lyst og starte ved premieren da.

Håper noen kan komme med tips om terreng eller så har jeg vurdert sverige i år på sørlige delen av jamtland men trenger tips og info .

Link to comment
Share on other sites

60000 er også vanvittig mye høyere pris enn det jeg ville ha betalt årlig for å jakte skogsfugl, og jeg anser meg selv som en mann i gata. Burde vært et tak på dette, helt vanvittig at folk betaler opp mot 100000 for å jakte fugl. Er mye forskjellig og interessant på inatur, der finner man som regel noe for enhver lommebok.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har råd til å betale 60k i året for jakt synes jeg desverre ikke så synd på deg :wink:

Finnes jo masse billige statsallmenninger rundt omkring for en tusen lapp i uka osv..

 

Men som Carl skriver, må du på død og liv ha et privat terreng så konkurrer du med ganske mange andre med rassen full av pæng:)

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å finne medfølelsen når det gjelder pris på privat terreng.. Blir litt som å klage på prisen på en Bugatti til meg som kjører rundt i en litt sliten Toyota.

 

De som velger å leie ut sitt privat terreng, velger dette fremfor å innkassere flere jaktkort fra jegere. Når dette har vært tilrettelagt de med middels/lav økonomi kan ikke jeg huske..

 

Jo flere privat terreng med ett fåtall jegere, jo større konkuranse blir det om de vanlige jaktkortene. Økt konkuranse -> økt pris. Så nei.. finner ikke helt medfølelsen for problemet. Men at jakt generellt sett har blitt for dyrt, det skal jeg si meg enig i.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har råd til å betale 60k i året for jakt synes jeg desverre ikke så synd på deg :wink:

Finnes jo masse billige statsallmenninger rundt omkring for en tusen lapp i uka osv..

 

Men som Carl skriver, må du på død og liv ha et privat terreng så konkurrer du med ganske mange andre med rassen full av pæng:)

 

 

 

Støtter denne. Legger du inn bud på 60 høvdinger så er du en av de som presser prisene opp, og ikke den "vanlige mannen i gata"

Link to comment
Share on other sites

Bare så folk ikke blir skremt bort ifra småviltjakt etter å ha lest denne tråden..

 

Nei, det koster ikke 60 000,- å jakte med hund her til lands. Dette er prisen enkeltpersoner er villig til å gi for å leie ett terreng for seg selv eller sammen som en gruppe. Prisen er da lagt for å dekke inntekter utleier ellers ville fått av dags-, ukes- og årskort + noko attåt for luksusen det er å ha terrenget for seg selv. Noen sleger inn en og annen Lord hytte, jaktslott eller hytte for å kunne skru prisen ytteligere opp.

 

Ett sesong kort i ett godt terreng ligger normalt på 1500-2500kr. Man kan ha en fortreffelig helg til 3-500kr eller en dagstur til 1-250kr. Dette er omtrentlige tall.. noen steder er det dyrere, andre steder billigere. Det er også avhengig om man er utenbyggdsboende eller om man er medlem av grunneierlag der det skal jaktes. I dag kan man enkelt "shoppe" jaktkort på inatur.no. Men i enkelte kommuner der internett fortsatt anses som noe nymotens greier - noe som ungdommen driver med, må man fortsatt innom den lokale butikken eller postkontor. Tilsvarende om man skal kjøpe fra en lokal grunneier, så må man gjerne ringe på døra for å hente jaktkortet. Ved det siste tilfellet, så si gjerne "ja takk" til en kopp kaffe og tips om hvor det er best å jakte. Slik at man vet hvor man ikke skal jakte;)

 

For prisen det koster å jakte småvilt en helg, kan man altså bli småbrisen på Aker Brygge eller kjøpe en pakke hagle skudd.

Synes det er verre med storviltjakta, der er man i større grad er avhengig av både bekjentskaper og lommebok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I år har jeg lagt inn anbud på forskjelige terreng jeg vet er brukbare men tapper på grunn av pris som jeg syntes jeg har strekt meg langt etter blant annet et terreng på 15000 mål som jeg la inn bud på 60000kr i året med med en tre års kontrakt som da utgjør 180tussen for tre år (vannvitig). Dette var nå oppe i 85000 tussen per år, er det slik det skal være?
Uff og uff og staaaakar lille mann i gata!(Hvor er spy-smilyen?)

Som flere har påpekt her, så er ikke du mannen i gata. Mannen i gata kjøper ukeskort eller sessongkort i statsalmenning til maks 1.600,- og deler terreng med de "andre menn i gata". Noen betaler litt mere for å jakte ei uke i private terreng. Sånne som deg er med på å ekskludere jegere fra terrengene ved å kjøpe opp rettigheten til jakta over flere år. Men det er min mening.

 

Uansett. Hvis du er så rik at du kan bla opp like mye som enkelte lever av i året for å jakte, så synes jeg det er serdeles smakløst å gnåle på et offentlig forum når du ikke får tilslaget. Fy fan kor synd d e på dæ! :evil:

Link to comment
Share on other sites

fy faen jeg er glad jeg ikke bor i sørnorge[...]

Selv i Sør-Norge finnes det store og billige terreng, selv jakter jeg i ett ca. 1000 kvadratkilometers terreng alldeles gratis (riktignok er det mest saltvann, ikke en eneste hønsefugl og man må ha tilgang på egen båt :wink: )

 

Og "60 000 for ett jaktterreng? Oooh angst og styggedom, her har vi en ekkel rikmann", seriøst, dropp den pølsa på bensinstasjonen og slutt med snusen så er du godt og vel halveis bare der... Kjøp en kjipere bil, dropp sydenturen og slutt å bruk kredittkort/avbetaling og gjennomsnittsnordmannen vil finne 60 000,- i året for ett jakttereng godt innenfor rekkevidde. (om han/hun har interesse av å prioritere slikt)

Link to comment
Share on other sites

Tja, er jo mange som kjøper en rifle til 30k og kikkert til 20k også?

Stikker til Afrika på jakt

Stikker til varmere strøk

osv.

Så en vanlig mann kan spytte ut 60k for et jaktterreng i året viss det er det man prioriterer.

Kanskje denne mannen er en mann med vanlig inntekt, et normalt hus, en vanlig bil, ingen kone og barn.

Da synes jeg kanskje han skal få lov og betale 60k for et terreng viss det er det han ønsker vært år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når du er med og byr så høye summer,er det ikke DEG jeg synes synd på..men fattige bygdefolk som klorer seg fast i f.eks småbygder i Hallingdal,men får ikke jaktet der pga rike storbyfolk som leier privat!Burde ikke være lov :evil: Jakt burde være en hobby for alle,uansett inntekt.Heldigvis er det lite med privatutleie her i bygda,så får jakte bl.a på 600000 mål fra 10.9 for 2000kr.Tror ikke det er så forbasket mye mer fugl i privatterreng at det forsvarer prisen..kunstig høyt kalles det!Regjeringen burde sette et tak på slikt!Vet om folk som har skrapt sammen penger og bydd 7000kr for en kronhjort,så kommer rikfolket og byr det doble!Er det bare de som får jakte i fremtida?kvalmt..

Link to comment
Share on other sites

Når du er med og byr så høye summer,er det ikke DEG jeg synes synd på..men fattige bygdefolk som klorer seg fast i f.eks småbygder i Hallingdal,men får ikke jaktet der pga rike storbyfolk som leier privat!Burde ikke være lov :evil: [...]

Hmmm. Får en ekkel følelse når jeg leser slikt.... Jord og Blod mot Penger? Tror jeg slutter å skrive før det er for sent...

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at all fuglejakt med hund er blitt en rikmannsport?

Nei, du kommer veldig langt med en gjennomsnitts inntekt og vilje til å prioritere.

 

I år har jeg lagt inn anbud på forskjelige terreng jeg vet er brukbare men tapper på grunn av pris som jeg syntes jeg har strekt meg langt etter blant annet et terreng på 15000 mål som jeg la inn bud på 60000kr i året med med en tre års kontrakt som da utgjør 180tussen for tre år (vannvitig). Dette var nå oppe i 85000 tussen per år, er det slik det skal være?

I dette markedet konkurrerer du med jegerforeninger, bedrifter og etablerte jaktlag. Om du ønsker å ha eksklusiv rett på 15000 mål så kan du ikke forvente sympati. Til sammenligning betaler jeg 1/12 av ditt budsjett og har mer jakt enn jeg rekker over.

 

I fjor reiste jeg mye rund etter 1 oktober fra lierne i nord trøndelag til trysil men ikke lett når mann ikke er kjent mann.

Hvorfor blir du ikke kjent? Det må da være hele poenget med å reise?

 

skal ikke den vannlige mann i gata som er mer på skauen en hjemme få lov til og jakte mer fremfor de med penger som setter hunden hos opptretter for trening og bruker den kun en uke på jakt???

I Norge er det jakt til alle som vil. Pengefolka betaler for å ha terreng i nærheten av hoteller, flyplasser osv. Vi andre kan jakte i akkurat like gode terrenger, men vi må senke kravene til losji og bekvemligheter

Link to comment
Share on other sites

Greit nok å ha meninger om at 60 lapper er mye, men å slakte og slenge dritt til trådstarter blir for dumt. De fleste her inne gir begrunnede og saklige svar, men noen få går langt over streken i kritikken. Jeg har selv ikke den økonomien til å betale så mye for skogsfugljakt, men prøver å gi råd som best er etter min slunkne lommebok. Blir jantelovpregede svar fra enkelte, noe som egentlig bare er trist.

Link to comment
Share on other sites

Du Marve. Han spør om følgende:

Er det slik at all fuglejakt med hund er blitt en rikmannsport?
Og så fortsetter han med å fortelle at han har bydd 180.000 for å holde andre jegere utenfor i 3 år, og uttrykker sin skuffelse for at han ikke fikk tilslaget. DA får jeg problemer med å føle sympati.
Link to comment
Share on other sites

Man bør ikke føle sympati, jeg gjør heller ikke det. Jeg prøver bare å gi noen tips, selvom de muligens ikke er allverdens gode. Jeg kommer aldri til å kunne betale 180k for 3 års leie av terreng, da må jeg vinne i lotto. Selvom enkelte andre kan det, og blir frusterte når prisene stiger ytterlige, synes ikke jeg det er greit å skjelle de ut. Jeg trives med å jakte i terreng til 200-400 kr dagen eller helgen, der det er nok av fugl, og ikke allverdens langt unna der jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

takk for litt ymse svar her. som trådstarter må jeg si at jeg tok en stor sjangs da jeg la inn ett så høy bud etter min mening da det gjald fire gæver å regnet med og få med meg noen. er nå i skrivende stund kjempe glad jeg ikke fikk terrenget da jeg gjennom en beskjent fikk kjøpt kort fra premieren i ett nærligende terreng til 200kr dagen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da blir vel konklusjonen at småvilt jakt fortsatt ikke er kun en rikmannsport ;)

 

Skal man være ytteligere gnien, kan man jakte steder de ikke slenger på en femtilapp ekstra for førsteperioden. Og heller ta turen dit i andre perioden når prisen er nedjustert.. Ikke alltid det er noen ulempe at kullene er litt mer spredd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...