Jump to content

Grille på gass


Sixpointer

Recommended Posts

Ok da har du såkalte flavourizer bars dvs at fettet av maten drypper ned og brenner på varmeskjoldet over brenneren og gir grill-aroma og smak på kjøttet. Vil du ha mer røyksmak kan du prøve deg frem med flis tilsatt forskjellige "smaker" som du kjøper hos de fleste forhandlere av Weber. Disse legges i en liten beholder i det ene hjørnet av grillen.

 

Har endel erfaring med forskjellige gassgriller og Weber er helt suveren - har hatt min spirit silver B med tre brennere stående ute på verandaen på 5te året nå og den holder seg sykt bra!!!! Den har stått ute med trekk hele året!!!! måtte skifte gass-slangen i år fordi den var morken.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vasker dere ristene når de er blitt fulle av dritt etter mye grill fett?

Hva var det man skal sette inn børstet stål med?

 

Jag tar ut ristene og bruker høytrykken på de. Deretter smører jeg på litt matolje for å hindre rust, funker som gull.

Link to comment
Share on other sites

Å grille på gass er morosamt.

 

Men forskjellen mellom dei ulike merka er stor. Har prøvd ulike merker, både med og uten lavastein. Billige gassgriller er dårlige på korleis varmefordlinga er. Dei kan virke bra i nokre år for så å bli bortimot ubrukelege. Den forrige grillen eg hadde hadde eit felt på midten som var bra. Medan de på kantane var elendigt! Grilling av pølser krevde snuing av pølsa 4 ganger, Berre halve pølsene vart grilla om gangen :roll:

 

Nå er det ein trebrenners Weber Spirit som blir brukt. Forskjelen mellom den og dei andre eg har brukt kan samanliknast med forskjelen på ein engangsgrill mot ein god kolgrill.

 

Ristene er emaljerte og kan vaskast eller ein brenn dei reine. Eg brenn dei som regel reine og børster vekk restane med ei messingbørste.

 

Erfaringen tilseier at billig gassgrill ikkje vert kjøpt i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt min Weber gassgrill, fyrer kun med kull eller ved..

 

For hverdagsmat:

http://www.webergrill.no/Master-Touch%C2%AE-67-790.aspx

 

For de litt mer spesielle anledninger:

http://www.gatorpit.net/backyard_pits/party_gator.htm

Flådd smågris (15kg) på Gatoren en 10 timers tid på lav varme med litt treflis på eikekull er alltid en vinner!! Ikke glem Rub-a-dubb eller annen fortrukken krydderblanding.

Ølhøner eller pølser i øl slenges inn i smokeren noen timer før grisen er klar, voila! Instant grillfest!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...