Jump to content

bygge om sikkringen på en mauser m98?


ersa

Recommended Posts

enkel, billig og god/sikker løsning

 

Hva koster den der da? Personlig vil jeg tro at skal den lages skikkelig, er det ikke mulig å lage den for under dobbel pris av en 1/4 sikring fra Recknagel eller Bühler....?

 

Om en skal betale noen for lage den blir den vel neppe billigere enn en 1/4-sikring. De skal være å få kjøpt fra en svensk børsemaker for ca 600 kroner. men for den som pusler med saker og ting på egen hånd koster den litt fra roteskuffen og litt tid.

 

Min vurdering av sikringer for M98 er slik;

Sikreste- orginal flaggsikring og ombygging av den

nest sikreste- M70-type sikringer (helt klart den peneste!)

greit nok men blir gående å stadig sjekke sikringen-1/4-sikringer av div fabrikat

elendige greier-skyvesikringer montert i avtrekket

 

Andre mener sikkert noe annet og får selvfølgelig lov til det.

 

 

PS-slike sikringer er å få kjøpt på ebay og egun; rundt 50$

Link to comment
Share on other sites

Den sikringen der så jo ikke så ille ut å smi til selv. Er den lett å ta på/av?

 

Slik jeg forstår den på bildet så er det vel bare å slipe ned den orginale sikringsflanken? til den går klar kikkerten,

borre og gjenge inn en liten bolt med en liten hengslet sikringsflanke? Litt knotete beskrevet, men er det nogenlunde i nærheten?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Bestilte rett fra Voere. Prøvde først å bestille via norsk jakt, men de klarte ikke å få tak i. Mye billigere å bestille rett fra Voere. (Også får du faktisk varen, noe som er et stort pluss..)

 

Sikringen kommer i to versjoner, en med og en uten hevarmslås. Den med hevarmslås krever en liten modifikasjon av sluttstykket (borring av et lite hull i hevarmen). Jeg bestilte den uten lås. Hevarmen min er da litt slarkete når den ikke er oppspent og den ikke har patron i kammeret. Tighter seg til når patronen er i kammeret, så det er ikke noe praktisk problem på jakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva kostet så herligheten? Monterte du selv, eller hadde du noen til å gjøre det for deg?

 

Hei

Jeg betalte 212 euro. Den versjonen med hevarmslås kostet noen få euro ekstra. Husker ikke om jeg betalte moms.

Jeg monterte alt selv, det tar 1 minutt. Alt sitter i en klump når du får den, både ny tennstift, fjær(er) og oppspennertangent. Det var bare å skru ut den gamle tennstiftmontasjen som man vanligvis gjør når man demonterer sluttstykket, og skru inn den nye. Veldig, veldig lett. Det følger med bruksanvisning, for det er mulig å justere på slaglengden til stiften. Dette var ikke nødvendig på min.

Går du for modellen med hevarmslås, må du borre i sluttstykket (et 6mm hull tror jeg det var)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev til mailadressen på voeres hjemmesider på engelsk (office@voere.at). Det så ikke ut som om det var veldig vanlig å selge deler på denne måten, men de var veldig hjelpsomme. De skrev "jet needle" på pakken sånn at det ikke skulle bli problemer ut fra østerrike.

 

Jeg vet ikke om noen andre norske leverandører av denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Smevik:

Kva er dine erfaringar med systemet så langt

Har ikke det enormt store grunnlaget enda, men det virker veldig bra. Det kan være litt tungt å spenne opp med kalde fingre, jeg slet litt med at den "satte" seg i begynnelsen under ruskete vær men løste dette med et par dråper olje. Har ikke hatt funksjoneringsfeil. Det er mulig å justere tennstiften også, men det var ikke nødvendig i mitt tilfelle.

 

Systemet fungerer (som de fleste oppspennere?) sånn at når man spenner opp tangenten forblir børsa spent selv om man tar ladegrep. Man må altså spenne ned manuelt for å "sikre" børsa igjen. Dette gjør at man kan skyte flere skudd etter hverandre i rask rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...