Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Ok, har fått inntrykk av at fauven er noe skarpere en de andre bassetene.

Kjører på med noen andre spørsmål når jeg først er i gang :)

Drevhastighet, kan det sammenlignes med en drever ?

Drevtid ?

Losmålet, like grovt som de andre bassetene ?

 

Gennerelle sykdommer eller innavl, er rasen plaget med noe spesielt ?

Ser dårlig pels blir nevnt, noe annet ?

Link to comment
Share on other sites

Svarar utifrån min ringa nybörjarkunskap, så får de mer erfarna komma in och lägga till eller rätta sedan :wink:

 

Drevhastighet, kan det sammenlignes med en drever ?

 

Hanen ligger ca 3-5 minuter efter drevdjuret, men det är inte en långsamt drivande ras enligt min erfarenhet.

 

Drevtid ?
Hane 1½ år : 45 minuter - 1 timme för tillfället, men det är ju små långdrivare så drev för en fullvuxen fauve på 3-5 timmar är nog inte allt för ovanligt.

 

Losmålet, like grovt som de andre bassetene ?
En som var här och jagade med hanhunden våran liknade hans skall med en grov jämthundhanes, så nog finns det rejäla röstresurser i den lilla kroppen alltid.

 

Gennerelle sykdommer eller innavl, er rasen plaget med noe spesielt ?
Vad jag vet, så är det en frisk och hälsosam ras som för det mesta håller bra % på inavelsgraden.

 

Ser dårlig pels blir nevnt, noe annet ?
Det är ju inte ovanligt (eller på något vis otillåtet) med fransysk benställning fram och graden av detta är ju avgörade för resultat ffa om man vill ställa ut, men jag inbillar mig att om en hund är extremt fransysk i sin benställning, så påverkar det också jakten, hur länge den orkar driva och hur många år den håller som aktiv jakthund.
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg litt bedre tid. Pause i elgjakta. Bruker Enya som bandhund på elgjakt, sporer elg. Jager og loser ikke på elg når jeg slipper for å jakte rådyr. Denne dagen sto det elg på timeplanen, men da vi tok ut hjort var det bare å følge på, og etter ca 1 times sporing, kom bukken fram på post. Vi lå ca 300 meter bak da den ble skutt. Har hatt flere gode skudd muligheter på elg under sporing, men det har vært feil dyr. Vi har skutt 2 elgkalver for henne i år. På onsdag kveld ble det 2 loser på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Dags att peta lite liv i tråden igen: Först några bilder på tiken min nu i morse..

 

081012-charmie-7.jpg

 

081012-charmie-1.jpg

 

081012-charmie-2.jpg

 

081012-charmie-3.jpg

 

081012-charmie-12.jpg

 

081012-charmie-10.jpg

 

Hanen var ute igår och hade några fina drev. Det längsta i 90 minuter med fint skall och bra fart, men tyvärr kom inte husse i läge för skott :|

Vi lånade en garmin (har inte fått hem våran ännu) och det är ju intressant att se hur det går i skogen..

Från hanens tur i går..

 

pejlbild-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er faktisk strålende fornøyd i dag selv om vi ikke fikk noe dyr!

Har hadt problemer med at den yngste tispa ikke kommer tilbake etter drev ,men i dag kom hun strake veien på bakspora sine så fort hun la av :D

I dag er Sara far sin hund :mrgreen:

 

Samtidig har det tikket inn meldinger fra valpekjøpere om dyr skutt for valpene fra siste kull :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei kan noen hjelpe oss å velge....

Vi har bestemt oss for å skaffe oss en Fauve og står nå med to muligheter.

Alternativ 1:

En svensk hanhund født 14.09 08

far,Twist du Rally Saint Paul, og mor, Rödängets Kina.

 

Alternativ 2:

står på liste for valp, hanhund, i et kull som er forventet å komme i løpet av 14dg

Husker ikke navn på far og mor, men far skal være en av de beste Fauver i Norge de siste årene

 

Gode råd taes i mot :-)

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er noe feil på den valpen etter Kina så kan du vel like godt gå for den. Litt underlig at det er valper igjen i kullet, de var jo leveringsklare for litt tid siden.

 

Det norske kullet er det umulig å uttale seg om så lenge du ikke vet hvem foreldrene er. Ikke er det sikkert det blir noen valp til deg heller når tiden kommer. Umulig å vite hva som kommer ut, tross alt.

 

Lykke til med Fauve, uansett. Du har mange opplevelsesrike år foran deg om du gir den en god start i livet.

Link to comment
Share on other sites

Hei kan noen hjelpe oss å velge....

Vi har bestemt oss for å skaffe oss en Fauve og står nå med to muligheter.

Alternativ 1:

En svensk hanhund født 14.09 08

far,Twist du Rally Saint Paul, og mor, Rödängets Kina.

 

Alternativ 2:

står på liste for valp, hanhund, i et kull som er forventet å komme i løpet av 14dg

Husker ikke navn på far og mor, men far skal være en av de beste Fauver i Norge de siste årene

 

Gode råd taes i mot :-)

Uansett hva du velger så gir jeg deg det rådet å sjekke ut foreldrene skikkelig, det er ingenting som er så irrterende som ei jaktbikkje som ikke fungerer. Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke er noe feil på den valpen etter Kina så kan du vel like godt gå for den. Litt underlig at det er valper igjen i kullet, de var jo leveringsklare for litt tid siden.

 

Det er derfor jeg er synes det er vanskelig å velge.

 

Oppdretter skryter av valpen, men det er han jo nødt til om det skal bli noe salg :lol:

 

Venter på bilder og litt info før det endelige valget taes, men tror jeg går for den i sverige

 

Takk for innspillet.

 

Tenker å bruke Fauven på hjortejakt på vestlandet. Er det noen som har gode erfaringer/ historier å dele ut??

Link to comment
Share on other sites

 

Tenker å bruke Fauven på hjortejakt på vestlandet. Er det noen som har gode erfaringer/ historier å dele ut??

 

Lägger in mitt blogginlägg för 1½ vecka sedan:

 

Det började med att Stefan, Tony, Atlas och Charmie (fauvarna: Hanen 18 månader och tiken 8 månader) hoppade in i bilen på fredags kvällen och åkte upp till dit de var inbjudna till hjortjakt av ett jaktlag som behövde hundar och hundförare.

Dagen började med samling, där pass delade ut och var Stefan och Tony skulle släppa hundarna. Sagt och gjort, de åkte ut till såten och kom på plats för hundsläpp.

 

hjort1.jpg

 

Båda hundarna fick direkt upp vittring och var väldigt ivriga på att bli släppta. Kort efter släpp, så började Charmie att väcka, medans Atlas som är lite mer rutinerad tog det lite lugnare.. Riktiga drevet kom igång efter en kort stunds väckande och sedan buktade drevet runt det berg, där Stefan och Tony var. Efter ca 2 timmar kom så drevet mot dem och först kom ca 10 hjortar ut på mer öppen yta och Tony som var i bra pass fick skjuta en fin hind på fullt drev från båda hundarna! Atlas var ca 1-2 minuter efter drevdjuren och Charmie kom drivande i löpan efter ca 8 minuter. Det gick lite långsammare för henne med sina kortare ben.

 

hjort2.jpg

 

hjort5.jpg

 

Stort tack till jaktlaget för att vi fick komma med våra hundar. Mycket roligt!!

 

Detta var alltså fauvarnas första hjortkontakt över huvudtaget..Hanen är det skjutet hare för innan, samt att han driver även räv och rådjur. Tiken är det skjutet ett rådjur för + att hon även driver hare.

 

Mlt trevliga jakthundar och även mkt trevliga familjehundar!!!

Link to comment
Share on other sites

Bassetfauve: tror det er riktig.

 

Begynner å bli noe mer kjent med stamtavler nå.

Ser ut til å være gode linjer hos begge alternativene.

Regner med at det blir en tur til Sverige i løpet av kort tid.

 

Er nok mer opp til oss om det blir en god jeger ut av det :)

 

Takk for alle innspill.

Jämta...spennende lesning for en som er i ferd med å bli Fauve eier

Link to comment
Share on other sites

Fauvene vokser så ujamt at jeg er ikke så sikker på at et mål nødvendigvis er noen god målestokk (sorry mannlicherman). Om man ser på hvor store avvik det e på målinger på utstilling av en og samme hund, og det er av dommere som er vant med å måle hunder, så vil jeg også tro at feilmarginen på en måling hjemme hos noen som ikke er vant med det vil ha ennå større feilmarginer.

 

Det er mye bedre å få gode bilder fra siden så du kan se proporsjonene. Virker beina for lange når valpen er 10 uker så blir de stort sett for lange når den blir voksen også. En annen ting er jo også hva du ønsker deg. En Fauve på 32-33 cm som er omtrent som en Dachs eller en på 36-37 som stort sett har langt bedre bevegelsesmønster og helt sikkert langt større framkommelighet.

 

Se like mye på pelskvalitet og frambeinsstilling når du skal velge valp. Det er alt for mange som er Franske ++ i frambeina og det er ikke ønskelig. Bevegelsene blir langt bedre når tærne peker den retningen hunden skal bevege seg (se godt eksempel på gamle stumfilmer med Chaplin) :mrgreen:

 

Om man tar gjennomsnittsønskene for norske valpekjøpere så ligger nok også det på en litt større Fauve enn hva man er ute etter i Sverige. Ikke minst om man ser på premieringer i utstillingsringen, så premieres de som ligger nærmes minimumsmålet bedre der borte og de som nærmer seg maksimumsmålet bedre her på berget. Så kan vi diskutere til vi dør hva som er riktig. Det blir vi aldri enige om uansett.

 

Om du tar stamtavlene til disse to kullene (dersom opplysningene om at det er Tempo/Cacao er rett), så vil du i alle fall finne langt bedre drevpremierte linjer bak tispa i Sverige. Hannhundlinjene er vel omtrentlig likeverdige.

Link to comment
Share on other sites

Jag har investerat i en mätsticka och kan meddela att min hane (som nog är färdigvuxen nu vid ca 20 månaders ålder) är 36 cm hög och tiken (som lär växa på sig någon/några cm till) är vid 9 månader 32 cm. Båda har bra drevtempo för åldern och erfarenheten tycker jag nog :wink:

 

Jag personligen vill inte ha hanen större än han är och stannar tiken på 34 cm i slutändan så är jag jättenöjd!

 

Hanen är något fransysk fram, har 1:a i kv på utställnig och som skrivet ligger han ca 1-2 minuter efter hjortar under drev och har mkt god framkomlighet.

 

Hanen från i somras:

 

DSC_0066.JPG

 

Atlas-avelssidan.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om du tar stamtavlene til disse to kullene (dersom opplysningene om at det er Tempo/Cacao er rett), så vil du i alle fall finne langt bedre drevpremierte linjer bak tispa i Sverige. Hannhundlinjene er vel omtrentlig likeverdige.

 

Där är jag helt ening med Jeger'n!!! Dessutom så har Stenshyttan's kennel haft en valpkull från samma kombination tidigare, och jag gissar att dom inte hade valt att para med samma hane en gång till om resultatet inte hade blivit bra? :wink:

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med valp, jeg har vært på vårjakt på bukk hos Håkan (Stenshyttan). Da hadde han bare petit, virket som en veldig seriøs oppdretter. Traff han igjen på Rettvikutstillingen (elghunder). Da stod han på stand for Sweisshundklubben, han har et par Alpinske dachsbracke i tilegg til fauve og petit. Hyggelig fyr.

Håper du får mange fine stunder i skogen. Min fauve hadde los i 3 timer i snø Tirsdag.

Reiser til Bulgaria på drevjakt om en halv time. Gleder meg veldig.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut noen flere skrytebilder av Chico.

 

Stenhyttans kennel kan anbefales. Vi satt igjen med et meget positivt inntrykk etter at vi hentet Chico sist lørdag.

Håkan og Lisa er dyktige med sine hunder/valper og det forretningsmessige rundt valpekjøpet var ryddig.

 

normal_IMG_2992.jpg

normal_IMG_2997.jpg

normal_IMG_3001.jpg

normal_IMG_2979.jpg

normal_IMG_2989.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snart er det jul, og jakta - i Norge vel og merke, er over for denne gang!

 

Hvordan har jaktåret 08 gått for Fauve eierne i år?

 

Vi har jo lest om folk som har brukt bikkja både på elg, hjort, rådyr og hare. Så jeg håper folk kan legge ut noen jaktbilder med Fauvene sine her, så vi får noen flotte bilder å drømme oss bort i.

 

Her kommer et jaktbilde av Ronja - søster til min Fauve Birk:

normal_Troya2.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen bilder fra årets jakt.

NJCH NVCH NUCH NordV-02 Rafale du Rallye Saint Paul

sammen med sin franske oppdretter og hans kompis samt en norsk jeger.

2008-11-04-03.jpg

 

Åstdalen's Vasthie mon Etoile og fornøyd skytter.

Det var "aldri" lyst den dagen, men rådyra tura bra.

2008-11-07-01.jpg

 

Rafale nok en gang, her sammen med undertegnede og en bitte liten bukk.

2008-11-14-03.jpg

 

Støpberget Hauk og ei geit som intetanende forstyrret undertegnede

da han satt og spiste nisten sin ved ei hogstflate.

2008-11-21-01.jpg

 

Vasthie med to fornøyde jegere og to kanskje litt mindre fornøyde rådyr.

2008-11-24-03.jpg

 

Åstdalen's Diva de la Chasse får litt ekstra oppmerksomhet av skytteren

etter at hun har fått være med og spore fram til og lufte på sine to første rådyr.

Riktignok var de skutt for NVCH NUCH Sirka de la Meignaniere,

men hun fikk ikke være med på fotoseansen.

2008-11-28-01.jpg

 

NJCH NVCH NUCH FINUCH Regal du Rallye Saint Paul og to fornøyde jegere

siste dagen før skaren kom til jaktterrenget vårt.

2008-12-19-01.jpg

 

Støpberget Hauk undrer da vi kommer til gaupesporene. "Skal vi jakte her a?"

2008-12-07-01.jpg

 

Det var noen av minnene fra årets Fauve-jakt. Med skaren solid plantet over hele distriktet så spørs det vel om det blir flere dager denne sesongen. Da må vi heller håpe på litt jaktlykke i svenske marker i romjula og januar.

 

God jul ønskes til alle Fauve-venner og andre Kammerfolk

fra Jeger'n og hundeflokken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...