Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Fan, jag trodde det handlade om att få fram bra "jakthundar" jag :wink::mrgreen: ....Grattis, Jeger'n :D :D :D (Kanske dags att få fram en BIS på N.E. snart :wink: )

Ikke så mange som blir drevpremierte den høsten de er 10 mndr, så det er vel litt tidlig å si at de ikke er bra jakthunder :twisted:

Vi får se når høsten kommer hvor stor prosent som blir jaktpremiert den sesongen. Asterix er nok en klar kandidat. Du får trøste deg med at Sigge er onkel til faderen.

 

Blir nok ingen N.E. på mine hunder. Har ikke bikkjer som trives i 30+++

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da har nok en innvandrer funnet vegen fra de svenske skoger til det sentrale østlandet.

Smedkullens Fauve Findus er kameraten døpt og jeg håper han blir et godt tilskudd til resten av den norske flokken.

Han har jo en stamtavle som burde legge til rette for gode resultater i skogen fremover.

Rådyr, watch out!

 

291ght1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Av frykt for å bli hentet med tvangstrøye når jeg går i skogen og roper "Findus, Findus", så vurderer jeg sterkt å bruke et annet navn på den. Og tenkt hvor mobbet han vil bli av de andre hundene på utstilling om de får høre at han heter Findus :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med Findus Jaktmann :D !

 

Åssen fôr bruker folket her inne til Fauvane? Har til nå vore innom 2 ulike; Eukanuba og ProPlan. Kan ikkje sei at eg har truffe blink ennå, bikkja er relativt uinteressert i tørrforet, avføringa er så som så og røytinga er stor!

 

Har nå planar om å prøve Norwegian Polar Hundemat; http://www.norwegian-polar.no/ , som Petit-amabssadør Ranger så langt er godt fornøygd med. Og logikken er jo enkel; kikk inn i kjeften på bikkja; den er ikkje tilbassa mais og korn, då er sannsynlegvis ikkje resten av kroppen det hell :lol: Idèen med NP er at hunden er kjøttetar, så foret er godkjent slakteavfall...

 

Er det nokon med Fauve som har erfaring med dette foret? Evt andre typer som funker bra?

 

Hadde forresten stilleståande los med Asterix på ein spissbukk her i dag, moro... Kom over den på sykkeltur og kom innpå fint haglehold før den avslørte oss.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt de samme to fortypene som du har brukt + Troll. Sistnevnte fungerte dårlig, både med tanke på mengde avføring og kvalitet på pels. Bruker Eukanuba pr. i dag, og det fungerer greit. Har ingen erfaring med NP.

 

Tispa vår er kullsøster av din hund, om jeg ikke husker helt feil. Om det er noen trøst er hun temmelig småspist, hun også. Løsningen her var å ha matskåla stående tilgjengelig lengre (før fjernet vi det temmelig raskt om hun ikke åt), samt å gå over til høyenergifor (etter råd fra oppdretter). Da gikk det fort unna med litt mer for, og hun kom i fint hold.

 

Hadde vært kjekt om du poster dine erfaringer med NP her hvis du ender opp med å prøve dette :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Royal Canin valpefòr. Melvin skal ikke beskyldes for å være fet, så litt økt matlyst hadde ikke gjort noe, men det er ingen krise heller. Jeg prøvde å blande Eukanuba valpefór innimellom for å se om det ble litt mere spennende, men det ble elegant spyttet ut igjen på gulvet ved siden av matskåla. Kommer til å bruke Vom og Hundemat som tillegg til tørrfóret nå. Fullfóring på NP kommer jeg ikke til å gjøre før han har blitt litt eldre. Det er ikke bra at valpen vokser for fort heller.

Link to comment
Share on other sites

Birk var også sær på fòret det første året. Vi byttet vel fòr nærmere 5 ganger. Han er heller ikke veldig storspist eller sulten, så fòringa gikk fra tre til èn gang om dagen(ettermiddagen/kveld). Nå spiser han i alle fall opp. Har også tenkt å prøve et tilleggsfor - Norwegian Polar som er et fullverdig kjøttfor, etterhvert. Men kan han stjele andre hunders mat, da er han alltid sulten.

 

Er noen sære jævler det her :lol: Engelsk settervalpen min sluker rått og røti! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Norwegian Polar kan trygt gis til valper, det er bare å dosere i forhold til kroppsvekt. Og her støtter jeg meg til en oppdretter som har brukt dette i flere årtier. :)

Er hunden småspist så er NP løsninga, det lukter som leverpostei og bikkjer elsker det. Og mye mer behagelig å holde på med en Vom & Hundmat, siden NP er i fast konsistens og altså lukter godt.

Jeg har positiv erfaring med foret så langt. :)

Link to comment
Share on other sites

Her i huset er Appetitt Energi det foret som har blitt best motatt.Bruker i tilleg mye fisk både frossen og fersk,driver mye med fiskekultivering og mye av dette ender som bikkjemat.Blir like imponert hver gang Dio drar innpå en abbor på et par sekunder, spiller ingen rolle om den er fersk eller frossen :D .Var litt bekymret for alle beina i starten men det har hitil ikke hvert noe problem,men følger jo litt med for sikkerhets skyld

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldingar!

 

Betryggande å höyre at det ikkje bare er Asterix som er sär i kosten, kjente igjen alt som blei beskreve her :lol:

 

Pröver nok NP hundefor, men har ikkje moglegheit å få handla inn för til veka. Skal kome med tilbakemeldingar :D

 

PS; takk for tipset Ranger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder ord hvis du er interessert!

Levering ca 10 mnd hvis alt går som planlagt :!:

 

Går alt som planlagt? ;)

 

Denne utfordringen du rettet til Tomabu var interessant, så jeg drister meg til å følge opp et innlegg fra 10 Okt. 2009.

Link to comment
Share on other sites

Minner om ordinær drevprøve for bassetrasene på øya Vega nordvest for Brønnøysund i søndre Nordland 2.-5. september. Har plass til 20 hunder, så her er det bare å melde på! :wink:

 

Ved mer enn 20 hunder påmeldt blir det loddtrekning om plassene.

 

Mer info finnes på Norsk Bassetklubb sine nettsider, og på NKK sine terminlister. Påmelding skjer til Jørgen Nergård, Norsk Bassetklubb.

 

Håper å se en fauve eller to der ute! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke så sikker på det, Ranger.

 

I henhold til Drevprøver for Bassetrasene, kommentarer til NKKs fellesbestemmelser pkt 7, så står det:

"Overtegning: Ved overtegning skal det foretas loddtrekning umiddelbart etter påmeldingsfristens utløp."

 

NBak forholder seg selvsagt til regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i Norwegian Polar,ser ikke ut til at det selges her på det sørlige vestland.Har selv en tispe som var veldig vanskelig med å få mat i. Nå etter at hun har hatt et kull så har hun snudd helt,vi brukte allverdens tørrfor +at vi kjøpte fisk som jeg kokte og smuldret oppi sammen med tørrforet.Hun fikk alle mulige typer kjøtt også men hun spiste det med lange tenner ingen glede så nå er det bare velstand :lol: Er der noen som skal på utstilling på Prestøya eller er der helt sommertørke? ser ut til at alle er i feriemodus. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i Norwegian Polar,ser ikke ut til at det selges her på det sørlige vestland.

Sjekk på http://www.norwegian-polar.no/ under linkene "Forhandlere" og "Hundemat på lager" (scroll ned litt). Der kan du se hvor det er å kjøpe direkte, eller kan hentes på fryselager. Ser et fryselager i Lillesand har det, er det langt unna deg? Men sjekk på nettsidene der, så finner du svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk, det er nok et helt stykke fra meg for vi bor i Rogaland på grensa til vest-Agder men skal nok finne det har hørt mye om at flere er fornøyd og da er det bryet verdt å prøve det.Nytter ikke å prøve på Dachsen for den spiser rått og råte derfor er det rart at fauven ikke tar etter henne.Tenker mest på at det går mot høst og da må hun ha nok mat i skrotten så hun ikke går for fort tom. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som har litt problemeer med at unge hunder kan se ut som om de er i konsentrasjonsleir eller så. Nå er det ikke ukjent at unge Fauve'r kan se ut som om de har litt snau matlyst. Det er faktisk ganske rasetypisk.

 

Første bud er å bruke et kvalitetsfôr med høy næringsverdi. Dette finner du sjelden på Super'n eller nærbutikken, for å si det enkelt. Nå aner ikke jeg hvordan du holder bikkja i fysisk stand, men en av de beste metodene for å gjøre noe med dette, er faktisk regelmessig mosjon. Ei sliten og sulten bikkje spiser, bare du venter en times tid etter utskeielsen før du gir mat. Magen må få roet seg igjen. Nå mener jeg selvsagt ikke 25 km i springer to ganger om dagen, men når de etter hvert vokser til og blir 15-18 mndr så har de godt av 10-12 km med sykkel 3-4 ganger i uka. Hold hunden i lett trav og sørg for å ha med vannkopp og flaske til stopp for væskeinntak underveis. Dette er spesiellt viktig denne tiden av året. På vinteren gjør ski eller spark samme nytta som sykkel, i alle fall for oss her på det indre østland med permafrost. Å rusle en tur i passe skravletempo er IKKE mosjon for bikkja, det er tissetur.

 

Sjelden oppnår man resultater med å bytte fôrprodsent i tide og utide. Amerikanske hundekjørere har gjort en del "halvvitenskapelige + +" forsøk på dette. Det viste seg at hundene ofte trengte 3-4 måneder på å tilpasse seg det nye fôret og utnytte dette på beste vis. Næringsopptak er en sær sak. Nytter ikke å skifte 3-4 ganger i året når det er slik skrotten fungerer. Da kan det være bedre å heller dele opp måltidene, gjerne 3 om dagen (5 om dagen, sier de vel i reklamen 8) ). Gi et godt og kraftig fôr hele året og varier med mengde i forhold til behov, gjerne med en liten dash av "god smak" over. Lar du det trekke inn noen minutter så smaker det av alle perlene.

 

Det finnes mange råd, og jeg er sikker på at flere av dem hjelper. Det jeg har gitt over her er bare ett, men for flere av mine valpekjøpere har det i alle fall vært nyttig. Mye hjelp å få i å være konsekvent i forhold til godbit etc mellom måltidene også :shock:

 

Det kan jo godt være at man allerede har et høyt mosjonsnivå. Da skal du se musklene kommer på hunden når den nærmer seg eller passerer et par år. Det er da de blir voksne, akkurat som med oss mennesker som får en tilnærmet ferdigutviklet kropp ved +/- 20 år. Den fyllingsgraden vi mennesker ofte får oppover i min alder har ikke noe med normal kroppslig utvikling å gjøre, det er en kombinasjon av velstand, mye godt og magert viltkjøtt med masse fetende tilbehør, samt latskap :mrgreen:

 

Et lite tips:

Om du synes hunden er litt vel opptrukket i buklinjen og skulle hatt bedre fylling i magen når du skal på utstilling, så gi litt tørrfisk tidlig på morgenen og tilgang på masse vann utover dagen. Tørrfisk sveller litt og underlinjen kan fort se litt bedre ut noen timer. Du har sikkert sett et valpekull som akkurat er ferdig med amminga? Ingen opptrukket biklinje der, nei. Ikke er det skadelig og godt ser det vitterlig ut som om det smaker hos våre firbeinte yndlinger. DET skal vi da unne dem.

 

En annen ting:

Enhver seriøs oppdretter har selvsagt tilegnet seg erfaring og kunnskap om sin rase, slik at vedkommende bør være i stand til og villig til å hjelpe valpekjøpere med gode råd og tips i slike og andre situasjoner som oppstår for en valpekjøper.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd der, godt med litt kompetanse her inne! :D

 

Har bikkja dårlig matlyst så prøv Norwegian Polar. Det ser ut som og lukter som ovnsbakt leverpostei, og den bikkja som ikke eter det på et blunk må enten til veterinær eller skytes på flekken! :wink:

 

Jeg har smakt det sjøl, og det kan gå som Snurring i steikepanna om man vil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mangen gode råd ettersom vi aldrig har hatt dette problemet før ca.37år siden vi kjøpte første valp så undres vi på så mangt når ingenting ser ut til å smake.Vi kjøper aldrig for på super'n som regel hos vetrinær eller på dyrebutikk ja tørrfisk får de også da sier hun ikke nei, har funnet en riktig fin som også lukter godt for kvaliteten står ikke helt i stil til pris alltid når det gjeller tørrfisk,hun får også 1ts. olje på foret om morgenen ja jeg deler opp maten i 2 måltid syns det fungerer godt for vår del.Kanskje hun er noe bortskjemt men bare hun spiser så får hun bare være det,hun er i alle fall en utrolig snill og harmonisk hund så vi ser det er på tide å tenke på enda en av samme rase blir nok ikke noe annethos oss tror jeg skulle bare kjendt til disse for mangen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder ord hvis du er interessert!

Levering ca 10 mnd hvis alt går som planlagt :!:

 

Går alt som planlagt? ;)

 

Denne utfordringen du rettet til Tomabu var interessant, så jeg drister meg til å følge opp et innlegg fra 10 Okt. 2009.

 

Alt gikk ikke som planlagt, men parringen ble noen måneder forsinket! Nå er termin ca 5 august, og hunden er her hos meg nå. Hvis Tomabu er interessert så skal jeg selvførgelig holde ord :D

Jeg kan derimot ikke love hvilke kjønn det blir fordi jeg hadde glemt dette :oops: og har booket fler valpekjøpere som nå sitter og venter. Hvis det skulle vise seg at det ikke blir nok valper , og Tomabu er interessert så ordner jeg det i neste kull til neste år.

 

Her i huset har det aldri vært problemer med å få i hundene mat, tvert imot. Bruker nå Flatazor, og er fornøyd med det. Kjøper også N.P direkte i holmestrand, brukes innimellom .

Link to comment
Share on other sites

Alt gikk ikke som planlagt, men parringen ble noen måneder forsinket! Nå er termin ca 5 august, og hunden er her hos meg nå.

 

En otroligt spännande valpkull :P Vet att bassetfauve har lagt ner mycket tid och pengar på att få till den här parningen i Frankrike!

Känns bra att det finns uppfödare som väljer att återinvestera sina pengar i nya duktiga jaktliga linjer som vi alla kommer att få gott av i framtiden :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lova å kome med tilbakemeldingar på NP Hundemat, så her kjem dei...

 

Han har fått foret i snart 14 dagar. Det blei levert i ei stor, flat blokk på 20 kg. Dette var delt in i stykke à 1 kg. Det eg gjorde var å slå av, slik at eg fekk 20 stk, à 1 kg, lettare å lagre og lettare reint praktisk, så ein slepp å fram med spett og spade kvar gong ei ny ladning skal gjerast klar. Det å gi bikkja mat er enkelt og greitt, bare å hente "kaka" i kjøleskåpet, skjere av 1/4 (250 g. pr. 15 kg hund), skjere det opp i småbitar i skåla og "versågod!".

 

Ein ting er sikker; denne maten liker han! Han glefser det i seg utan å tenke seg om, og står spørrande til slutt "er det ikkje meir...?". Dette har kun skjedd med middagsrestar og knottar med brun saus før...

 

Avføringa har blitt svart og komprimert, og han har tydelig lagt på seg litt allereie. Dette er gode teikn for meg.

 

I starten gulpa han opp litt mat, men det trur eg kom av endringa og at dette nok er relativt "sterk" kost ift knottar. Trur ikkje eg vil sjå meir til dette nå som magen har tilvent seg NP.

 

Så, konklusjon så langt; TOPP :D

 

Takk Ranger<3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig! :D Jeg har også tro på dette, Ares er fortsatt like vill og gal hver gang jeg henter boksen i kjøleskapet, setter enormt pris på denne maten. :D Tror imidlertid dosen på 250 gram er litt knapp til han når høsten kommer, men fauve er jo mindre bikkjer og det skulle da være ypperlig.

 

Tips; Hvis man er flere kjente som går sammen om én bestilling så får man rabatter jo flere 20-kilos blokker man kjøper. Kjekt det, sjøl om dette foret er billig i utgangspunktet også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til dere også Hoffvoff og Peacemaker.

 

Hoffvoff med sin 1. premie i dag :D

 

Vill også skryte litt av blodsporkurset som du har vært instruktør for Hoffvoff.

 

Morro om du kan legge ut antall deltagere,antall starter og premieringer etter kurset til nå.

 

Jeg kan trygt anbefale dette kurset til alle :D ( Regner med at du skal ha kurs neste år også)

Link to comment
Share on other sites

Takker for det, Drilling og Fauve.

 

Statistikk fra kurset:

 

Vi har hatt 10 deltagere. Så langt har 8 stilt på prøve, med 7 premieringer: 1 x 3. premie, 3 x 2. premie og 3 x 1. premie. En ekvipasje venter på at dommer skal komme hjem fra ferie, og en ekvipasje kommer antakelig ikke til å stille på prøve.

Link to comment
Share on other sites

Det må jo være en fantastisk statistikk :)

 

Så alle som bor i nærheten av Sande i Vestfold og har lyst til å lære blodspor.

 

Meld dere på til Hoffvoff sitt neste kurs!!! (om han skal ha kurs da ?)

 

Kan anbefales på det sterkeste!!!!!

 

Grattis til alle kursdeltagere og igjen til Hoffvoff som har ledet oss igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...