Jump to content

bråkete skjærer... skadedyr?


cult

Recommended Posts

Lurte på om noen vet om det går an å få fellingstillatelse på et hekkende skjærepar i et tettbygd strøk? evt. tillatese til å fjerne redet eller i det minste bare eggene....

 

Saken er at hver eneste vår/sommer er det noen skjærer som har rede rett i nærheten, og alle som har hatt det i nærheten vet hvilket helvetes spetakkel man da ofte våkner av i sommerferien/helger når mange gjerne ønsker å sove litt godt utpå dagen.. Og nå ser jeg at de holder på å bygge rede i furuen til naboen...

 

 

men etter hva jeg har forstått gis det bare fellingstillatelse på "skadedyr" som gjør økonomisk skade? Stemmer dette? Eller er det mulig å få igjennom at disse skjærene bør tas ut med den enkle begrunnelsen at de lager et avsindig støy?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter kråke, skjære, måke, ravn og rev på ett avfallsanlegg her i kommunen. Nå som alt av arter er over jakt tiden så ringte jeg viltnemda å spurte om det var mulig med jakt utover sommeren. Dem hadde et møte der dette blei tatt opp å nå har jeg fått tillatelse til å "avlive skadedyr" på dette anlegget helt frem til jakt start igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer forskrift om felling av viltarter som gjør skade etc.

 

"II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

 

Det betyr egentlig nei.. og om du gjør det og blir observert og noen rapporterer det så må du kunne bevise at de aktuelle skjærene faktisk gjør skade av vesentlig økonomisk betydning, og husk at om ikke du er grunneier eller rettighetshaver så må du ha tillatelse av den aktuelle eieren eller rettighetshaveren.

 

bare sånn for å væra firkanta.. men det er det lovverket sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer forskrift om felling av viltarter som gjør skade etc.

 

"II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

 

Det betyr egentlig nei.. og om du gjør det og blir observert og noen rapporterer det så må du kunne bevise at de aktuelle skjærene faktisk gjør skade av vesentlig økonomisk betydning, og husk at om ikke du er grunneier eller rettighetshaver så må du ha tillatelse av den aktuelle eieren eller rettighetshaveren.

 

bare sånn for å væra firkanta.. men det er det lovverket sier.

 

ja det er dette jeg har lest, og det fremgår jo at de må gjøre økonomisk skade... og det gjør de jo ikke i dette tilfellet.. de er bare noe helvetes plagsom..

 

Får høre med naboen hva de tenker om saken... går ut ifra at det er de som er grunneier, selv om det er en liten tomt... (max 1 mål)

og ja jeg kan selvfølgelig godt gjøre det midt på natten, i ninjadrakt for den del, for å unngå å bli observert.. men tenker også på dette med å avfyre skudd i tettbygd strøk... vanskelig med sikker bakgrunn...

 

smell er ingen problem, da jeg benytter meg av en dempet salongrifle m/sub-ammo...

 

e redd for at de skjærene ryker til uansett om det er greit for naboen eller ikke.. men hadde jo sikkert vært gunstig for min del å ha det på det reine, ikkje nødvendigvis med "loven" men i hvertfall med naboen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter kråke, skjære, måke, ravn og rev på ett avfallsanlegg her i kommunen. Nå som alt av arter er over jakt tiden så ringte jeg viltnemda å spurte om det var mulig med jakt utover sommeren. Dem hadde et møte der dette blei tatt opp å nå har jeg fått tillatelse til å "avlive skadedyr" på dette anlegget helt frem til jakt start igjen.

 

Er det viltnemda som skal avgjøre dette?

Link to comment
Share on other sites

.

 

Er det viltnemda som skal avgjøre dette?

 

Veit ikke om det er noen lov som sier hvem som bestemmer, men jeg ringte grunneier først for å høre om muligheten til jakt der... så er det litt nærme byen å da tenkte jeg det kunne være greit å informere politiet men dem ville ikke ha noe med det å gjøre så ba meg ringe viltnemda. Ringte viltnemda å dem bestemte at jeg kunne jakte hele året på denne plassen... satt opp en liten jaktbu der idag å var sikkert 8-10 katter å 100 fugl der...

Link to comment
Share on other sites

Man er ganske så hårsår om man lar seg plage av fugler som lager lyd... Jeg håper virkelig at jeg aldri kommer til å bli så bitter på livet. Jeg jakter selvfølgelig kråke og skjære i jakttidene fordi det er godt viltpleie, men klarer heldigvis fortsatt å la meg glede og fasinere over hvor intelligente og veltillpassede disse fuglene er.

 

Mitt råd er at du slutter å ergre deg over dette, og heller kommer deg opp om morgenen og får noe ut av dagen! :D

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg er så heldig og bo ved måkereservatet "mjøsa". når jeg går ut og ser opp så er det minst 3 måker og se til enhver tid, det er greit, men så er det en eller annen luring i nabolaget som har satt ut en pose med søppel, noen har glemt og lukke lokket på søppelkassa, eller vinden har blåst det opp som i dag, da er helvete løst. Da er det mere skrikende måker i lufta som krangler om søpla enn det er gruskorn på stranda. På en slik dag blir bilen hvit av måkemøkk, gamle bleier og leverposteibokser ligger strødd over hele nabolaget, da blir jeg sur. Løsningen var like enkel som genial, heng opp en død måke så holder resten avstand ut sesongen. Jeg er også en ivrig predatorjeger, men det er for at andre arter skal få slippe til også.

 

I denne saken er det vell ikke måkene som er problemet, men sløve mennesker som ikke greier å passe på søppla si!

Link to comment
Share on other sites

til trådstarter: en henvendelse til kommunen vil nok kunne gi deg bedre svar enn du får her hos oss. I hvert fall et mer definitivt svar.

Jeg vil anbefale deg å begrunne søknaden best mulig ut fra mer enn bare støy. Er fuglene til sjenanse for småbarn som leker? Husdyr? Blir bilen(e) nedskitt? Fuglemøkk skader lakken vettu, og kan muilgens vise til økonomisk skade..

 

Hva du kunne tenke deg å utøve med våpen i nattens mulm kan du med fordel holde for deg selv. Får du først tillatelse er nok ikke skytelys noe problem.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner tråden litt:

Ser ut for meg at det er enklere enn hva jeg trodde å få lov å jakte skadedyr så fremt de gjør økonomisk skade?

 

Jeg jakter måker, kråker osv. på et fiskebruk i Lofoten hvert år. Her gjør de betydelig skade, økonomisk. Her snakker vi mange mange tusen hvert år, da både kråkene og kanskje spesielt måkene, setter seg på hjellene og spiser av fisken som henger til tørk. Samme fiskebruk har et stort oppdretsanlegg hvor de og gjør skader på andre måter. Her gjør faktisk hegra stor skade, men denne er vel fredet slik jeg har skjønt det..

 

Uansett, hvordan skal jeg (som ikke er grunneier) gå fram for å få lov å jakte kråker og måker utenfor jakttiden på dette anlegget? Har selvfølgelig tillatelse fra grunneier. Det er helt hinsides mengder av begge arter der! Når det gjelder måker, så rører jeg aldri "småmåkene", da jeg innbiller meg at de gjør mindre skade. Er svartbak, gråmåke osv. som får unngjelde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...