Jump to content

Erfaring med Dacron


toaal

Recommended Posts

Noen som har førstehånds erfaring med dacron eller "wads" ifm subladninger? Det er visst svære greier "over-there", men er det andre enn meg som roter med slikt? Holder på med 45/70 subladninger. Traff blink tidligere med N135 krutt(liten ladning), men med så stor hylse trengs det litt spacing tydeligvis for å få jevn forbrenning/fart ellers går presisjonen på skogen..

Så nå er det ladet med tette trinn i ladning og høvelig med dacron på toppen- Klar til tesskyting!

Link to comment
Share on other sites

Bruker det i 510 førlanden min. Har 0,5gr med dacron i hylsa etter kruttet. Etter eg begynte å bruke det, måtte eg gå ned litt på ladningen. Før eg begynte å bruke dacron, slet eg når eg kjøt i nedover bakke. Da reiste alt kruttet fram i hylsa, så eg fikk feil tenning på kruttet.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lada subladninger med dacron.

Poenget med dacron er å bruke den som en filler i hylsa.Jeg har brukt dacron ved bruk av støpte kuler.Der bruker du vanligvis ett raskere krutt enn det som er vanlig for kalibret og her brukes dacron for å holde kruttet mot hetta og for å forhindre ugjevn tenning/etterbrennere,som kan være svært ubehagelige med store hylser og lite krutt.Hadde etterbrennere i .460W,by og det var direkte utrivelig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg. Jeg tror det blir blåst ut. Kan kansje være fare for plastavleiringer, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

 

Men det jeg vet, er at på den svakeste sub test ladninga jeg hadde engang, så lå dacronet igjen i pipa.... Regner med det var numret før jeg fikk prøvd "banke kule ut av løpet trikset" :)

Jeg gikk ikke lavere! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte bare at siden polyester og andre lignende plastmaterialer smelter svært lett, at varmen fra forbrenningen av kruttet ville smelte dacronet.

Ikke blåse det ut av pipa.

 

Nå satser jeg på at jeg får såpass lite volum i whisperen min at det ikke er noe problem i ulike vinkler.

Tror dermed jeg slipper dacron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eksperimenterte for mange år siden med dacron i reduserte ladninger i 9,3x62 og blykuler, inspirert av en artikkel i Våpenjournalen om dette i 375 H&H. Tror det var dacron, var fyll i en gammel boblejakke.

 

Opplevde å finne noe som lignet brent plast utenpå hylsehalsen foran på hylsene. Dette var i ganske reduserte ladninger med N-110 mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som høggern - dropp dacron. Jeg har forsøkt med og uten, og selv om avikksmønsteret er litt forskjellig med og uten, er de praktiske resultatene identiske. Den store forskjellen er at du slipper ulla i både løp og demper, og at det gjør ladeprosessen vesentlig enklere.

 

Dacron i en hvilken som helst whisper-kreasjon er rett og slett bare tøys, og en potensiell kilde til dårligere presisjon og trykkvariasjoner du ikke vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg tro litt til, nei vent, ikke så mye tro dennegang så dette stemmer vel vil jeg mene. jeg tror Morten har peiling på subladning av de små ekle patronene ;) så hør på hva han har å meddele om sånt. :)

 

Forrestn:

Dacrondotten som lå i pipa mi var noe smeltet ja.

Link to comment
Share on other sites

Håper trådstarter tillater at jeg lurer inn et spørsmål her.

 

Jeg driver også med .45/70 og har prøvd blykule uten gas check med påfølgende blying i løpet. Ble da anbefalt å bruke ei pappskive under kula for å forhindre blying, samt en dott med dacron for å holde denne på plass.

I og med at det ikke er store mellomrommet mellom kula og kruttladningen, er det da nødvendig med dacron? Eller går det like greit uten?

Og hvor får en i såfall tak i dacron(uten å slakte klær og inventar)?

Link to comment
Share on other sites

@Hjortefot

 

Hvis du stikker innom forretningen der min fru jobber så får du kjøpt store poser med stoffet for en 50 lapp. :wink:

Eventuelt ta en tur innom meg for en kaffe og en "dott" dacron. Har noe i kjelleren vettu. :mrgreen:

 

Takk for det! Stikker innom deg en tur i påsken, hvis du ikke skal på påsketur :D

Link to comment
Share on other sites

Da var ladningene testet ut. Dacron gjorde susen så det ut til. Det må bemerkes at 45/70 hylsen er diger! Ikke et ideelt utgangspunkt for subladninger. Fikk fin hastighet med kjempepresisjon med 405 gr Remingtonkuler. La meg på en ladning som ga 300ms med ca +-3,- drittbørsen skjøt bedre enn jeg holder med den miksen. Elektronikk på 100m klarte ikke plassere hullene fra hverandre uten zoom.

Denne kule er ikke akkurat noe ballistisk underverk,- hastighetsavvikene er nok av relativt liten betydning.

Jeg brukte N135 krutt, det er relativt sentbrennende i denne sammenheng.

For interesserte så kan ladningene sendes på PM. Dette er folkeopplysning på sitt beste.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen er: Bruk det raskeste kruttet du kan. Det gir mindre gassvolum, raskere aksellerasjon, raskere maksimaltrykk, ofte høyere maksimaltrykk og raskere trykkfall mot munningen. Oppsummert betyr dette jevnere trykk, mindre gassvolum og lavere munningstrykk => god presisjon og mindre lyd. Svaret på spørsmålet ditt er derfor ja - prøv N110.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har problemer med blying i 45/70, så er det stor fare for at kulene dine er for små. Kulene bør være .001 til .003 større enn løpet ditt. Sannsynligvis er løpet ditt omkring .457 tommer, noe som vil si at kulene burde være .459 tommer. En annen ting er hvor mye fart du prøver å presse kulene opp i, drar du på for mye her så må kulene ha gascheck.

Det er en hel liten vitenskap omkring blykuler, så det er bare å sette seg ned og lese alt du kommer over. Det er masse informasjon å hente omkring på nettet og meget nyttig å få med seg.

 

" A bullet that is a frog hair under groove size will lead like crazy. Leading is caused by gas leaking past the bullet and acting like a oxyacetylene torch cutting steel. "

 

Dakron:

Jeg har lest mye for og imot dakron. Jeg har brukt det i endel forskjellige kalibere og syntes ikke det var noen stor forskjell på å bruke det eller å la være.

MEN, så var jeg igang med blykuler og redusert ladning i 375HH og 470NE med dobbelrifler. Jeg hadde ladet opp endel patroner med forskjellige ladninger. To av hver med N120 og N140, og forskjellige kruttvekter.

Det skjedde ingen ting galt, men det viste seg at skudd nr.2 alltid hadde endel høyere hastighet i kronografen. Størst forskjell var det med N140, som jo er litt tregere enn N120.

Jeg kom frem til at dette måtte skyldes at kruttet i patron nr. 2 ble presset bakover i hylsen pga. rekylen fra skudd nr.1.

Jeg tror at behovet for dakron kommer an på hvilket krutt som brukes og ikke minst hva slags primer som brukes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser tråden begynner og bli gammel men jeg prøver og blåse liv i den igjen allikevel.

Det er etterhvert blitt min tur til å prøve meg på subladninger i min sako .308.

 

Jeg har forsåvidt blitt enig med meg selv om hvordan jeg skal gå frem.

Det eneste jeg lurer litt på er om jeg skal bruke dacron eller ikke.

Jeg har lest side opp og ned om emnet her på kammeret men finner ikke noe aktuelle erfaringsdata om virkningen dacron har på demper.

 

Planen er å bruke N310 krutt og en 175grs FN Mimek blykule med gascheck.

Oppboret tennkanal 3,5mm

Winchester LR Magnum, tennhetter

 

Etter hva jeg har lest i div tråder, og iom. at jeg benytter blykuler og såpass raskt som N310 krutt vil kruttmengden bli minimal. Jeg vil tippe rundt 5-7 grs. Derfor lurer jeg på om det er tryggest og bruke dacron for og sikre at kruttet ligger på rett plass.

 

Har noen av dere utsatt deres demper for dacron?

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det... Jeg har kombinert revglugge og soveromsvindu i andre etasje. Nedenfor og utenfor gjerdet er det rene autobahn for reven(3.6m ned til bakkeplan og ca.10m fra husveggen til der åte ligger) . Jeg bor i utkanten av et tettsted og tenkte det ville vært fint og bruke subammo der.

Jeg vil nok måtte skyte litt nedover ja.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...