Jump to content

Byggeprosjekt Remington 700/Mauser/Andre i 6.5x55se


Recommended Posts

Hei

 

Har lyst å bygge meg en Remington 700 i 6.5x55se.

 

Har skjønt såpass at jeg trenger en Remington 700 låsekasse, et løp og stokk. :D

 

Men så stopper det opp :overrasket:

 

Tenkte å kjøpe meg en brukt låsekasse (les hel rifle), men er usikker på hvilket kaliber som er det beste utgangspunktet. Regner også med å måtte bytte/modifisere bolten for å passe til det nye kaliberet.

 

Og kjenner dere til en børsemaker i eller i nærheten av Narvik som kan sette på løpet og få byggverket i stokken? 8)

 

Ny stokk tar vi senere...

 

All hjelp er kjærkommen

 

Jan

 

//17.04.2011 - 14.35 Endret innleggstittel//

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøp cal 30-06 (lang kasse),bytt løp og skyt :wink:

 

Lang kasse :shock: Hvordan må jeg ha for å få brukt en kort kasse ?

 

Og hvilken betydning har det at slakteofferet er en ADL, BDL ell CDL ??

 

Neste problem er våpenkontoret, vis man har en 308Win fra før og ønsker å kjøpe en kasse i f.eks. 30-06 for ombygging til 6.5x55se, hvordan i all verden skal søknaden se ut ??

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha ei relativt rimelig rifle i 6,5x55 hvorfor ikke kjøpe en Howa eller en Thompson Venture??

 

Om du skal lage en komplett 6,5 av en slaktet remington blir bygget ganske kostbart.

 

Bedre løsning om du har bestemt deg for en Remington er å lete etter en brukt Remington Classic fra 1992 som kom i kaliber 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Du skal være bra Remington frelst hvis du absolutt må få laget deg en Remington i kaliber 6.5x55. Som flere sier blir det kostbart og andre alternativer finnes. Det nærmeste du kommer en look alike rifle til Remington er Sabatti 90 eller Diamond Hunter, som er to like rifler produsert under to forskjellige navn. Gode og driftsikre rifler med en utmerket presisjon til en fornuftig pris. Dessuten låser sikringen hevarmen på disse riflene noe det dessverre ikke gjør på Remington riflene.

Link to comment
Share on other sites

Først....

 

Takk for alle innspillene. Alle blir vurdert nøye før eventuelle prosjekt blir satt i gang.

 

Kjøp cal 30-06 (lang kasse),bytt løp og skyt :wink:

 

"Motstanden" mot Remington og prisen på prosjektet har fått meg til å tenke litt i andre baner, problemet er at kunnskapen ikke strekker helt til og jeg blir nødt til å stille "dumme" spørsmål. 8)

 

Remington 30-06, bytte løp og skyt !! Fint det. Men vil det samme fungere med en Mauser i 30-06 ?? Ser Mausere omtrent gis vekk rundt omkring.

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Det ligger bel ca 1million banemausere i 6.5x55 rundt i diverse forretninger, garasjer og utedass. Disse bør det (dessverre) kunne gå an å hoste frem for under 1000-lappen. Beklager Mauserentusiaster,- men det er omtrent det de er verd idag. Bruksverdien er nok høyere men pengene rår...

Link to comment
Share on other sites

Det ligger bel ca 1million banemausere i 6.5x55 rundt i diverse forretninger, garasjer og utedass. Disse bør det (dessverre) kunne gå an å hoste frem for under 1000-lappen. Beklager Mauserentusiaster,- men det er omtrent det de er verd idag. Bruksverdien er nok høyere men pengene rår...

 

Har sett Mausere fra rundt 700 NOK rundt omkring. Om jeg velger en i 30-06 eller en i 6.5x55 er ikke så interesant da løpet vil bli byttet til et varmint/match løp.

 

Det jeg lurer på nuh er hvordan man går frem i forhold til våpenkontoret. Om man har en 308 fra før og ønsker en 30-06 (for ombygging til 6.5x55) så kan vel våpenkontoret avslå med henvisning til at man har 2 stk 30 cal rifler. En 6.5x55 skal ikke by på så mye problemer i så måte. Må vel kanskje nevne at jeg ikke er jeger. Jeg er medlem av NBSF tilsluttet klubb og har betalt NBSF kontigent.

 

Mvh jan

Link to comment
Share on other sites

Har sett Mausere fra rundt 700 NOK rundt omkring. Om jeg velger en i 30-06 eller en i 6.5x55 er ikke så interesant da løpet vil bli byttet til et varmint/match løp.

 

Med bittelitt flaks kan du finne en baneMauser med fullt brukbart løp, og da kan du heller bruke mer penger på patroner/ladekomponenter :wink: Ja, du må vel spandere noen kroner hos børsemakeren, så du får montert kikkertsikte, hvis du skal bruke den på langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27997659

 

Kjappt søk og en finner en m67 i 6,5. 1300 kr for rifle, noen hundrelapper til en børsemaker for å montere kikkert, og evt en ny stokk til ett par tusen. tviler på du får mer for pengene noe sted. Vetlus skyter en del med en sånn kongsbergmauser og den går som en stråle selv om den koster mindre enn kikkertmontasjen på de fleste langholdsrigger:)

Link to comment
Share on other sites

Om man har en 308 fra før og ønsker en 30-06 (for ombygging til 6.5x55) så kan vel våpenkontoret avslå med henvisning til at man har 2 stk 30 cal rifler.

 

Dette stemmer vel ikke? Ligger ingen begrensning på antall våpen i samme kaliber, bare det totale antallet. Slik jeg har forstått det kan du med dagens regler ha seks våpen i samme kaliber dersom man ønsker det.

 

EDIT: Så ikke detaljen om at du ikke er jeger... Sorry. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om man har en 308 fra før og ønsker en 30-06 (for ombygging til 6.5x55) så kan vel våpenkontoret avslå med henvisning til at man har 2 stk 30 cal rifler.

 

Dette stemmer vel ikke? Ligger ingen begrensning på antall våpen i samme kaliber, bare det totale antallet. Slik jeg har forstått det kan du med dagens regler ha seks våpen i samme kaliber dersom man ønsker det.

 

Det stemmer om man er jeger. Noe jeg ikke er, og da må jeg dokumentere at jeg har bruk for rifla og skrive hvilket program jeg skal bruke den i (Norges Benkeskytterforbund), og har man da en 308 fra før så har man rifle som kan brukes vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Oppklaring:

 

Våpen til bruk i NBSF skal søkes til bruk i en respektiv klasse, som f.eks Heavy Varmint.

 

Klassene som eksisterer (med unntak av BR50 iom at vi prater om grovkaliber) er:

 

- Heavy Varmint

- Light Varmint

- Jeger

- Sporter

- F-Class T/R

- F-Class Open

- Unlimited

 

En rifle ervervet til Heavy Varmint kan ikke benyttes til f.eks Light Varmint pga vektkrav.

En rifle ervervet til Light Varmint vil heller ikke være konkurransedyktig i Unlimited.

 

Også videre..

 

Så nei, at man har en "[sett inn kaliber] til benkeskyting" medfører ikke at man ikke kan kjøpe en (eller mange) til. :)

Jeg har en tjukk bunke med innvilgede søknader i div 6.5 kalibre liggende til flere klasser..

 

Mvh

Vetle

(tilfeldigvis styremedlem i NBSF)

 

PS: Se forøvrig våre flotte nye webside på http://www.benchrest.no ! :)

Link to comment
Share on other sites

Oppklaring:

 

Så nei, at man har en "[sett inn kaliber] til benkeskyting" medfører ikke at man ikke kan kjøpe en (eller mange) til. :)

Jeg har en tjukk bunke med innvilgede søknader i div 6.5 kalibre liggende til flere klasser..

 

Da ligger det godkjente søknader i 6.5x55, 308 og 30-06 på skrivebordet. :P Så nå kan "alle" prosjektene iverksettes.

 

Tusen takk for all hjelp og alle innspill i denne tråden.

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...