Jump to content

selvanviser ?


TigerBlack

Recommended Posts

Det er litt vanskelig å finne. Tror du må lage det selv. Se setupen til hickok45. Det er basically stålplater som henger på kroker som kan settes i jorden. De selges i USA som man kan henge lykter etc på. Det heter "garden shepherd hook". Jeg har lett etter dette i Norge, men finner det ikke.

 

5025127.jpg

 

" target="_blank

 

Her er stålanviserne han bruker: http://www.arntzentargets.com/products.htm

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, mener å sett noen der ,men syntes å huske de var kun for 22lr.

 

 

hickok45 er jeg stor fan av, han karen har en bane og en samling de fleste kan misunne han. Jeg har sett alle videoene hans gudene veit hvor mange ganger og kanalen hans er vel den jeg er oftest på. Og han som gav meg ideen tll å selv ha noen selvanvisere.

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd med utslitte plog skjær. De operer jo med en stålkvalitet på Original Hardox 450 hos kverneland.

Dette må jo være ett veldig billig (og bra?) alternativ til stålplater på selvanvisere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Søk på internett etter vannskjæring eller laserskjæring og ta en ringerunde til firmaer som driver med det og hør hva de skal ha for å skjære ut egnede deler til selvanviser i Hardox. Jeg jobber selv på et slikt firma og vi har levert masse slike selvanviserdeler opp igjennom årene. Vi har dessverre ikke mye Hardox på hylla akkurat nå, men det kan selvsagt skaffes. Det beste er om du finner et firma som har en rest av ei plate liggende, da slipper du å betale for ei hel plate.

 

Eksempel på mulige firmaer: Water Jet i Slemmestad, Vannskjæresenteret på Kongsberg, Rud Mekanikk i Bærum (jeg jobber der, men vi har altså ikke materialer på hylla nå da det er alt for mange aktive skyttere i dette firmaet ;-)

 

Du finner mange firmaer på nettet hvis du søker og jeg vil tro delene blir billigere/like dyre og bedre egnet for formålet enn gamle vridde plogskjær, gravemaskintenner osv.

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det høres sykt dyrt ut. Hva pleier prisen å ligge på ?

 

Glemte å svare på dette... :oops: Sist vi lagde blinker i Hardox skjærte vi opp en hel plate (1,2x2,4meter) 8mm tykk, til 16 forskjellige blinker i ulik form og størrelse. Da ble totalkosten med materialer og skjæring rett i underkant av kr 10.000,- Altså koster blinkene i Hardox alt i fra 100-2000 kroner pr. stk, avhengig av størrelse.

 

8mm Hardox plate holder fint for pistol, men vi har også laget gonger for rifle, og da bruker vi som regel 20mm. Det blir selvsagt en del dyrere

Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler "Pepper Popper", så får du opp en del svar. Lite fra Norge. Kan hende det kan være lurt å kjøpe noe billig i USA og ta det inn via JetCarier, det blir dyr frakt siden disse er tunge.

 

Leif Odvar Aarhus fra Tønsberg laget noen mål til praktiskgruppa, men det gjorde han gratis, hvis alt annet feiler kan du jo ringe og høre hvor mye han skal ha for å lage en:

http://www.aarhus.no/sider/kontakt.html

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Bestilte et par av disse selvanviserene hos jaktsport på mandag, Fikk dem på lørdag og skjøt dem i filler idag. :mrgreen:

 

Fra spøk til alvor!

Kjøpte en av hver etter AiC la ut linken for å se om disse var brukendes til trening praktisk rifle(223). Etter at de var bestilt googlet jeg merket og fant ut at disse kun er beregnet til softpoint opp til og med 44mag. Med store advarsler om å ikke bruke fmj sentertente patroner på disse selvanviserene. Pyttpytt hvert å prøve tenkte nå jeg.

 

Disse tåler etter den lille testen idag(1 skudd) ikke 223 fmj selleri&gulrot på 150 m(ble et dypt krater og en stor bulk på andre siden). har ikke prøvd med f.eks 9mm fmj og 45acp. Skal ta en tur imorgen og prøve med en 9mm og en 40s&w.

 

Har fra før en autopopper/Colt speedplate som er beregnet opptilogmed 45acp som jeg har brukt med hell på 223 på 100m pluss(tålte og litt skyting med en AG3).

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være en eller annen god grunn til at det tilsynelatende ikke engang blir påtenkt, men hvorfor ikke bare forsterke disse selvanviserne? Jeg tenker i mitt enkle sinn at det enkleste ville være å kjøpe et par forhøsterjern fra felleskjøpet, borre et par hull i dem og bolte dem sammen slik at selvanviseren blir dobbelt så tykk.

 

Burde vel holde til 223 i hvert fall, og svingarmen er vel bra nok som den er...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...