Jump to content

HUSQUARNA 1640/1600 - rekyl som bak en sur hest! løsninger?


gammelmåren

Recommended Posts

Har arvet rifla etter far min. Den er i 30-06 og er så godt som orginal og urørt. Det står en Mark V rødpunkt i en slags sikte under/vippemontasje. Har ikke bilde og serienummer nå men vil legge det inn i tråden senere hvis det blir noe respons på tråden.

Denne har far min brukt i mange år(jeg også). Det er en eneste ulempe med den og det er å skyte(på blink) med den :!: Den er kort og lett å slår som en byting! Husker far min var blåsvart i skuldra etter en runde på skytebanen - ikke rart at det ble noen rare skudd av å te.. Munningsflammen står langt ut også. Står lissom ikke i stil med kaliberet :lol:

 

jeg vil gjerne bruke denne rifla på jakt nå. Kan leve med rekylen i skauen men tror jeg vil vurdere å få gjort noe med den for å redusere ubehaget. Men problemet er at jeg ønsker også å beholde nogenlunde utseende på børsa da den er et godt minne :) så en ny stokk, lyddemper og kikkert er nok en slags løsning men det sitter litt langt inne ennå 8)

 

vet det er mange våpenkyndige her av å til å håper på å få noen gode forslag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker på er jo å montere en lyddemper. Ulempen er at da ryker eventuelle sikter forran. Husqvarna er jo kjent for noen svært store skurbeskytter...... Fordelen er jo at du får dempet rekylen når du trener, mens du kan ta den av når du skal på jakt. En pen gjengebeskytter er det også mulig å få lagd og da synes det nesten ikke at du i det hele tatt har hatt en demper montert noen gang. (Med unntak av at siktemiddelet er borte.) Jeg prøvde en tilsvarende rifle i 9,3x62, den fant jeg svært ubehagelig, MYE værre enn min egen 375H&H med fornuftig stokk....

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er en 1640? Kan det være en 1600?

 

1600 er en lettvektsmodell med 53cm løp som er tynnere enn den originale 1640 - som har 61cm løp.

 

Uansett dette er et kanonvåpen. Jeg har forløperen 146, men 1640 er utviklet av Husqvarna selv. Jeg fatter ikke at folk kan kjøpe plast og alu når de kan få fatt i sånne våpen som du har. De er stort sett svært vellaget.

 

Skulle gjerne sett noen bilder ja. Legg ut når du har tatt noen.

 

Sett på en form for mykere kolbekappe ala Limbsaver så klarer du nok av rekylen. Noen av de er slip-on så du kan beholde riflen original.

Link to comment
Share on other sites

Til inspirasjon: http://www.jaktojagare.se/husqvarna-1640-bra-och-billig-bruksbossa

 

Arvestykket fortjener å bli brukt, men hvorfor ikke legge til noe ekstra til rifla så den blir både "din" og "din fars"? Sett på et skikkelig skjefte (de gamle er alt for lave og ikke ment for bruk med kikkertsikter), gjerne med Limbsaver kolbekappe, da får du plutselig en helt annen skyteopplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok en og rettere stokk med høyere hæl og rygg slik at rekylen kommer mer rett bak. Disse Husquarna her en stokk med endel fall og er tilpasset bruk av åpne sikter. Husker jeg hadde ei slik i 8x57 som jeg bygde opp og omformet kolben på. Brukte den som børifle med demper noen sesonger med en 8x56 Kahles på toppen.

Idag får man helt sikkert moderne kolber som passer eller som enkelt kan tilpasses.

Link to comment
Share on other sites

@Hipshot: ja det er lettvekteren med kort løp jeg har. har ikke helt funnet fasit på dette men kan godt være 1600 den heter. skal endre overskrifta litt her..

Den orginale plast/bakelitten er borte og erstattet med en mykere kolbekappe. den er nå uansett blitt hard og må byttes igjen. pappa prøvde noen av de slip-on men de hadde lett for bevege seg..

@Tordenkjeppen: ja den fortjener og bli brukt! :D har også lest den artikkelen og det står mye fornuftig der. men han gikk litt for langt i ombygginga for meg.. har også tenkt på nytt skjefte da jeg har forstått at det står for mye av trøkken. noen forslag? den kan vel ikke være for kraftig for å harmonere med kort og tynt løp kansje?

@kammerherren: en god ide men da ryker nok siktet foran ja. Skurbeskytteren er desverre borte(de var til å ta av). kan se for meg at 9,3 i denne rifla ble for dryg kost ja :shock:

 

det gleder meg at flere ser verdien av denne typen børse :D (som mamma kjøpte ny med god hjelp fra gudfaren min som presang til pappa for mangemange år siden)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme modellen som forøvrig heter 1600 og som har 51 cm løp. På min 1600 så ble det fort satt på en Decelerator kolbekappe, men det hjalp vel mest mot blåmerkene jeg fikk ved liggende skyting med bakelitt kappa.

Den sparker hardere enn den tunge Kongsbergen min i .358 NM, så kommer til og bestille en rett glassfiberstokk etterhvert.

1640/1600 er ett våpen jeg liker godt, men den krever en rettere stokk dersom man vil bruke den til mengdeskyting, og en annen fordel vil være at man slipper strutsehalsen for og plassere deg riktig bak kikkerten.

Hvis du søker på Robsoft forumet vil du se at flere har byttet stokk på disse, visstnok er det en relativ grei jobb og bruke en syntetisk Mauserstokk og tilpasse denne til 1600/1640 kassa, alternativt så kan du bestille en grovfrest stokk fra Boberg i treverk dersom utseende er viktig for deg.

Disse børsene ble også levert i .358 NM og ble da kalt 1651, og de er det vissnok en utfordring å skyte mye med...

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

vurderer igrunn å bruke de åpne siktene men kommer nok antagelig til å havne på et rødpunkt/liten kikkert vil jeg tro. litt nostalgi i den mark V men den er jo ikke spesielt god da.

 

hehe det kunne nesten vært uttalt av pappen og det der :lol:

 

et litt dumt spørsmål kanskje men er det mulig å få en børsemaker til å gjøre de endringene på orginalstokken? tenker kappe/lime/bøye..

bør jeg prøve å få en tyngre stokk også eller har dette liten betydning for rekylen?

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper og ny rekylkappe er bra. Men kan hende du er hjelpen med denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=254883

Limbsaver Protective Recoil Pad Shield blir ikkje montert på rifla. Rifla kan bevares i orginalstand og du har rekyldemping når du ynskjer det.

 

Eg veit at tilsvarande produkt har blitt brukt med hell ved massetrening med rifler som sparker godt fra seg.

Link to comment
Share on other sites

Har du serienummeret?

 

Hvis du akter å gjøre noe med stokken så foreslår jeg at du bytter til en ny så kan du sette på den gamle når du vil og få den helt original igjen.

 

Og aiai, en 1600 går Remington Seven og de korte Rugerne (77rl?) en høy gang. Jeg skulle hatt meg en slik selv, i kaliber 8x57 i (ur)skogen og med åpne sikter....

Link to comment
Share on other sites

finner nok serienummeret i kveld tenker jeg.

da er det 1600. mener jeg har målt løpet til 51cm men ble litt usikker.. Kan tenke meg åpne sikter til elg og hjort ja, bare å styre seg litt når det gjelder skyteavstander og finsikting mellom kvist..

kolbekappa er ikke lenger bakelitt(den er antagelig borte) så jeg bytter nok uansett den på orginalstokken. stokken skal jeg beholde ja!

 

vil nok uansett prøve ny stokk for å se hvordan jeg liker det, virker som om andre H-brødre kan overta slike hvis jeg ikke finner meg til rette med den. Må nok bruke børsemaker til monteringa tipper jeg hvis det er mye tilpassinger. har ikke helt bestemt meg for hva slag materiale jeg skal ha i ny stokk. liker godt utseende limtrestokker(har ingen) men vet ikke helt om limtre/syntet blir litt for "kult" på denne børsa og at jeg kanskje bør gå for vanlig tre. Tar gjerne imot gode forslag her.

 

Børsa vil antagelig ikke bli brukt til mengdeskyting men håper å få den så brukbar at jeg kan skyte den nøyaktig inn og gjennomføre skyteprøve og trening uten å få juling. da tror jeg nemlig at den blir for lite brukt.

Link to comment
Share on other sites

er det mye å gå på i en 30-06 ? driver ikke å lader selv. funnet ut at det er altfor tungvint nå når det har blitt så vanskelig å dra opp på skytebanen med papp og tusj når man har lyst. hvis man skal lade litt må man vel også teste litt..

 

ja kan jo sitte, har gjort det tidligere når jeg har vært borti tyngre skyts. Men da med våpen med litt tregere rekyl.

 

beagle foreslår en pad i skuldra også. har ikke prøvd den så det kan kanskje være verdt å teste. men heller nok i retning av å gjøre litt med rifla også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan tenke meg åpne sikter til elg og hjort ja, bare å styre seg litt når det gjelder skyteavstander og finsikting mellom kvist..

 

Nå er det vanskelig å si hvor høye de åpne siktene dine er utifra bildene, men er de høye nok kan du bruke dem om du har lyddemper. Jeg har gjort det på min Remington, bare flyttet kornfoten lenger innpå løpet da jeg har teleskopisk demper. Det er kanskje ikke så veldig pent, men så er ikke rifla mi noe prydvåpen heller.

 

Jeg vil også anbefale deg en rettere stokk og ei Limbsaver kolbekappe :wink:

Link to comment
Share on other sites

virker som det er stokken som er roten til alt vondt her ja :shock: så jeg får finne meg en ny! vet ikke om det er vanskelig greier å finne ut av for meg så jeg må nok til en børsemaker. er vel neppe noen stokker som passer?

 

tror siktelinja er litt vel lav for en demper. men demper er veldig fristende generelt! kan hende det blir etterhvert, da munningsflammene er betydelige også..

 

rart egentlig da det er et moderat kaliber :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ser at Rafdal i Etne tar fra ca 3' for arbeid med stokker og 6' for fresing fra grovemne og montering. da kommer nok emne og div i tillegg vil jeg tippe. kalaset vil nok lett komme på 10'-15' ser jeg :shock:

men da kan jeg antagelig få en stokk som ligner på orginalen men med riktige fasong sånn at jeg får ei god børse 8)

Link to comment
Share on other sites

HVis en går på hjemmesidene til boyds:

http://www.boydsgunstocks.com/Classic-R ... r-s/45.htm" target="_blank

Og sjekker målene for "small ring Mauser" skulle den etter min mening være den som er nærmest en 1640/1600 låskasse.

Jeg har nettopp fått tak i en selv, og originalstokken er meget pen, men litt mangelfull ergonomisk, så jeg vurderer en boyds selv.

Jeg har også en HVA 640 som jeg har kjøpt en boyds stokk til, og den kom seg på under 1000,- kroner ferdig tollet og fraktet til Norge.

 

 

STIG:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

der var det jammen 2 med samme tanke :D

 

Er på Boyds. ser ut som jeg har large ring's avstand på 7-7/8" mellom skruene men kassa mi er nok 1-1/4" smallring. vil jeg da få litt rom (1/16") på hver side av kassa?

på smallring mangler jeg 1/4" mellom skruene - er det denne jeg bør satse på tro? utvide utsparingen fremst og bedde dugelig kanskje?

 

kunne jo være en ide å prøve dette, har ikke gjort det før men burde vel gå an.. en 1000 lapp er jo ikke allverden for et hederlig forsøk.

 

ja det må være noe med ammoen også når det gjelder munningsflammene! jeg får prøve å finne noen patrontyper med lavest mulig hastighet. kansje se på kulevekter også?

Link to comment
Share on other sites

Den lave originalstokken stod på min 1651 i 358 Norma, men jeg hadde aldri planer om å utsette skulderen for skyting med elendigheten. Stokken var riktig fin å se på, så jeg byttet til en stygg, svartmalt (!) stokk av ukjent opprinnelse, men god fasong, hos Rune Landrø. Denne stokken har høy, rett kolbe og Sorbothane rekylkappe. Han hadde hatt 1640-en den stod på, en 30-06, i brukthylla ett år uten å bli kvitt den. Så da jeg kom med en pen stokk som passet rett på var han ikke vanskelig å bytte med. To uker senere var 1640-en solgt, men jeg var nok like fornøyd som Landrø-gutten. Etter litt tilpasning og bedding, utført av Herman Erdal i Førde, ble jernet riktig skytbart. Den dytter dog tilstrekkelig på bakover til at jeg ikke skyter liggende, det gjør jeg forresten aldri. Innskyting i benk, prøven sittende og ellers stående.

Link to comment
Share on other sites

@finnwolf 308: blir litt forvirra etterhvert på på slags modell det er men nummeret tilsier 1640 ja. var vel det jeg trodde til å begynne med. har erfaring med denne børsemakeren? er han bedre på temaet enn norske? fant ei prisliste fra 2007 - var rimelige priser da hvertfall 8) skal uansett til børsemaker da selve "gullet" på kornet er borte..

 

@bukken: du er nummer 2 på tråden som har den i 358.. er vel mange flinke børsemakere som kan lage&tilpasse stokker men prisene er nok dryge også. men er avgjørende for meg å få en stokk som løser mitt problem også. forstår godt at dere sitter ja.

 

en mer skytbar stokk vil kanskje gi meg litt problemer med å bruke de åpne siktene..

 

kammeret er en god plass å lufte saker. mange som kan mye her! og ikke minst er hjelpsomme :D

Link to comment
Share on other sites

hva koster det å frese&montere en stokk i sverige kontra norske priser tro? ser for meg at jeg må 2 turer for å få dette gjort. flere som anbefaler det og da er det vel både pris og kvalitet det dreier seg om.

bor på vestlandet så det er langt å kjøre til billig drikke og goe kjøttbullar :P

 

takker for anbefalinger!

Link to comment
Share on other sites

Prisene varierer jo med hvilken finish man ønasker og hva man kan tenke seg å utføre selv. Til denne kassa er de stort sett tilpasset så man slipper annet enn bedding og utvendig blir det å gå på med pussepapir og olje samt montering av rekylkappe. Får dette ferdig også, men da en høyere prislapp. En stokk kan sendes i posten. Du slipper å reise, bare ta et par telefoner, så får du avtale både om stokkmateriale/kvalitet og pris.

Link to comment
Share on other sites

må nok både snakke me den som skal lage stokk og se på emner. har ikke nok erfaring til å bestille dette på tlf.

da må det hvertfall være en rimelig stokk jeg kan montere selv :D en å trene meg på :lol:

 

ser ut som de anbefalte svenskene ikke har lagt mye ned i nettsider og sånt :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Jeg kjøpte en 640 i Sverige, kamret for 8x57 IS. Tror børsa er lagd på 50-tallet.

Pen og hel, men jeg fikk pipa kappet til 56cm og kamret til 8mm-06. På den måten fikk jeg renset opp det gamle kammeret og fikk en ny munningskroning. Ble også kvitt skruehullene til forsiktet. Dreide pipa 180 grader slik at svalehalesporet til baksiktet kom ned i stokken.

 

Fikk en kamerat i USA til å sende over en High-tech stokk til M98. Totalkostnad med frakt og moms ble vel ca 2000-2200 kr dengang da for ca 10 år siden.

 

Satte på en Pachmayr Decellerator og en Leupold x3 2,5-8x36.

 

High-Tech stokken tar opp rekyl usedvanlig bra pga fyllstoffet og den rette fasongen, og med en Decellerator i enden blir det ytterligere 10-15% mindre rekyl.

 

Totalresultatet ble en rigg som veier bare litt over 3 kg med kikkert, sender avgårde en 8mm kule på 14 gram i 770 m/s og som har rekyl som en 6,5/308 :)

 

Totalkostnad på prosjektet(med en m70-sikring) ble rundt 8-9 tusen med kikkert!

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

da har vi div våpen som er beslektet i kaliber og merke 8) har en krag i 7,92x57(8x57 IS) skal nå prøves hvis jeg kommer til bunns i bruksforbudet(affeksjonserhverv).

er det en moderat ladning eller er det normal? skal til å lade å har ennå ikke fått tak i ladeboken.

 

løsninger som øker vekta bekymerer meg ikke da rifla jeg drar rundt på halve året veier nok sikkert 5 kg.. en vektøkning er vel bare en fordel i rekylsammenhengen.

 

har nå sendt en forspørsel til Rafdal om Husquarna'n. skal bli spennende å se om han har noen gode ideer :D kommer nok til å gå med noen tusenlapper uansett ja!

Link to comment
Share on other sites

Riktig at svenskene ikke er så opptatt av nettsider, men skal innom Gävle 17-19 juni. Kan ta med tilbake til moderlandet og sende når jeg kommer hjem. Om du vil gjøre litt selv, så grovfreser han ut fra ønsker. Selv ba jeg om classic modell, og at han skulle la det være igjen litt ekstra treverk foran pistolgrep og på kolberyggen. Da ble grovemnet omtrentlig slik (har raspet litt før jeg tok dette bildet):

1900-264-2009-02-09-01.jpg

og jeg gikk på min første stokkjobb.

Etter litt mer rasping, filing, pussing, beising, oljing, bedding og ikke så reint lite banning, ble det omtrentlig slik. Nå er'n nettskåret også, men det tok tid, gitt.

1900-264-2010-01-24-02.jpg

Som du ser, det er fullt mulig å få til noe brukbart, om man bare tar seg tid til en prat og litt jobb selv. Artig å skyte med noe en har gjort sjøl er det også.

Link to comment
Share on other sites

Skifter du ikke stokk så få beddet den, (og) eller få satt inn et skikkelig rekylanslag i den! Disse skjeftene er ikke av de mest solide og har en lei tendens til å sprekke, hvis du ikke får gjort dette.

Har selv en 1640 i 9,3x62 og fikk den nok ikke tidsnok til å unngå sprekk, men nå er den reparert.

Det er helt klart, denne børsa sparker som en hest, spes. i 9,3! Men skjeftet passer meg utmerket, for jeg bruker den med jaktdiopter. Skjeftet er laget nesten som en god haglestokk, og den har faktisk "cast off"!

Ta godt vare på børsa di, den er meget flott laget og av utmerket kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

@jeger'n: fint tilbud jeger'n og det ble en flott stokk! men jeg er helt sikker på at du har evner ut over mine når jeg ser resultatet her :!: tror mitt ordforråd hadde kommet til kort hvis jeg skulle prøvd :lol: ingen erfaring med trearbeid etter sløyden(har en sleiv) :P for å være litt mer seriøs så er jeg helt enig i at det er trivelig med selvlaget når det blir bra resultat.

 

@ppsh41: ingen sprekker ennå i stokken men hørt at det er vanlig. jeg har tenkt å bruke de åpne siktene så lenge jeg ser godt nok og har bedt børsemakerern tenke på dette samt at jeg vil ha utseende mest mulig som orginalt også. håper helst at han kan få til noe med orginalstokken! har sett de med jaktdiopter og det er en veldig grei løsning og kanskje bedre enn skursikte. jeg må også fikse opp kornet med nytt "gullkorn".

 

kan nok leve med en stri rekyl også(heller det enn en total ombygging med lyddemper osv..)

 

og du kan være helt trygg på at jeg skal ta veldig godt vare på den ja! og forhåpentlig få mange flere jaktturer med den 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...