Jump to content

Kvotefri jakt på hjortekalv?


frontier

Recommended Posts

Dette synes jeg er et godt forslag, som jeg håper blir brukt om det blir vedtatt. Endelig kan vi få et av de beste virkemidlene til en god hjorteforvaltning. (etter mitt syn altså)

 

Men i din artikkel Frontier står det at vald måtte være 50 ganger større enn minsteareal. Mener å ha hørt at dette var skulle være 30 ganger. Kan hende jeg har hørt feil, eller blandet dette med godkjenning av bestandsplan?

 

Det med å ta bort frie dyr vil ikke få noen praktisk betydning i Sogn og Fjordane, men likevel fornuftig at det blir tatt vekk synes jeg. Videre synes jeg at det var godt å høre at kommunene skal kunne få mulighet til å tildele ungdyr(les spissbukk) til de som ikke har godkjent bestandsplan.

 

Videre et det spennende at det vil bli hørt på muligheten til å lage bestandsplaner som skal gjelde for flere vald.

 

Dette i tillegg til jakttidene gjør at 2011-12 blir spennende og viktige år for hjorteforvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i mye av JTS`s betraktninger rundt dette.

De fleste kommunene i Sunnfjord i alle fall skyter nå i overkant av 20% kalv, noen er over 25% og. Sånn var det ikke for 5 år siden. Grunneieren er mer bevisst nå enn han/hun var.

Jeg tenker at disse virkemiddla skulle vi fått for 5-10 år siden sammen med prosjektarbeidene og grunneierorganiseringen. Men, bedre sent enn aldri, og da får vi bruke dette for det det evt blir verdt.

 

Underlig at det ikke er mer trøkk på denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Et godt forslag, men fortsatt alt for forsiktig i de områdene hvor bestandene er alt for store, og man sliter med å få tatt ut nok.

 

I slike områder kunne det vært en lav kvote på voksne hanndyr, mens det hadde vært kvotefri jakt på alt annet. DA hadde man raskt merka en nedgang i bestanden, samtidig som andelen voksne bukker hadde økt.

Link to comment
Share on other sites

Med tunga rett i munnen kan dette være et greit forvaltningstiltak. Men kan heller økt totaluttak være like bra? Med gjennomskyting av bestanden vil man kunne opprettholde årsklasser bedre. Å slippe kalvene fri kan muligens legge store deler av en årsklasse i bakken. Da kan neste års spissbukk- og fjorkollebestand bli skral.....

 

Det er ellers mindre dyr å se her under årest vårtellinger. Med god fellingsprosent tror jeg vi har skutt mer enn tilveksten. Og da har vi tatt litt av alle kategorier. Det er ikke verre enn det. Og da har vi jakt til jul, noe som hjelper veldig på.

Link to comment
Share on other sites

Mork: Jeg tror faktisk at man må ha tunga rettere i munnen om vi skulle skyte for lite kalv!!

Ved å skyte mye unge dyr og kalv kan vi skyte mange flere dyr enn om vi skulle skyte rette i gjennom bestanden. Vi driver og med god resursutnytting, og vi vil få til kjønsbalanse mye enklere. Men vi er avhengig av høyt jakttrykk for å redusere bestanden me et slikt tiltak. Dette blir i alle fall ikke vanskeligere med lengre jakttid. Svenkene har skutt mye elgkalv i mange år, og der funker det fint.

 

 

 

Ellers må det jo søkes om fri kalvekvote og da tipper jeg det må være en del av en plan, og ikke en rett man har for all framtid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var jo ikke så verst med tanke på DN (tenker på nattjaktforbudet DN vil ha). Jeg er spesielt uenig i en ting, og det er tidligjakt av spissbukk. Hvorfor begynne å beskatte en kjønns- og årsklasse som beskattes hardt nok fra før? Her hvor jeg jakter tildeles nesten bare frie dyr, kalver og noen få hanndyr fra kommunen (ikke hunndyr). Når jakta da starter, sparer mange jegere hunndyr og kalver og skyter utelukkende hanndyr, gjerne så store som mulig, og tar kalvene når det begynner å bli vinterlig etter brunsten. Har ikke bukketilbederne fått skutt alle voksendyr på kvoten hiver de ut en siloball og skyter utsultede bukker på denne. Da sier det seg selv, når du blir sett på som en tulling hvis du skyter ei kolle, at når jakta er slutt har spissbukkene blitt beskattet hardest, fordi det er flest spissbukker enn eldre hanndyr.

 

Derfor liker jeg tanken med å "tvinge" grunneiere til å tenke stort, altså grunneier- og utmarkslag.

 

Når det gjelder kvotefri jakt på kalv håper jeg ikke at det blir slik at steder som har slik jakt nærmest utrydder kalveårsklassen.

 

Jeg har sett og hørt mye rart når det gjelder hjorteforvaltning, så jeg må nok si at jeg i høyeste grad er skeptisk til følgene av et slikt forslag hvis det blir vedtatt. Noen nøyer seg ikke med et eller noen få kakestykker, de skal ha alt slik at ingen andre får noe.

Link to comment
Share on other sites

Syns det var mykje bra i det som DN kom med på Hafjell, men enkelte ting er eg skeptisk til.

 

Eg støttar fullt ut tidlegare jaktstart, men dersom denne kun skal gjelde spissbukk so ser eg ikkje heilt poenget.

At det kjem begrensing på hodyr kan eg forstå, sjølv om eg meinar at vi i utgangspunktet ikkje treng det heller.

Men at ein ikkje skal kunne skyte kalv og vaksne bukkar på tidleg jakt skjønnar eg rett og slett ikkje.

Begrunninga til DN for at tidleg jaktstart ikkje skulle gjelde kalv var at hjortejegerane ikkje virka interesserte i å skyte kalv, derfor so var det ikkje vits....? Akkurat det syns eg rett og slett blir for dumt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forslaget om tidligere jaktstart bare på spissbukk er merkelig.

Hvorfor skulle ikke forslaget også gjelde fjorskolle.

Det eneste dette fører med seg er høgere jaktpress på bukk, i en bestand som allerede har for liten bukkeprosent de fleste plasser. Mangen kommuner driver fremdeles å deler ut frie dyr, og det sier seg selv at det kommer til å bli skutt flere hanndyr en hodyr med en slik praksiss. I tillegg kommer mangen ungbukker til å bli ombygd til piggbukker rundt om kring på bygdene. Er det en ting hjorte Norge ikke kan, så er det å drive hjorteforvaltning, samt ha kontroll på hva som foregår rundt om kring i hjortekomunene.

 

 

Vi har nå hatt tre vårtellinger å tallene er tydelige, betydelig færre dyr en i fjor. Her er bestanden på full vei ned.

Link to comment
Share on other sites

Noe annet enn å starte jakt på alle kategorier den 1.9 ville etter mitt syn være tullete og fungere mot sin hensikt. Vi får bare passe på å gjøre jobben vår i høringsrunden.

 

Ellers er jeg uenig med 202 Outback i at vi er dårlige på hjorteforvaltning. Hjorteforvaltningen på grunneiersida har de siste 10 åra tatt 7- milssteg i rett retning. Det offentlig har og etterhvert kommet etter Les: siste forslag til hjorteviltforskrif og jakttider. Likevel kan alt bli bedre, og vi må ikke slå oss til ro. Videre skal jo DN ta bort muligheten til å tildele frie dyr, og det er bra, selv om det i de områdene jeg kjenner til ikke er mye brukt.

 

Selvsagt vil det finnes svinepelser rundt om her og der, men totalt sett mener jeg at alt ikke var bedre før.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere generell jaktstart bør innføres, kanskje kan bukk unntas for å spare flere av dem. Det vil hjelpe oss som har en trekkstamme og det gir mye lengre skytelys og vil gi mindre støy om nattjakt.

Kalmarmodellen som vi skal innføre på elgforvaltninga her legger opp til 60% kalv i avskytinga for at vinterstammen skal bestå av produksjonsdyr. Det skal gi mange dyr (kalver) å skyte i forhold til beiteskader på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å være enig i alt heller :wink:

 

Det er sikkert mangen ting med hjorteforvaltningen som har gått i rikrtig retning.

Men det er også mangen ting som har gått i helt feil retning.

Hvis vi ser på hvor utrolig liten andel vi har med bukk over 5-6 år i bestanden samt hvor stor andel skarpdyr vi har, sier i grunnen dette det meste om forvaltningen.

Selv om fokuset har hvert å rette på dette har ikke resultatene kommet. Når hjorten i hvovedsak også forvaltes som et skadedyr av bønder, vil det være i overflod med løyver på dyr som ikke skulle hvert skutt, til tross for prosentandelen er lav med storbukkløyver i tildelingene.

Felling av store voksene koller om sommeren og tidlig i sesongen har økt for hvert år, dette fører med seg flere morlause kalver og skrapdyr i bestanden.

Det er ikke i nærheten så mye snusk i forvaltningen av elg og villrein som det er med hjort.

Når mangen kommuner ikke klare å levere inn nøyaktige data på hva som er skutt under jakta, forde enkelte av valdene har mistet oversikten på hva som er felt, kan en jo virkelig begynne å lure hvor seriøst resten av jakta blir utført.

Ryktene forteller også om utstakt bruk av feilrappotering for å beholde høye kvoter i ommråder hvor hjortestammen har blitt redusert. Dette er det selvfølgelig økonomiske motiver for.

Men for all del det finnes mangen plasser hvor det forvaltes på en skikkelig og fornuftig måte.

Desverre er det skjelden en hører om konsekvenser for de som driver med det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er nok mye rart mange plasser.

 

Jeg mener likevel at mye har gått rett vei ( i alle fall i Sogn og Fjordane)

Om du går inn på hjortvilt.no å sjekker Sogn og Fjordane vil du se at man de siste årene har dreid avskytingen fra overbalanse på hanndyr til kjønnsnøytral. Dette ser man igjen i kolle/ bukk. Jeg våger den påstanden at det i mange kommuner i SOgn og Fjordane brøler mer nå enn det gjorde for 10 år siden. Videre tror jeg "turn- overen" på hanndyrsida tar lengre tid nå enn for noen år siden. Altså at alderen på bukkene er høyere i dag enn den var.

 

Det er synd om mange oppfører seg slik du beskriver, men jeg håper og tror disse representerer et mindretall.

 

Det du beskriver iht manglende rapportering er jo klare brudd på valdenes og kommunens plikt til nettopp dette, og burde slik sett fått konsekvenser av et eller annet slag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske gode kontakter med jaktlag som har jaktet i ytre sogn i Sogn over en lengre periode.

Her skjer det forsåvidt mye rart, den ene plassen jeg var med annonserte grunneigar som også var forman i viltnemda storbukkjakt uten å ha storbukkløyve.

Episodene med feilrappoteringen jeg har hørt om i år er fra Sogn og Fjordane.

Link to comment
Share on other sites

Det står at forslagene skal ut på høring rett etter påske, så her bør vi/nojs være med og uttale oss.

Første sak for det nye styret?

Er det mulig å lage et eget kammer, høringskammeret, med underkammer for de forskjellige forslagene ?

Link to comment
Share on other sites

Kan vere ei god løysing, men kor gjennomtenkt den er det veit eg ikkje!

Sjølv er eg fra Luster kommune i Sogn og fjordane og for oss har det ingen betydning med eit slikt forslag. Eg har sett litt på fakta om hjortevalda i kommunen og her er det eg fann.

Med krav om minstearealet x 50 for å koma med på denne ordninga er det ikkje mange i Luster kommune som vil bli berørde.

Etter forskrift om jakt i Luster kommune http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0426.html" target="_blank er minstearealet hjå oss på 750 dekar. Noko som tilseier at ein lyt ha eit vald på minimum 37500 dekar. No kan kommunen forandre dette med +/- 50%. Alikevel så skal ein passere 18750 dekar.

 

I 2009 var det 4 vald som kunne kome med på ordninga dersom dei gjekk ned med 50%. Men ingen er store nok om ein må halde seg til 750 dekar som minsteareal! Kansje det hadde vore meir realistisk med 30 x minstearealet om eit slikt forslag skulle få nokon effekt!

Link to comment
Share on other sites

Vi har minsteareal på 400mål og ordninga vil være velkommen.

Det blir alle untatt ett vald i kommunen som vil få delta i denne ordninga.

Vi hadde for andre året på rad rekord høg kvote,rekord høg felling og andre knallharde vinteren på rad.

Og vårtellinga enda sjølvsagt med auke...........

338 hjort på 10km langs vegen.

Link to comment
Share on other sites

Etter kun å ha skumlest tråden - da den er lite interessant for mitt vald :? - er mitt spørsmål:

 

Hvis målsettingen er å redusere bestanden - hvorfor ikke tillate å skyte drektige koller?

 

Etisk sett, er dette sikkert: Fy, fy!

Men skulle tro dette kunne bidra med mindre antall dyr (der man er plaget av mengden hjort :) )

 

I noen år - har jeg jaktet hos en grunneier - som har et "halvt dyr" på kvoten - men seks som skadedyr.

 

Og disse har blitt skutt iløpet av den første jaktuken - og da har det vært koller og kalver som har vært på kvoten.

 

Hvorfor ikke gjøre dette enklere - på et tidlig tidspunkt??????????

Link to comment
Share on other sites

Usemje med naboar er truleg eit viktig hinder for å få oppretta fleire storvald. Viss det no vert lokka med BÅDE kvotefri kalvejakt OG tidlegare jaktstart, då skal det bli interessant å sjå kor djupt nabokrangelen stikk...

Link to comment
Share on other sites

"oppretta fleire storvald"

 

Nå er "5-årsvaldet" vårt "opphevet".

 

Evaluering:

 

Ingen forskjell fra den tid storvaldet ikke eksisterte.

 

Hvis dette er samsvarende med andre storvald - ser jeg ingen annen betydning av det - enn at kommunen delegerer jobben til jaktutøverene!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Mork:

Kjenner ikke M&R så godt som jeg kjenner S&F men du har jo rett i at det skytes mindre bukk/hanndyr i M&R enn i S&F. ( 49,7% i S&F og 47,2% i M&R).Kjønnsnøytral avskyting i de største hjortefylkene i landet :D Sånn var det ikke for 10-15 år siden. Må vel sjekke på SSB- for å finne ut dette kanskje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanskje litt seint å slenge meg på debatten, men eg prøver fordi. Har lest skomma igjenom og funne mange interesante synspunkt.

 

Eg er heilt klart for fri kalvekvote, då dette fører til kjønnsbalansert avskyting. Vidare trur eg at høgare kalveskyting gjev færre fjorkoller. Fjorkoller i godt hold tek mest truleg kalv, (vert drektig og føder kalv som 2 åring). Fjorkoller i dårleg hald (under 48 kg i slaktevekt som tommelfingerregel) vert sjeldan drektig. I så måte vert det veldig stor forskjell på gode og dårlege sesongar.

 

Eg prøver å statuere eit eksempel frå heimkommunen med ei avskyting på rundt 700 dyr. Då har vel Gloppen ein stamme på ca 2500-3000 dyr. vi seier vidare at stammen består av 500 fjorkoller. I eit godt år der 80% av fjorkollene vert drektige, vil fjorkollene produsere rundt 400 kalvar. i motsetnad til eit dårleg år der kanskje 20 % av fjorkollene vert drektige og produserar rundt 100 kalvar. Viss tala mine er i nærheita av reelle så fjorkollene vil ugjere ei uvisse i produktsjonstalet på rundt 300 kalvar? kanskje eg tek feil, men eg trur det er lurt å ha høg avskyting på kalvar og fjorkoller.

 

Når det gjeld tidleg jakt på kun fjorbukk, verkar det heilt meiningslaust for meg. Kvifor høgre jakttrykk på fjorbukken når det mange plassar allereide er høgt nok.

Då vil eg heller foreslå å begynne jakta 1. september for alle kategoriar dyr og avslutte "bukkejakta" alle reide 1. eller 15 november. Det vil føre til høgre kjøtmengd totalt sett (då bukkane mister vekt pga brust) og muligheit for totaltsett høgre avskyting, samt meir kjønnsløytral avskyting?

Det som vil vere motargumentet mitt er at eit fort kan skyte "jursprengde" koller tidleg.

 

Når eg omtalar "bukkejakt" meinar eg jakt på alt 1,5 åringar og oppover...

 

Håpar på feedback :winke1:

Link to comment
Share on other sites

"oppretta fleire storvald"

 

Nå er "5-årsvaldet" vårt "opphevet".

 

Evaluering:

 

Ingen forskjell fra den tid storvaldet ikke eksisterte.

 

Hvis dette er samsvarende med andre storvald - ser jeg ingen annen betydning av det - enn at kommunen delegerer jobben til jaktutøverene!!!!!!!!!!!!

 

Du har et poeng her.

Selv om det er blitt storvald mangen plasser, er forholdet mellom jaktfeltene (tidligere vald) ikke blitt bedre alle plasser.

Kansje tvert om i en del tilfeller.

Forskjellen er også at kommunen hadde betalt for den jobben, som jaktutøverene nå gjør gratis.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode synspunkt og meiningar i debatten her. Jaktar sjølv hjort i kommunane Flora, Fjaler og Gloppen, og mitt inntrykk er at hjortestammen hadde sin kurvetopp litt utpå 2000-talet. Dette er berre eit inntrykk utifrå jakt i eigne og naboterreng. Dei siste to åra er det mange hjortejegerar eg snakkar med som meinar det same, stammen er redusert. Eg trur den høge avskytinga i fleire år har begynt å betale seg. Og difor er eg ikkje heilt einig i kvotefri jakt på hjortekalv. Det blir jo sjølvsagt eit spørsmål om ein ønskar å redusere hjortestammen kraftig eller ikkje, etter mi meining.

 

Eg sjølv synest i alle fall det er artig å gå på jakt der det er litt hjort :D

Link to comment
Share on other sites

Eg er imot kvotefri jakt på kalv. Pendlar dagleg store avstandar i S og Fj og er overbevist om at stammen er på veg ned og det ganske drastisk mange plassar. Trur det er på tide å stoppe opp litt, og heller roe ned avskytinga ! Er jo blitt eit hylekor om for mykje hjort alle plassar. Folk eg pratar med som ikkje jaktar hjort har jo inntrykk av at hjortebestanden er på randen av katastrofe med masse sjukdom osv.

Link to comment
Share on other sites

Eg er for kvotefri jakt på kalv for dei storvalda som er store nok og som ynskjer det sjølv. (Storvalda står jo fritt om dei vil søke om dette eller ikkje). Dette fordi eg har trua på mest mogeleg fleksibilitet og sjølvråde innan den lokale forvaltinga, innanfor visse rammer.

Den store faren er der uansett ikkje ved å skyte ein del meir kalv. Forvaltingsmessig er det det tryggaste ein kan gjere. Tvert i mot trenger ein mange stader å legge meir av avskytinga mot dei yngste årsklassane. Er det nedgang eller andre endringar i eit område, so er det i alle fall ikkje eit resultat av kalveskyting. Det er produksjonsdyra som er nøkkelen.

 

Når det gjelder om der er for mykje hjort, for lite hjort, oppgang, nedgang eller stabilt so får ein mange ulike meiningar. Kjem an på lokale variasjonar, kva interesse ein har etc. For ein grunneigar som misser heile håslåtten og mange store granbestand pga hjorteskade so er det ei mager trøst at nokon som køyrer forbi eller nokre jegerar i nabobygda seier at det er mindre hjort enn før. Skaden er like reell for den som vert råka.

Link to comment
Share on other sites

For min del og våre vald sin del spelar det ingen rolle. Vi skyter minimalt med kalv likevel. Trur likevel at kvotefri jakt på kalv vil føre til store uttak av kalv i enkelte områder, og då forsvinner tilveksten av fjordyr. For dei som leiger jakt og tenker kortsiktig blir det då fort til at dei skyter alle kalvane dei kjem over.

 

Dette med beiteskade og skade på skog er jo greit, og eg har full forståelse for dei grunneigarane som slit med det. Det er likevel muleg innanfor dagens kvoter og system å redusere dette ved å skyte meir produksjonsdyr, og dermed få ned bestanden på den måten. Utan at vi treng kvotefri jakt på kalv. Eg vil heller ha tilbake ei friare avskyting der kvar enkelt står friare til å velje kva dyr ein vil ta ut av bestanden på sitt området. Ja til frie dyr !

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg i utgangspunktet synes at det med kvotefri kalvejakt i storvald er ganske surrete, kan ikke helt forstå hva man oppnår med det? Hvis man la klare føringer for uttak av morløse kalver uti jakta, at slike ikke gikk på kvoten så er det fornuftig, at man slapp å bruke f.eks. et fritt løyve for å ta ut en slik kalv.

 

Ser man på de som avler hjort i hegn så slakter de i okt. når dyrene er ca.1,5år, men de har muligens ikke forstått dette??

 

Skal man ha ned stammen på et område så er det jo bare å skyte koller, masse koller, gjerne de med kalv og selvsagt ta kalven med. En annen vei å gå er å øke kvotene litt men skyte tvers igjennom bestanden, litt av alt men kanskje mest ungdyr. Da har man nok litt mer kontroll.

 

Tilslutt vil jeg spørre folket: hvilken glede er det å skyte en hjortekalv, selv synes jeg det nesten er en tragedie hver gang jeg må skyte en kalv fra mora. Men jeg har evnen til å glede meg litt over å få tatt ut en morløs kalv så den slipper å lide igjennom vinteren lavest på rangstigen i flokken.

Husk det var forbudt å skyte kalv frem til 1963, man hadde nok lov til mye dengang som vi idag regner som litt barbarisk men storviltkalvene hadde de ikke hjerte (lov) til å skyte.

 

Jeg vet jo at der er plasser i landet vårt hvor kalver kan få det tøft om vinteren selvom de er med mora men kanskje vi skal la naturens seleksjon råde?

Link to comment
Share on other sites

Eg er einig og ser også grunneigarar som misser avlingar pga stort beitepress frå hjorten. Men i desse områda er det vanleg med skadeløyver. Eg er einig i det du skriv Vestlandsjeger, lokale variasjonar. Mitt poeng var at den høge avskytinga dei siste åra har begynt å betale seg, hjortestammen er tydelig redusert fleire plassar. Så får det sjølvsagt vere ein anna diskusjon om ein ønskar å fortsette den same avskyting eller om ein burde vurdere å stabilisere den. Jaktar sjølv i eit jaktterreng der det ikkje har vore praktisert å skyte voksne koller og kalvar på all den tid. Forvaltningsmessig bra eller ikkje, som jeger, så synst eg det er vanvittig artig i eit slikt terreng der det er mykje hjort.

Link to comment
Share on other sites

For min del og våre vald sin del spelar det ingen rolle. Vi skyter minimalt med kalv likevel. Trur likevel at kvotefri jakt på kalv vil føre til store uttak av kalv i enkelte områder, og då forsvinner tilveksten av fjordyr. For dei som leiger jakt og tenker kortsiktig blir det då fort til at dei skyter alle kalvane dei kjem over.

 

Dette med beiteskade og skade på skog er jo greit, og eg har full forståelse for dei grunneigarane som slit med det. Det er likevel muleg innanfor dagens kvoter og system å redusere dette ved å skyte meir produksjonsdyr, og dermed få ned bestanden på den måten. Utan at vi treng kvotefri jakt på kalv. Eg vil heller ha tilbake ei friare avskyting der kvar enkelt står friare til å velje kva dyr ein vil ta ut av bestanden på sitt området. Ja til frie dyr !

No vert jo alle løyva tildelt storvalda som frie dyr, som igjen skal fellast etter rettshaverane sin eigen avskytingsplan.

Friare avskyting kan vere vel og bra for den enkelte, men korleis vert då avskytinga til dei som leiger jakt og tenker kortsiktig?

Vel, det kan nok styrast av retthaverane som leiger ut jakta. Dei bestemmer jo sjølv kva løyve dei selger. Men då kan dei vel gjere det med kalveløyva og då?

 

Eg trur forresten det skal mykje til før det vert tatt ut so mykje kalv at tilveksten stoggar opp. Om det fins jegerar som er so dyktige og effektive at dei klarar å stogge tilvekst gjennom å skyte kalv so er eg rett og slett imponert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser man på de som avler hjort i hegn så slakter de i okt. når dyrene er ca.1,5år, men de har muligens ikke forstått dette??

Dei har i alle fall forstått at dei har hjorten i eit miljø der dei har tilnærma 100 % kontroll på migrasjon og vinterdødligheit. Dei veit at den kalven dei har i hegna vil dei ha der til den er 18 mnd gammal. Hadde ein hatt same kontrollen på den viltlevande hjorten ville det utvilsomt lønne seg å spare alle dyr til dei vart fjordyr.

 

Tilslutt vil jeg spørre folket: hvilken glede er det å skyte en hjortekalv, selv synes jeg det nesten er en tragedie hver gang jeg må skyte en kalv fra mora. Men jeg har evnen til å glede meg litt over å få tatt ut en morløs kalv så den slipper å lide igjennom vinteren lavest på rangstigen i flokken.

Muleg at eg er barbarisk og primitiv, men eg føler samme glede over å felle ein kalv som ved å felle eit kva som helst anna dyr. Kjøtet er prima og i mine auge er det forvaltingsmessig trygt og fornuftig. Lett å få med seg heimatt er den og :wink:

Morlause kalvar bør vel einkvar seriøs jeger eller jaktlag legge ektra innsats i å få tatt ut. Og det har eg inntrykk av at dei aller fleste gjer.

Link to comment
Share on other sites

No vert jo alle løyva tildelt storvalda som frie dyr, som igjen skal fellast etter rettshaverane sin eigen avskytingsplan.

 

Hvor har du det fra ?

 

Dette tror jeg er veldig forskjellig i fra kommune til kommune.

 

Jeg jakter i to storvald i to forskjellige kommuner. Her må bestandsplanene godkjennes av kommunen først, og tildelingen fra kommunen av de forskjellige kategorier dyr blir deretter.

Kommunen tildeler prosentvis av voksen kolle / voksen Bukk / kalv etter godkjent bestandsplan.

Fjorsdyr og eventuelt ho/han kalv er kategorier som storvaldene sev må innføre i bestandsplanen, siden disse ikke finnes i offentlig tildeling/forvaltning.

 

For oss betyr det ingenting om det blir kvotefri jakt på kalv.

Dette er den kategorien dyr vi ha manglet flest av i avskytingen hvert år.

Link to comment
Share on other sites

No vert jo alle løyva tildelt storvalda som frie dyr, som igjen skal fellast etter rettshaverane sin eigen avskytingsplan.

 

Hvor har du det fra ?

 

Dette tror jeg er veldig forskjellig i fra kommune til kommune.

 

Jeg jakter i to storvald i to forskjellige kommuner. Her må bestandsplanene godkjennes av kommunen først, og tildelingen fra kommunen av de forskjellige kategorier dyr blir deretter.

Kommunen tildeler prosentvis av voksen kolle / voksen Bukk / kalv etter godkjent bestandsplan.

Fjorsdyr og eventuelt ho/han kalv er kategorier som storvaldene sev må innføre i bestandsplanen, siden disse ikke finnes i offentlig tildeling/forvaltning.

 

For oss betyr det ingenting om det blir kvotefri jakt på kalv.

Dette er den kategorien dyr vi ha manglet flest av i avskytingen hvert år.

 

Jeg mener da at nevnte kommuner gjør feil i forhold til "Forskriften for forvaltning av hjortevilt". Der står det at man skal tildele frie dyr når man har godkjent bestandsplan. Det skal jo være et fleksibelt system slik at man kan sjonglere litt fra år til år om nødvendig eller ønskelig. Også feilskytinger bør kunne fanges opp av en godkjent avskytingsavtale, ja t.o.m. for mange felte dyr en høst bør kunne trekkes fra det/de neste år(ene) hvis det ikke er siste året i avtalen.

Detaljstyring fra byråkrater fører aldri til noe bra.

Link to comment
Share on other sites

Som C.E.A. påpeikar, so står dette i forskrift om forvalting av hjortevilt og bever, i § 14:

§ 14. Bestandsplan og fellingstillatelse

 

Kommunene skal stimulere og legge til rette for jaktrettshavernes bestandsplanlegging.

 

Kommunene kan godkjenne en flerårig, maksimalt 5-årig, bestandsplan for vald godkjent for jakt etter elg og/eller hjort. Planen skal inneholde målsetting for bestandsutviklingen og plan for den årlige avskytningen i antall, fordelt på alder og kjønn. Planens målsetting skal ta hensyn til offentlige målsettinger for å bli godkjent. Når godkjent bestandsplan for vald foreligger, skal kommunen gi en samlet fellingstillatelse for hele planperioden som valgfrie dyr.

 

Ved fastsetting av nytt minsteareal i løpet av planperioden, skal kommunen tildele ny fellingstillatelse. Ved vesentlige avvik fra godkjent bestandsplan, eller ved vesentlige, uforutsette endringer i bestanden i området i løpet av planperioden, kan kommunen vedta å trekke godkjenningen tilbake og tildele ny fellingstillatelse.

Det er der eg har dette i frå :wink:

Kommunen kan berre tildele valfrie løyver til godkjente bestandsplaner.

 

Forresten... Det at enkelte jegerar og/eller grunneigarar ikkje føler behov for kvotefri jakt på kalv. Er det eit godt argument for at dei som vil ha det, ikkje skal kunne få det? Forslaget går ut på at det skal gå an å søke om kvotefri jakt på kalv for dei som vil.

Link to comment
Share on other sites

Da gjør de nevnte kommuner jeg jakter i feil....og bra er det

Det kan jo være greit å formidle videre.

Vi også har lov til å sjonglere litt mellom de forskjellige årene i bestandsplanen, men i tildelingen fra kommunen er det tildelt en prosenvis tildeling av de forskjellige kategoriene over 4 år.

Det vil si at etter 4 år må fellingen stemme med den kommunale tildelingen.

Når kommunen først har trildelt frie dyr, er det rettsmessig ikke ulovlig å skyte totalt feil heller.

Link to comment
Share on other sites

Slik som det fungerer heromkring so inneheld bestandsplana ei avskytingsavtale som vert inngått mellom kommunen og storvaldet. Dersom avskytinga ikkje er i tråd med rammene i den avtala, so er det avtalebrot frå storvaldet si side. Det får ikkje noko rettsleg etterspel, men det går ut over tillitten som kommunen har til storvaldet. Som igjen kan føre til at kommunen vert strengare når dei skal godkjenne neste bestandsplan, eller andre søknadar frå storvaldet (pengar, skadeløyve etc)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...