Jump to content

meopta 3-12x56


joakim88

Recommended Posts

Hvor høy forstørrelse du trenger blir en vurderingssak opp mot området du jakter i. I de terrengene jeg har jaktet hjort vil jeg si det har vært viktigere å kunne gå ned i forstørrelse enn å kunne gå opp. 12x forstørrelse bruker jeg kun når jeg konkurrerer i jaktfelt.

Ad lysåpning, hva du får utnyttet av lys er avhengig av forstørrelse. Måltallet her (så lenge siktene er av ellers sammenlignbar optisk kvalitet) er utgangspupillen som beregnes ved å dele objektivdiameter på forstørrelse. Øyet kan max utnytte 7 - 8mm. Større enn dette gir ikke noen spesiell fordel, men heller ingen ulempe. Mindre oppleves som lystap.

Dette vil si at en 3-12x56 gir deg fullt utbytte av objektivdiameteren opp til 8x forstørrelse. Spørs om ikke du vil være minst like godt tjent med en 1,5-6x42, som gir 7mm eller større utgangspupill over hele zoom-området.

Forøvrig vil jeg ut fra egen erfaring si at Meopta sine sikter er svært bra, og at de gir kanskje markedets beste pris/ytelsesforhold. Dette er fullverdig europeisk optikk.

Link to comment
Share on other sites

hvordan vil det påvirke lyset og gå fra x56 til x42??

Ved 6x forstørrelse eller lavere - ingen forskjell hvis optikken ellers er av samme kvalitet.

 

Greit at utgangspupill er lik ved en 42 på 6x, og en 56 på 8x, men du vil jo få mer lys inn i en større linse enn i en mindre linse. Det går da på å samle inn det som er av restlys, og det gjør du bedre med stor enn liten linse.

Hvis det hadde vært sånn at utgangspupill hadde alt å si, kunne man jo like godt sittet med en 1-4x21 på 3x. Utganspupill på 7 mm der også....

En annen fordel med 56, er at du faktisk får målet enda litt "nærmere" i en 56, iom at du kan ha den opp på 8x.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde vært sånn at utgangspupill hadde alt å si, kunne man jo like godt sittet med en 1-4x21 på 3x. Utganspupill på 7 mm der også....

Ja, det er faktisk slik. Hvis du har tilgang på tilsvarende sikter i de aktuelle størrelsene, så foreslår jeg at du tar dem med ut i mørket og sammenligner.

En annen fordel med 56, er at du faktisk får målet enda litt "nærmere" i en 56, iom at du kan ha den opp på 8x.

Der er vi enig - større objektiv lar deg bruke høyere forstørrelse i dårlig lys. Så får hver enkelt vurdere hvor høy forstørrelse man trenger i sitt jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

da får jeg nesten bare høre litt og se litt:) vet at forhandleren har inne ett x56, men om han har ikke ett med x42 så ska jeg ta en titt på dette også. er utrolig redd for å få ett sikte jeg ikke vil være fornøyd med ...

men om noen mener det er andre sikter jeg kunne valgt så er jeg åpen for det :)

Link to comment
Share on other sites

For all del, jeg sier IKKE at du ikke skal gå for et 3-12x56, men vurder det opp mot behovet ditt. Det jeg vil si taler mot et slikt sikte er:

- Du trenger sjeldent så høy forstørrelse på jakt

- Siktet blir stort

- 56mm objektiv betyr at siktet må monteres høyt, som betyr dårligere kinnkontakt med skjeftet og høyere tyngdepunkt

 

Et 3-12x56 sikte er i mine øyne et spesialverktøy for posteringsjakt på store åpne bøer i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Et 3-12x56 sikte er i mine øyne et spesialverktøy for posteringsjakt på store åpne bøer i dårlig lys.

Eller til gluggejakt etter rev.

Eller til posteringsjakt etter bever i siste skytelys

Eller til posteringsjakt etter rådyrbukk i første/siste lys

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det går også fint med 3x forstørelse på veldig kort hold.Så lenge dyret står stille eller beveger seg sakte kan du finne,og skyte dyr på point blank med 3x forstørelse som minste uten problemer.Så dette siktet er etter MIN mening helt glimrende til både smygjakt og postering etter hjort.

Link to comment
Share on other sites

ikke lett å bli klok på:) x56 er jo genialt med tanke på lys, men jeg er mest skeptisk på dette med 3-12, men det er det folk sier at jeg burde gå for, og jeg er like mye ut etter opplevelsen som å skyte:) men skal ta en siste titt på butikken før jeg bestemmer meg 100%:)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanskelig å finne kikkert i 50-56, som er under 3x i forstørrelse tror jeg, som tidligere nevnt har jeg denne kikkerten selv(3-12 x 56 med lys). På de fleste postene mine er det nokså korte hold(max 50-60 m), og kikkerten min står stortsett på 6x forstørrelse når jeg sitter på post. Det er det jeg har funnet ut er best for mine øyne feks i skumringen. Veldig sjeldent jeg har noe under 6 x forstørrelse når jeg bruker den kikkerten. Liker du kikkerten ellers, så tror du ikke gjør noe feil med å kjøpe denne. Jeg er veldig godt fornøyd med den ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta stilling til hva som er den største fordelen / ulempen.

Selv foretrekker jeg opp til 12 ganger på mine kikkerter. Dette gir meg større fordeler enn 3 ganger som minste gir meg ulemper.

 

Ta en titt på Meopta sin 3-12*50 også. Den blir noe "mindre", i den grad man kan si en meopta kan bli liten. Dette er store og tunge kikkerter, men akk for en kvalitet i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

Hvis skumringsverdien er avgjørende ville jeg vurdert Sightron.

 

Ja nå kommer det sikkert mye elite pes men faktum er at skumringsegenskapene

måler seg med Swarovski Z6.

 

Tenker da på Sightron SIII 3.5-10x56 med opplyst dot.

 

 

 

"Under lupen hos Nordby Gunshop"

 

Utfordret Morten Bjerke ved Nordby Gunshop å teste et Sightron sikte.

Han valgte SIII 3.5-10x56 opplyst rødpunkt med tysk ret. nr. 4

 

Her er hans vurdering av siktet:

 

Sånn, da var Sightron siktet montert og testet ut på den nye 7mmRM min, og her er resultatet:

Testholdet er 150 meter, skive er JFF Tiur for bruk på jakt felt stevner, satte opp tiur'en mot skogkanten.

Vi startet å testskyte kl 18:00

Kl 21:30 måtte Leupold gi helt opp

Kl 22:30 måtte en Schmidt&Bender gi helt opp

Kl 23:00 var det bare Sightron og Swarovski igjen av 5 kikkertsikter.

Alle 5 skyttere mente det samme: SIGHTRON ER VINNEREN. Fordi motstander er en Swarovski Z6i i 2.5-12x50

og koster 3 ganger så mye, derfor taper Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå kommer det sikkert mye elite pes men faktum er at skumringsegenskapene

måler seg med Swarovski Z6.

Overrasker meg ikke det minste, Swarovski Z6 har mange fordeler, men styrken er ikke i skumring. Her ser man at noe må ofres for stort zoomområde. Sihtronen har bare 3x zoom.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser av forumet stiller spørsmålstegn ved Z6i i mørke. Jeg kan bare si at dette siktet gir like godt bilde i måneskinn som begge mine kikkerter med avstandsmålere, Zeiss 10x45 og Leica 8x56. Jeg har 2.5-15x56.

 

Måneskinn er ikke dårlig nok lys.

 

Ingen variable kikkertsikter gir like bra bilde som en god håndkikkert. Ikke kikkertsikter med fast forstørring heller. Jeg går ut fra at håndkikkertene var i orden, og skikkelig fokusert.

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har prøvd meopta 7x50 ??? er jo også ganske stort, så kunne ikke vært større om det skulle passet på børsa uten å bygge opp festene.

Lurer litt på hvordan disse er til skumrings jakt?

har hatt en slik, ett knallsikte for pengene :)
Link to comment
Share on other sites

Hadde selv Meopta Meostar 3-12x56. Var ikke fornøyd med skumrings egenskapene. Sammenlignet med Sightron SIII 3,5-10x56. Og det var tydelig forskjell. Solgte Meoptan, og kjøpte meg en Sightron. Angrer ikke et sekund. Knall fin kikkert til en bra pris. Livstidsgaranti er ikke dumt å få med heller.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde Meopta 3-12x56 Artemis og var veldig fornøyd. Riktignok uten lys, men det har jeg ikke ellers heller. Bytta den ut da jeg fikk en Zeiz i gave, men syns ikke den var noe bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ikkje rart at det kjem fram forskjellige meininger om skumringsegenskapane til dei forskjellige merkene. HighPower forsøker å forklare poenget med at det er øyet som ser som avgjer kor godt du ser gjennom siktet. Ein som er i 20 åra (med ein pupillåpning på nærmare 7mm) vil ha mykje større nytte av eit sikte med stor lysåpning enn ein i 50-60 åra (med 3-4mm).

 

Når ingen poengterer dette kan denne tråden diskuteres i det uendelige basert på egne personlige erfaringer som er null verdt når ein ikkje tek i betrakting alderen på personen som tester siktet.

Link to comment
Share on other sites

Ein som er i 20 åra (med ein pupillåpning på nærmare 7mm) vil ha mykje større nytte av eit sikte med stor lysåpning enn ein i 50-60 åra (med 3-4mm).
Så lenge man kan skru opp forstørringen, vil de som er eldre også kunne utnytte lysåpningen
Link to comment
Share on other sites

Faktisk kan de skru til større forstørring en de med stor pupille, da de ikke taper lys på å skru til høyere forstørring.

 

De unge vil mærke at bildet blir mørkere, om man skrur forbi der hvor utgangspupillen er lik øyets pupille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Noen som har prøvd Meopta 7x50 på nattejakt???.....

Kommer til å bruke det til vinteren på gluggejakt etter rev.

Har forsåvidt ikke forsøkt den i praksis, da jeg ikke er noe "nattdyr". Kjøpte en slik med lys for å ha til smyg på gris i tidlige morgenstunder og sene kvelder. Hadde ikke forventet at bakken skulle være dekkeet av snø "nesten hele året" så sikten ble utmerket med nesten hva som helst av kikkertsikte på min tur til Sveariket. Kikkerten fungerte forresten fint den, men det ble ingen utfordring lysmessig. Det du skal være OBS på med dette siktet, er at mellomrørert er meget kort pga lang kon bakover fra objektivet, så kikkerten vil komme meget langt fram. Siktet har også 1" mellomrør, så en del montasjer sliter med å komme høyt nok da de fleste høye 1" ringer ikke er bergnet på samme høyde som høye 30mm. Om du bor på indre østlandet så kan du gjerne få kikke litt i min for å gjøre deg opp en mening.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein 7x50 i mange år Chiefen og den blei solgt nettopp på grunnlaget av det du presiserer med forstørring.. Ikkje berre større forstørring men det faktum at når det spretter ut ein hjort eller eit rådyr på 25 meter, så ser du kun pels på 7x.. Meir fleksibilitet i ein 3-12x56. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...