Jump to content

Elgjakta avlyst!


osw

Recommended Posts

Nesten utelukkende av rovdyr.

De som har hatt både ulv og nok gaupe en stund i skogen rundt seg vil kjenne igjen denne karakteristikken. Har jaktterreng i Sverige som for 4-5 år siden var rene hortevilt paradis og plenty med hare. I dag er elg, rådyr og hare så å si borte uten at det har vært noen avskyting å snakke om. Storfugl er det ikke biotop for, så nå er det hovedsakelig rev, gaupe og ulvespor vi ser i snøen der. Det er rett og slett bare trist................. Hva de lever av kan man lure på, flere mil til nærmeste dagligvare der........

Link to comment
Share on other sites

Og hvor står NJOS i denne saken, jo de er for et biologisk mangfold og en fornuftig forvaltning av rovdyrene. Politisk korrekt, men samtidig ikke for at vi som lever med rovdyrene og ser våre hobbyer forsvinne, fortsatt skal kunne ha jakt med hund som en fremtidig hobby. Må si som en rovdyrforsker sa da han ble spurt om hvordan man skulle jakte hare med bandhund. "Det lar seg nok trolig ikke gjøre" var svaret han gav.

Link to comment
Share on other sites

Lille Norge har ikke bruk for ulv overhode og ulv er ingen truet dyreart .Disse dyra er fine og se på det er ikke det men de koster samfundet alt for mye i erstatninger og spesielt for de som skal livnære seg på dyrehold . Avskytingen må bli økende . Som distriktspatriot har de bra verdig for lasskjørerne som skal til Rørosmart'n ! ulveskinnspels har bra etterspørsel når de kjører hest i -30 spek . :)

Link to comment
Share on other sites

Biologisk mangfold er for dere som liker gråbein en skog som består nesten utelukkende av rovdyr, det er snart bare rovdyr igjen å jakte jo.

 

Du har ikke tenkt tanken på at rovdyrbestanden tilpasser seg mattilgangen, eller tror du ulven kan gå på rema når byttedyrene er borte.

Du stiller deg herved fremst i rekken over rovdyrmotstandere som ikke skjønner hvordan naturen fungerer.

Jeg regner med at du har tenkt over at det rovdyr gjør når de har tømt ett område for byttedyr, er å vandre ut til nye områder (eller å dø av sult). Slik sprer problemet seg utover i landet, og etterveksten av vilt holdes ned av de mindre flokkene som blir tilbake i området.

 

Kort sagt, skal man la ulven få spre seg ut av kjerneområdene. Vill den ikke tilpasse seg tilgangen av bytte dyr.

Skal man holde ulven innenfor kjerneområdene, må man skyte de som vandrer ut (de blir da i stor grad den naturlige avgangen i forhold til det de har å spise).

 

Den luksusen det nå engang er å holde seg med ulv i norge, er av nyere dato. Ulven er vedtatt gjenninnført/reetablert i Norge, og er som sådan ett sosialt og naturbiologisk eksperiment i seg selv (iverksatt uten noen form for konsekvens utredning). Etter mitt syn, er der ikke plass til å holde seg med ulv i norge. Ikke uten å påføre for mange inbyggere for store plager, som det ikke finnes noen reell begrunnelse for.

Link to comment
Share on other sites

Dere bør ta dere tid til å se på linken under. Spesielt der forskeren forklarer hvorfor ulven trakk inn i et tettsted, den begynte å trafikkere "byen" pga to tisper som hadde løpetid. Den lekte sammen med en kastrert hanne, men drepte en ukastrert hund.

Samtidig sier han flere ganger at vi som mennesker må tilpasse oss rovdyrene, hvordan :?: Skal vi ikke ha tisper :?: Skal vi ikke ha hanner, som ikke er kastrert :?:

http://spectare.ucl.slu.se/adm/komm/2011/Fem_i_Tolv_4/FiT_jkarlsson.html

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at hvis dere i fullt alvor mener at vi skal fjerne de store rovdyrene våre, som på verdensbasis ikke er utryddingstruet. Hva stopper da andre land i å gjøre det samme? Jeg synes vi er inne på et farlig spor her. Vi kan diskutere hvor mange av en art vi skal ha. Når det blir spurt om Mårhund så er dette en helt annen sak det er en art som er kunstig innført og har funnet en nisje og utnyttet denne. At vi nesten har utryddet noen arter som er i ferd med å reetablere seg har ikke noe med å innføre nye arter. Argument om at vi eller ulven var her først blir på barnehagenivå, det er snakk om hva som naturlig finnes i våre skoger. Klart at rovdyr har en innvirkning på bestand av andre dyr. Jeg synes at hvis eneste målet på en vellykket jakt er antall kilo kjøtt i fryseren så har dere mistet en stor del av jakta. Har hatt jerv på 5 meters avstand under rypejakt for 3 år siden i indre Troms. Rype var det ikke i terenget men, jerven berget jakta mi.

Link to comment
Share on other sites

Den unike genetikken som var i den norske ulvestammen er borte for alltid. Hvorfor skal vi bruke store ressurser på å bevare en ulvestamme som er finsk-russisk og ikke truet? Vi burde heller bruke alle ressursene som i dag brukes på ulv til å ta vare på fjellreven vår som faktisk er kritisk truet.

Dessuten er det flere andre arter i Norge som vi også har et ansvar for å ivareta og sørge for at ikke dør ut. Bruk at ressurser på ulv er urimelig i forhold til de uløste problemene vi har med unike norske stammer av dyr som står i fare for å forsvinne fra jordens overflate.

Link to comment
Share on other sites

Lille Norge har ikke bruk for ulv overhode og ulv er ingen truet dyreart .Disse dyra er fine og se på det er ikke det men de koster samfundet alt for mye i erstatninger og spesielt for de som skal livnære seg på dyrehold .

 

Har India bruk for tiger..? Har Afrika bruk for løver..? Koster samfunnet for erstatninger..?? Hallo mann....!! Hva koster subsidiene vi betaler til de som mottar disse erstatningene...??

Link to comment
Share on other sites

Det er bare ett spørsmål om tid før en ulv tar en unge..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attac ... ry_attacks" target="_blank

 

Det har blitt observert Ulv sovende på en veranda i Tynset.

Og denne serien "vi på langedrag" fremstiller jo ulv som snille og ufarlige.

Det tror ikke jeg er spesielt heldig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Biologisk mangfold er for dere som liker gråbein en skog som består nesten utelukkende av rovdyr, det er snart bare rovdyr igjen å jakte jo.

 

Du har ikke tenkt tanken på at rovdyrbestanden tilpasser seg mattilgangen, eller tror du ulven kan gå på rema når byttedyrene er borte.

Du stiller deg herved fremst i rekken over rovdyrmotstandere som ikke skjønner hvordan naturen fungerer.

Jeg regner med at du har tenkt over at det rovdyr gjør når de har tømt ett område for byttedyr, er å vandre ut til nye områder (eller å dø av sult). Slik sprer problemet seg utover i landet, og etterveksten av vilt holdes ned av de mindre flokkene som blir tilbake i området.

 

Jeg tror både du og jeg vet at ulvebestanden i Norge skal holdes på et minimums anntall individer.

Så at 20-30 ulver skal klare å spise opp hele elgbestanden i Norge, har jeg liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare ett spørsmål om tid før en ulv tar en unge..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attac ... ry_attacks" target="_blank" target="_blank

 

Det har blitt observert Ulv sovende på en veranda i Tynset.

Og denne serien "vi på langedrag" fremstiller jo ulv som snille og ufarlige.

Det tror ikke jeg er spesielt heldig.

 

Jeg tror det er mye større sjangs for at vi får et meneskedrap av bjørn i Norge, skal vi utrydde bjørnen også :?:

Link to comment
Share on other sites

Lille Norge har ikke bruk for ulv overhode og ulv er ingen truet dyreart .Disse dyra er fine og se på det er ikke det men de koster samfundet alt for mye i erstatninger og spesielt for de som skal livnære seg på dyrehold .

 

Har India bruk for tiger..? Har Afrika bruk for løver..? Koster samfunnet for erstatninger..?? Hallo mann....!! Hva koster subsidiene vi betaler til de som mottar disse erstatningene...??

 

Kunne du tenkt deg levestandarden i Afrika , har du hvert der ? Du ville vel hatt diktaturstat du !! ja ja for og snu det på hode så har vi jo det her også til en viss grad , noen av oss som bor i de utsatte områder har bar fått tredd udyra over oss . Jeg har hvert med og skutt flere av disse dyrene jeg (vel og merke under lovlig jakt) og fine og stilige er de men det er bare det at de ødelegger områdene vi bor i , skjønner du ikke det da ! liker du og bli trokka på og miste dine rettigheter eller ? For de som driver med dyr her snakkes det om at grunneiere og rettighetshavere ikke får slippe dyra på beite ! legg ut adressa de so kan noen komme med en henger med sau og slippe de på plena de ! kanskje du har naboer med plen også ? Nei min gode mann det eneste som hadde funket er at kommunene har få egen råderett for sine innbyggere .

Link to comment
Share on other sites

Mener du at uland skal huse rovdyr for de har dårligere levestander en oss.

For folk i uland er tap av bufe en katastrofe, slik det var i Norge for 150 år siden.

Løver og tigre er langt farliger for folk en ulv, og jeg skjønner faktisk at de som bor der at de vil drepe udyra.

Men hvis vi ser ting på litt avstand ser vi at det er hakkende gale av menesker å styre alt i naturen.

 

Menesket er den eneste arten (primat/ape) som drikker uten å være tørst.

Spiser uten å være sulten, og snakker uten å ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare ett spørsmål om tid før en ulv tar en unge..

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attac ... ry_attacks" target="_blank" target="_blank

 

Det har blitt observert Ulv sovende på en veranda i Tynset.

Og denne serien "vi på langedrag" fremstiller jo ulv som snille og ufarlige.

Det tror ikke jeg er spesielt heldig.

 

 

stemmer vi hadde ulven gående rett utafor huset (boligfelt)

Link to comment
Share on other sites

Troll: Ulven blir ikke utryddet! Hadde det vært mulig hadde den vært det alt, det er garantert! Vi ryddet den ut her i skandinavia for det er ikke plass til oss begge.

Å før det er noe tvil så sier jeg ikke vi skal skyte alle i norge, vi skal nemlig skyte alle i sverige og finland også! når det er gjort så har vi ryddet vekk 250 - 500 ulv, hvor mange elg skyter vi vært år? De ulvene vi har her er et overskudd av en alt for stor russisk stamme på 60 000 - 150 000 ulv (de strides).

Hvis bare ulveelskerene hadde klart å legge til side følelsene de har for hvert enkelt individ så ville de se at arten i seg selv er tallrik å om vi rydder bort noen problemulv (noe all ulv i skandinavia er) så tar de ikke skade av det.

 

Hvorfor tror dere ikke ulven alt er utryddet? For det de har plass til den i russland, de har store skogområder der det bor minimalt eller ingen mennesker! Så hva er problemet med at vi har ulven der? Hvorfor skal folk lide over inndivider som teller ingenting!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det koster ca 1,5 prosent av statsbudsjettet, så kan man jo regne på hvor mange jobber det blir av det.

Det er jaggu meg mye annet som staten støtter også, som feks hurtigruta. Men det er helt greit for folk.

 

:shock:

Litt av en sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...