Jump to content

Hjelp!! (1911a1)


emarkus

Recommended Posts

Hei.

Sitter her og peller på min nye(1943) colt 1911a1 og har et stort problem!

Måtte prøve å ta den fra hverandre på egenhånd, uten å søke instruksjon først.

Nå har jeg klart å få løs alt untatt tommelsikring, hane og grepssikring. Har lett rundt over alt og alle videoer jeg ser tar de av tommelsikring før de fjerner Mainspringhousing og den triple bladfjæra. Jeg får ikke av tommelsikringen! Får ikke satt den sammen korrekt heller uten å ta av den?

Hva gjør jeg nå?

 

Hjelp!!!

 

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du får oppsøke klubbkamerat eller noen med erfaring for nå bare famler du i blinde. Når du tar af fjærhuset før sikringen har du ikke det nødvendige press på hane og sear så de bare skrangler fram og tilbake og du får ikke delene i riktig posisjon for å nappe ut sikringa. Velkommen til de frustrertes husskruer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fortsetter her istedet for å starte en ny tråd.

 

Sitter og ser på magasiner til pistolen, og lurer på en ting:

Hva annet enn prisen skiller disse????:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=697475

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=113819

Dette er satt på spissen, men trenger man kjøpe noe dyrere enn de billigste?

 

En annen ting, en gang i blant går ikke hanen helt i spenn under skyting. Den kaster tommhylser og lader nytt skudd men hanen går bare i "halvspenn". Hva kan dette skyldes? Er det noe jeg kan fikse selv?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Høres for meg ut som enten slitte (eller ihjelfilte) opphaksflater eller litt for stram rekylfjær.

Det siste fikser du selv billig og greit mens det første kan kreve børsemaker.

 

Når det gjelder magasinene ser jeg ikke noe problem med det billigste alternativet.

Jeg brukte dem den tiden jeg hadde 1911, og de fungerte aldeles utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Du bør få noen som veit hva de driver med til å titte på dette- avtrekk på slike våpen er ikke noe man gjør på "feelingen".

Situasjonen forårsakes som gringoen sier ANTAGELIG av for lett sear/hanefjær, ødelagte avtrekksflater, eller en avtrekksjobb kombinert med tung original stålavtrekker.

 

Men det kan være andre ting også- og selvom du kanskje kan "løse" problemet med å bøye litt på en fjær betyr ikke det nødvendigvis at pistolen er trygg.

 

Hanefall er i beste fall irriterende, i værste fall dødbringende.

 

NÅR MAN HAR OPPLEVD UKONTROLLERT OG UVENTET AUTOMATILD MED FULLADET FABRIKKAMMO I 45ACP SKJØNNER MAN HVOR FARLIG DETTE KAN VÆRE.

Link to comment
Share on other sites

Om det er rekylfjæra bytter du den ut.

Den koster ikke mange kronene.

Du bør imidlertid ha en viss peiling på hvilken styrke den fjæra som står i våpenet nå har så du ikke setter i ei så slapp fjær at du risikerer å banke istykker våpenet.

Bestill gjerne flere styrker og beveg deg nedover i styrke til at funker.

Midway har det du trenger.

Vær obs. på at dersom opphaksflatene på våpenet ditt ikke har nok inngrep kan det utgjøre en fare for at skudd går av når du ikke ønsker det og du kan også plutselig stå der med et våpen som bestemmer seg for fullauto.

Det skal ligge en grei beskrivelse for å finne ut om våpenet er mekanisk OK her inne på Kammeret et sted.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at en av guruene her inne gir deg svar i løpet av kort tid på hvilke tester du kan gjøre selv for å finne ut om det kreves større inngrep, så smør deg med litt tålmodighet så får du sikkert svar fra en som har mer peiling på 1911 enn hva jeg har.

Inntil du får svar bør du vente med skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Å tolke hva som skjer når hanen faller uten å se på delene er ikke noen sikker måte å diagnostisere hva som er feil.

Få noen som kan dette til å se på inngrepsflatene i hane/sear før du skyter mer- er de ødelagt, skaff nye deler.

Er disse flatene i orden, kan du begynne å eksperimentere med fjærtrykk, eller helst få noen som kan det til å gjøre det for deg.

 

Norske børsemakere kan som oftest lite om pistoler, få tak i noen som kan 1911, og gjør slike jobber, de finnes her i landet, selvom det er langt mellom dem.

 

Jeg har lest ukesvis av bøker og diverse ting på nettet, og skrudd og filt på mine egne 1911er i snart ti år, men har fortsatt respekt for avtrekksoppsett- jeg kan ikke nok om det til å føle meg trygg, derfor sette jeg bort avtrekksjobber, sålenge det ikke bare handler om balansering av fjærtrykk.

 

Om det har seg slik at delene er sunne, og problemet kommer av at en "hard" rekylfjær får avtrekkeren til sprette når sleiden lukker, betyr ikke det at det egentlig er rekylfjæren som er problemet, men at avtrekkeren er for tung(original stålavtrekker?) i forhold til avtrekker/searfjæren, og ikke klarer å holde avtrekkeren stille når sleiden lukker.

Problemet er ganske vanlig ved "avtrekksjobber"- smeden har redusert inngrep og fjærtrykk men beholdt den originale tunge stålavtrekkeren.

 

Hanefall forårsaket av for lett sear/avtrekksfjær "forsvinner" ofte under skyting, fordi fingeren din hviler på avtrekkeren og demper avtrekkerens bevegelser, men dette betyr ikke at pistolen er trygg- hanen kan falle når du tar ladegrep med fingeren vekk fra avtrekkeren, spesielt om du holder løst, eller hvis noen andre som skyter med en annen avtrekksteknikk låner pistolen.

 

Hvis du står og skyter sakte og presist avslappet beste hånd, og pistolen plutselig sender avgårde åtte skudd, kan du jo forestille deg hvor den peker etter fire-fem skudd.

 

Deaktivering av grepssikringer gjør dette enda værre, fordi pistolen da vil fortsette å skyte om du slipper den, hvis grepssikringen er aktiv, vil den hindre avtrekkeren i å "sprette" når du slipper pistolen.

 

Her om dagen prøvde jeg en gammel kongsbergcolt, som en eldre pistolskytter hadde skutt med i mange år- den gamle garde holder jo som kjent fingeren på avtrekkeren til enhver tid.

 

Jeg holdt pistolen i høyre, tok et raskt ladegrep med venstre- og pistolen gikk full rulle, og tømte magasinet. skudd nr en gikk i grusen, nr to i grusen lenger til venstre, og nr tre i grunsen enda lenger til venstre. heldigvis hadde jeg bare 3stk geco 230grs FMJ i magasinet, og det stod ingen på min venstre side.

 

Eieren av våpenet kunne ikke forstå at noe var galt med pistolen, den hadde jo virket fint i alle år!

Ved demontering viste deg seg at inngrepet var redusert til langt under noe som er anbefalt for noe som helst, at halvspennhakket var fjærnet, og at at sear/avtrekker-fjæren var redusert mye.

 

Han holdt selvfølgelig fingeren på avtrekkeren under ladegrep, og "slapp" aldri sleiden frem, han førte den sakte frem når han tok ladegrep :roll:

 

Lærdommen: Jeg skyter aldri med andres pistoler uten først å titte inni lenger, det gjøres så mye sinnsykt rundtomkring. nok moralisering for i dag, jeg skal ut og nyte sola.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med det folk skriver , ikke gjør dette selv med mindre du vet hva du gjør.

 

Da tenker jeg på avtrekket ditt!!

 

Standard rekylfjær på 9mm er 14 pund og .45 så er det 16 pund , dette kan du fint bytte selv og med fordel slenge inn en gummibuffer..

 

Men ingen som har spurt om du skyter med suspekt hjemmeladet ammo her? Kan jo tulle det til for deg det også!

 

Lykke til

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Det er kun kjøpeskudd den har blitt matet med.

 

Hvis jeg slipper sleiden under ladegrep, går hanen konsekvent i halvspenn. Så vidt jeg vet er den 100% original.

 

Evert: kan du tipse meg om en god pistolsmed?

 

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter og teller på knappene om jeg bare skal kjøpe nye deler og skifte selv. Har vont for å sende den fra meg :trist:

 

Tenkte å kjøpe et komplett fjærsett fra Wilson Combat, og eventuelt ny sear og hane. Har det noe å si hvilken sear og hane jeg kjøper(innenfor riktig modell)? Ser midway har ca ørten forskjellige fabrikanter, men de ser jo helt like ut. Er dette deler som krever tilpassing?

 

Har ikke lyst til å bytte avtrekker, da jeg vil holde den så original som mulig. Den skal bare virke, ikke vinne :winke1:

 

Eller er dette et prosjekt som MÅ sendes smed?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp et fullt Wilson fjærsett! Det er beregnet som et kalibrerings sett for å finne ut hvilken fjærtyngde som fungerer med en gitt ladning. Det du trenger en en vanlig 16 lb stanard fjær, eventuelt ta med en 14 eller 12 lb fjær for reduserte hjemmeladninger.

Det du trenger i form av ny hane og sear er en standard profil hane spore. Det er mest å velge mellom av de meden commander style hane (med hull i), men da må du bytte greps sikring også. Hanesporen får ikke plass. Er ikke så mye å velge mellom i vanlig hanespore profil av god kvalitet, men det finnes unntak. Midway har også ganske mye fra Cylinder & Slide. De er MEGET gode. Veldig bra preppet fra produsenten så de trenger lite etter justering. Man kan oppnå et bra avtrekk med dem bare med å sette dem i. Ser de har et komplett sett med hane, sear og disconnector men de koster litt da. Nesten to lapper, uæææ!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...