Jump to content

Ombygging av KV-M59 Skall,Skall ikkje!!!!!?


HB

Recommended Posts

Eg er eigar av ei m59 kongsberg rifle i 308w(HV gamle skarpskjytter våpen) som ein god venn skaffa meg :smile::smile::D

Den er heilt ny i og for seg :forvirra::forvirra: har aldri vert skutt med og eg har og original kikket sikte (som vist på bilde),reim,og org ask mtillbehør!! :?:?8)

normal_M59.JPG

 

Saken er den, att min nevø er 17 år, og rimeleg jakt interisert. :D:D:shock: ,eg har tenkt og kappe løp og pusse stokk og sette på ei pikka skinne på KVen så har han ei fult brukeleg rifle til storvilt,tanken er den att rifla kan han bruke og skyte med så mykje han vill til han får råd til og kjøpe seg sinn egen rifle!!! :roll::roll:

 

Nå har eg komme litt i tvil om eg skall gjera dette!!,spørsmålet er om M59 vill få nokon verdi om XX antall år(det er vell ikkje så mange att av dei gode gamle som er uskutt og i org eske!!!) Sjølv er eg ikkje nokon samler, men eg har nå nokon unger som kan få glede av arven!!! :overrasket::overrasket:

Er det nokon her som kan gje meg råd om kva eg skall gjera!!!? Ombygging eller ikkje?

Har og ei tyskermauser , som eg kan bygge om viss eg vill,den kan han og få men då må eg kjøre full ombygging på den og då kan ein vell kjøpe ein ny og moderne rifle i staden for!!!!?

 

Råd motas med takk!!! :forvirra::forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville beholdt 59en slik den er om du har et komplett eksemplar med kikkert, reim og alt. Denne er det sikkert ikke mange av igjen pr i dag, iallefall ikke i uskutt stand. Jeg har en 59er uten kikkert som er i ganske strøken stand. Pleier bruke den til litt rekreasjonsskyting(den er gått par hundre skudd max) og har planer om å beholde den slik den er. Men om du absolutt skal bygge om en 59 så kan vi jo bytte først, så kan du bygge om min. :)

Link to comment
Share on other sites

Behold den som den er, feks til kose skyting på bane o.l. Blir fort dyrt å bygge om sånne til at dem blir jaktrifler. Har sjøl ei sånn M59 i 30.06. Tenkte å bruke på jakt, men kjøpte heller ei pen brukt rifle til jakt rifle. Kjøp heller ei brukt rifle, å behold M59'n som den er.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil kvitte deg med den så send heller meg en mail, så skal den få et godt hjem i samligen min. Jeg har alle rede en M67 med orginal eske, så den kommer ikke til å stå aleine. Skal du ha ei jakt rifle så bygg om mauseren din, disse finnes i hope tall og vi går vel ikke tom de neste 100 åra av disse. Dessuten er det en flott kasse å bygge på til div prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på "hylekoret" jeg også.Å skjende en slik rifle er rett og slett synd. hvis tyskermausern ikke er dønn original og i mint stand hadde jeg uten tvil ville bygget om den som "treningsbørse".Hvis det er pga selve arbeidsmengden du heller tar kv59.så melder jeg også min interesse for at den skal få være urørt. har en m98 med kappet løp.omsmidd hevarm,kvartsikring,kikkertbase.og jaktstokk som du kan få i bytte .En slik børse bør få være i den stand den er idag.... Urørt...

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :smile::smile: , og interesse for problemet mitt! :roll::wink:

Då er nok saken klar,eg kjem nok ikkje til og bygge om M59 en :?:? i alle fall ikkje av meg!! 8)8)

Så grunnen til att eg tenkte og bygge om ei av Mauserane er att våpenkortet mitt er fult så eg får ikkje kjøpt nokon ny :x , så må anten kvitte meg med noko eller bygge om ein av dei to!!!

Så anten må eg ha M59 en i våpenskåpet,eller og selge den!!, men kva kan slikt vera vert og kva kan ein regne med og få for slikt!! :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Så anten må eg ha M59 en i våpenskåpet,eller og selge den!!, men kva kan slikt vera vert og kva kan ein regne med og få for slikt!! :?::?:

 

Tja, komplett med kikkertsikte bør den være verdt noen tusenlapper. Forsvaret solgte jo ut disse for ca 1350kr for 6-7 år siden. Endel av de var i ny stand (men det var uten kikkert vanligvis) uansett var det omtrent innbruddspris. Jeg mener en ny slik børse bør være verdt minst 3 ganger det!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :smile::smile: , og interesse for problemet mitt! :roll::wink:

Så anten må eg ha M59 en i våpenskåpet,eller og selge den!!, men kva kan slikt vera vert og kva kan ein regne med og få for slikt!! :?::?:

 

Tja, Halvor..det finnes jo en annen mulighet..

 

Her på Handelskammeret har vi et underkammer for "Byttes"..Og du er ute etter ei brukbar jaktrifle i 308..

 

Kan du ikke sette inn ei annonse der du ønsker å bytte denne i ei jaktrifle kal 308 og se hvor mye børse du klarer å få i bytte da?

Link to comment
Share on other sites

Det stod en slik på Finn for et år siden. Den forsvant fort til en pris på 8000.-.

 

Som en kuriositet står det en slik i NRA's museum på Bisley utenfor London. Det er et lite museum hvor det er trangt om plassen men denne er funnet verdig.

 

Jeg var satt opp med en slik i noen år i HV. Jeg byttet ut kikkerten med en S&B 6x42 fra NM159. Det ble riktig fint. Den rifla jeg hadde satte 5-skudds grupper innenfor 10cm på 300m selv om jeg tok kikkerten av børsa mellom hvert skudd. Dette var skutt med gode NATO-loter hvor skjeve patroner ble luket ut,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Godt du rådførte deg, og kom til rett konklusjon. Mye godt å finne i diverse andre, brukte skarpskyttergevær m59 og m67, om det er slikt dere vil bygge jaktrifle på. Se andre annonser på kammeret, eller prøv ønskes kjøpt. Et tips: Fikk sjøl råd fra politiet om å omregistrere våpen til treningsformål, for å få plass til et jaktvåpen i garderoben. Det var jo veldig greit slik våpen og bruk er i mitt tilfelle. Det krevdes et skriv og stempel fra skytterlag om at program for trening og våpen allerede fantes i lagets aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...