Jump to content

Fabrikkbesøk hos Benelli 2011


Kjell Olav

Recommended Posts

Etter å ha skutt med hagler fra Benelli i mange år både på jakt og som konkurranseskytter fikk jeg endelig oppfylt en årelang drøm, nemlig et besøk hos Benelli sin fabrikk i Urbino Italia.

 

Muligheten for en tur til Italia åpnet seg da den norske importøren av Benelli, Våpensport AS (Randulf Tønnesen) ønsket å ha med en representant fra Kammeret.no på besøk til Benelli. Min jobb var å lage en reportasje fra turen samt å snakke om hva NOJS er og hvilken betydning NOJS har i forhold til våpenloven.

 

Turen ville gå over tre dager med avreise 29. og hjemkomst 31 mars.

Vi var en gruppe på 14 personer som skulle nedover til Italia, de fleste var våpenforhandlere, to var skribenter fra jaktbladene Jeger Hund og Våpen og bladet Jakt samt en representant fra NJFF og undertegnede. Flyet fra Gardermoen gikk kl 06.10 noe som betød at det ble veldig tidlig morgen natt til tirsdag, jeg var ute av sengen kl 03 presis. Nå var jeg veldig glad for at jeg hadde alliert meg med Malle, han stilte som sjåfør og kjørte en noe trøtt kar ned til Gardermoen. Fra Gardermoen gikk første del av turen til Kastrup København, der møtte vi resten av folkene som skulle være med, siden gruppen bestod av folk fra stort sett hele landet hadde vi litt forskjellige reiseruter ned til Danmark. Kl 11 landet vi på Bologna, der stod vår sjåfør og ventet med en minibuss for å bringe oss videre sørover til Urbino, noe som er en 2 timers kjøretur.

 

Etter å ha kommet ut av byen er det en tur gjennom variert landskap, fra helt flatt til temmelig kupert terreng.

normal_P3301073_(Custom).JPG

 

Utsikt mot Urbino.

normal_P3301071_(Custom).JPG

 

Turen gikk direkte ned til fabrikken hvor vi skulle spise lunsj sammen med direktør Lucio Porreca og Andrea Luini. I innkjørselen til fabrikken må vi gjennom et kontrollpunkt med bom og væpnet vakt, det er tross alt en våpenfabrikk vi skal besøke så dette er ganske naturlig.

 

Her ble vi sluset inn, vakten holder til i glasshuset på bildet. Der inne er det div kameraovervåkning, sensorer osv.

normal_P3301029_(Custom).JPG

 

Inngangen til fabrikken.

Lucio Porreca og Andrea Luini tok i mot oss da vi kom.

normal_P3301028_(Custom).JPG

 

Kantina må sies å være svært bra, her ble det servert div varm mat, flere typer pasta, små steker, diverse skinke og et godt utvalg av frukt. Til maten serveres vann og selvfølgelig rødvin, vi er da i Italia. Nydelig mat og vin.

 

Kantinen.

normal_P3291009_(Custom).JPG

 

Litt av serveringsbordet.

normal_P3291008_(Custom).JPG

 

normal_P3291007_(Custom).JPG

 

Det var en meget fornøyd samling med mette nordmenn som forlot kantinen.

normal_P3291010_(Custom).JPG

 

Noen hagler utstilt i inngangen til resepsjonen.

normal_P3291011_(Custom).JPG

 

I annen etasje blir vi møtt av denne katta. Noen fine hagler i bakgrunnen.

normal_P3291013_(Custom).JPG

 

En bjørnefell har fått plass på veggen.

normal_P3301039_(Custom).JPG

 

Lucio Porreca starter en 3 timers presentasjon av haglen Vinci.

normal_P3291016_(Custom).JPG

 

Gjennomgang av ComforTech systemet's virkemåte og hvordan det absorberer rekyl.

Vi så video av stokken under rekyl tatt med High Speed kamera, dette tok 1 million bilder pr sekund

og en kunne lett se hvordan stokken fjæret og derved fordelte rekylkreftene over et lengre tidsrom.

normal_P3291020_(Custom).JPG

 

ComforTech:

http://www.benelliusa.com/innovations/comfortech_system.php

 

Presentasjonen av Vinci gikk bra i dybden med en skikkelig gjennomgang av konstruksjonen og tankene som lå bak disse, virkemåte og driftsikkerhet. Vi fikk en del Vinci'er utdelt som vi skulle trene demontering og sammensetning på, siden børsa består av tre hoveddeler gikk dette temmelig smertefritt for de fleste. Har en øvd litt på adskillelse og sammensetning greier en begge deler på under 30 sek, altså både demontering og montering. Det er kjapt.

 

Her er det full fart med Vinci.

normal_P3291022_(Custom).JPG

 

normal_P3291021_(Custom).JPG

 

Ivrige gutter som endelig får klådd på våpen.

normal_P3291023_(Custom).JPG

 

Avslutning av første dag er en 5 retters middag på en bedre restaurant.

Ingen bilder da kamera ble glemt igjen på hotellet, tabbe. :(

 

Dag 2 starter med en presentasjon av firmaet av Lucio Porreca.

normal_P3301070_(Custom).JPG

 

Andrea Luini går i gjennom programmet for dagen.

normal_P3301031_(Custom).JPG

 

Benelli ble startet i 1967 av brødrene Benelli og dem slo seg etter hvert sammen med Bruno Civolani som er oppfinneren av Inertia systemet.

normal_spaccato.jpg

 

Inertia:

http://www.benelliusa.com/innovations/inertia_driven_system.php

 

På fabrikken jobber 250 personer totalt, 70 av disse er i avdelingen for utvikling, salg, innkjøp osv, resterende 180 jobber ute i produksjonen. Benelli har den mest automatiserte produksjonslinje i verden, her går produksjonen for fullt 24/7 365 dager i året. Alt skjer under overvåkning av computere som kontinuerlig foretar kontroller av dimensjoner og toleranser i produksjonen, om noe fraviker fra standarden stopper roboten umiddelbart. En slipper da massevis av ødelagte deler som ikke holder spesifikasjon og en sitter kun med 1 del som vrak. Flere av robotene som benyttes er de samme som Toyota bruker i sin bilproduksjon.

 

Lucio Porreca forteller litt om det vi skal få se under omvisningen.

normal_P3301048_(Custom).JPG

 

Inne i fabrikken.

normal_P3301051_(Custom)_(2).JPG

 

En del av produksjonslinjen.

normal_P3301053_(Custom)_(Custom).JPG

 

Når det gjelder driftsikkerhet så scorer både haglene og riflen Argo ekstremt høyt. Argo ble testet med 3500 skudd uten puss overhodet og greide det uten en eneste feilfunksjonering. At haglene tåler mye skyting uten puss er det etter hvert mange av oss som har testet. Kenneth Aspestrand sier han pusser etter ca 5000 skudd, men har skutt vesentlig mer uten at det har hatt betydning for funksjonssikkerheten.

 

Vi var innom avdelingen for service, der jobber det 6 mann som betjener alle våpen som kommer tilbake til fabrikken pga feil, når en da tenker på at det selges 200 000 våpen pr år så er feilene få. Husk at det er noen millioner våpen fra Benelli ute på markedet, alle disse betjenes da av denne serviceavdelingen. Det er uten tvil ekstremt høy kvalitet både på konstruksjon og materialer.

 

Robot som foretar en freseoperasjon på en låskasse til Comfort.

normal_P3301055_(Custom).JPG

 

En robot som måler om en robot har gjort nøyaktig jobb. Avansert for å si det forsiktig og prisen på roboten som foretar målingene er 2 mil Euro.

benelli13.jpg

 

Noen piper og låskasser på forskjellig stadie i produksjonen.

normal_P3301058_(Custom).JPG

 

Sluttstykkehoder.

normal_P3301063_(Custom).JPG

 

Låskasser.

normal_P3301064_(Custom).JPG

 

Låskasser som er i klare for videre boring/fresing, disse står inne i ''buret'' til en robot.

normal_P3301068_(Custom).JPG

 

normal_P3301067_(Custom).JPG

 

Her blir alle våpen stemplet med serienummer. Våpenloven i Italia krever at både låskasse og pipe stemples.

normal_P3301061_(Custom).JPG

 

Det lages ca 200 000 våpen i året og alt produseres i Urbino, halvparten av disse er hagler, resterende produksjon er riflen Argo, to luftpistoler Kite og Kite Young, MP 90 S World Cup i 32 og 22 LR og MP 95E i 32 og 22 LR. De forskjellige haglene leveres i totalt 143 forskjellige modeller så det skulle være mulig å finne noe en liker og som passer lommeboka. Haglene leveres i kalibre fra 12/89 til kal 28. Jeg fikk bla. gleden av å testskyte en Raffaello Crio cal 28, en skikkelig smekker lettvekter som var særdeles god å skyte med til tross for lav vekt på 2,3 kg og svært slank konstruksjon. Lett fin rekyl og duene knuste helt greit bare mannen bak kolben gjorde jobben. Det hadde vært noe til due og rypejakta,

 

Raffaello Crio cal 28:

http://benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=980

 

Når det gjelder salg av halvautohagler i Italia så er fordelingen 3:1 Benelli mot Beretta.

Benelli's omsetningen nådde 90 mil Euro i 2010 noe som Lucio Porreca var svært godt fornøyd med, alle kurver i omsetning og salg pekte en vei, nemlig oppover. Det ble solgt 450 000 automater på verdensbasis i 2010, av disse var 100 000 Benelli, noe som tilsvarer ca 22%. Samme år ble det solgt 7800 stk av riflen Argo, mange av disse selges i Europa og da særlig til de som jakter villsvin.

Benelli's marked består av 75 land på 5 kontinenter. De lager også våpen som brukes av politi og militæret i flere land, det er da særlig haglen M4 som selges. Når US Marines valgte M4 som sin standardhagle gikk salget av dette våpenet rett i taket på verdensbasis.

 

Et passende rom for en 20 min pause og kaffe. Burde hatt noe lignende hjemme. :D

normal_P3301045_(Custom).JPG

 

normal_P3301044_(Custom).JPG

 

Detaljer.

normal_P3301042_(Custom).JPG

 

normal_P3301043_(Custom).JPG

 

Vi fikk besøke laboratoriet for test og utvikling under sterkt fotoforbud. Her blir alle nye ideer testet

ut via simuleringer før en eventuell prototype bygges for videre eksperimentering. Her blir feks dimensjonsforskjeller innvendig på løp, choker, overgangskonuser osv testet og filmet for å finne ut av hva som er mest optimalt. Tester ble filmet med High Speed kamera som tar 1 mil bilder i sekundet og vi fikk se filmer av haglesvermer, slugs og riflekuler i flukt.

 

Vi måtte jo selvfølgelig skyte litt.

Vi ble kjørt ut til en haglebane som lå en 30 min kjøretur fra Urbino. En full minibuss med ''gutter'' som gledet seg til å smelle litt. Vi skulle teste Vinci, Comfort, Raffaello og Ultra Light i kalibrene 12, 20 og 28.

 

På vei inn mot en av banene.

normal_P3301078_(Custom).JPG

 

normal_P3301080_(Custom).JPG

 

normal_P3301081_(Custom).JPG

 

Kenneth Aspestrand er klar til å skyte.

normal_P3301082_(Custom).JPG

 

Treff.

normal_P3301083_(Custom).JPG

 

Undertegnede i aksjon med en Comfort kal 12.

Kjenner litt til Comfort da en slik står i skapet hjemme, sammen med en Cordoba.

normal_P3301085_(Custom).JPG

 

normal_P3301086_(Custom).JPG

 

Her er duen akkurat knust og hagla er på vei ned fra skulderen, pekefingeren er allerede rette ut ved siden av avtrekkeren. Se hylsa i lufta rett over kartongen på bordet.

normal_P3301087_(Custom).JPG

 

Flere duer i lufta.

normal_P3301088_(Custom).JPG

 

Due fra venstre tideler før knus.

normal_P3301094_(Custom).JPG

 

Kenneth med ''opp ned'' skyting.

normal_P3301095_(Custom).JPG

normal_P3301096_(Custom).JPG

 

Og over hodet.

normal_P3301102_(Custom).JPG

 

 

Vi bodde på et kloster fra 13 – 1400 tallet som var omgjort til hotell, Hotell San Domenico. Et meget severdig sted, stille og fredelig både natt og dag. Rommet jeg lå på var stort med dobbelseng pluss en enkeltseng ved siden av. Her var det heldigvis et skikkelig frokostbord med alt en kunne ønske seg av god mat, skinke, egg omeletter, masse frukt, kaker osv osv. Forresten, kaker kl 07.30 er ikke helt min stil :mrgreen:

 

 

Hotell San Domenico.

http://www.viphotels.it/ita/hotel-pesaro_sandomenico.asp

 

Inngangen til hotellet.

normal_P3301106_(Custom).JPG

 

Kirken Duomo di Urbino lå rett på andre siden av gaten.

normal_P3301103_(Custom).JPG

 

Duomo di Urbino.

normal_P3301104_(Custom).JPG

 

Vi besøkte Palace of the Duke som også lå rett ved siden av hotellet. Palasset ble påbegynt av Federigo da Montefeltro år 1444 og avsluttet i 1472.

normal_800px-PalazzoDucaleUrbino.JPG

 

Borggården.

normal_P3301108_(Custom).JPG

 

Rikt utsmykkede søyler.

normal_P3301111_(Custom).JPG

normal_P3301113_(Custom).JPG

 

Utsikt fra en av balkongene på palasset.

normal_P3301115_(Custom).JPG

 

Urbino Opera ligger rett nedenfor palasset.

normal_P3301116_(Custom).JPG

 

Portrett av Federigo da Montefeltro, hertug av Urbino. Federigo var til dels krigersk og utkjempet diverse slag med sin egen hær. Pga en sverdskade i ansiktet som gjorde han blind på høyre øye og skadet nesen stygt ble han alltid portrettert fra venstre side.

423px-Federico_da_Montefeltro.jpg

 

Vi avsluttet med middag på en lokal restaurant.

Maten vi fikk var typisk for området og var ekstremt god, det samme var vinene vi fikk servert.

normal_P3301139_(Custom).JPG

 

Andrea Luini har nettopp fått overrekt en bok om reinsdyrjakt av Randulf Tønnesen.

normal_P3301140_(Custom).JPG

 

Noen som drar kjensel på denne karen?

normal_P3301141_(Custom).JPG

 

Blide og fornøyde.

normal_P3301143_(Custom).JPG

 

Folkene hos Benelli gjorde en svært proff jobb for at vi skulle ha det bra

på alle mulige måter. Alt i alt en helt suveren tur. :D:thumbup:

 

En liten oppdatering fra Villmarksmessa på Lillestrøm 08.04.11

 

Hadde et svært hyggelig møte med Andrea Luini og Randulf Tønnesen på messa i dag.

Praten gikk selvfølgelig rundt hagler men også om hva Andrea syntes om messa og Norge generelt.

 

Andrea på standen til Våpensport.

normal_2011-04-08_15_00_13_(Custom).jpg

 

Randulf og Andrea.

normal_2011-04-08_15_01_01_(Custom).jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig! :thumbup: regner med at man føler seg priviligert når man får være med på noe sånt.

 

Ble italienerne noe imponert over Aspestrand sin sjonglering med hagla da?

 

Kanske man skulle byttet til Benelli,slik at man kunne bo litt på hotell :D ?

Nei,jeg får holde meg til beretta og tunneltelt :mrgreen:

Har du bare en av delene? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt KO har jeg presse satt opp for 28, hylser, wads og data klare.

Regner med at du bearbeider kjerringa as we speak?

 

På det personlige plan går det en 28 ut i restskatt her i gården så det er opp til deg denne gangen.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for det Hansen, det var hyggelig sagt. Det var faktisk utrolig godt å få muligheten til å ta en slik avstikker nå på tampen av vinteren. :D

 

@lipitor.

Hehe, jeg vet du har det.

Joda, jeg hadde ikke hatt noe som helst i mot å satt en 28 kaliber inn i våpenskapet, men som du sier så må kona bearbeides. Det spørs bare om jeg greier å bearbeide henne nok.... :mrgreen:

 

@vømmøl.

Aspestrand holder jo i, så Italienerne fikk et lite show de.

 

@slemmo.

Nøff, klager ikke nei. :wink:

 

@Mr.Polar.

Ja det hjelper litt å kjøpe noen slike vet du. :wink:

Takk for snille ord.

 

@Sjakie.

Er ikke sikker på hva du sier her. Banditt... :wink:

Kaffe i morgen? ciao!

 

@ Mauser 68

Takk for det, turen var innertier. :)

Link to comment
Share on other sites

Federigo var til dels krigersk og utkjempet diverse slag med sin egen hær. Pga en sverdskade i ansiktet som gjorde han blind på høyre øye og skadet nesen stygt ble han alltid portrettert fra venstre side.

 

Takk for en meget god reisebeskrivelse Kjell Olav.

Jeg har bare en liten kommentar til hvordan Federico (Duca di Montefeltro) fikk sin karakteristiske profil. Det er riktig at han mistet synet på det høyre øyet i et slag. For å få bedre sidesyn fikk han en soldat til å hogge bort litt av neseroten.

 

Husk: Dette var på den tiden menn var menn - og kvinnene var glade for det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra reportasje, Kjell Olav! :D

 

Ingen tvil om at rett mann fikk den turen der. Ser ut som om det var en relativt grei tur dette!

 

Du har litt "dårlig" påvirkning på en stakkars mann da, må jeg si. Etter å ha fiklet litt på dine Benellier har jeg lyst på en sjøl og, jeg som er ihuga Merkel o/u fan... :oops:

 

Men vi andre, dødelige, med "noe annet" skytejern får gjemme oss bort i et hjørne på skytebanen og bomme litt for oss sjøl... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du har litt "dårlig" påvirkning på en stakkars mann da, må jeg si. Etter å ha fiklet litt på dine Benellier har jeg lyst på en sjøl og, jeg som er ihuga Merkel o/u fan... :oops:

 

Det er bare å fikle mer på de børsene Ko-Stens, kanskje jeg skal få lurt deg med på en prøveskyting også, rett og slett "omvende" deg :wink:

 

Turen var meget bra Malle.

Igjen mange takk for skyssen til Gardermoen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke utvidet noe på haglesia i våpengarderoben, er kommet en Røssler Titan 6 Exclusive rustfri i kal. 308W og søknaden på 9,3x62 pipe er godkjent - men dette var jo bestilt før vi dro til Italia :winke1:

 

Fyller 40 år 2 mai 2012, tror det vil bli ett eller annet med Benelli på merkelappen fra bikkja i bursdagsgave til far ja...

Den hunden er en råtass å kjøpe gaver til far, han finner jo på de utroligste ting den hunden :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...