Jump to content

Reveammunisjon til 223! :)


odvar686

Recommended Posts

hallo!

 

Har akkuratt henta ny rifla mi, ei howa 1500 i 223 :)

 

Har i hovedsak tenkt til og bruke denne til revejakt og rådyrjakt!

 

Lurer derfor på om noen kan komme med tips til hvilken ammunisjon jeg bør velge!

jeg lader ikke selv så her blir det snakk om fabrikk ammo.

Vil helst få reven rett ned i smellen med minst mulig skade på skinnet :)

når det gjelder rådyr så ønsker jeg minst mulig ødeleggelse på kjøtt.

Har fått skutt den inn med helmantel fra sellior og belliot, og jeg sammler greit innenfor en 5 kroning på 100 meter med disse skudda.

 

veldig takknemmelig for alle tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fabrikk ammo av Norma. Den heter blyspiss og er hurtigekspanderende. 55grain

 

Disse har fungert utmerket til meg. (har hatt 1 skade skyting, da traff jeg en kvist først.... :shock: )

 

Skal prøve Federal sin Soft piont 55grains Power shock til neste år.

 

Søk på Federal soft pint power shock inne på forumet her, så finner du vel mye nyttig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

til rådyr har jeg tenkt å bruke fusjon hvertfall. 62grain kule som er loddet kan jo ikke være mye gæli :D jeg har kun ladet reve ammoen, men har noen pakker jeg kjøpte på jaktdepotet, med eagle( tror jeg), med 50grain hull spiss. ikke de fmj de selger så mye av.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfall har just begynt med ammunisjon, og han har gode priser (som vanlig):

Winchester Super X 223 REM Varmint CXP1

55 grain pointed soft point (psp)

 

Pakke a´ 20 stk: 159,-

 

Ikke la disse ligge løst i lomma... erfarte i høst at den lange blyspissen har lett for å deformere seg. så måtte frem med kniven for å fikse tuppen på flere kuler.

 

Edit; Fjerner anbefaling av Federal Premium V-Shock 40grs Nosler Ballistic Tip, da jeg nå har skutt flere rev med den og hatt mye problemer med ekspansjon som ikke har virket som den skal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

og hvordan var inngang/ utgang ? :)

 

Glemte forresten å si at jeg ikke har prøvd Winchester SuperX i .223.

 

Var overrasket over inngang/utgang på Winchester SuperX til .308. Lite inngangshull og utgangshull på størrelse med en 5 kroning. Skjøt rett på og gikk hele veien gjennom uten å treffe bein, så regner med at dette har veldig mye å si for lite utgangshull.

 

Med Federal(.223) var jeg uheldig på første reven. gjorde en dårlig jobb i avtrekket, så traff frambeinet først. kula ekspanderte nok før den traff kroppen, for resultatet så ut som det var brukt hagle med full trangboring og BB hagl på ti meter. Nummer to hadde bare et ubetydelig innganghull og null hull på baksiden. begge skutt på rundt 100 meter

 

 

Edit; noen skriveleifer

Link to comment
Share on other sites

Når startet Norma og selges ferdigrulla v-max :?: Det må vel ha vært en våt drøm i såtilfelle :wink: .

 

Oddvar - Ser du har noen snasne våpene, hva med å investere i et Lee ladesett, og produsere ammo selv. Morro å skyte egenprodusert ammo :wink: . Ikke skyld på meg, hvis havesyken melder seg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når startet Norma og selges ferdigrulla v-max :?: Det må vel ha vært en våt drøm i såtilfelle :wink: .

 

Oddvar - Ser du har noen snasne våpene, hva med å investere i et Lee ladesett, og produsere ammo selv. Morro å skyte egenprodusert ammo :wink: . Ikke skyld på meg, hvis havesyken melder seg :mrgreen:

 

 

hmm, har nok vurdert det sterkt di siste dagene og begynne å prøve å lade litt selv ja ;) vi får se hva jeg finner på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til 223 har jeg altid brugt SAKO blyspids 56 gr. De er tilpasse hårde til at de er gode til rådyr og ikke ødelægger meget. Max 3-4 cm ud.

Problemet er at ved ræv, skal du treffe vældigt precis, da der ikke er meget expansion. Jeg lader selv, men vælger tit at købe disse patroner færdige fordi jeg liker dem meget.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Sist jeg var å sjekka prisen på v-max fra norma ville g-sport ha godt over 500 kroner pakka. flott flott om noen kan fortelle om andre som selger ferdigrulla v-max til en pris studenter, med huslån, kan ha råd til :-P

 

ellers har jeg jakta med winchester silvertip 55gr på rev siden denne tiden i fjor og er storfornøyd. går fint og ekspanderer raskt uten utgangshull på avstander fra 40m til 230m. selfølgelig har den noe fall på 230m når den er skutt inn på 100, men med testskyting på 200m og lasermåler ute i felt så har det gått bra likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Winchester CPX1 55 grain- er mitt valg som varmint ammo. Koster 159 kr per pakke a 20 patroner. Ikke skutt rev med denne enda, men de kråkene jeg har skutt i vinter har virkelig gitt meg trua på denne patronen! Vil tro at effekten i større vilt som rev vil gi knall å fall i smellen uten gjennomskyting!

 

Disse samla hull i hull i min Tikka T3, som forøverig er meget kresen på hva den vil ha!

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var å sjekka prisen på v-max fra norma ville g-sport ha godt over 500 kroner pakka. flott flott om noen kan fortelle om andre som selger ferdigrulla v-max til en pris studenter, med huslån, kan ha råd til :-P

 

Debutanten over her, har fått tak i Fiocchi. 50 stk til ca 400,-, tror jeg det var. Trodde det nesten ikke før jeg så det. 50 grs V-maxkule. Har selv sett fire rever skutt med denne. De er døde... Bare inngangshull så vidt jeg kunne se.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...