Jump to content
haretex

Lage kniv med skaft av bjørkenever

Recommended Posts

Hei!

Jeg lager en del kniver som den på bildet under, i litt forskjellige varianter. Neverskaft gir et veldig godt grep, minner litt om kork, og sammen med et rustfritt blad er det fine kniver for jakt og fiske.

Har fått et par nye bestillinger så jeg får vel til å lage noen igjen.

 

Jeg tenkte at hvis det er noe interesse for det kan jeg ta noen bilder underveis og kommentere litt hvordan jeg gjør det.

Blir litt ekstra arbeid,men som sagt hvis det er av interesse kan jeg gjøre det.

Får lodde stemninga litt gjennom helga.

 

-Haretex

105B.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du stiller vel ikke ut kniver på messer?

 

Jon Martin

 

Jeg har deltatt noen få ganger i knivkonkurranser, men jeg sitter ikke på messer å selger nei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var vel en 5-6 stk som var interessert så da får jeg prøve.

Regn ikke med all verdens bildekvalitet, og heller ikke oppdatering hver dag. Jeg driver med andre ting innimellom.

125-1.jpg

Laget en skisse på sånn ca. hvordan det skal bli. Jeg pleier ikke gjøre det, knivene blir liksom til sånn litt undervegs.

125-2.jpg

 

Hovedingrediens, bjørkenever. Strimler opp på båndsaga i biter på ca 25x45mm. Neveren må være tørr.

Bruker ganske tynn never så i snitt bygger ikke hver bit mer enn 1mm. Neverskaft er ikke så harde så de må ha holk foran og bak, horn,bein,hardved, metall el. lign kan brukes. til et skaft trengs ca 80-90 biter never, må kassere noen undervegs så jeg pleier å beregne drøyt 100.

 

125-4.jpg

Farget elghorn pleier jeg helst å bruke. Glassene bak innholder hornbiter på forskjellige farver. Foran sees ferdig fargede og tørka biter.

 

125-3.jpg

Starter med å fjerne det hvite laget som delvis er løst. Gnir det av med tommelen og ved hjelp av en brytebladkniv. Rensket nesten 1000 brikker en gang i fjor, det ble sår tommel.

125-5.jpg

 

Klar for å lime.Bruker epoxylim mellom hver brikke. Det blir glatt når det kommer lim mellom, så å lime mer enn 5 og 5 er vanskelig.

125-6.jpg

Fester ei lang list på bordet for å ha noe å støtte mot. Taper lista og bordet. Stabler pakker a 5 brikker med limklemmer.

Har limt ca 50 pakker idag, så da har jeg til 3 skaft.

 

Alt for idag, fortsettelse følger..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort litt idag også så her kommer fortsettelsen:

 

125-7.jpg

 

Etter liminga henger gjerne pakkene sammen pga limet som tyter ut mellom dem. Det er bare en fordel. Den sida som var inn mot trelista er rett og glatt, mens den som vendte ut er ujamn og med masse lim som tyter frem.

 

125-8.jpg

Legger glattsida inn mot anlegget på båndsaga og kjører hela remsa igjenom. Tar ikke mer enn nødvendig da jeg må ha litt for justering etter at hele skaftblokka er limt.

 

125-9.jpg

 

Deler opp i de enkelte pakkene igjen. Ble 55 pakker så da har jeg godt og vel til 3 skaft.

 

125-10.jpg

 

Retter opp kortendene på en skivepusser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-11.jpg

 

For å holde litt styr på det under videre liming borer jeg 2 hull ø4,5 - 12mm c/c i hver pakke for å tre de inn på 2 trestenger.Da holder det seg litt mer på plass når pakkene står i press. Har lagd en enkel "jigg" for boring så jeg slipper å måle og merke opp på hver pakke. Legger de bare inn i hjørnet og borer. Bruker en forsenker i alle hullene for å renske opp litt.

 

125-12.jpg

 

Trer de inn på 2 bjørkestenger ø4mm. Den første fester jeg med lynlim, deretter epoxylim mellom hver pakke. Her går det an å legge i mellom andre ting ex. metallskiver, vulkanfiber etc. Jeg skal ha buet innlegg og da må det gjøres på annen måte.

 

125-13.jpg

 

Her har jeg limt sammen 5-6 pakker og satt i press i skruestikka. Noe særlig flere pleier jeg ikke lime om gangen da det ellers har lett for å bøye seg litt. Jeg bruker 15 min. lim, men lar det stå et par timer før jeg tar ut og fyller på med flere pakker. 3 operasjoner og skaftet er langt nok. Fortsettelsen av trestengene forsvinner inn i 2 hull i treklossen til høyre.

 

Alt for idag........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Følges med her også :D

Samler du neveren selv ?

Jeg pleier å ta vare på litt når jeg hogger bjørkeved. Hvis jeg hogger rette tida vrenger neveren seg av når jeg kløyver. Lar det tørke i press et par år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke rent lite jobb bak disse knivene ! Samle, renske, tørke, lime, osv osv, og det er før det negynner å ligne på en kniv....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktig det Sako, tror fort det blir 4 timer pr skaftemne selv om jeg serieproduserer litt, og som du sier, det er før man kan begynne å lage kniv..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bjørkenever er et gammelt og tradisjonellt, men undervurdert materiale til knivskaft.

Selv har jeg for det meste brukt det som mellomsjikt i overgang mellom messing og treverk i knivskaft.

Tradisjonellt ble det brukt i skaft på kniver med full tange og da ble tangen klinket.

 

Interessant og lærerik tråd. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kjører vi videre:

 

125-14.jpg

Da er limsølet ferdig. Greit å bruke engangshansker undervegs. Har en ferdig "blokk" her.

 

125-15.jpg

Mye lim og noe ujamn, ser vel ikke ut som et knivskaft.

 

125-16.jpg

Ble som beregnet 3 emner, fikk 6 pakker til overs. Her er den ene justert i båndsaga og slipt litt på båndsliper.

Da har vi et skaftemne omtrent som de klossene vi pleier å bruke.

De 2 paralelle strekene midt på markerer hvor trestengene ligger. Liker å vite hvor de er så jeg ikke risikerer å treffe på de undervegs.

 

125-17.jpg

Her er alle delene til kniven. 1 neverkloss,1 rustfritt blad, 3 elghornbiter,4 sølvtinnskiver,8 sorte vulkanfiber og 2 stålstift.

Da kan vi begynne å lage kniv.

Men det skal vi gjøre neste uke....

 

Ingen spørsmål eller kommentarer så langt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var bra du tok opp det siden jeg ikke hadde tatt det med.

 

Kapper opp hornbiter, så små som mulig, slik at fargen trekker lengst mulig inn.

Slår en god skvett narvesverte i ønsket farge i glasset, fyller opp med rødsprit el. aceton.

Tett lokk er viktig!

Ikke stapp glasset fullt med biter, de sveller litt så du kan risikere en ordentlig fargebombe :trist:

Lar de ligge i 2 mnd. før jeg tar de opp og lar de ligge til tørk noen mnd. Har prøvd å la de ligge i fargen både kortere og lengre, uten å kunne påvise vesentlig forskjell.

De med marg trekker fargen best. Disse fyller jeg med det supertynne lynlimet så de blir nesten som stabilisert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akkurat ja, hva med finish på kniven? Regner med du bruker et slags lim? (Du kommer kanskje til dette på slutten :mrgreen: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for en herlig tråd, sjelden vare om dagen.

Skulle gjerne komt med noen innspill, men jeg har ikke peiling. Vil bare si at du er utrolig dyktig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kjører vi videre.

Pleier å begynne med å montere den bakre holken med 2 sikringsstifter. På en neverkniv er det en fordel at bladtangen er så lang som mulig, gjerne helt inn i bakre hornbit. Dette bladet har tange som slutter ca 2cm før hornet så jeg lager stålstiftene litt lange slik at de går et stykke forbi enden av tangen, en over, og en under.

125-18.jpg

Begynner med å sause inn hornet med det supertynne lynlimet for å tette porer.

 

125-19.jpg

Her har jeg tegnet på omrisset av skaftformen, markert hvor hornbitene skal sitte, og påført kontaktlim. Må ikke bruke epoxy eller lynlim her, det skal splittes igjen etter saging.

 

125-20.jpg

Setter på et par klemmer og lar det stå et par timer. Viktig at det ikke løsner under sagingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-21.jpg

Nå sitter det fast. Har tegnet opp også på hornet, og tegnet de 2 buene som skal sages i båndsaga.

 

125-22.jpg

Vært innom saga, splittet bitene, ser ut til å passe bra.

 

125-23.jpg

Har markert hvor bladtangen kommer og tegnet opp for sikringsstiftene. Jeg bruker runde maskinspiker ø3,2mm, de har riller som limet biter i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-24.jpg

Tegnet på senterlinje på neverkloss og horn og merket for boring av hull. Borer med 3,2mm inn i neverbiten, ca 40mm inn.

 

125-25.jpg

Drypper i et par dråper av det tykke lynlimet for å sikre stiften.

 

125-26.jpg

De går litt trangt inn og limet tørker fort, så jeg presser en og forsiktig inn ved hjelp av skruestikka.

Står igjen ca.12mm som skal inn i hornbiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-27.jpg

Har boret hull i innleggene som passer inn på stålstiftene.

Rubber opp innleggene på begge sider på grovt sandpapir så limet har litt å ta tak i.

Bruker K40 eller K60.

 

125-28.jpg

Klar for liming. Bruker epoxylim og fargepulver i samme farge som vulkanfiberen som ligger på hver side av metallskiva.

Hvis det skulle være noen små ujamnheter etter saginga fyller det fargede limet ut og det blir knapt synlig.

 

125-29.jpg

Setter det i press i skruestikka. Jeg bruker 15 min. epoxy, men lar det stå et par timer før jeg gjør noe mer. Ofte står det til dagen etter da jeg gjerne driver med flere prosjekter samtidig.

 

Vel, det var alt idag

Fortsettelse i morgen - eller en annen dag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette var utruleg fin instruksjon av arbeidsprosessen haretex.

Eg syns du har svært fine produkt.

Hyggjeleg med slike innlegg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for positive tilbakemeldinger. :)

 

Vi får nå se hva det blir ut av det tilslutt, om det kommer til å likne en kniv mener jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som mange andre, så takker jeg for en flott tråd. Kunne tenkt meg å starte med knivmaking selv, men har desverre knapt med tid og ingen midler. Må bare si at knivene du lager virkelig er praktfulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da flytter vi oss til andre enden av skaftet:

125-30.jpg

Markert hvor bladet skal sitte.

 

125-31.jpg

Jeg pleier å tynne tangen litt så den er tanken tynnere enn bakkanten på bladet.

Tar det forsikig på båndsliper'n. Maskerer bladet både for å spare det og egne fingre.

 

125-32.jpg

Her har jeg boret hull med et 2,5mm bor. Bruke sjelden større bor selv ved tykke blader. Hvis ikke hullene skulle komme helt på linje så har jeg litt å gå på. Blir litt mer filearbeid.

 

125-33.jpg

Borer ut litt på baksiden med et 5mm bor, blir mindre å file og lettere å file fra begge kanter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-34.jpg

Freser ut mellom hullene med en liten sylinderfres ø2,5mm

 

125-35.jpg

Har slipt noen hakk i tangen som limet har å bite i.

 

125-36.jpg

Nå er det små nålefiler og tålmodighet som gjelder. Litt om gangen. File,prøve, file,prøve

 

125-37.jpg

Etter noe jobbing passer det ganske bra, uten særlig gliper. Overkanten er felt inn noen mm, mens underkant blad er rett innenfor fronten på hornet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest graahund

Gleder meg utolig til og se denna kniven ferdig. Den blir knall :D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen ganger har jeg horn bare i begge ender av skaftet, men her skal det være en bit i mellom

125-38.jpg

Limer på som tidligere med kontaktlim. Står i press og fester seg mens jeg gjør ferdig frontholken.

 

125-39.jpg

Fronten på fremre holk må gjøres helt ferdig før bladet limes inn. Pusser med sandpapir biter i 80-100-180.

Så tar jeg en runde med det tynne superlimet for å tette ev. porer. Ikke spray på accelrator her, limet har lett for å bli hvitt hvis det bråherder.

Fortsetter å pusse med K180-240-400-600-800-1000-1200-1500-2000

Da blir det glatt, blankt og fint. Går kanskje frem av bildet.

 

125-40.jpg

Da har jeg tegnet opp på hornet de 2 buene og sagt ut. Rubbet alle innlegg, blir et på hver side av hornbiten.

 

125-41.jpg

Har på godt med det tykke lynlimet, får bitene dit de skal være, klemmer sammen, en dusj med accelrator og det herder med en gang. Ikke ha limsøl på fingrene hvis du sprayer accelrator. Utvikler høy varme når det bråherder.

Kan godt lime dette også med epoxy, men lynlim går raskere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-42.jpg

Da har jeg gjordt det samme på andre siden av hornbiten

Da ser alt sånn ut.

 

125-43.jpg

Da lager jeg tangehullet i skaftet. Borer med et langt bor (110mm) ø3,5. Lettere å bore rett hvis man borer med et kortere bor først. Borer et hull på hver side av tangen, og et midt mellom.

 

125-44.jpg

Krafser ut av skaftet med en tangerasp. Bruker av og til noen freser og små hoggjern hvis det er vanskelig å få inn bladtangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-45.jpg

Før jeg limer inn bladet i skaftet pleier jeg å lime frontholken fast til bladet. Fyller opp hullet rundt tangen på baksiden av holken med slipestøv fra hornet, drypper i litt av det tykke superlimet, en dusj accelrator, og kan jobbe videre med en gang.

Det er viktig at bladet sitter der det skal, ikke peke for mye opp eller ned, eller ut til siden. Når det er limt er det for sent.

 

125-46.jpg

Gjordt klar de siste mellomleggene som skal mellom frontholken og resten av skaftet. Rubbet opp, og tatt ut hull så de går inn på tangen.

 

125-47.jpg

Limer med epoxy igjen nå. Med fargepulver. Ta lim mellom hver bit og fyll i tangehullet det som går i. Hvis det brukes hurtigherdene lim er det viktig å blande nok, man får ikke tid til å lage en ny porsjon hvis det blir for lite. Jeg jobbet en tid med 5-min. lim med det ble for sressende, spesiellt hvis det skulle limes mange biter i det fremre innlegget i tillegg til å fylle tangehullet.

Nå bruker jeg bare dette 15-min. limet. Det er passe tid, dessuten er det tynt så det renner godt ned i tangehullet.

 

Det var det vi rakk idag. Nå står det i press.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra dette stadiet blir det jo som å forme et hvilket som helst knivskaft, men hvis interessen fortsatt er der kan jeg jo ta litt flere bilder under resten av prossessen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan jo leve i håpet he he, jo jeg ønsker meg bilder inkludert slire laging :) veldig informativ tråd! og jeg er i startgropa for å prøve dette sjøl, jeg har riktignok vært det i nesten 15 år.. men dette er nok kanskje akkurat det sparket bak som jeg trenger for å komme igang og prøve :) he he

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er eit svært godt arbeid du gjer haretex på alle vis.

Eg vil vera takksam om du føl opp med bilete av korleis du lagar slira.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...