Jump to content
haretex

Lage kniv med skaft av bjørkenever

Recommended Posts

Guest graahund
Det er flere av oss som vil være takknemlig for det.Så hvis du har tid og gidd :thumbup:

 

+1 :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering. Ble ikke mye idag, måtte gjøre ferdig en annen kniv + en tur på messa.

125-48.jpg

Har slipt vekk limsøl slik at skaftet er nogenlunde plant på begge sider igjen.

Tegnet på omrisset av skaftet.

 

125-49.jpg

Skjærer med båndsaga rett utenfor streken rundt hele.

 

125-50.jpg

Tar det siste med skivepusser, der jeg kommer til på skaftet. Dette blir omtrentlig hvordan det blir seende ut fra siden.

 

125-51.jpg

Tegnet på midtlinje over ryggen, og over buken. Sjekker at bladet ikke peker ut til siden.

Linjene beholdes lengst mulig, enklere å få skaftet symetrisk.

Da er det klart for grovforming av skaftet på båndsliper.

 

Det ble ikke idag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klar for å begynne grovforming:

125-52.jpg

Jeg gjør det på båndsliper. Jeg vil advare de som ikke har erfaring med å slipe skaft på denne måten. Ting skjer fort, man risikerer å ende opp med et skaft i barnestørrelse. Dessuten er det veldig fort gjordt at bladet tar nedi båndet, det ser ikke bra ut. Alternativet er rasp, filer og sandpapir.

Viktig å ha skarpe bånd for å unngå varmgang, jeg bruker K40-60 el. 80 avhenging av hvor harde materialene er.

 

125-53.jpg

Her har jeg slipt ned framme på skaftet, oppe og nede.

 

125-54.jpg

Samme bakerst, oppe og nede.

 

125-55.jpg

Tatt litt mer foran, og langs med bakover.

Fortsetter til jeg har fasongen på skaftet omtrent som det skal bli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-56.jpg

Fester kniven i skruestikka og sliper videre med strimler av sandpapier K80-120 -180 og slipestikker pålimt papir i K80-120-180.

 

125-57.jpg

Fortsetter med biter av sandpapir, her her jeg pusset tom.K180

 

125-58.jpg

Andre siden

 

125-59.jpg

Tar en ny runde med det tynne lynlimet for å tette ev. porer. Ikke søl foran på fronholken, den er ferdig.

 

125-60.jpg

Da ser det sånn ut nå. Blir å forsette med K180 for slipe vekk overskuddslim, og så pusse videre.

Begynner å se litt ut som en kniv nå, gjør det ikke det da??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest graahund

Den ser apsolutt ut som en kniv ja :D . Skal bli morro og se den helt ferdig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for det Graahund!

Den blir vel antagelig ferdig til uka en gang. Det er fortsatt en del timers jobb på den.

Skal pynte litt på det midtre hornet, og file ned alle innleggene. Det tar tid.

Så skal den pusses med denne serien:

K180-240-400-600-800--1000-1200-1500-2400-4000-12000

og porefylles og poleres.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest graahund

Fy te helvete og mye arbeid det må være på en slik kniv. Du må vel ha tolmodighet som en gud du, for ikke og gå lei mener jeg :D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg slipt vekk overskuddslimet fra igår, med K180:

125-61.jpg

og pusset med K240

 

På denne kniven skal det "pyntes" litt på det midtre hornet med en liten kulefres, og innleggene skal files ned.

Dette er med å gi bedre grep samtidig som nedfilte innlegg er dekorativt, og eliminerer nivåforskjeller som kan oppstå mellom ulike materialer, også lenge etter at kniven er ferdig.

125-62.jpg

Kjører med en 1,4mm kulefres i minidrill.

 

125-63.jpg

Blir omtrent sånn.

 

125-64.jpg

Da har vi frest ferdig og er klar for å file innlegg. Bruker nålefiler i 3 grader. Hg.2-3- og 4

Startet med den grove, filer forsiktig et styrespor, for så å gå litt hardere på, til ønsket dybde er oppnådd.

Grunnen til at jeg tar dette nå er at det er lett å skrense litt med fila og lage merker i skaftet, derfor er det greit å ikke ha pusset med finere papir enn 240, ifall vi må rette opp "skrensespor"

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-65.jpg

Filer til ønsket dybde med Hg2. Gjøres med kniven sittende i en skruestikke med kuleledd så den kan dreies rundt.

Deretter med kniven i handa tar jeg noen runder med fil Hg.3 og deretter Hg. 4. Da er det ganske glatt.

 

125-66.jpg

Her er sporene ferdig filt, de skal poleres, det tas litt senere.

 

125-67.jpg

Har pusset med sandpapirbiter tom K1000, nå er det klart for å polere filsporene.Dette tas nå før siste finpussen, det er lett å glippe ut av sporene og det gir merker i skaftet som må pusses vekk. Jeg polerer med såkalte silikon-softies, små silikongummiskiver tilsatt slipemiddel. Finnes i 4 grader, hvit, sort ,blå, rosa, hvor den hvite er grovest. Disse kan også monteres på madrell og kjøres i minidrill, men da skjer ting fort, spesielt den hvite spiser godt, jeg polerer derfor alltid for hånd.

 

125-68.jpg

Jeg venter med den rosa silikonskiva til kniven er helt ferdig. Det vil legge seg litt voks i filsporene under polering som vil matte ned innleggene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå kan man fortsette med sandpapir i K1200-1500-2000, eller hvor langt man måtte ønske. Her pleier jeg å gå over på noen slipepads som finnes i korn. 600/800 - 1500-2400 4000/12000. Disse er suverene å pusse med og holder lenge, det settet jeg bruker nå har jeg brukt på ca 40 kniver.

Hvor langt man pusser må bli opp til hver og en, og på en brukskniv er vel ovennevnte serie neppe nødvendig, men tom. K1000 bør være et minimum.

125-69.jpg

Ferdig pusset med K12000

 

125-70.jpg

Andre siden.

 

135-71.jpg

Foran på skaftet.

 

125-72.jpg

Bakre del.

 

Nå gjenstår bare poleringen,

 

det blir vel over helga........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for en flott tråd! Det er slike tråder som gjør det verdt å bruke så mye tid her inne! Jeg er søkke imponert!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart for sluttbehandling av skaftet:

125-72b.jpg

Behandler først med dette CCL settet som består av porefyller og polerolje.

Tar på et lag med fille av flaske nr. 1 Det herder omgående.

 

125-73.jpg

Tar på litt olje fra flaske nr.2 og pusser med stålull i grad 0000 for å ta vekk det som blir liggende utenpå.

Jeg gjøre denne operasjonen (altså fl.1+2) 3-4 ganger, hvis det er stabilisert tre, kun 1-2 ganger.

 

125-74.jpg

Påfører Carneuba vax på ei polerskive. og legger på kniven og polerer.

 

125-75.jpg

Legger voks på kniven og polerer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en polermotor med 2 spindeler så jeg kjører med ei skive for å legge på voks, og ei ren skive for å ta vekk eventuelt overskudd.

Man kan godt polere med en drill i stativ, det funker også bra.

125-76.jpg

Her er jeg over på den rene skive for å ta vekk litt overskuddsvoks.

Jeg polerer 3 strøk nå, med et døgn i mellom. Så tar jeg en gang til etter at slira er ferdig.

 

125-77.jpg

Da har det lagt seg litt voks nede i mellomleggene. Bruker den rosa silikonskive og tar noen runder i hvert spor så det blir blankt.

 

125-78.jpg

Ferdig, ble jo ganske lik tegningen unntatt det midtre hornet. Det ble litt smalere enn tenkt, da biten jeg hadde ikke hadde full skafthøyde i hele bredden. Men det er jo en neverkniv, da skal det vel være mest never.

 

 

Da gjentår det å sy slire.

Og å se om noen vil kjøpe kniven :winke1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til dere som har fulgt tråden vil jeg si takk, og takke for positive tilbakemeldinger undervegs. Håper det kan være til litt nytte om noen skulle finne på å prøve.

Det er mange måte å gjøre dette på, jeg har vist min.

Det var ønske om slire også, jeg skal gjøre det, men det blir iallefall ikke før godt etter påske.

Om det blir akkurat slira til denne kniven vet jeg ikke, men prinsippet blir jo det samme.

Takk igjen, og GOD PÅSKE !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vært noen forespørsler vedr. del 2, slira til kniven.

Jeg skal lage en bildetråd på det, men det blir sannsynligvis ikke før i januar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er få ting her i verden jeg liker bedre en godt håndtverk, og dette er i høy grad godt håndverk.

Never er et spennende materiale på mange måter. Selv har jeg fantasert om å bygge en slik i mange år:

 

Never har mange unike egenskaper, det er blant annet naturens Gore-Tex, og om du er plaget av såre føtter og stram lukt fra jaktstøvlene vil en innleggsåle av never bøte på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er rett og slett imponerende på utrolig mange måter.

 

Hvor mange timer ligger det i en sånn kniv? Og hvor mye får du for de?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette er rett og slett imponerende på utrolig mange måter.

 

Hvor mange timer ligger det i en sånn kniv? Og hvor mye får du for de?

Takk for det!

 

Timer, tja si det. Med all neverliminga, så lage kniven og slira, 25t kanskje.

Hva får jeg for de? masse moro og penger til nye materialer. Timeprisen blir heller dårlig for å si det sånn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva anbefaler du å behandle et slikt skaft med? Etterbehandle da selvsagt :wink:

Jeg sluttbehandler alltid med hard voks.

Har du ikke mulighet for det så vet jeg ikke, men skulle skaftet bli matt etter en tid går det sikker å ta på litt møbelpolish eller lign.

 

-Åge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte det gjennom Google Translate.

Innlegget lyder slik:

 

Produksjon av "Norge" i pakking av bark.

 

R. Feldberg typisk moderne skandinavisk nozhedel.

http://fjeldberg-knives.blogspot.com/

Ikke lat og dokumentert produksjonsprosessen kan være nyttig for dem som ønsker å arbeide i skandinavisk stil.

Her vekt i monteringen av pakken fra barken.

 

Svar nr en lyder slik: Gleb, min respet og respekterer deg. Park Tool verdig imitasjon.

 

Så jeg tror du bare skal ta det til deg som en bekreftelse på eminent knivarbeid :-)

De har rett og slett lagt ut din fotoserie som veiledning for de som vil lage Skandinavisk kniv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest graahund

Artig det der med det Russiske knivforumet, viser bare hvor populær du er. Til og med i Russland :lol: . Gratulerer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet denne tråden er gammel, men kjører på likevel:

Hvordan er det å bruke rasp/kniv/pussepapir når en skal forme der inleggene er? Er sølholdig tinn såpass mykt at det går an å forme uten at det bryter ut store biter?

 

Utrolig flott tråd forresten, både denne og der du lager slire!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vil bare takke for en fantastisk lærerik tråd!

 

Har lyst til og prøve meg på dette men har ingen never, hva er prosessen med det? kan jeg reise til skogs og skjære av never for så og la det ligge inne til tørk? eller må dette tørkes i press så det blit flatt? Og hvor lenge må det tørke?

 

Mvh Lars

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Never bør tas når sevjen går, altså ca St.hans.

 

Best å tørke i press, ellers krøller det seg veldig.

Tørking, tja, anbefalt 2 år.

 

-Åge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunne tenke meg det var litt mere som skulle til ja ;D hvordan presstørker du det? kan du forklare litt om prosessen rundt dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stabler en haug med neverflak oppå hverandre, legger bunken mellom 2 treplater, og en tung stein eller lign. oppå.

 

Det er mulig å kjøpe ferdig tørket never fra noen leverandører.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...