Jump to content

HV-AG3 til trening?


M695

Recommended Posts

Søk tjenestevei om å få ut tennstempel, med dokumentasjon på medlemsskap og helst aktivitet i forbund som skyter med AG3 (DFS, NROF, NFPS). Trening på egenhånd bak låven eller på nærmeste åpne bane tviler jeg på at du får tennstempel til. Det hjelper antagelig på sjansene dine om du også dokumenterer at du har våpenskap. Smør deg med tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Eg spurte min sjef i HV om eg kunne ha brukt AG-3`en på banen for å skyte betre med den. Men svaret var blankt NEI. Uansett om ein var medlem i skytterlag eller ikkje og om eg hadde våpenskap, så ville dette ikkje kunne gjerast.

 

Etter det han sa, var det kun befal eller HV soldater som var aktiv skyting og er med på militær mesterskap som kunne få lov til å gjere dette.

 

Om dette stemmer er eg usikker på, men det er ikkje meir enn 2 - 3 år sidan eg drøfta dette her.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har nå kutta ut hele HV, men en av tingene områdesjefen fristet med var nettopp dette med at jeg bare kunne søke og så skyte med det lokale DFS (som alle HV manskap automatisk er medlem av). No problem sa han. Så her er det nok det klassiske "noen mener reglene er slik", ikke noen har lest reglene og det er sånn (eller bender reglene slik de ønsker). :roll: Men hvilken av de to som har rett vet jeg ikke. Hv befal kan søke ja (men der er krav der også).

Kansje dette er av interesse? Ser jo unektligt ut som om der er gode muligheter for den som ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden men det var en liten ting jeg lurt på her.

 

Hvis det da blir en sitvasjon i Norge hvor HV må settes inn ganske raskt hvordan blir det da egentlig?

Etter som at deres våpen ikke er 100% funksjonelle?

Må de da alle møttes på en bestemt plass hvor de får utlevert den våpen delen de mangler?

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skreiv :

Ikke for å kuppe tråden men det var en liten ting jeg lurt på her.

 

Hvis det da blir en sitvasjon i Norge hvor HV må settes inn ganske raskt hvordan blir det da egentlig?

Etter som at deres våpen ikke er 100% funksjonelle?

Må de da alle møttes på en bestemt plass hvor de får utlevert den våpen delen de mangler?

 

Vel for å sei det slik, ja det stemmer det. Og igjen blir me stående med buksa på knærne, som me har erfaring med frå siste verdenskrig.... Og ikkje minst etter diverse nedlegginger av forsvars anlegg rundtom i landet, så blir me ganske sårbare ja. Kjøpe fregatter som ein ikkje har råd til å holde i drift, å så planlegger dei å kjøpe inn nye jagerfly...

Blir så bra atte.... :?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt opp til distriktssjefen eller den han delegerer å avgjøre hvem som kan få ha et fungerende våpen hjemme. Med unntak for aktive (aktivitetskrav grovt sett tilsvarende de sivile for pistol/revolver) NROF-medlemmer er det ingen regler som tilsier at du SKAL få ta ut fungerende våpen om du tilfredsstiller visse krav. (NROF har en egen avtale med forsvaret) Retningslinjene og signalene fra sentralt hold er at man skal være streng, og det har blitt skjerpet de siste to-tre årene. Medlemsskap i skytterlag og aktivitet/konkurranse er nok et minimum pr. i dag. Krav om våpenskap er på trappene.

 

 

(Jeg er tillitsvalgt i NROF og nyoverført offiser i HV og har diskutert vilkårene for å ha fungerende tjenestevåpen hjemme senest i vår.)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden men det var en liten ting jeg lurt på her.

 

Hvis det da blir en sitvasjon i Norge hvor HV må settes inn ganske raskt hvordan blir det da egentlig?

Etter som at deres våpen ikke er 100% funksjonelle?

Må de da alle møttes på en bestemt plass hvor de får utlevert den våpen delen de mangler?

 

 

Da tar du på deg uniformen, tar deg fram til oppmøteplassen og håper at noen med de rette nøklene stiller opp. Omtrent samme opplegget som i 1940. Svært betryggende.

Link to comment
Share on other sites

Eg spurte min sjef i HV om eg kunne ha brukt AG-3`en på banen for å skyte betre med den. Men svaret var blankt NEI. Uansett om ein var medlem i skytterlag eller ikkje og om eg hadde våpenskap, så ville dette ikkje kunne gjerast.

 

Etter det han sa, var det kun befal eller HV soldater som var aktiv skyting og er med på militær mesterskap som kunne få lov til å gjere dette.

 

Om dette stemmer er eg usikker på, men det er ikkje meir enn 2 - 3 år sidan eg drøfta dette her.

 

høres faktisk ut som områdesjefen din hadde rett til en viss grad iallefall

 

om du ikke er aktiv skytter, tviler jeg på at du får tennstempel til AG3.

videre er det ingen krav til at du er befal, om du er definert som aktiv skytter, er det greit å søke. om du får innvilga, da får du en liten kvote ammunisjon pr år også.

befal får ikke beholde tennstempelet sitt, om de ikke er aktive skyttere. den enkleste måten, er å være medlem i DFS, skyte stevner i DFS, da kan du si at du er aktiv skytter. DFS er vel pr i dag den sivile skytterorganisasjonen det er enklest å få tennstempel til AG3 for deltakelse i. (vi har jo nrof, men den er bare for noen)

 

husk på at du også må få ammunisjon, for det er nemlig ikke lov å bruke annet enn standard militær utlevert ammunisjon i AG3. pr i dag er det vel begrenset til NM60, NM 231 (og sporlystypene NM 232 og NM62) og div plast.

Link to comment
Share on other sites

husk på at du også må få ammunisjon, for det er nemlig ikke lov å bruke annet enn standard militær utlevert ammunisjon i AG3. pr i dag er det vel begrenset til NM60, NM 231 (og sporlystypene NM 232 og NM62) og div plast.

 

Den bestemmelsen er endret til at det kan benyttes tilsvarende sivil ammunisjon. Har dessverre ikke mulighet for å grave frem bestemmelsen/vedtaktet på dette akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...